معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۲

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق – سلیمانیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق - سلیمانیه در هفته دوم آبان‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و سایر رسانه‌های این اقلیم به شرح ذیل ارائه می‌گردد.

وضعیت سرمایه گذاری در اقلیم کردستان:

روداو: سخنگوی اتحادیه سرمایه گذاران کردستان، وضعیت سرمایه گذاری در اقلیم کردستان را بدتر از دوران همه گیری کرونا توصیف کرد.

ملا یاسین محمود با اشاره به این که انجام برخی امور مربوط به تأمین زمین برای سرمایه گذاری سه سال طول می‌کشد، گفت بعضی مدیران دولتی برای انجام امور سرمایه گذاری مانع تراشی می‌کنند. به گفته وی، این مسأله باعث گسیل سرمایه گذاران به مناطق جنوبی و مرکزی عراق شده است.

سخنگوی اتحادیه سرمایه گذاران با بیان این که این وضعیت سرمایه گذاران را غرق در مشکلات کرده است از قول مساعد نخست وزیر اقلیم کردستان مبنی بر برچیدن بروکراسی دست و پاگیر در این حوزه خبر داد.

مدیرکل گمرکات اقلیم کردستان: کلیه تراکنش ­ها در گذرگاه ­های اقلیم کردستان بصورت دیناری انجام خواهد شد:

رادیو نوا: مدیرکل گمرکات اقلیم کردستان اعلام کرد تمام تراکنش­ های مالی در گذرگاه ­های این منطقه از این پس به صورت دیناری انجام خواهد شد.

 سامال عبدالرحمن با اعلام این خبر افزود کلیه هزینه­ ها و تعرفه­ های گمرکی با قیمت رسمی‌بانک مرکزی عراق اخذ و در بارنامه‌ها درج خواهد شد. رئیس کل گمرکات اقلیم کردستان گفت این تصمیم از سوی دولت عراق صادر شده و اقلیم کردستان نیز به آن پایبند خواهد بود.  

افتتاح کارخانه‌ی ساخت کارتن و بسته‌بندی شرکت فابیاب:        

کردستان 24: مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، کارخانه‌ی ساخت کارتن و بسته‌بندی شرکت فابیاب را افتتاح کرد.

مسرور بارزانی در این مراسم اعلام کرد: «ما امروز اینجا هستیم تا این کارخانه که اختصاص به ساخت مقوا، جلد، افست و کاغذ دارد و با ابزار و فناوری بسیار پیشرفته احداث شده است افتتاح کنیم. خوشحال هستیم که شاهد پیشرفت بخش صنعت در کردستان هستیم و این امر می‌تواند کمک خوبی برای حمایت از بخش کشاورزی باشد. این نوع فعالیت‌ها کمک زیادی به بسته‌بندی است تا ما بتوانیم محصولات خود را به خارج صادر بکنیم.»

شرکت فابیاب مالک پروژه‌ی جعبه طلا در عراق برای کنسرو و بسته‌بندی کارتن است. پروژه جعبه طلا با ظرفیت ۲۰ میلیون مترمربع مقوا در ماه و با مساحت ۴۰۳۵۰ مترمربع، رتبه اول در عراق و ششم در کانادا را به خود اختصاص داده است.

این پروژه با اشتغال زایی مستقیم برای 250 نفر، قابلیت تولید انواع کارتن برای بسته‌بندی صنعتی، کشاورزی و غذایی و تأمین نیاز تمام کارخانه‌های اقلیم کردستان، مرکز و جنوب عراق را دارد.

بازدید هزاران گردشگر خارجی از جشنواره انار و پاییز حلبچه:

کردستان 24: رئیس سازمان گردشگری حلبچه از بازدید هزاران گردشگر خارجی از جشنواره انار و پاییز حلبچه خبر داد.

در جشنواره انار و پاییز حلبچه که از روز پنجشنبه ٢ نوامبر آغاز به کار کرده و به مدت سه روز ادامه داشت، ٦٠٠ کشاورز و باغدار محصولات خود را عرضه نمودند.

در حاشیه این جشنواره، آزاد توفیق، استاندار حلبچه، هدف از برگزاری این رویداد را بازاریابی برای محصولات داخلی و تحکیم روابط بازرگانی و فرهنگی دانست و از عزم خود برای تبدیل این جشنواره به یک رویداد بین‌المللی خبر داد.

شایان ذکر است، در حلبچه ٢٢٥٠ هکتار زمین زراعی به کاشت درخت انار اختصاص یافته است.

 گسترش خط راه آهن کردستان تا مرز باشماق:

کردپرس: استاندار سلیمانیه از تصمیم ایران مبنی بر گسترش خط ریلی استان کردستان تا گذرگاه بین­ المللی باشماق و اتصال آن به خطوط داخلی و بین ­المللی­ ایران خبر داد.

دکتر «هوال ابوبکر» که بنا بر دعوت رسمی استاندار کردستان در مراسم افتتاح ایستگاه راه آهن سنندج و خط راه آهن کردستان شرکت کرده بود اظهار داشت: «رئیس جمهور ایران وعده داد که خط راه‌آهن کردستان تا گذرگاه بین‌المللی باشماق ادامه خواهد داشت و این خط به خطوط داخلی و بین‌المللی متصل خواهد شد و روابط و تبادلات بازرگانی میان هر دو گذرگاه باشماق و پرویز خان قوی­تر می­ شود.»

دکتر هوال ابوبکر همچنین اعلام کرد درخواست بازگشایی مرز «سازان» در استان حلبچه را نیز به حضور رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران ارائه داده و امیدواریم در آینده این مرز به طور رسمی افتتاح شود.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما