معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۳۰- ۱۵:۵۰ - مشاهده: ۱۵۰

اخبار اقتصادی جنوب افغانستان – قندهار

اهم اخبار و تحولات اقتصادی جنوب افغانستان در آبان ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

 آغاز کار بازسازی جاده قندهار- اسپین بولدک

مولوی "نعمت الله حسن" شهردار قندهار در مراسم افتتاح پروژه بازسازی جاده قندهار- اسپین بولدک گفت: بازسازی این جاده با بودجه توسعه ای شهرداری قندهار و با اختصاص به مبلغ 15956670 افغانی به مدّت یک و نیم ماه تکمیل و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت. (گفتنی است این جاده به طول 110 کیلومتر قندهار را به شهرستان مرزی اسپین بولدک (مرز چمن پاکستان) متصل می‌کند.)

منبع: سایت استانداری قندهار

اجرای طرح های توسعه ای به ارزش 600 میلیون دلار در ولایات جنوبی افغانستان

مسئولین وزارت فوائد عامه با اعلام این خبر می‌گویند: این پروژه‌ ها، شامل شاهراه ‌های زابل- قندهار، قندهار- ارزگان، هلمند- قندهار و پل ها و پل های کوچک می‌شود.

"شیر حسن خوشیوال"، مسئول پروژه ‌های وزارت فوائد عامه در حوزه جنوب غرب گفته است: اجرای این طرح ها که در حوزه جنوب شروع شده، تقریباً به ارزش بیش از 600 میلیون دلار است.

شماری از شهروندان کشور از مسئولان می‌خواهند تا بر کیفیت این پروژه ‌ها، نظارت جدی داشته باشند.

مسئولان محلی قندهار می‌گویند: به خاطر حفظ و نگهداری شاهراه ‌ها، به خودرو‌های باربری که بیش از 2 تُن بار داشته باشند، اجازه رفت و آمد نمی‌دهند.

بر اساس اعلام وزارت فوائد عامه، با تکمیل کار ساخت جاده شهرستان ارغنداب استان قندهار تا به شهرستان دهراوود استان ارزگان، بیشتر مشکلات شهروندان استان ‌های جنوبی، حل خواهد شد.

گفتنی است، در 20 سال گذشته به دلیل فساد، جنگ و فقدان مدیریت سالم کار مهم زیربنایی در کشور به صورت اساسی صورت نگرفته است.

منبع: خبرگزاری صدای افغان (آوا)

  احداث شاهراه قندهار- ارزگان با هزینه ای بالغ بر 120 میلیون دلار

به گفته مسئولان محلی، شاهراه قندهار- ارزگان از شهرستان ارغنداب استان قندهار تا شهرستان دهراوود استان ارزگان به طول 210 کیلومتر قرار است که با هزینه ای بالغ بر 120 میلیون دلار به گونه اساسی احداث گردد.

مهندس خوشیوال، مسئول پروژه‌های توسعه ای حوزه جنوب غرب افغانستان گفته است: این شاهراه، قرار است به گونه اساسی و برابر با معیار های جهانی در طول 4 سال ساخته شود. در مسیر این جاده، ده‌ها پل و پل کوچک و نیز معابر آب در نظر گرفته شده است. نصب تابلوهای راهنمایی و رانندگی و خط اندازی این شاهراه، نیز شامل کار ساخت آن است. این شاهراه را به عنوان دهلیز شمال نیز می نامند.

به گفته مسئولان، شاهراه قندهار- ارزگان یکی از پررفت و آمد ترین مسیر های ترانسپورتی در افغانستان محسوب می‌شود.

این شاهراه به دلیل عدم بازسازی و بی توجهی مسئوولان و جنگ ها، منهدم شده که تردد از آن را مشکل ساخته است.

منبع: خبرگزاری صدای افغان (آوا)

 آغاز کار ساخت و شن ریزی جاده شینکی- شملزو در استان زابل

کار ساخت و شن ریزی جاده شینکی به شلمزو در استان زابل از سوی ریاست فوائد عامه استان زابل آغاز شد. این جاده به طول 25 کیلومتر شهرستان ‌های شینکی و شملزو را به هم متصل می‌کند.

 مولوی احمد احمدی رئیس اداره فوائد عامه زابل در این رابطه گفت: «در کنار این پروژه در نظر داریم که کار جاده‌سازی را در زابل همچنان گسترش دهیم.»

وی از ادامه‌ کار ده ‌ها پروژه جاده ‌سازی در بخش‌های دیگر استان زابل خبر داد و گفت همچنان به دنبال ساخت، شن ریزی و قیرریزی ده ‌ها جاده‌ دیگر در این استان هستیم.

منبع: طلوع نیوز

 صادرات ده‌ها هزارتن انگور از قندهار به بازارهای جهانی

امسال ده‌ها هزار تن انگور از قندهار به بازار های جهانی صادر شده که از این بابت، افغانستان پانزده میلیون و چهل و شش هزار دلار درآمد داشته است.

"نورالله نوری" مسئول دفتر رسانه‌های اتاق تجارت و سرمایه گذاری قندهار با اعلام این خبر به خبرگزاری باختر گفت: امسال 28343 تن انگور قندهار به پاکستان و هند صادر شده که افزایش 2 برابری داشته است. روند صادرات انگور قندهار به بازار های جهانی افزایش یافته است.

باغداران امسال با کسب محصولات خوب، خوشحالند که می‌توانند فرآورده‌هایشان را به بهای خوب در بازارهای جهانی به فروش برسانند.

سال گذشته، بارندگی‌های بی وقت باعث شد تا بیشتر محصولات انگور قندهار از بین برود و از تاکستان‌ها، محصول اندکی به دست آید.

با این حال، مسئولین اداره کشاورزی قندهار می‌گویند: با تشویق کشاورزان و همکاری‌های فنی و ابرازی با آنان، تلاش می‌شود تا میزان تولید انگور همچنان افزایش یابد.

منبع: خبرگزاری باختر

 آغاز صادرات انار از قندهار به خارج از کشور

روند صادرات انار قندهار به بازارهای جهانی آغاز شد. درگام نخست، 10 تن انار افغانستان به هندوستان صادر شد.

"نورالله نوری" مسئول دفتر رسانه‌های اتاق تجارت و سرمایه گذاری قندهار گفت: نخستین محموله حامل انار قندهار به هند صادر شد.

انتظار می رود علی رغم بروز آفات و کاهش تولید انار در قندهار و بخش های دیگر افغانستان، باغداران و تجار بتوانند با فروش آن در بازارهای جهانی، سود خوبی از آن خود کنند. به گفته مسئولان، روند صادرات انار و برخی میوه‌های دیگر به کشورهای مختلف، در روز های آینده تسریع خواهد یافت.

منبع: خبرگزاری صدای افغان (آوا)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما