معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۳

اخبار اقتصادی سنگال

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی سنگال در هفته چهارم آبان ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

حضور شهردار داکار در مجمع سرمایه گذاری آفریقا در مراکش

بارتلمی دیاس، شهردار داکار به دعوت پادشاه مراکش محمد ششم در مجمع سرمایه گذاری آفریقا در مراکش شرکت کرد. این رویداد که توسط بانک توسعه آفریقا آغاز شد، سران کشورهای آفریقایی و شهرداران را برای ایجاد بحث در مورد روش های نوآورانه تامین مالی گرد هم آورد. این انجمن خود را به عنوان یک فرصت ارزشمند برای شهرها برای جمع آوری بودجه برای تامین مالی پروژه‌های نوآورانه معرفی می‌کند و در نتیجه به شتاب توسعه در این قاره کمک می‌کند.

،  13 نوامبر 2023sudquotidien

راه اندازی وب سایت اطلاعات جامع طرح سنگال در حال ظهور

مراسم راه اندازی وب سایت جدید دفتر نظارت عملیاتی برنامه نوظهور سنگالPSE  بعنوان ابزاری کلیدی برای ارتباطات دولتی با حضور شخصیت های مهمی از جمله مدیرکل موسسه، وزیر ارتباطات، مخابرات و امور دیجیتال، مدیر کل دفتر اطلاعات دولتی و نماینده برنامه توسعه سازمان ملل متحد برگزار شد. وزیر ارتباطات، مخابرات و امور دیجیتال، می موسی بوکار تیام در این مراسم با تاکید بر اهمیت این ابتکار اعلام کرد: این یک رویداد مهم در مرحله طرح سنگال در حال ظهور است. همه ما دیده ایم که امروز، در دنیایی که اطلاعات نادرست شایع است، شهروندان به طور فزاینده ای خواستار اطلاعات در مورد سیاست های عمومی هستند، رئیس جمهور به کل دولت دستور داده است که تمرکز ویژه ای بر ارتباطات نهادی داشته باشند، که بسیار مهم است. این به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا اطلاعات فوری در مورد کشور و سیاست عمومی ما داشته باشند. همچنین به اهالی رسانه اجازه می دهد تا اطلاعات موثق داشته باشند و شهروند سنگالی در هر کجا که هستند، اطلاعات صحیح و تایید شده در مورد تمام سیاست های عمومی ایالت سنگال را داشته باشند. این سایت به آدرس https://www.senegal-emergent.com/ قصد دارد مرجعی از نظر ارتباط در اجرای طرح سنگال در حال ظهور باشد. سایتی که تقریبا یک سال روی آن کار کردیم. هدف این بود که تمام اطلاعات، اطلاعات شفاف و معتبر در مورد تمام پروژه‌ها و اصلاحات شاخص برنامه سنگال در حال ظهور ارائه شود. در مقطعی مجبور شدیم به سنگالی‌ها، در هر کجا که هستند، و همچنین شرکای توسعه ای خود اجازه دهیم تا پلتفرمی داشته باشند که در آن همه اطلاعات را داشته باشیم. وی همچنین رویکرد شفاف سایت را یادآور شد: در این سایت همه پروژه‌های PSE، پیشرفت ها، جاه طلبی‌های آنها را ارائه می دهیم، اما مشکلات پیش روی برخی پروژه‌ها را بدون کتمان هیچ اطلاعاتی برجسته کرده ایم. این سایت همچنین در نظر گرفته شده تا تعاملی باشد و به همه سنگالیها اجازه دهد در مورد موضوعات مختلف سؤال بپرسند، بنابراین شفافیت و مشارکت شهروندان را تقویت میکند. این سایت جدید اختصاص داده شده به PSE نشان دهنده نقطه عطف مهمی در استراتژی ارتباطی دولت در رابطه با طرح سنگال در حال ظهور است که دسترسی آسان به اطلاعات کلیدی در مورد پروژه‌ها و اصلاحات فعلی را فراهم می‌کند و در عین حال گفتگوی باز با شهروندان را ترویج می‌کند.

داکاراکتو، 12 نوامبر 2023

حضور وزیر نفت و انرژی سنگال در شورای وزیران سازمان تولیدکنندگان نفت آفریقا در کوتونو

وزیر نفت و انرژی سنگال در اولین سفر بین المللی خود در شورای وزیران سازمان تولیدکنندگان نفت آفریقا APPO، در تاریخ 2 نوامبر 2023 در کوتونو بنین شرکت کرد. در این جلسه چند نکته در دستور کار قرار گرفت. وزراء به ویژه بر پیشرفت کار بر روی ایجاد بانک انرژی آفریقا که باید تامین مالی اساسی برای پروژه‌های انرژی جدید و همچنین پروژه‌هایی که در حال حاضر در آفریقا اجرا می‌شوند، فراهم کند، تمرکز کردند. بانک انرژی آفریقا، یک موسسه مالی توسعه، به طور مشترک توسط APPO و Afreximbank تاسیس شده است تا به چالش تامین مالی پیش روی صنعت نفت و گاز آفریقا در پی تصمیم کشورهای فعال آب و هوا و موسسات مالی جهانی آنها برای پایان دادن به تامین مالی پروژه‌های سوخت فسیلی بپردازد. وزیران همچنین مقدمات اولین اجلاس سران کشورهای عضو APPO را که برای اوایل نیمه اول سال 2024 برنامه ریزی شده بود را بررسی کردند. آنها همچنین اجرای بودجه دبیرخانه سازمان را بررسی کردند و برنامه بودجه سه ساله را تصویب کردند.

10 نوامبر 2023 ،lesoleil

انصراف بریتیش پترولیوم سهامدار اصلی میدان گازی سنگال

   در یک بیانیه مطبوعاتی که علنی شد، شرکت ملی نفت سنگال توضیح داد که  جدایی بریتیش پترولیوم از میدان گازی سنگال با انتقال سهام بریتیش پترولیوم به کاسموس و واگذاری 60 درصد منافع آن به دو نهاد باقی مانده در انجمن، یعنی پتروسن و کاسموس، به نسبت مشارکت آنها، یعنی 15 درصد برای شرکت ملی و 45 درصد برای کاسموس انجام شده است. همچنین برای ورود سهامداران جدید به انجمن از طریق تقسیم متقابل 30 درصد از سهام کاسموس و 1 درصد از سهام پتروسن برنامه ریزی شده است. در نهایت، باید انجمنی متشکل از پتروسن با اکثریت 34 درصد، کاسموس با 33 درصد و سهامدار جدید با 33 درصد به دست آید. این وضعیت جدید نقطه عطفی بزرگ در ظهور جامعه ملی است. به گفته یک کارشناس ، این اتفاق خوبی برای شرکت سنگال پتروسن پتروسن است که شتاب بیشتری خواهد گرفت.

L’AS 12 نوامبر 2023

تجارت بین تونس و سنگال: رشد 18.8 درصدی

به گفته راشید سیدانی، سفیر جمهوری تونس در سنگال، تجارت بین تونس و سنگال در ده ماه آخر سال 2023 به ارزش 45 میلیارد فرانک سیفا رسید که رشد دو رقمی 18.8 درصدی را ثبت کرد. سفیر جمهوری تونس دیروز اعلام کرد: «سنگال اولین شریک تجاری ممتاز تونس در ده ماهه اول سال 2023 در جنوب صحرای آفریقا شد. راشید سیدانی سفیر تونس در سنگال توضیح می‌دهد که این رشد مثبت به خاطر عملکرد بخش‌های ساخت‌وساز، کشاورزی و غذا و بهداشت می‌باشد. این دیپلمات در مراسم امضای پروتکل همکاری اقتصادی بین کنفدراسیون ملی کارفرمایان سنگال (Cnes)، اتاق بازرگانی، صنعت و کشاورزی داکار (Cciad) و اتاق بازرگانی و صنعت تونس و سنگال (Ctsci) صحبت کرد. ابراهیما لو، معاون رئیس جمهور نیز اظهار داشته است: " جاه طلبی ما امروز این است که روابط سنگال و تونس را به سطحی قوی تر در همه سطوح، به ویژه از نظر اقتصادی ارتقا دهیم. یک برنامه اقدام غنی و پویا برای اجرای مؤثر این پروتکل ضروری است که به تقویت پیوندهای موجود بین دو کشور کمک می‌کند، اما همچنین امکان نزدیک شدن فعالان اقتصادی تونس و سنگال را فراهم می‌کند. تا آنجا که به آنها مربوط می‌شود، همکاران عبدالله سو، رئیس اتاق بازرگانی قول می دهند که از هیچ تلاشی برای تضمین اجرای خوب "کارآمد" این یادداشت تفاهم دریغ نکنند."  آقای لو تصریح می‌کند: امضای این یادداشت تفاهم، پویایی همکاری را ایجاد کرده و فرصت‌هایی را که باید از آن استفاده شود، برای بازیگران اقتصادی فراهم کرده است. آداما لام به یاد می‌آورد که تونس به لطف تلاش‌های موفقیت‌آمیز ارتقا و محیط تجاری که دائماً در پی نزدیک‌تر شدن به استانداردهای بین‌المللی است، موفق به ساختن یک اقتصاد قوی شده است. " از درس‌هایی که از تجربیات شما و کشورمان آموخته‌ایم، ما می‌خواهیم در زمان جهانی شدن اقتصاد جهانی و باز شدن بازارمان به قاره، به ویژه با منطقه آزاد تجاری، یکدیگر را غنی‌تر کنیم. اما همزمان با یادگیری و غنی سازی یکدیگر، به شما یک مشارکت برد-برد در بهره برداری از فرصت های ارائه شده توسط کشورمان را پیشنهاد می‌کنیم تا به زودی تولیدکننده گاز و نفت و مشتاق حاکمیت غذایی و دارویی باشیم. او « بر همکاری متقابل ضروری از طریق تسهیل استقرار بازرگانان سنگالی در تونس، یک سرزمین آفریقایی در دروازه اروپا»  اصرار دارد."

لوکوتیدین 15 نوامبر 2023

ساخت جاده 10 کیلومتری: Le Fera Ndiaganiao را باز می‌کند

جاده Sandiara-Ndorong-Soussoug، در استان ندیاگانیو حداکثر تا 15 دسامبر 2023 تحویل داده خواهد شد. عملیاتی که با کمی تاخیر مواجه شد. برای جبران این تاخیر، کارگران و ماشین آلات با سرعت در حال کار هستند. مدیر عامل فرا ( Fera ) در این ارتباط گفت: کار 6 ماه طول می‌کشد. امروز، ما اینجا هستیم تا کار را تسریع کنیم، به طوری که سایت حداکثر تا 15 دسامبر 2023 تکمیل شود. ما با شهردار، و همچنین با شرکت مسئول کار، در مورد تأثیر تاخیرهای طولانی صحبت کردیم. مدیر عامل فرا می افزاید: توصیه‌هایی برای رعایت زمان تحویل داده شد. وی برای توجیه این تاخیر به شروع زمستان در سنگال اشاره می‌کند که بارندگی خوبی را تجربه کرد. به گفته وی این موضوع بر مدت زمان کار تأثیر منفی گذاشته است. این پروژه به طول 10 کیلومتر به مبلغ 400 میلیون فرانک تامین مالی شده است. با استقبال از این پروژه، دکتر تنینگ سن، شهردار Ndiaganiao، به اطلاع می رساند که این جاده بر روستاهایی که 20000 نفر در آن زندگی می‌کنند تأثیر خواهد گذاشت. ساکنان این روستاها تقریباً روزانه به ساندیارا می روند، و این جاده اصلی است که از سندوک عبور می‌کند، که مردم را به ساندیارا و همچنین به پست بهداشتی Ndiarao می‌برد، که پذیرای بیماران، به ویژه زنان در دوره‌های "زایمان" است. این مسیر از نظر اقتصادی بسیار مهم است. از زمان رژیم سنقر این جمعیت ها منتظر این جاده بودند. امروز، آنها می‌توانند نفس راحتی بکشند. ساخت این جاده بخشی از برنامه بازگشایی ویژه (PSD) است که بخش Mbour یکی از اهداف آن است. هدف PSD، به گفته مدیر عامل Fera، ایجاد «2800 کیلومتر جاده در سراسر سنگال است.

لوکوتیدین 12 نوامبر 2023

آژانس ملی ترویج اشتغال جوانان از ایجاد اشتغال جوانان با تجهیزات حمایت می‌کند

آژانس ملی ترویج اشتغال جوانان موسوم به آنپژ (ANPEJ) دسته بزرگی از مواد اولیه را به کارآفرینان جوان در بخش های کشاورزی، صنایع دستی، دیجیتال، بازرگانی، کشاورزی، مواد غذایی، خدمات، دیجیتال تحویل داد. به عنوان بخشی از برنامه ملی برای ارتقای کارآفرینی جوانان در سنگال (Pnpej/Sn)، آژانس ملی ترویج اشتغال جوانان (Anpej) پنجشنبه گذشته مراسمی را برای تحویل مواد اولیه به کارآفرینان جوان در بخش های کشاورزی ترتیب داد. مواد اولیه در بخش های صنایع دستی, تجارت, کشاورزی و مواد غذایی, خدمات, دیجیتال از جمله این موارد بود. در ارتباط با شاخه‌های منطقه ای، 161 کارآفرین جوان انتخاب شدند، از جمله 46 نفر که از حمایت مالی برآورد شده 105 میلیون FCFA و 119 مروجی که در فرآیند رسمی‌کردن کسب و کار خود، برای مشاغل فردی (Ei)، گروه‌های ذینفع اقتصادی حمایت خواهند شد، انتخاب شدند. این برنامه به طور کامل توسط Anpej با هزینه کل 125,000,000 FCFA تامین می‌شود. این برنامه حول 3 مؤلفه می چرخد: آموزش، آموزش مالی و مدیریت کسب و کار، حمایت مادی از طریق تهیه کیت ها و  پشتیبانی برای رسمی سازی مشاغل فردی. به گفته مدیرکل آژانس ملی ارتقای اشتغال جوانان (آنپژ)، تمسیر فایه، این فعالیت با حمایت سازمان غیردولتی Giz آلمان انجام شده است. وی گفت: این فعالیت به عنوان مقدمه ای برای هفته جهانی کارآفرینی ( 13 تا 17 نوامبر 2023) برگزار می‌شود.  هفته ای که در آن کارآفرینان به نوآوری، راه اندازی استارت آپ ها و ارائه راه حل هایی برای مسائل اجتماعی و مسائل زیست محیطی پیش روی جامعه امروزی می‌پردازند. تمسیر فای تأکید کرد: "آنپژ یک بار دیگر تعهد ما به حمایت از کارآفرینی جوانان را قاطعانه در اختیار شما گذاشته است تا آن را به عنوان بردار اصلی توسعه و ایجاد شغل در سنگال تبدیل کنیم." مدیرکل آنپژ در شرایط مهاجرت های بی رویه، از جوانان خواست تا پتانسیل های خود را در کشورخود باور کرده و کشف کنند و این پویایی کارآفرینی را حفظ کنند. تمسیر فای از مشمولان دعوت کرد تا از طرح پیگیری شده توسط مدیران شعب آنپژ به نحو احسن استفاده کنند.

12 نوامبر 2023 لوسولی

پولشویی و انجام معاملات مشکوک در سنگال

بانک مرکزی و موسسات مبارزه با پولشویی، بانک ها و موسسات مالی را ملزم می‌کنند در خصوص تراکنش های مشکوک که در مقابل چشمانشان قرار می‌گیرد، اظهار نظر کنند. اگر بانک ها نسبتاً خوب عمل می‌کنند، برای مابقی افراد اینطور نیست. امری که باعث یادآوری از سوی نهادهایی مانند FATF شده است. در سنگال که به نظر می رسد مبارزه با تروریسم و تامین مالی، آن را به یکی از ارکان سیاست امنیتی کشورش تبدیل کرده است، کشف این نکته که بسیاری از بازیگران به اندازه کافی از نقشی که باید ایفا کنند، کاملاً شگفت انگیز است. در گزارش‌های فعالیت واحد پردازش اطلاعات مالی (Centif) برای سال‌های 2021 و 2022، توجه می‌کنیم که بانک‌ها اکثر گزارش‌های معاملات مشکوک (Dos) را در این کشور انجام می‌دهند.

در حالی که بانک ها در حال تلاش برای ارائه گزارش تراکنش های مشکوک خود هستند، سایر نهادهای گزارش دهنده مانند وکلا یا دفاتر اسناد رسمی، موسسات پول الکترونیکی یا سیستم های انتقال پول و همچنین سیستم های مالی غیرمتمرکز همچنان از انجام این کار صرف نظر می‌کنند. برای درک اهمیت اطلاعات ارائه شده توسط مؤسسات، باید بدانید که Centif اعلام کرده است که در سال 2022، 35 گزارش مربوط به 47 گزارش تراکنش مشکوک را به دادستان عمومی ارسال کرده است. این نشان دهنده 26٪ از پرونده‌های بررسی شده توسط کمیسیون آزمون Centif است. کارشناسان تخمین می زنند که ارقام اعلامیه‌های سنگال، در مقایسه با اعداد و مبالغ تراکنش های مالی در این کشور، اگر نگوییم کاملا تمسخر آمیز، بسیار کم است. لازم به ذکر است که در چندین گزارش بخش املاک و مستغلات سنگال به عنوان جایگاهی برای پولشویی، فساد یا تامین مالی تروریسم معرفی شده است. بنابراین غیرقابل درک است که بازیگرانی به اندازه دفاتر اسناد رسمی، وکلا یا مشاوران املاک و مستغلات اینقدر گزارش معاملات مشکوک ارائه کنند. Centif در گزارش خود اشاره کرده است که در سال 2021، مبالغ مورد نظر معاملات مشکوک حدود 568 میلیارد است که بیش از 551 میلیارد آن توسط بانک ها انجام شده است. دفاتر اسناد رسمی فقط کمی‌بیش از 72 میلیون گزارش دادند. این ناکامی‌هایی که توسط این بازیگران مورد توجه قرار گرفتند، در سال 2021 از گروه اقدام مالی (FATF) امتیاز کمتری کسب کردند؛ " سنگال باید به کارهایی که به عنوان بخشی از برنامه اقدام خود برای اصلاح شکست‌های استراتژیک خود انجام می‌دهد، ادامه دهد، به‌ویژه… حصول اطمینان از اینکه مؤسسات مالی و «کسب و کارها و حرفه‌های غیر مالی تعیین شده» ( EPnfds ) تحت نظارت مناسب و مؤثر قرار دارند.

لوکوتیدین 13 نوامبر 2023

منطقه Kédougou: آموزش، بهداشت و حفاظت اجتماعی در اولویت‌ها قرار دارند

رئیس جمهور مکی سال، دوشنبه 13 نوامبر 2023، ریاست شورای توسعه ریاست جمهوری در کدوگو را بر عهده داشت. این شورای ریاستی که اولین شورای ریاست جمهوری در نوع خود در این منطقه است، پس از سال ها و پس از تغییر مکان شورای وزیران در سال 2014 برگزار می‌شود. رئیس جمهور در سخنرانی مقدماتی خود یادآور شد که دولت سنگال عمدتاً در ساخت زیرساخت ها برای باز کردن دسترسی در منطقه Kédougou سرمایه گذاری کرده است. این سرمایه گذاری‌ها افزایش قابل توجه نرخ برق را سرعت بخشید. رئیس جمهور در ادامه سخنان خود بر اهمیت تمرکز بر اولویت های محورهای 2 و 3 PSE و همچنین در بخش های اجتماعی مانند آموزش، بهداشت و حمایت اجتماعی تاکید کرد. به گفته مکی سال منطقه Kédougou از مداخلات مختلف برای تقویت سیستم بهداشتی، نوسازی تجهیزات کشاورزی، حفاظت از گروه‌های آسیب پذیر، و همچنین ترویج آموزش و اشتغال برای جوانان و زنان با برنامه "Xeyu" بهره برده است. این آغاز یک تور اقتصادی شش روزه در مناطق Kédougou، Kaolack و Fatick است که طی آن رئیس جمهور تلاش های دولت خود را در راستای بهبود زیرساخت ها برجسته خواهد کرد. رئیس جمهور مکی سال پس از ورود به کدوگو مورد استقبال مقامات محلی و نظامی و همچنین مقامات بلندپایه منطقه قرار گرفت و این امر گواه بر اهمیت این دیدار برای مردم کدوگو بود. تعداد بی شماری از ساکنان نیز به استقبال پرشور و گرم از او شتافتند و حمایت خود را از رئیس جمهور و امیدواری خود را برای آینده ای بهتر برای منطقه خود نشان دادند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما