معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۵

اخبار اقتصادی کلمبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کلمبیا در هفته سوم آبان‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

وضعیت تجارت خارجی کلمبیا

آخرین گزارش منتشره از سوی سازمان اطلاعات و آمار کشور(DANE)  نشان می دهد که  فروش خارجی کلمبیا 9 ماه کاهش متوالی را در مقایسه با مدت مشابه سال 2022 به ثبت رسانده است.  به طور خاص میران صادرات کشور در سپتامبر سال جاری برابر 4127.7 میلیون دلار  بوده است که به معنای کاهش 13.6% نسبت به سپتامبر 2022 است.

براساس همین گزارش، بیشترین کاهش صادرات مروبط به بخش سوخت و کالاهای این بخش گزارش شده است که سقوط 16.1 درصدی فروش خارجی نسبت به سال گذشته داشته است. زمانی که از این کالاها صحبت می‌شود در واقع بخش محصولات معدنی انرژی زا (زعال سنگ) هم مد نظر است. در صورتیکه در سایر بخش ها کاهش تا این حد بالا نبوده است. الان با در نظر گرفتن سهم این بخش در سبد کالاهای صادراتی کشور، می‌توان گغت که در واقع اصلی ترین متهم کاهش صادرات کشور نفت و زعال سنگ بوده است.

براساس آمار و ارقام سازمان آمار، در سپتامبر 2023 (آخرین اطلاعات موجود)، صادرات سوخت و محصولات وابسته به آن برابر 2228.9 میلیون دلار آمریکا گزارش شده که نسبت به سپتامبر 2022 کاهش 16.1 درصدی نشان داد. فروش تولیدات صنعتی برابر  834.8 میلیون دلار فوب بود و تغییرات منفی 11.4 درصدی را در مقایسه با سپتامبر 2022 نشان داد. صادرات محصولات کشاورزی، مواد غذایی و آشامیدنی 766.5 میلیون دلار آمریکا بوده که نسبت به سپتامبر 2022 18.9 درصد کاهش داشته است.

تا این مرحله، فقط اعداد قرمز وجود دارد. اما یک نکته مهم وجود دارد: سقوط ممکن است به دلیل بخش معدن و انرژی باشد. اگر معدن و انرژی از حساب ها حذف شود، صادرات غیرسنتی (محصولات کشاورزی، تولید و غیره) عملکرد خوبی داشته است. سال 2022 سال استثنایی برای صادرات کلمبیا بود، زیرا 15872 میلیون دلار آمریکا که در سال گذشته در صادرات غیرسنتی به دست آمد، قابل مقایسه با نتایج دهه گذشته نیست. با این حال، 15841 میلیون دلار آمریکا که توسط صادرات غیرسنتی تاکنون در سال 2023 ایجاد شده است، دومین رقم بالاتر در دهه است. علاوه بر این، صادرات غیر سنتی از سال 2016 بدون وقفه در حال رشد بوده است، همانطور که نمودار زیر توضیح می دهد:

کارلوس ماچادو استاد دانشکده اقتصاد دانشگان لوس آندس معتقد است که تنها دلیل کاهش بخش صادرات کشور ، معادن و انرژی است که مسئول 82 درصد این موضوع است. در صورتیکه صادرات کالاهای غیرسنتی کلمبیا در سال 2022 یک رکورد تاریخی را به ثبت رسانده است. بنابراین می‌توان اینگونه نتیجه گیری کرد که اولا دلیل کاهش ارزش صادرات کشور، مسائل بین المللی بوده است. کشور در جهت متنوع سازی صادرات گام برداشته است.

منبع:

https://www.elespectador.com/economia/macroeconomia/que-esta-pasando-con-las-exportaciones-en-colombia-noticias-hoy/

کلمبیا اولین پروژه بازیافت پیشرفته مواد شیمیایی در آمریکای جنوبی را تاسیس می‌کند

برای اولین بار، یک پالایشگاه در آمریکای جنوبی زباله‌های حاصل از منابع غیرفسیلی را برای تولید یک محصول کلیدی در صنعت پلاستیک پردازش خواهد کرد. گروه صنعتی Esentia که در واقع شرکتی متعلق به اکوپترول( شرکت نفت کلمبیا) است، همراه با شرکایی از بخش های خصوص این پروژه اقتصاد دایره ای را رهبری می‌کند که در مرحله اول، امکان بازیافت حدود 500 تن زباله پلاستیکی و تبدیل آن به پلی پروپیلن، ماده اولیه سایر محصولات در صنعت پلاستیک را فراهم می‌کند. بنابراین زباله‌های پلاستیکی به لطف فرآیند پیرولیز که امکان تولید 100٪ پلی پروپیلن دایره ای را فراهم می‌کند، زندگی جدیدی خواهند داشت. بدین ترتیب برای اولین بار، یک پالایشگاه در آمریکای جنوبی مواد حاصل از منابع غیر فسیلی را برای تولید یک محصول کلیدی در صنعت پلاستیک پردازش خواهد کرد.

کارخانه چگونه کار خواهد کرد؟

در کلمبیا، حیات زباله‌های پلاستیکی در محل های دفن زباله خاتمه می یابد. یا بدتر از آن، به خوبی در محیط دفن نمی‌شوند. این روند به لطف فرآیند پیرولیز که امکان تولید آنچه در صنعت به عنوان روغن پیرولیتیک شناخته می‌شود، پایان خواهد یافت.

تبدیل زباله‌های پلاستیکی به روغن پیرولیتیک توسط شرکت Pyrcom انجام می‌شود که این مواد را از شرکت های بازیافت حرفه ای در کشور خریداری می‌کند. سپس این ورودی به پالایشگاه Barrancabermeja ارسال می‌شود که آن را به پروپیلن تبدیل می‌کند که مورد استفاده در ظروف و بسته‌بندی مواد غذایی است.

پس از اتمام این مرحله، شرکت صنایع Pyrcom  که یکی از بزرگترین تولید کنندگان فیلم های پلی پروپیلن در کشور است، این مواد را به بسته بندی‌های انعطاف پذیر تبدیل می‌کند که برای بسته بندی محصولات غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اینگونه است که صنعت پلاستیک در کلمبیا به اقتصاد دایره ای می‌پیوندد.

منبع:

https://www.elespectador.com/economia/empresas/colombia-tendra-el-primer-proyecto-de-reciclaje-quimico-avanzado-en-suramerica-noticias-hoy/

تدوام نرخ بیکاری تک رقمی در کشور.

براساس آخرین گزارش سازمان اطلاعات و آمار کشور نرخ بیکاری در ماه سپتامبر 9.3 درصد بوده است که نشان دهنده ثبات نسبت به ماه قبل از آن می‌باشد. این رقم در واقع نشان دهنده کاهش 1.4% نسبت به سپتامبر 2022 است، براساس همین گزارش،؛ نرخ مشارکت فعال کشوری 64.2 درصد بود، یعنی 39.66 میلیون نفر در سن و شرایط کار در کشور حضور دارند. 23.1 میلیون نفر تا سپتامبر شغل داشتند که  717000 نفر در یکسال گذشته شغل پیدا کردند.

بیشترین مشاغل ایجاد شده در دوره مورد مطالعه به ترتیب در بخش های دولتی، آموزش، دفاع ، بهداشت ، حمل و نقل ، تدارکات و خدمات مرتبط با فعالیت های هنری و اوقات فراغت بوده است.

چاکلین پیراجان، اقتصاددان در بانکهای مختلف می‌گوید این آمار نشان دهنده این است که اقتصاد در حال تجربه کندی ترکیبی رشد است که در آن پویایی در فعالیت های خدماتی مشهود است. به گفته وی گاهی اوقات سیگنال های بازار کار عقب ماندگی بیشتری نسبت به فعالیت‌های اقتصادی نشان می‌دهد. در حال حاضر رشد اقتصادی کشور نزدیک به 9.5 درصد بالاتر از سطح عملیاتی قبل از همه‌گیری کرونا است، در حالی که در اشتغال فقط 8 درصد بیشتر کارمند نسبت به قبل از همه گیری ثبت شده است. شایان ذکر است که براساس آمار رسمی‌کشور، رشد 8 ماهه کشور حدود 1.34 (یک ممیز سی و چهارصدم) درصد بوده است. اقتصاددانان معتقدند که کاهش رشد اقتصادی کشور در واقع به کف خود( حداقل) خود رسیده و نشانه‌های بهبود وضعیت اقتصادی آشکار شده است.

موضوع دیگری که این داده‌ها نشان می‌دهد این است که برخی از فعالیت‌ها احتمالاً به نیروی کار بیشتری برای تأمین فعالیت فعلی خود نیاز دارند، که با وجود کاهش رشد اقتصاد کلمبیا، نرخ اشتغال می‌تواند به افزایش خود ادامه دهد. از این نظر، آنچه که داده‌ها منعکس می‌کنند این است که فعالیت‌های مرتبط با خدمات در مقایسه با سایر فعالیت‌هایی که تحت تأثیر تورم و نرخ‌های بهره بالا قرار گرفته‌اند، پیشرفت بیشتری نشان می‌دهند.

کارشناسان معتقدند که بانک مرکزی احتمالا تا پایان سال تغییری در نرخ های بهره ایجاد نکند و به همین وضعیت ادامه دهد. در صورتی که نرخ بیکاری در سه ماهه آخر سال در همین حد باقی بماند که معمولا حتی در سالهای رکود اقتصادی، بدلیل تقارن با سال نو ، فعالیت های اقتصادی کشور در این ماهها رونق خوبی می‌گیرد و در صورتیکه نرخ تورم هم به زیر 10 درصد برسد بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که دولت چپ گرای گوستاوو پترو در یک و نیم سال اول خود دستاوردهای اقتصادی نسبتا قابل قبولی بدست آورده است.

منبع:

https://www.infobae.com/colombia/2023/11/01/desempleo-seguira-bajando-en-colombia-a-pesar-de-la-crisis-economica-aseguran-expertos-cual-es-la-razon/

شرکت دولتی نفت کلمبیا به دنبال شرکایی برای استخراج گاز در دریای کارائیب است

شرکت دولتی نفت(اکوپترول) در سال های اخیر اکتشافات مهمی از گاز طبیعی در دریای کارائیب انجام داده است. ریکاردو روآ (رئیس اکو پترول) در ششمین اجلاس روسای شرکت های نفت، گاز و انرژی در مرکز کنوانسیون کارتاخنا بر این موضوع تاکید کرد.

این شرکت اکتشافات مهمی را در دریا گزارش کرده که ذخایرگاز طبیعی کلمبیا را افزایش می دهد. جدیدترین آنها Glaucus-1 در 75 کیلومتری ساحل با عمق 4284 متر بود. همچنین بلوک های COL-5، Fuerte Sur و Purple Angel وجود دارد.

روآ گفت اکوپترول  قبلاً با چندین شرکت که مایل به سرمایه گذاری در قلمرو ملی هستند، از جمله رپسول پتروبراس وپرناکس تماس گرفته است، معاون فراساحلی این شرکت نیز اظهار داشت که در منطقه مورد بحث ذخایر مهم گاز طبیعی وجود دارد که خبر خوبی برای کشور است.

بخشی از این گاز قبلاً کشف شده و کار با پتروبراس، شل و آکسی آنادارکو به پیش رفته است که از این طریق اولین چاه  های گاز در آن مناطق در سال 2024 حفر خواهدشد. گاز طبیعی سوختی است که به طور گسترده هم در خانه‌های کلمبیایی، در بخش صنعتی یا به عنوان سوخت برای برخی وسایل نقلیه استفاده می‌شود. در حال حاضر 15 درصد از درآمد اکوپترول و 20 درصد از سهم تجارت هیدروکربن کشور از بخش گاز تامین می‌شود اما هدف این است که تا سال 2030 به 30 درصد مشارکت برسد.

درسال‌های اخیر این شرکت با تمرکز بر اکتشاف و بهره‌برداری از این هیدروکربن، موفقیت های متعددی را بدست آورده که می‌تواند ذخایر گاز طبیعی درکشور را که درحال حاضر تنها  تا 7 سال دیگر  عمر خواهد داشت، افزایش دهد

منبع:

https://www.infobae.com/colombia/2023/10/25/ecopetrol-busca-socios-para-proyectos-de-gas-costa-afuera-en-el-mar-caribe/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما