معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۴- ۱۴:۴۴ - مشاهده: ۱۲۰

اخبار اقتصادی گرجستان - تفلیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته دوم آبان‌ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

صادرات خدمات به بیش از 5.7 میلیارد دلار رسید

به گزارش سازمان ملی آمار گرجستان، صادرات خدمات از گرجستان در سال 2022 به  5.7 میلیارد دلار رسید که 123.9 درصد بیشتر از سال 2021 است.

در سال 2022 گردشگری رتبه اول را در صادرات خدمات به خود اختصاص داد که ارزش آن 3.5 میلیارد دلار بوده و 61.7 درصد از کل صادرات خدمات را تشکیل می دهد.

در رتبه دوم خدمات حمل و نقل به ارزش 1.2 میلیارد دلار (21.1٪ از کل صادرات)، و در رتبه سوم خدمات مخابراتی، محاسباتی و اطلاعات به ارزش 597.2 میلیون دلار (10.5٪) قرار دارند.

بزرگترین کشورهای دریافت کننده خدمات گرجستان عبارتند از: ترکیه (482 میلیون دلار)، چین (204.9 میلیون دلار) و آذربایجان (204.8 میلیون دلار).

https://commersant.ge/ru/news/economics/eksport-uslug-iz-gruzii-sostavil-5-7-mlrd-dollarov

 

رشد اقتصادی 5.4 درصدی در ماه سپتامبر

رشد تولید ناخالص داخلی گرجستان در ماه سپتامبر به 5.1 درصد رسید. بر اساس برآوردهای اولیه، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی گرجستان در سپتامبر 2023 نسبت به مدت مشابه سال قبل 5.1 درصد بوده است. در حالی که میانگین رشد در 9 ماه سال 2023  حدود 6.8 درصد بوده است.

بر اساس گزارش سازمان ملی آمار گرجستان، در سپتامبر 2023 بخش های زیر سهم قابل توجهی در رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته اند:

فعالیت های مالی و بیمه، ساخت و ساز، تجارت، هتلداری و رستوران.

همچنین در بخش های تولید، حمل و نقل و انبارداری و همچنین در بخش املاک و مستغلات کاهش مشاهده می‌شود.

https://commersant.ge/ru/news/economics/rost-vvp-gruzii-v-sentiabre-sostavil-51

 

حجم وام های صادر شده توسط بانک های گرجستان در ماه سپتامبر افزایش یافت

بر اساس گزارش بانک ملی (مرکزی) گرجستان، حجم وام های صادر شده توسط بانک های تجاری گرجستان در سپتامبر 2023 نسبت به ماه قبل 1.15 میلیارد لاری یا 2.39 درصد افزایش یافت و به 49.17 میلیارد لاری رسید.

حجم وامهای پرداختی به پول ملی (لاری) در دوره گزارش 603.2 میلیون لاری معادل 2.28 درصد و حجم وام های ارزی 543.78 میلیون لاری معادل 2.52 درصد افزایش داشته است.

بر اساس گزارش بانک ملی، در پایان سپتامبر 2023، حجم وام های اعطایی به اشخاص حقوقی مقیم به پول ملی بالغ بر 8.01 میلیارد لاری بوده که نسبت به ماه قبل 4.37 درصد افزایش داشته و وام های ارزی پرداختی نیز معادل 13.87 میلیارد لاری بوده 3.54 درصد بیشتر از ماه قبل است.

در سپتامبر 2023، حجم وام به اشخاص حقیقی مقیم 1.24 درصد معادل 317.76 میلیون لاری افزایش یافت و به 25.84 میلیارد لاری رسید.

تا اول اکتبر سال جاری، 55 درصد از وامهای پرداختی بانکی به لاری بوده است که نسبت به اول سپتامبر 2023 حدود 0.06 واحد درصد کاهش داشته است.

تا پایان ماه اوت 15 بانک تجاری در گرجستان فعالیت داشته اند که 13 بانک از آنها دارای سرمایه خارجی در سرمایه مجاز خود بوده اند.

https://sputnik-georgia.ru/20231101/obem-vydannykh-bankami-gruzii-kreditov-vyros-v-sentyabre-283860913.html

 

چه تعداد واحد ساختمانی از ابتدای سال ساخته شده است

به گزارش سازمان ملی آمار گرجستان، طی 9 ماه از سال جاری، 2235 واحد ساختمانی با مجموع مساحت بیش از 2.15 میلیون متر مربع در گرجستان به بهره برداری رسیده است. در مقایسه با مدت مشابه در سال 2022، تعداد واحدهای به بهره برداری رسیده 21.3 درصد و مساحت 11.3 درصد افزایش یافته است.

بیش از نیمی از واحدهای ساخته شده در ژانویه ـ سپتامبر 2023 در تفلیس و استانهای کاختی و متسختا- متیانتی است.

طی 9 ماه از سال 2023، شهرداریها اقدام به صدور هشت هزار و دویست فقره مجوز برای ساخت و ساز 6.4 میلیون متر مربع نمودند که در مقایسه با مدت مشابه در سال 2022، تعداد مجوزهای صادر شده 1.1 درصد و مساحت ساخت و ساز پیشنهادی 18 درصد افزایش یافته است.

از مجموع مجوزهای صادر شده، 73.5٪ در چهار استانهای تفلیس، کومو کارتلی، ایمرتی و متسختا-متیانتی است.

از ابتدای سال، مقامات ذیصلاح مجوزهای ساخت انواع ساختمان‌ها - مجتمع های مسکونی چند منظوره، هتل ها، تأسیسات خرده فروشی، کارخانه‌ها، تأسیسات کشاورزی و غیره را صادر کرده اند، اما بخش عمده آنها مجتمع های مسکونی است.

https://sputnik-georgia.ru/20231101/skolko-obektov-postroeno-v-gruzii-s-nachala-goda--novaya-statistika-283860762.html

 

پیش بینی رشد اقتصادی در پایان سال 2023 به 6.8 درصد رسید

طبق پیش بینی موسسه مالی "گالت و تاگارت"، در سال 2023 رشد اقتصاد گرجستان 6.8 درصد و در سال 2024 حدود 5 درصد خواهد بود.

بر اساس نتایج بررسی وضعیت اقتصادی گرجستان توسط کارشناسان این موسسه: در سپتامبر 2023، اقتصاد گرجستان 5.1 درصد رشد کرد که کاملاً مطابق با انتظارات بود.

این موسسه همچنین معتقد است که نرخ تورم پایین ادامه خواهد یافت. در ماه سپتامبر نرخ تورم سالانه 0.7٪ بوده است. عواملی مانند کاهش قیمت محصولات وارداتی و ترکیبی به کاهش نرخ تورم کمک می‌کند.

گالت و تاگارت می افزاید: همچنین باید توجه داشت که در قیمت کالاهای تولید داخل افزایش کمی مشاهده می‌شود.

 در این گزارش همچنین آمده است که بانک ملی در 25 اکتبر 2023 نرخ بهره وام بین بانکی را بدون تغییر در 10 درصد باقی نگهداشت. دلیل این تصمیم عدم اطمینان کافی نسبت به تورم مرتبط با وضعیت ژئوپلیتیکی منطقه است.

https://commersant.ge/ru/news/economics/galt-taggartv-2023-godu-ekonomika-gruzii-vyrastet-na-6-8

 

پیش بین حفظ ارزش لاری در سال آینده

طبق گزارش موسسه مالی گالت و تاگارت، نرخ مبادله هر دلار امریکا در سال جاری و سال آینده پیرامون 2.7 لاری باقی خواهد ماند.

این گزارش می افزاید: «علی‌رغم شرایط دشوار ژئوپلیتیکی، ثبات لاری همچنان بر پایه تأثیر عوامل بنیادی قوی زیر ادامه خواهد داشت:

جریان ورودی ارز خارجی، رشد اقتصادی قوی و شاخص های مالی سالم.

https://t.me/SputnikGeorgia/31086

 

تقاضا برای املاک تجاری در تفلیس افزایش می یاید

طبق مطالعه  موسسه مالی تی بی سی کاپیتال، تقاضا برای املاک تجاری در تفلیس در سال 2024 به طور پیوسته افزایش خواهد یافت.

به گفته تحلیلگران این موسسه، بهبود کسب و کارها و تسریع مهاجرت (به گرجستان) دلیل اصلی رشد اقتصادی کشور در سال 2023 بوده است.

در مراکز خرید تفلیس، هزینه اجاره در نه ماهه سال 2023 نسبت به سال قبل 7.5 درصد افزایش یافته است.

گرانترین اماکن تجاری در تفلیس در مناطق واکه، چوگورتی، متاتسمیندا و سابورتالو و ارزانترین آنها در منطقه سامگوری است.

پیش بینی می‌شود در سال 2024 قیمت اجاره فضای تجاری افزایش یابد.

https://t.me/SputnikGeorgia/31112

 

گرجستان باید ظرفیت ترانزیت را توسعه دهد

پاتا تساگاریشویلی رئیس مرکز تحقیقات کریدور حمل و نقل : سیستم حمل و‌نقل گرجستان نمی‌تواند خود را کنار بکشد و در اینده نزدیک، قسمتی از کرویدور‌ که از گرجستان عبور می‌کند، باید ظرفیت حمل و ‌نقلش را همزمان افزایش دهد.

در مجمع «جاده ابریشم» فراتر از سخنان سیاستمداران، محافل کارشناسی پیام های مهمی‌شنیدند. در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری‌هایی که در زمینه پروژه‌های زیربنایی در کشورهای حاشیه کریدور صورت گرفته است، ما را به آن باور می رساند که سیستم حمل و نقل گرجستان نمی‌تواند از این  فرآیندها  فاصله بگیرد  و باید در آینده نزدیک در بخش گرجستانی کریدور در راستای افزایش ظرفیت، اقدامات همزمان را انجام کند. به بیان ساده، این اصل عملی می‌شود - اگر نتوانید جریان بار را انتقال دهید، گرجستان تبدیل به گلوگاه خواهد شد و همه کشورهای در کریدور متضرر خواهند شد. جذب هر محموله استراتژیک از منطقه آسیای مرکزی به تصمیمات اتخاذ شده در سطح دولتی در این کشورها بستگی دارد، زیرا هر تاسیسات بزرگ صنعتی یا زیرساخت های حمل و نقلی که در آنجا واقع شده است، ارتباط نزدیکی با مقامات سیاسی دارد. استفاده از فرصت ژئوپلیتیکی علاوه بر اتخاذ تصمیمات سیاسی در کشورهای بار زا، هم مستلزم فسخ قراردادهای بلندمدت موجود و هم ساماندهی زیرساخت های مناسب و شبکه پایانه ای در کریدور میانی است که ایجاد آن در دراز مدت ممکن است. انتقال تدریجی محموله از طریق کریدور میانی تنها در بلند مدت (10-8 سال) قابل اجراست. امکان جذب جریان‌های بار صنعتی به اصطلاح خشک و فله از طریق کریدور گرجستان در میان مدت (5-3 سال) وجود دارد. با توجه به استقرار یک "واقعیت بلندمدت جدید" در منطقه، سهامداران شرکت های بزرگ صنعتی در کشورهای آسیای مرکزی به دلیل خطر تحریم شدن، نسبت به  بنادر بالتیک روسیه به استفاده از کریدور ترانس خزر ترجیح تمایل دارند.

https://www.interpressnews.ge/ka/article/775581-paata-cagareishvili-sakartvelos-satransporto-sistema-ganze-ver-dadgeba-da-axlo-momavalshi-moucevs-derepnis-sakartvelos-monakvetze-gamtarunarianobis-gazrdis-mimartulebit-sinkronuli-gonisziebebis-gatareba?fbclid=IwAR0Z2icjUYZqqgulUT369qnzCEVaET7NEYUKKw54HN8Te4DlAd2lU-XQ0XA

 

ترانزیت کالا از طریق گرجستان افزایش یافته است

حمل کالا از طریق «راهگذر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر» با عبور از اراضی گرجستان 9 برابر شده است.

حیدر عبدی کریم اف دبیر کل انجمن بین المللی «مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر» در این باره خبر داد.

به گفته وی، در ماه‌های ژانویه ـ سپتامبر 2023 نسبت به شاخص های مربوطه در سال گذشته، گردش محموله در «راهگذر میانی» با 89 درصد افزایش به یک میلیون و 900 هزار تن محموله رسید.

اولین سند راهگذر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر 10 سال پیش - در 7 سپتامبر 2013 - بین نمایندگان آذربایجان، گرجستان و قزاقستان امضا شد و این مسیر در حال حاضر فعال است. یادآور می‌شویم که با توجه به اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه، قزاقستان استفاده از مسیرهای جایگزین را برای حمل محموله‌های صادراتی و ترانزیتی آغاز کرد. بطوری که «راهگذر میانی» به عنوان مسیر اصلی در نظر گرفته شده است.

جهت اطلاع، مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر یا «دالان میانی» یک مسیر حمل و نقل بین المللی است که چین و قزاقستان را از طریق دریای خزر به آذربایجان، گرجستان و سپس ترکیه و اتحادیه اروپا متصل می‌کند.

بنادر دریایی و راه آهن کشورهای شرکت کننده تکمیل کننده این راهگذر می‌باشند.

https://24news.ge/read/id/88402

 

افتتاحیه بخشی از بزرگراه بین المللی شرق ـ غرب گرجستان برگزار شد

بخشی از بزرگراه بین المللی شرق ـ غرب گرجستان در گردنه ریکوتی افتتاح شد.

به گزارش وزارت زیرساخت و توسعه منطقه ای، قطعه چهار بانده جدید بزرگراه به طول 27 کیلومتر از حوالی روستای ژوی از توابع شهرستان خراگاولی آغاز و به شهرک شوراپانی از حوزه زستافونی ختم می‌شود.

این بخش شامل 65 پل و 38 تونل است و زمان سفر در این مسیر را 25 دقیقه کاهش می دهد. علاوه بر این، طولانی‌ترین پل و طولانی‌ترین تونل گرجستان در بخش Khevi-Shorapani  بزرگراه ساخته شد. طول پل 1362 متر و طول تونل 1640 متر است.

به گزارش این وزارتخانه، در مجموع در طرح ریکوتی 51 تونل و 97 پل ساخته می‌شود.

https://24news.ge/read/id/88401

 

دیدار اوتار شاموگیا با نمایندگان بانک جهانی

اولین ماموریت حمایتی پروژه مشترک "کشاورزی پایدار، آبیاری و زمین"  GRAIL وزارت محیط زیست و کشاورزی و بانک جهانی از گرجستان بازدید کرد. بر اساس اطلاعات وزارت حفاظت محیط زیست و کشاورزی، در چارچوب این بازدید، کارهایی که قرار است در یک سال آینده اجرا گردد، برنامه ریزی شد. طرح یاد شده توسط اوتار شاموگیا وزیر محیط زیست و کشاورزی در نشستی که با رولاند پرایس مدیر منطقه ای بانک جهانی در قفقاز جنوبی، رئیس GRAIL و نمایندگان بانک ملی برگزار شد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. آقای شاموگیا با بیان اینکه «پروژه کشاورزی، آبیاری و اراضی پایدار» یکی از بزرگ ترین طرح هایی است که جهات مختلفی را در بر می‌گیرد، اظهار داشت: برای دستیابی به نتیجه فعالیت مشترک ضروری است. هر دو طرف مشتاق انجام این کار هستند  و همه پیش نیازها برای دستیابی به بهترین نتایج وجود دارد.

https://1tv.ge/news/otar-shamugia-msoflio-bankis-warmomadgenlebs-shekhvda/

 

نزدیک به نیمی از قیر وارداتی گرجستان از روسیه تامین می‌شود

بر اساس گزارش انجمن واردکنندگان فرآورده‌های نفتی، در ماه‌های ژانویه ـ سپتامبر 2023، 79600 تن قیر به گرجستان وارد شد که 3.1 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2022 است. بزرگترین تامین کننده این محصول روسیه است که 46.6 درصد ـ 37100 تن ـ از کل قیر وارداتی را به خود اختصاص داده است.

پس از آن عراق - 27200 تن (34.2%)، ترکیه - 13300 تن (16.7%)، ایران - 2000 تن (2.5%)، آذربایجان - 1700 تن (2.1%) و  ترکمنستان 1000 تن ـ کمتر 1% - قرار دارند.

 همچنین در طول دوره گزارش، واردات گاز مایع به گرجستان با 47.7 درصد افزایش به 42190 تن رسید. حدود 99.7 درصد آن از روسیه تامین شده است.

https://commersant.ge/ru/news/business/46-6-bituma-importiruetsia-v-gruziiu-iz-rossii

 

رشد 64 درصدی مبادلات تجاری گرجستان و امارات

حجم مبادلات تجاری گرجستان و امارات 64 درصد افزایش یافت. تجارت دوجانبه بین گرجستان و امارات با پویایی فزاینده مشاهده می‌شود.

طبق نتایج 9 ماهه سال 2023، گردش تجاری بین این دو کشور 64٪ (صادرات 60٪. ) افزایش یافته است. از جمله

به گفته  لوان داویتاشویلی وزیر اقتصاد گرجستان، در دیدار با وزیر تجارت خارجی امارات متحده عربی بر پویایی مثبت اقتصادی و پیشنهادهای سرمایه گذاری در گرجستان تاکید گردید.

تعمیق همکاری در گردشگری، مسافرت هوایی، انرژی و سایر حوزه‌ها نیز جزو اولویتهای همکاری دو جانبه گرجستان و امارات می‌باشند.

https://commersant.ge/ru/news/economics/tovarooborot-mezdu-gruziei-i-oae-uvelicilsia-na-64

 

درآمد گردشگری گرجستان در 9 ماه نزدیک به 3.3 میلیارد دلار بوده است

درآمد حاصل از سفر گردشگران خارجی در 9 ماه اول سال 2023 نزدیک به 3.3 میلیارد دلار بوده است. بدین ترتیب درآمد حاصل از سفر شهروندان خارجی از شاخص سال 2019 فراتر رفت و یک رکورد را به ثبت رساند.

درآمد صنعت گردشگری گرجستان در این دوره 9 ماهه به بیش از 3.25 میلیارد دلار رسید که در مقایسه با مشابه مدت مشابه سال 2019 حدود 26 درصد بیشتر است.

در مقایسه با سال 2022 نیز درآمد سفر شهروندان خارجی به گرجستان بیش از 734 میلیون دلار و یا حدود 29 درصد افزایش یافته است.

در سه ماهه سوم سال 2023، درآمد گردشگری از شاخص سال 2019 حدود 28 درصد افزایش یافت و به بیش از 1.447 میلیارد دلار رسید. در حالی که در مقایسه با سه ماهه سوم سال 2022، درآمد گردشگری 5.3 درصد و یا 72 میلیون دلار افزایش یافته است.

https://interpress.ge/read/49646

گردشگران روس بیشترین هزینه کرد را در گرجستان دارند

بر اساس گزارش بانک ملی (مرکزی) گرجستان، درآمد از مسافران خارجی در 9 ماه اول سال 2023 بالغ بر 3.251 میلیارد دلار بوده است.

تا ابتدای سال 2023 در مقایسه با سال 2019 اوج گردشگری در گرجستان، 58 درصد شاخص پذیرش گردشگران خارجی بازگردانده شد. در حالی که درآمدهای گردشگری در سال 2022 از سال 2019 بیشتر گردید.

درآمد صنعت گردشگری در دوره اول ژانویه تا 30 سپتامبر 2023 نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 29.2 درصد افزایش داشته است. علاوه بر این، درآمدهای 9 ماه از سال 2023 حدود 25.1 درصد بیشتر از رکورد سال 2019 می‌باشد.

در این دوره 9 ماهه بیشترین هزینه کرد گردشگران خارجی در گرجستان توسط بازدیدکنندگان از روسیه با 36 درصد رشد و یک میلیون 149 هزار مسافر برابر با 767.4 میلیون دلار بوده است.

در این شاخص در جایگاه‌های بعدی ترکیه با  یک میلیون و 81 هزار مسافر 485.5 میلیون دلار (106% +) ، اتحادیه اروپا با  329 هزار مسافر 428 میلیون دلار (64%+)، رژیم صهیونیستی با 183 هزار مسافر 258 میلیون دلار و اوکراین با 116 هزار مسافر 147.5 میلیون دلار قرار دارند.

تعداد بازدید مسافران خارجی از گرجستان در ژانویه ـ سپتامبر 2023 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 43 درصد افزایش یافته و به 5.6 میلیون نفر رسیده است. در طول 9 ماه سال 2023، گرجستان نسبت به سال 2019 نزدیک به  77٪ شاخص سفر گردشگران خارجی را احیا کرد.

از مجموع سفرهای انجام شده به گرجستان 3 میلیون 656 هزار بازدید گردشگری بوده است که نسبت به ژانویه ـ سپتامبر 2022 حدود 76 درصد بیشتر است. در مقایسه با سال 2019، نزدیک به 92٪ بازدیدهای گردشگری احیاء شد. بیشترین تعداد بازدید از گرجستان در ژانویه ـ سپتامبر 2022 توسط شهروندان روسیه انجام شده است.

قبل از همه گیری 2019، گرجستان رکورد پذیرش گردشگران خارجی را شکست. تعداد مسافران بین المللی از 9.3 میلیون نفر گذشت و درآمد آن به 3.3 میلیارد دلار رسید. در سال 2020، درآمد صنعت با 1.7 میلیون مسافر بین المللی به رقم باورنکردنی 427.7 میلیون دلار کاهش یافت. در سال 2021 گردشگری 1.2 میلیارد دلار برای گرجستان به ارمغان آورد. در مجموع در سال 2021 حدود یک میلیون 600 هزار سفر گردشگری به گرجستان انجام شد. در سال 2022 درآمد گردشگری بیش از 3.5 میلیارد دلار بود و 5.4 میلیون مسافر در طول سال 2022 از گرجستان بازدید کردند.

https://sputnik-georgia.ru/20231101/turisty-iz-rossii-tratyat-v-gruzii-bolshe-vsekh-283860144.html

 

هزینه استفاده از اینترنت استارلینک برای اشخاص حقیقی ماهیانه 160 لاری می‌باشد

هزینه ماهانه خدمات اینترنت پرسرعت استارلینک در گرجستان برای اشخاص حقیقی 160 لاری (60 دلار) است. همچنین خرید دستگاه دریافت اینترنت با احتساب مالیات، 2015 لاری هزینه دارد.

برای اشخاص حقوقی سایر تعرفه‌ها اعمال می‌شود. به ویژه آنکه خرید دستگاه گیرنده مجموع 8821 لاری هزینه دارد و پرداخت ماهانه از 708 لاری (262 دلار) شروع می‌شود.

استارلینک در این مورد در شبکه اجتماعی X اطلاع داده و افزوده است، اینترنت پرسرعت استارلینک هم اکنون در گرجستان در دسترس است.

کمیسیون ارتباطات گرجستان اجازه بهره برداری از شبکه اینترنت ماهواره ای Starlink متعلق به ایلان ماسک را در جولای 2022 داده است.

طبق شرایط این مجوز، اسپیس ایکس خدمات اینترنت پرسرعت پهن باند را از طریق سیستم های ماهواره ای Starlink در گرجستان ارائه خواهد کرد.

https://commersant.ge/ru/news/economics/v-gruzii-ezemesiacnaia-stoimost-interneta-starlink-dlia-fiziceskix-lic-sostavliaet-160-lari

 

 

صادرات برق گرجستان به 103 میلیون دلار رسید

گرجستان در سال 2022 حدود 0.97 تراوات ساعت (میلیون کیلو وات ساعت)  برق به ارزش 84.3 میلیون دلار و در 9 ماه سال 2023 حدود 1.5 تراوات ساعت به ارزش 103.3 میلیون دلار صادر شده است.

بر اساس گزارش موسسه مالی  TBC Capital عوامل اصلی رشد درآمد، افزایش قیمت برق در ترکیه است.

از سال 2015 تا 2022، در مجموع 1031 مگاوات ظرفیت شامل دو نیروگاه حرارتی و یک نیروگاه بادی به شبکه اضافه شد. در سال 2022، تولید برق در گرجستان 12.6 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به 14.2 تراوات ساعت رسید.

افزایش تولید هم در نیروگاه‌های برق آبی و هم در نیروگاه‌های حرارتی و بادی مشاهده شد. در 9 ماهه سال 2023، تولید برق در گرجستان به 11.2 ترا وات ساعت رسید که نشان دهنده 2 درصد افزایش و این رشد عمدتاً توسط نیروگاه حرارتی بوده است.

مصرف انرژی در گرجستان تا سال 2026 به 15.4 تراوات ساعت خواهد رسید. در میان مدت مصرف برق 5 درصد در سال رشد خواهد کرد. رشد قابل توجه ناشی از افزایش انفجاری در مصرف برق در آبخازیا، استخراج ارزهای دیجیتال - از جمله در آبخازیا، و افزایش مصرف انرژی در تولید فروآلیاژها بود.

https://commersant.ge/ru/news/economics/eksport-elektroenergii-iz-gruzii-sostavil-103-mln-dollarov

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما