معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۴- ۱۲:۴۹ - مشاهده: ۱۴۵

اخبار اقتصادی ارمنستان

گزیده اخبار اقتصادی ارمنستان در هفته دوم آبان ماه سال 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

الف) داخلی

به گفته رئیس کمیته درآمدهای دولتی در مرز ارمنستان و ایران پایانه مرزی جدید ساخته خواهد شد

رستم باداسیان رئیس کمیته درآمدهای دولتی ارمنستان در جریان بررسی بودجه سال 2024 در مجلس ملی اظهار کرد، ساختمان‌های موجود در پایانه مرزی مغری به طور کامل تخریب و پایانه جدید ساخته خواهد شد. رستم باداسیان: برای ما شرم آور است که تا کنون ساختمان‌های دروازه جنوبی کشورمان در آن وضعیت است. ما باید خیلی وقت پیش این کار را انجام می دادیم. به گفته باداسیان پایانه جدید با بهترین استانداردهای بین المللی مطابقت خواهد  داشت. در گمرک در حال ساخت اصلاحات نیز اعمال خواهد شد، از جمله جداسازی خطوط، عبور سریع تر و راحت تر، کنترل مؤثر گمرکی و غیره.

https://www.civilnet.am/news/755475

رئیس بانک مرکزی ارمنستان: در سال آتی رشد اقتصادی بسیار خوبی خواهد بود

بانک مرکزی ارمنستان رشد اقتصادی 5.6 درصدی را در سال 2024 پیش بینی کرده است. را مارتین گالستیان رئیس بانک مرکزی این در نشست خبری که در 31 اکتبر در بانک مرکزی برگزار شد، بیان کرد. پیش‌بینی رشد بانک مرکزی در مقایسه با هدف رشد اقتصادی ۷ درصدی دولت، کم است، اما نزدیک به پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول و نهادهای مالی بین‌المللی است. گالستیان اعلام کرد که نباید پیش بینی‌های دولت در مورد دست کم گرفت. به گفته وی، در دو سال گذشته رشد اقتصادی بیش از پیش بینی‌ها به دست آمده بود.

همکاران دولتی در دو سال گذشته رشد اقتصادی 7 درصدی را پیش بینی کردند اما سال گذشته 12.6 درصد بود و امسال نزدیک به 7 درصد خواهد بود. گالستیان گفت: ما فکر می‌کنیم این رقم بالاتر از 7 درصد باشد. به گفته گالستیان، در سال آینده، از نظر تضمین رشد اقتصادی، اجرای هزینه‌های سرمایه ای سالیانه بسیار مهم است. به گفته وی دومین عامل مهم این است که بخش خصوصی با دیدن سرمایه گذاری‌های دولتی تا چه اندازه در زمینه سرمایه گذاری‌های جدید فعال خواهد بود. گالستیان دلایل پیش بینی نسبتا کم بانک مرکزی در خصوص رشد اقتصادی را ارائه کرد. وی افزود: با توجه به اینکه ممکن است در هزینه‌های سرمایه‌ای کسری وجود داشته باشد و بخاطر آن که از برنامه‌های بخش خصوصی در زمینه سرمایه‌گذاری اطلاعی نداریم، سعی می‌کنیم پیش‌بینی‌های نسبتا کم تر از دولت داشته باشیم. رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه در سال آینده رشد اقتصادی بسیار خوبی خواهیم داشت، گفت: 5.6 درصد یک عدد خوب است.

رئیس بانک مرکزی اظهار داشت که در سال جاری عملکرد کم کارانه در هزینه‌های سرمایه‌ای وجود دارد و بر این اساس باید در ارزیابی عملکرد هزینه‌های سرمایه‌ای سال آینده محتاط‌تر باشیم. ما تاکید می‌کنیم که یک عملکرد کم کارانه در هزینه‌های سرمایه‌ای وجود دارد. به گفته همکاران ما، عمده هزینه‌ها در سه ماهه چهارم امسال انجام می‌شود که امکان کاهش این روند را فراهم می‌کند، اما برای سال آینده بسیار مهم است، زیرا برنامه هزینه‌های سرمایه ای بسیار بلندپروازانه است. گالستیان با تأکید بر استفاده صحیح از پتانسیل شهروندان آرتساخی که اجباراً آواره شده اند در اجرای سرمایه گذاری‌های سرمایه ای، خاطرنشان کرد: سازماندهی صحیح بسیار مهم است.

عملکرد هزینه‌های سرمایه ای بودجه تا 15 سپتامبر 2023، 47 درصد بوده است، یعنی بودجه 53 درصد کمتر اجرا شده است. به ویژه برای آن دوره 411 میلیارد درام برنامه ریزی شده بود که تنها 194 میلیارد درام آن هزینه اجرا شده است. واهه هوانیسیان ، وزیر دارایی، باعث کم‌کاری در اجرای هزینه‌ها را  موضوع سیستمی دانست و خاطرنشان کرد: در سه ماهه چهارم افزایش شدید هزینه‌ها مشاهده می‌شود، زیرا پرداخت‌های ساختمانی تنها پس از امضای مصوبات اجرایی انجام می‌شود. درآمدهای بودجه دولتی سال 2024 بالغ بر 2.676 تریلیون درام، هزینه‌ها - 3.17 تریلیون درام خواهد بود که حدود 415 میلیارد درام یا 15.9 درصد بیشتر از هزینه‌های بودجه تجدید نظر شده سال 2023 است. هزینه سرمایه‌ای بالغ بر 695 میلیارد درام خواهد بود که 126 میلیارد درام معادل 22 درصد بیشتر از هزینه سرمایه‌ای سال 2023 است.

https://www.civilnet.am/news/755563

کارخانه یراسخ در یک مکان مجاور دیگر ساخته خواهد شد

به گزارش "آرمنپرس"، واهان کروبیان، وزیر اقتصاد ارمنستان در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد که کارخانه ذوب فلزات که ساخت آن در یراسخ آغاز شده بود، در مکان دیگری در مجاورت ساخته خواهد شد. کروبیان در پاسخ به این سوال که آیا با این کار تقاضای طرف آذربایجانی محقق نمی‌شود، گفت: شرکت های خصوصی در حال سرمایه گذاری در ساخت کارخانه هستند و آنها تصمیم می‌گیرند که چه کار کنند. کروبیان خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی و منطقه ای تلاش می‌کنیم حداکثر مساعدت را به آنها ارائه دهیم.

https://www.civilnet.am/news/755482/

بانک مرکزی نرخ ریفاینانس را کاهش داد

در جلسه 31 اکتبر، هیئت مدیره بانک مرکزی ارمنستان تصمیم به کاهش 0.25 درصدی نرخ ریفاینانس گرفت و آن را 9.5 درصد تعیین کرد. نرخ بهره سپرده رهنی ارائه شده توسط بانک مرکزی 11 درصد و نرخ بهره وجوه برداشت شده از بانک ها 8 درصد تعیین شد. این چهارمین بار است که بانک مرکزی نرخ ریفاینانس را کاهش می‌دهد. روند کاهش از ماه ژوئن آغاز شد و هدف آن، مقرون به صرفه‌تر کردن دسترسی به منابع مالی در اقتصاد است. پیش از آن، از 15 دسامبر 2020، بانک مرکزی به طور مرتب نرخ ریفاینانس را از 4.25 درصد به 10.75 درصد افزایش داده بود. بانک مرکزی با افزایش نرخ درصدد مهار تورم بود.

https://www.civilnet.am/news/755468/

هیات شهرداری کاپان طی سفر رسمی‌ به اصفهان سفر کرده است

هیئت شهر کاپان به ریاست گئورگ پارسیان شهردار کاپان به دعوت علی قاسم زاده شهردار اصفهان طی یک سفر رسمی چهار روزه به شهر اصفهان جمهوری اسلامی ایران سفر کرده است. آرتور سرکیسیان، کنسول ارمنستان در جمهوری اسلامی ایران و مرتضی عابدین ورامین، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کاپان هیئت را همراهی کرده اند.

21 اکتبر شهردار کاپان با علی اصغر قاسم زاده شهردار اصفهان و نمایندگان شورای شهر دیدار و  در خصوص روابط جاری بین دو شهر و فرصت های احتمالی همکاری گفتگو داشته است. شهردار اصفهان ضمن خوش آمد گویی ، آمادگی خود را برای کمک به ایجاد روابط مستحکم بین دو شهر و توسعه همکاری‌های چند جانبه ابراز کرده است. شهردار اصفهان:« روابط ارمنستان و ایران با پیوندهای تاریخی و فرهنگی دیرینه به هم مرتبط است. ارامنه برای ما محترم هستند و ما همیشه به عنوان همشهری آنها را دوست داشته و برایشان احترام قائل هستیم. ما علاقه مند به ایجاد یک مشارکت بین شهر کاپان و منطقه 5 اصفهان هستیم که باعث تعمیق بیشتر روابط مثبت بین شهرهای ما خواهد شد. در واقع زمینه گسترده ای برای اجرای پروژه‌های مشترک وجود دارد و من نیز به سهم خود تمام تلاش خود را برای اجرای موفق آنها به کار خواهم گرفت.

گئورگ پارسیان: توسعه برنامه‌های دوجانبه با اصفهان و همکاری در زمینه‌های مختلف برای ما واقعا مهم است. کاپان شهری با اهمیت استراتژیک است، زیرا بزرگراه شمال- جنوب از این شهر عبور می‌کند که دسترسی به دریای سیاه و بازار اتحادیه اقتصادی اورآسیا را فراهم می‌کند. در این راستا فکر می‌کنم فرصت های همکاری بسیاری داریم و می‌توانیم در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، ورزشی و سایر زمینه‌ها همکاری کنیم. این هیئت از مجتمع توانبخشی و درمان اصفهان بازدید کرد و شهردار کاپان با همراهی مدیر مجتمع از بخش های مختلف بازدید کرده و از نزدیک با شرایط و خدماتی که توسط این مجتمع ارائه می‌گردد و همچنین تجهیزات آن آشنا شد. دستور کار 21 اکتبر با بازدید از نمایشگاه فناوری ساخت و ساز اصفهان به پایان رسید و در این نمایشگاه با نمایندگان وزارت امور خارجه استان اصفهان، اتاق بازرگانی و شهرداری اصفهان نیز جلساتی برگزار شد.

https://oragir.news/hy/material/2023/10/27/95152

مبالغی که به عنوان وام به قره باغ اختصاص داده شده بود در سال آتی برای اجرای پروژه‌های مختلف استفاده خواهد شد

به گزارش آرمان پرس، واهه هوانیسیان، وزیر دارایی جمهوری ارمنستان در جریان بررسی مقدماتی لایحه بودجه سال 2024 در نشست مشترک کمیته‌های دائمی مجلس گفت: دولت ارمنستان در سال آینده مبالغ اختصاص داده شده به قره باغ به عنوان وام بین ایالتی را به اجرای پروژه‌های مختلف اختصاص خواهد داد. این وزیر خبر داد که پیش نویس بودجه در پایان ماه سپتامبر، زمانی که اخراج اجباری ارامنه از قره باغ در حال انجام بود، ارائه شده است و سناریوی ارائه شده از بودجه شامل طیف کاملی از اقدامات و برنامه‌های دولت برای اجرا در سال 2024 نیست. در حال حاضر، نهادهای مربوطه مشغول کار بر روی برنامه‌ها و اقدامات تکمیلی هستند که باید در بودجه دولتی 2024 گنجانده شود.

هوانیسیان افزود: درست است که این نسخه از بودجه با کسری 3.2 درصد تولید ناخالص داخلی ارائه شده است، اما تصور می‌کنیم کسری بودجه در سال 2024 به 4.6 درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یابد تا بتوانیم همه این اقدامات را اجرا کنیم. این هیچ بار مالی اضافی برای ما به همراه نخواهد داشت، زیرا طبق ایده امروز، ما می‌توانیم مبالغی را که به قره باغ به عنوان وام بین ایالتی اختصاص داده می‌شد را برای اجرای پروژه‌های مختلف اختصاص دهیم. امیدواریم این اعتبارات برای این امر کافی باشند.

https://www.civilnet.am/news/755420/

حقوق بازنشستگان و حداقل دستمزدها در سال آینده افزایش نخواهد داشت

واهه هوانیسیان، وزیر دارایی ، 30 اکتبر در مجلس به نیوز ای ام گفت: در سال 2024 افزایش 8 درصدی دستمزدها در بازار کار به دلیل تحولات مختلف اقتصادی خواهیم داشت. ما حداقل دستمزد را افزایش نخواهیم داد، زیرا افزایش آن منجر به افزایش حقوق کارمندان دولتی نیز می‌شود که برای سال 2024 پیش بینی نشده است. برای سال 2024 نیز افزایش حقوق بازنشستگی پیش بینی نشده است. با برنامه هزینه‌های میان‌مدت ارائه کرده‌ایم که در سال‌های 2025-2026 به شاخص‌های هدف خود خواهیم رسید.

https://news.am/arm/news/789730.html

در سال 2024، مالیات ها به 24.4 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید

در شرایط حفظ اصل حصول اطمینان از اهداف برنامه پنج ساله دولت و همچنین تحولات مثبت شکل‌گرفته برای اقتصاد، در سال 2024، سیاست مالی با هدف تضمین رشد اقتصادی 7 درصدی، با تأکید بر حفظ ثبات مالی و افزایش چشمگیر سرمایه گذاری‌های دولتی با هدف افزایش پتانسیل اقتصادی، هدایت خواهد شد. اساس سیاست اقتصادی، فراهم کردن شرایط لازم برای رشد بهره‌وری و رقابت‌پذیری است که در آن بهبود فضای سرمایه‌گذاری و اجرای اقداماتی با هدف تشویق سرمایه‌گذاری، افزایش چشمگیر سهم سرمایه‌گذاری دولتی و همچنین ارتقای رشد بهره وری از طریق ظرفیت سازی، مهم هستند. این را مارتین گالستیان، رئیس بانک مرکزی جمهوری ارمنستان در 30 اکتبر با ارائه نتیجه گیری بانک مرکزی در مورد پیش نویس قانون در مورد بودجه سال 2024 جمهوری ارمنستان و همچنین هزینه‌های اداری و سرمایه گذاری‌های سرمایه ای بانک مرکزی جمهوری ارمنستان برای سال 2024 بیان کرد.

به گفته مارتین گالستیان، رشد اقتصادی در سال 2024 همچنان متاثر از عوامل مساعد شکل‌گرفته برای اقتصاد جمهوری ارمنستان در سال‌های گذشته خواهد بود و سطح بالای ذکر شده در همه شاخه‌های اقتصاد منعکس خواهد شد. رئیس بانک مرکزی تصریح کرد: برای سال 2024، افزایش قابل توجه نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی به میزان 0.75 واحد درصد برنامه ریزی شده است که در نتیجه آن مالیات ها به 24.4 درصد تولید ناخالص داخلی خواهد رسید. درآمدهای بودجه دولتی سال 2024 اثر بازدارنده ای بر تقاضای کل خواهد داشت. در سال 2024 با افزایش چشمگیر وزن هزینه‌های سرمایه ای به 6.6 درصد تولید ناخالص داخلی و هزینه‌های جاری به 22.1 درصد برنامه ریزی شده است. بانک مرکزی در چارچوب تدوین این نتیجه‌گیری، بر اساس تعدادی از اصول برنامه بودجه، به‌ویژه ارائه ارزیابی‌هایی در خصوص تأمین ثبات بدهی میان‌مدت، جهت‌گیری و موقعیت سیاست‌های مالی و همچنین کمک به رشد بلندمدت، هدایت شده است. رئیس کل بانک مرکزی با ارائه جزئیات هزینه‌های اداری و سرمایه گذاری‌های سرمایه‌ای بانک مرکزی در سال 2024، برنامه سرمایه گذاری سرمایه ای را 3.7 میلیارد درام عنوان کرد. برآورد هزینه‌های اداری بانک مرکزی برای سال 2024 حدود 10.3 میلیارد درام پیش بینی شده است.

وی افزود: بانک مرکزی با پیروی از استراتژی خود و همچنین با همکاری دولت در دستور کار دیجیتالی سازی، فرآیند تأسیس و ایجاد آژانس سیستم های اطلاعاتی ارمنستان را تکمیل کرد. بسته قانونی تنظیم کننده فعالیت این سازمان به مجلس ملی ارائه خواهد شد و امیدواریم پس از تصویب بسته، بانک مرکزی طبق دستور قانونگذار، اختیار تامین مالی را دریافت کند. هاکوپ آرشاکیان، نایب رئیس مجلس ملی جویای جزئیات بسته قانونی به ویژه آنچه که بانک مرکزی بر عهده خواهد گرفت، شد. رئیس بانک مرکزی در پاسخ گفت: بسته قانونی توسط وزارت صنایع پیشرفته جمهوری ارمنستان و آژانس ارائه خواهد شد. وظیفه ای که در بسته به ما محول شده، توافقی است که بین ما و دولت صورت گرفته است که به موجب آن بانک مرکزی برای مدت معینی این آژانس را تامین مالی خواهد کرد.

https://hetq.am/hy/article/161607

پلتفرم وام های تجاری بانک کانورس - بهترین راه حل تامین مالی

به گزارش سرویس خبری بانک کانورس، کارآفرینان از طریق پلتفرم وام های تجاری بانک کانورس می‌توانند برای وام‌های آنلاین در چارچوب Converse SME، Converse fast+، Converse Blitz، «تامین مالی نقدینگی کوتاه مدت» درخواست دهند. پلتفرم آنلاین وام های تجاری بانک کانورس، محیطی مناسب است که به کارآفرینان اجازه می دهد بدون صرف زمان و منابع برای دریافت اعتبار اقدام کنند. برای ارائه درخواست وام نیازی به مراجعه به بانک نیست. پس از تکمیل درخواست آنلاین، اطلاعات لازم به صورت خودکار جمع آوری شده و در مدت زمان کوتاهی تصمیم اولیه گرفته می‌شود که مشتری در مورد آن اطلاعیه دریافت می‌کند. بعداً مشتری برای تکمیل فرآیند وام دهی به بانک مراجعه می‌کند.

«هرکسی که بخواهد با حمایت بانک کانورس به توسعه، گسترش کسب‌وکار، تقویت فرصت‌های مالی بپردازد، می‌تواند در بستر آنلاین وام‌های تجاری، دریافت پول برای خرید دارایی‌های ثابت، تکمیل سرمایه در گردش و سایر اهداف برای دریافت وام اقدام کند. محصول‌های ارائه شده برای طیف گسترده ای از کاربردهای مورد نظر در نظر گرفته شده است و تامین مالی با شرایط و اندازه‌های مختلف ارائه می‌گردد.»

میزان تامین مالی در چارچوب محصول Converse SME از 5,000,001 تا 250 میلیون درام یا معادل ارز خارجی است. مدت بازپرداخت 3 تا 180 ماه است. میزان تامین مالی در چارچوب محصول Converse fast+  از 300،000 تا 50 میلیون درام یا معادل ارز خارجی می‌باشد. مدت بازپرداخت تا 60 ماه می‌باشد. میزان تامین مالی در چارچوب محصول  Converse Blitz   از 1،000،000 تا 100،000،000 درام یا ارز خارجی معادل آن است. مدت بازپرداخت 6 تا 60 ماه است. میزان تامین مالی در چارچوب محصول «تامین مالی نقدینگی کوتاه مدت» 5 تا 250 میلیون درام یا معادل ارز خارجی است. مدت بازپرداخت 1 تا 12 ماه است. این پلتفرم به طور مداوم بهبود می یابد و راه حل های جامع تامین مالی را به مشاغل ارائه خواهد داد.

https://arka.am/am/news/business/Converse_banki_business

 

حدود پنجاه و چهار میلیارد درام به آوارگان قره باغی تخصیص داده شده است

نیکول پاشینیان در چارچوب  بررسی پیش نویس قانون بودجه 2024 در نشست مشترک کمیسیون‌های دائمی مجلس اعلام کرد که ارمنستان به لطف ثبات موجود در اقتصاد کلان توانست طی یک هفته پذیرای 100 هزار آواره از قره باغ باشد. به گفته وی در حال حاضر حدود 100 هزار نفر هر کدام 100 هزار درام دریافت کرده اند که بیش از 25 هزار نفر از آنها کودکان هستند. پاشینیان تاکید کرد تا کنون 41610 نفر کمک مالی 10+40 درامی دریافت کرده اند و قرار است در آینده برای خریدهای ضروری به هر نفر 50 هزار درام دیگر تخصیص یابد. نخست وزیر ارمنستان افزود برای آوارگان قره باغ کوهستانی کمک دولتی ای به میزان 54 میلیارد درام تخصیص یافته که در حال حاضر 16 میلیارد آن هزینه شده و بخشی از مبلغ مذکور نیز از بودجه سال 2024 هزینه خواهد شد.

https://www.panorama.am/am/news/2023/10/30/%D5%93%D5%A1%D5%B7%D5%AB%D5%B6%D5%B5%D5%A1%D5%B6-%D4%BC%D5%82-%D5%A2%D5%BC%D5%B6%D5%AB-%D5%BF%D5%A5%D5%B2%D5%A1%D5%B0%D5%A1%D5%B6%D5%BE%D5%A1%D5%AE%D5%B6%D5%A5%D6%80/2918846

خرید و فروش املاک و مستغلات در ایروان همچنان کاهش می یابد، در حالی که قیمت افزایش می یابد

بر اساس گزارش فصلی منتشر شده توسط کمیته کاداستر در سه ماهه سوم سال جاری معاملات ملکی در ایروان نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 16 درصد کاهش داشته است. در سه ماهه سوم سال جاری 3477 معامله در ایروان انجام شده است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته 4134 معامله انجام شده بود. معاملات خرید و فروش تقریباً در تمام مناطق ایروان به جز آجاپنیاک، کاناکر-زیتون و نوباراشن کاهش یافته است. روند کاهشی معاملات خرید و فروش در ایروان در آمارهای شش ماهه امسال نیز منعکس شده بود. در نیمه اول سال معاملات ملکی در ایروان 35 درصد کاهش یافته بود. با وجود کاهش علاقمند نسبت به خرید و فروش آپارتمان در ایروان، قیمت آپارتمان‌ها همچنان در حال افزایش است. بر اساس گزارش کاداستر، متوسط قیمت یک مترمربع آپارتمان در مرکز شهر نسبت به سه ماهه سوم سال گذشته 13.2 درصد افزایش داشته است.

در آرابگیر 12.1 درصد افزایش داشته است

در کناکر زیتون 4.6 درصد افزایش داشته است

در نور نورک 10.4 درصد افزایش یافت

در اِربونی 10.2 درصد افزایش داشته است

در شنگاویت 8.1 درصد افزایش داشته است

در دوتاشن 10.6 درصد افزایش داشته است

در آجاپنیاک 4.7 درصد افزایش داشته است

در مالاتیا-سباستیا 8.6 درصد افزایش داشته است

در آوان 8.7 درصد افزایش داشته است

در نوباراشن 5.3 درصد افزایش داشته است

در مقایسه با سه ماهه سوم سال 2022، میانگین قیمت 1 متر مربع آپارتمان در ایروان 9.4 درصد افزایش یافته است. به طور کلی معاملات خرید و فروش در کشور در سه ماهه سوم سال جاری 3.1 درصد کاهش داشته است. بیشترین کاهش در ایروان، لری و سیونیک ثبت شده است. خرید و فروش زمین در کشور حدود 1 درصد کاهش یافته است. گفتنی است معاملات خرید و فروش زمین در لری 50 درصد، در وایوتسدزور 19 درصد و در آرماویر 11 درصد کاهش داشته است. در عوض، خرید و فروش زمین در ایروان 16.5 درصد، در کوتایک 17.7 درصد و در سیونیک 18 درصد افزایش یافته است. زمین‌های عمومی و مسکونی بیشتر در ایروان خرید و فروش شده اند در حالی که معاملات خرید و فروش اراضی کشاورزی در سایر استان‌ها رواج داشته است.

با وجود کاهش معاملات خرید و فروش در کشور، معاملات اجاره افزایش یافته است. بر اساس گزارش کمیته کاداستر، معاملات اجاره در کل کشور 1.7 درصد افزایش یافته است. بیشترین معاملات اجاره در آراگاسوتن، گغارگونیک، آرماویر و ایروان انجام شده است. شایان ذکر است که در ساختار اجاره، اجاره آپارتمان‌ها 55.6 درصد و اجاره منازل مسکونی 44 درصد کاهش داشته است. در عوض، معاملات اجاره ساختمان‌های عمومی، زمین‌های کشاورزی و پارکینگ ها افزایش یافته است.

در ایروان، معاملات اجاره آپارتمان 44 درصد و اجاره خانه‌های مسکونی 32 درصد کاهش یافته است. در استان‌ها، معاملات اجاره آپارتمان 66 درصد و منازل مسکونی 53 درصد کاهش داشته است. یکی از شاخص های کاهش در بازار املاک و مستغلات در ایروان کاهش وام مسکن در ازای گرو خانه درحال خریداری است. قاعدتاً ملکی که خریداری می‌شود وسیله ای برای تضمین وام گرفته شده از بانک برای خرید آپارتمان است. معاملات وام مسکن از این نوع در ایروان نسبت به سه ماهه سوم سال گذشته بیش از 26 درصد کاهش داشته است.

https://www.civilnet.am/news/755315/

تحولات منفی در بخش صنعت منجر به کاهش دائمی نرخ رشد اقتصادی خواهد شد

بنیاد لویس، تحولات اقتصادی-اجتماعی اقتصاد جمهوری ارمنستان در ژانویه تا سپتامبر سال 2023 را بر اساس داده‌های منتشر شده توسط کمیته ملی آمار جمهوری ارمنستان، تجزیه و تحلیل کرد که به قرار ذیل می‌باشد. پس از آنکه نرخ رشد فعالیت های اقتصادی تا حدودی شتاب گرفت، در ماه سپتامبر آن به شدت کاهش یافت که عمدتاً ناشی از کاهش نرخ رشد حوزه خدمات و تعمیق سرعت نرخ نزول صنعت بوده است. در ماه سپتامبر، شاخص فعالیت اقتصادی تنها 5.6 درصد بوده است. کاهش سه برابری نرخ رشد حوزه خدمات نیز به نوبه خود عمدتاً ناشی از اثر پایه ای (4.6 درصد) بوده است، اما در ماه سپتامبر، رویدادهای آرتساخ در نتیجه تجاوزات آذربایجان نیز تأثیر منفی بر بخش خدمات گذاشت.

تحولات منفی در بخش صنعت عمیق تر شده و همچنان نگران کننده است. بخش صنعت برای مدت طولانی در حال افول بوده است. هم در صنعت معادن و هم در صنایع فرآوری افت ثبت شده است. به این ترتیب در ماه سپتامبر در بخش صنعت 4.3 درصد و بر اساس آمار ماه آگوست در صنایع فرآوری 9.4 درصد کاهش داشته است. این وضعیت حاکی از کاهش پتانسیل و رقابت پذیری اقتصاد جمهوری ارمنستان است که منجر به کاهش دائمی نرخ رشد اقتصادی در آینده خواهد شد.

اجرای بودجه دولتی حدود 270.8 میلیارد درام از برنامه انحراف داشته است. بودجه دولتی همچنان مازاد باقی مانده است و انحراف در اجرای آن ماه به ماه بیشتر می‌شود. بودجه دولتی جمهوری ارمنستان برای سال 2023 در تمام ماه‌ها به جای کسری برنامه ریزی شده، مازاد داشته است. مازاد بودجه ماه‌های ژانویه تا سپتامبر 74.6 میلیارد درام در مقابل کسری برنامه ریزی شده 196.2 میلیارد درامی‌ بوده است. به عبارت دیگر اجرای بودجه 270.8 میلیارد درام از برنامه انحراف داشته است. رشد هزینه‌های بودجه دولت به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. همچنین کمبود هزینه بیش از نصف، به دلیل عملکرد ناقص هزینه‌های سرمایه‌ای است که نشان می‌دهد مشکلات مربوط به عملکرد هزینه‌های سرمایه‌ای «مزمن» شده است.

https://news.am/arm/news/789314.html

 

ب) منطقه ای و بین المللی

اوراق قرضه بانک توسعه اورآسیا در بورس اوراق بهادار ارمنستان فهرست شده است 

به گزارش سرویس خبری بانک توسعه اورآسیا اولین انتشار اوراق قرضه دلاری سه ساله بانک توسعه اورآسیا فهرست شده و از 26 اکتبر در فهرست اصلی اوراق قرضه Abond بورس اوراق بهادار ارمنستان (AMX) قرار گرفته است. نیکلای پودگوزوف رئیس اداره بانک توسعه اورآسیا در چارچوب سفر خود به ارمنستان اظهار کرده است: تاکنون، زیرساخت‌ بورس اوراق بهادار با هزینه کمک مالی از سوی صندوق کمک‌های فنی بانک توسعه اوراسیا به روز شده است که ارزش کل اوراق بهادار فهرست شده را بیش از 2 برابر افزایش داده است. به ویژه با توجه به مشارکت ما در نوسازی زیرساخت های بورس، این اتفاق مهمی‌ برای ما است. قرار دادن اوراق قرضه خود در بازار مالی ارمنستان، با فهرست شدن بعدی در AMX، گام دیگری بود که آمادگی بانک توسعه اورآسیا را به عنوان یک موسسه پیشرو برای توسعه منطقه اتحادیه اقتصادی اورآسیا برای کمک به توسعه بازار مالی محل و ارائه پشتیبانی به شرکت کنندگان و بازیگران اصلی آن بازار را تأیید کرد.

در سال های 2021-2022، از طریق صندوق کمک‌های فنی بانک توسعه اورآسیا، کمک هزینه‌ای به بورس اوراق بهادار ارمنستان برای نوسازی و نصب نرم افزار سیستم تجاری جدید اختصاص یافت. پس از انجام کار، این سامانه علاوه بر تامین تجارت در بازار ثانویه، سیستم، مطابق با استانداردهای بین المللی، امکان دسترسی مستقیم سرمایه گذاران به بسترهای تجاری بورس از طریق کارگزاران بورس و همچنین تجارت آنلاین از طریق وب و  اپلیکیشن‌های موبایل فراهم را فراهم کرد. بنابراین، به لطف نوسازی توسط بانک توسعه اورآسیا، سیستم تجاری برای سرمایه‌گذاران نهایی در دسترس قرار گرفت، مشارکت در معاملات بورس اوراق بهادار ساده شد و فرصت‌هایی برای افزایش تعداد شرکت‌کنندگان مستقیم بازار و IPOهای شرکت‌های ارمنی ایجاد شد. پس از نصب نرم افزار جدید، شرکت کنندگان AMX Exchange این فرصت را به دست آوردند تا به پلتفرم های بورس کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا بپیوندند و تراکنش های خود را در آنجا انجام دهند.

https://arka.am/m/anews/hayastany_eatm_um/EAZB_i_partatomsery_cucakvel_en

ارمنستان پس از رفع اختلافات سیاسی با آذربایجان آماده خرید گاز از این کشور است

|هاکوب واردانیان، معاون مدیریت منطقه ای و زیرساخت ارمنستان در چارچوب کنفرانس بین المللی "جاده ابریشم" در تفلیس گفت: ارمنستان پس از رفع اختلافات سیاسی  با آذربایجان آماده خرید گاز از این کشور است. قطع گاز و برق از آذربایجان به ارمنستان به دلیل درگیری، شوکی برای سیستم تامین گاز و برق ارمنستان بود، چون در آن زمان از آذربایجان گاز می خریدیم و پس از آن  ساخت خط لوله جدید گاز از طریق خاک گرجستان برای تامین گاز کشورمان شروع کردیم. امیدوارم که صلح در منطقه ما برقرار شود و ما بتوانیم مانند آن روزها با هم همکاری کنیم و سامانه‌های انرژی خود را متنوع کنیم.

https://news.am/arm/news/789202.html

تفاهم نامه همکاری بین وزرای حوزه کار و اجتماعی ارمنستان و ایران امضا شد

نارک مکرتچیان وزیر کار و امور اجتماعی که در سفر کاری به جمهوری اسلامی ایران به سر می‌برد، 10 مهرماه (31 اکتبر) با سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیدار و گفتگو کرد. بر اساس اعلامیه امروز این وزارتخانه، در این دیدار زمینه‌های گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه کار و حمایت اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تعدادی از موضوعات مورد علاقه طرفین را مطرح شدند.

طرفین یادداشت تفاهمی‌ با هدف تقویت همکاری‌های دو کشور و تبادل نیروی کار امضا کردند. آنها متعهد شده‌اند که تلاش‌ها را در جهت تضمین اشتغال، جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی و ساده‌سازی فرآیند تبادل نیروی کار ترکیب کنند. همچنین توافقی برای تبادل منظم اطلاعات در مورد مشاغل خالی موجود، بخش ها و همچنین صلاحیت های حرفه ای مورد نیاز در هردو کشور حاصل شد. وزیر مکرتچیان با قدردانی از نقش روابط دوستانه دوجانبه ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران ابراز اطمینان کرد که در آینده نزدیک این همکاری‌ها بر اساس منافع کشورها و ملت ها توسعه خواهد یافت. سید صولت مرتضوی برای پذیرفتن دعوت وزیر و سفر به جمهوری اسلامی ایران تشکر کرد. در این پیام آمده است که آماده ارائه بهترین تجربیات، پتانسیل و فرصت های خود به طرف ارمنی به نفع توسعه سیستم حمایت اجتماعی کشور همسایه است.

https://hetq.am/hy/article/161640

وزیر دارایی از مدیر منطقه ای بانک اروپایی برای توسعه در بخش های زیرساختی استقبال کرد

 در 31 اکتبر، وزیر دارایی واهه هوانیسیان از الکیس برینیوس دراکینوس، مدیر منطقه ای قفقاز بانک اروپایی برای بازسازی و توسعه استقبال کرد. جورج آخالکاتسی، رئیس دفتر ایروان بانک اروپایی برای بازسازی و توسعه نیز در این نشست شرکت داشت. بر اساس بیانیه وزارت دارایی، وزیر هوانیسیان ضمن خوشامدگویی به میهمانان، در سخنرانی خود پروژه‌هایی که با حمایت بانک اروپایی برای بازسازی و توسعه در بخش های زیرساختی که برای ارمنستان اهمیت کلیدی دارد، اجرا شده است، مورد تاکید قرار داد.

شرکای بانک اروپایی برای بازسازی و توسعه در مورد آمادگی برای حمایت از جمعیت ارمنی آواره اجباری از قره باغ کوهستانی اطلاع دادند. همچنین خاطرنشان شد که حمایت های مطرح شده می‌تواند عمدتاً به بخش شرکت کوچک و متوسط و کسانی که می خواهند به فعالیت های تجاری بپردازند و همچنین برای حل برخی از مشکلات اجتماعی آوارگان معطوف شود. وزیر از آمادگی بانک اروپایی برای بازسازی و توسعه برای کمک تشکر کرد و بر اهمیت هدفمندی حمایت های برنامه ریزی شده و ارزیابی و مشخص کردن نیازهای لازم تاکید کرد.

https://hetq.am/hy/article/161632

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما