معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۳- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۰۶

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق – سلیمانیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق - سلیمانیه در هفته سوم آبان‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این اقلیم به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

افزایش 8 درصدی تولید گاز در اقلیم کردستان:

روداو: شرکت «دانه گاز» امارات از افزایش 8 درصدی میزان تولید گاز در اقلیم کردستان عراق خبر داد.

بر اساس گزارش مالی شرکت دانه گاز، میانگین تولید روزانه گاز طبیعی در میدان کورمور در 9 ماهه نخست امسال با 8 درصد افزایش به 165 میلیون فوت مکعب رسیده است.

این شرکت همچنین در ارتباط با توسعه میدان گازی کورمور وعده داده است پروژه توسعه KM250 در سال 2024 تکمیل و تولید گاز به 750 میلیون فوت مکعب در روز افزایش خواهد یافت.

با این حال، سود خالص شرکت در این مدت 127 میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افت 34 میلیون دلاری مواجه شده است.

درخواست اقلیم کردستان از دولت عراق برای به رسمیت شناختن ۷ گذرگاه مرزی:

کردپرس: مدیرکل گمرک اقلیم کردستان اعلام کرد هفت دروازه در اقلیم کردستان وجود دارد که توسط کشورهای همسایه به رسمیت شناخته شده‌اند اما عراق آنها را به رسمیت نمی­شناسد.

سامال عبدالرحمن، مدیر کل گمرک اقلیم کردستان، اعلام کرد اربیل از دولت عراق خواسته است دروازه‌های «پشته»، «سیرانبند»، «ته ویله»، «کیله»، «سرزر»، «فیش خاپور» و «زد» را رسمی‌کند.

اقلیم کردستان علاوه بر دروازه‌­های غیررسمی و نیمه‌رسمی، دارای چهار گذرگاه مرزی رسمی است که سه دروازه در مجاورت مرز ایران (باشماق، پرویزخان و حاجی عمران) و یک دروازه (ابراهیم خلیل) میان اقلیم کردستان و ترکیه واقع شده است.

انتقال روزانه 100 میلیون فوت مکعب گاز از اقلیم کردستان به کرکوک:        

کردپرس : وزارت نفت عراق از تکمیل پروژه خط لوله گاز از میدان «کورمور» در منطقه چمچمال تا نیروگاه کرکوک لین کشور خبر داد.

این وزارتخانه در بیانیه ای ضمن اعلام اتمام پروژه خط لوله گاز از میدان کورمور تا نیروگاه کرکوک به طول ۱۵۰۰ متر، از انتقال روزانه ۱۰۰ میلیون فوت مکعب گاز برای نیروگاه برق کرکوک و به منظورافزایش تولید برق خبر داد.

براساس گزارش­ها، اجرای این پروژه با هماهنگی اداره امور برق کرکوک، شرکت گاز شمال، کمپانی نفت شمال و اداره ترافیک و راه و ترابری بوده است.

بدهی یک میلیارد دلاری اقلیم کردستان به شرکت های نفتی خارجی:

استاندارکرد: بنابر گزارش شرکت دی.ان.او، مطالبات شرکت­های نفتی از دولت اقلیم کردستان بیش از یک میلیارد دلار است.

این شرکت نروژی که یکی از اعضای انجمن صنعت نفت کردستان عراق است، در بیانیه خود از سر گرفتن تولید نفت در اقلیم کردستان عراق را منوط به تعیین تکلیف مسئله دستمزد شرکت‌های نفتی خارجی دانست.

در همین حال، اطلاعات حاکی از آن است که نمایندگان شرکت های نفتی فعال در اقلیم کردستان با مقامات وزارت نفت عراق در دبی دیدار و پیشنهاد کردند نفت خام میادین اقلیم کردستان را از طریق شرکت بازاریابی نفت عراق (SOMO) به دولت فدرال بفروشند.

صادرات 1000 تن انار اقلیم کردستان به فرانسه:

کردستان 24: یک فعال اقتصادی از انعقاد قراردادی برای صادرات 1000 تن انار اقلیم کردستان به فرانسه خبر داد.

ادریس انور، که در حوزه برداشت انار فعالیت می­ کند، با اعلام این که اولین بخش از این قرارداد به وزن 100 تن از مرز ابراهیم خلیل صادر شده است اضافه کرد براساس قراداد، انار صادراتی باید از حوزه حلبچه و زاخو تأمین شود.

سال گذشته حدود 2000 تن انار تولید اقلیم کردستان (عمدتاً حلبچه) به امارات و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شد. در سال جاری علاوه بر انار، صادرات سیب، انجیر، انگور و عسل به کشورهای خلیج فارس نیز در دستور کار حکومت اقلیم کردستان قرار گرفته است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما