معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۴- ۱۲:۱۸ - مشاهده: ۱۲۰

اخبار اقتصادی ونزوئلا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی ونزوئلا در هفته دوم آبان‌ماه 1402، مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

طرح ونزوئلا برای بهبود توزیع سوخت

شرکت ملی نفت ونزوئلا در راستای بهبود توزیع سوخت در سراسر کشور بالغ بر ۴۵۰ دستگاه تریلی تانکر حمل سوخت را از چین خریداری نموده است. برابر اعلام خوان کارلوس دیاز، معاون بازرگانی و تأمین شرکت ملی نفت ونزوئلا، تریلی تانکرهای خریداری شده تحویل شرکت تابعه حمل و نقل سوخت در راستای تقویت توزیع مواد سوختی در سراسر کشور می‌گردند و طی سال آتی میلادی نیز بر پایه موافقتنامه منعقده با چین، ۶۵۰ دستگاه دیگر نیز خریداری و علاوه بر این فناوری‌های نوین پرداخت و توزیع هوشمند سوخت نیز اخذ خواهند شد.

https://ultimasnoticias.com.ve/noticias/economia/pdvsa-adquiere-nuevas

کاهش فاحش ظرفیت تولید بزرگترین پالایشگاه ونزوئلا

میزان پالایش بزرگترین مجتمع پالایشگاهی ونزوئلا به نام مرکز پالایشگاهی پاراگوانا به ده درصد ظرفیت کاهش یافته است. برابر خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه، وقوع آتش سوزی در دو واحد تقطیر و فقدان مواد اولیه از عوامل اصلی کاهش ظرفیت پالایش به پایین ترین سطح می‌باشند و ظرفیت پالایش روزانه این مجتمع پالایشگاهی مستمل بر پالایشگاه‌های کاردون و آموای به ۹۴ هزار بشکه معادل ۱۰ درصد ظرفیت نصب شده کاهش یافته است در حالیست که چهار واحد پردازشی تقطیر نفت خام در پالایشگاه کاردون از حرکت باز مانده اند و میزان پردازش روزانه نفت خام آن به ۳۰ هزار بشکه کاهش یافته است.

https://www.reuters.com/business/energy/venezuelas-main-refining-complex

آغاز فروش نفت ونزوئلا با دریافت یوان دیجیتال

شرکت ملی نفت ونزوئلا از آغاز فروش نفت این کشور با دریافت یوان دیجیتال چین خبر داد. این نخستین محموله ارسالی نفت ونزوئلا در قبال دریافت ارز دیجیتال  چین به شمار می رود که از سوی شرکت نفت ونزوئلا به شرکت چینی  Petrochina Internacional Corp Ltd  ارسال گردیده است که بالغ بر یک میلیون بشکه بوده که طی انجام معامله ای در بورس نفت و گاز شانگهای صورت گرفته است که قرارداد مرتبط به عنوان پیشرفتی جدید در روند دلارزدایی تدریجی از تجارت انرژی عنوان شده است و چنین یادآور گردیده که ونزوئلا از این طریق به روند بین المللی انجام عملیات با ارزی غیر از دلار آمریکا می‌پیوندد.علاوه بر این دومین عملیات تجاری ونزوئلا با استفاده از ارز دیجیتال چین نیز طی فروش ۶۵ هزار تن گاز طبیعی مایع از طریق بورس نفت و گاز شانگهای  صئورت پذیرفته است.

https://www.radiofeyalegrianoticias.com/pdvsa-anuncia-primera-venta-de-crudo

حفظ جایگاه ونزوئلا در فهرست کشورهای اصلی تأمین کننده نفت آمریکا

ونزوئلا جایگاه خود را به عنوان تأمین کننده نفت خام مورد نیاز آمریکا به عنوان یکی از ده کشور اصلی در این راستا حفظ نموده است . بر پایه داده‌های منتشره از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، میزان صادرات روزانه نفت ونزوئلا به آمریکا طی ماه اوت از ۱۴۵ هزار بشکه فراتر رفت و بر این اساس سهم آن در تأمین نفت آمریکا ۲ درصد بوده با این حال همچنان در فهرست ده کشور دارای بیشترین صادرات نفت خام به آمریکا قرار دارد و امکان افزایش صادرات نفت ونزوئلا به آمریکا به روزانه به بیش از ۲۵۰ هزار بشکه و ارتقای جایگاه آن در فهرست اصلی کشورهای صادر کننده نفت خام به آمریکا وجود دارد.

https://www.bancaynegocios.com/venezuela-pais-crudo-envio-eeuu

آغاز پروازهای هواپیمایی دولتی بولیوی به ونزوئلا

شرکت هواپیمایی دولتی بولیوی پروازهای مستقیم خود را به ونزوئلا از تاریخ ۳۱ اکتبر سال جاری میلادی آغاز نمود. این شرکت در مرحله نخست پروازهای مستقیم بین شهرهای کاراکاس و سانتاکروز را هر هفته یک پرواز پوشش می دهد و به تدریج تعداد پروازهای هفتگی مستقیم افزایش می یابد.

https://www.eluniversal.com/venezuela/167662/boliviana-de-aviacion-inicio-sus

افزایش صادرات ونزوئلا به کلمبیا

ارزش صادرات ونزوئلا به کلمبیا طی هشت ماه نخست سال‌جاری میلادی با ۶۷ درصد افزایش از ۹۴ میلیون دلار فراتر رفت. برابر اعلام اطاق مشترک همگرایی اقتصادی ونزوئلا و کلمبیا، کود، محصولات شیمیایی، مواد سوختی و روغن ، آلومینیوم و محصولات آلومینیومی ، آهن و فولاد از مهمترین محصولات صادراتی ونزوئلا به کلمبیا در مدت یاد شده بوده‌اند این در حالیست که ارزش کل مبادلات تجاری دو کشور در این مدت با ۱۲ درصد افزایش بالغ بر ۵۰۹ میلیون دلار رقم خورد.

https://www.eluniversal.com/economia/167742/exportaciones-entre-venezuela

علاقمندی هند به خرید نفت ونزوئلا

چند روز پیش از لغو تحریم های نفتی ونزوئلا از سوی آمریکا، وزارت نفت هند از علاقمندی برای خرید نفت ونزوئلا خبر داد. برابر گزارش خبرگزاری رویترز، هاردیپ سینگ پوری، وزیر نفت هند، اعلام داشت که این کشور برای تامین نیاز پالایشگاهی به دنبال خرید نفت با قیمت ارزان می‌باشد،  تولید نفت ونزوئلا در مقیاس بزرگ به عنوان یکی از  دارندگان بیشترین ذخایر نفتی در جهان ، اثر تعدیل کننده ای بر نرخ جهانی نفت خواهد گذاشت.

https://www.reuters.com/world/india/india-may-buy-venezuelan-oil-if-its-cheap

برخورداری اقشار نیازمند ونزوئلا از کمک بشردوستانه سازمان ملل

طی نه ماهه نخست سال جاری میلادی بالغ بر ۱.۹ میلیون نفر از مردم ونزوئلا از کمک های بشردوستانه سازمان ملل متحد از طریق نهادهای بین المللی و سازمان‌های مردم نهاد برخوردار گردیده اند. برابر اعلام دفتر هماهنگی امور بشردوستانه نهاد بین‌المللی، کمکهای اعطایی در حوزه‌هایی نظیر سلامت، تضمین امنیت غذایی و تأمین اقلام غذایی، تأمین آب آشامیدنی و بهبود وضعیت بهداشتی و آموزش بوده است، بالغ بر ۱۵۳ سازمان مردم نهاد در این حوزه با سازمان ملل در ۲۴ ایالت و ۳۱۲ شهر همکاری می نمایند با این حال طرح اولیه برای پوشش حمایت کمکی به بالغ بر ۵.۲ میلیون نفر طی سال جاری میلادی تا کنون محقق نگردیده است و تنها 36.5 درصد از جمعیت هدف تحت پوشش برنامه‌های حمایتی سازمان بین المللی قرار گرفته اند.

https://twitter.com/OCHA_Venezuela/status/1719496415905227119

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما