معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۴- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۵

اخبار اقتصادی عراق - کربلای معلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عراق - کربلای معلی در نیمه دوم مهرماه 1402، مندرج در سانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

حضور رئیس اتاق صنایع کربلا در همایش توسعه تجارت پایدار ایران و عراق

به گزارش خبرگزاری فارس، کاظم جواد آل یاسین رئیس اتاق صنایع کربلا در همایش راهکارهای توسعه تجارت پایدار ایران و عراق در افق 2025 که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، اظهارداشت: ایران بیش از ۴ دهه مورد تحریم‌های ظالمانه بوده اما دستاوردهایی در زمینه‌های اقتصادی داشته که حتی دشمنان قبل از دوستان به آن اعتراف می‌کنند و این موضوع باعث افتخار و سربلندی ما عراقی‌ها است. 

آل یاسین اظهار داشت: تجارت بین ایران و عراق باید یک تجارت منسجم با تراز تجاری همسان باشد تا بتواند به دو کشور خدمت کند و اگر میزان تجارت به نفع یک کشور باشد چندان رضایت بخش نیست و در راستای منافع دو کشور و ملت نخواهد بود.

رئیس اتاق صنایع کربلا اظهارداشت: ما در اتاق صنعت کربلا بر روی همکاری بین اتاق‌های بازرگانی و صنعتی تاکید داریم اما یکی از مسائلی که مشاهده می‌شود تقلب در کالاهای صادراتی است لذا باید اتاق های بازرگانی و سفارتخانه‌ها بر این موضوع نظارت کنند و از این امر جلوگیری شود. 

آل یاسین اظهارداشت: در حال حاضر حدود ۱۷۰۰ کارخانه مختلف از جمله صنایع غذایی صنایع شیمیایی در کربلا وجود دارد و تمایل داریم تا ایران در عراق سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف داشته باشد تا  به تولید مشترک برسیم. همچنین تمایل داریم که خط تولید صنعتی را از ایران وارد کشورمان کنیم.‌

وی با اشاره به قانون حمایت از تولید کننده در عراق بیان داشت: براساس این قانون ما از تولیدکنندگانی در زمینه تولید سیمان ، مواد غذایی و بلوک آجر  و غیره حمایت می‌کنیم تا به خودکفایی برسیم لذا تمایلی برای واردات این کالاها نداریم اما می‌توانیم در این زمینه همکاری‌های مشترک و سرمایه‌گذاری‌های مشترک داشته باشیم. (خبرگزاری فارس)

جایگاه مناسب دانشگاه کربلا و 13 دانشگاه عراق در رتبه بندی موسسه تایمز

سیزده دانشگاه عراق از جمله دانشگاه کربلاء، به نتایج قابل قبولی در رتبه‌بندی دانشگاههای جهان توسط موسسه معتبر و جهانی تایمز برای سال 2024 دست یافتند. وزارت آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که نتایج رتبه‌بندی دانشگاههای جهان توسط دانشگاهی تایمز، نشان داد که دانشگاه‌های بغداد، بابل، کوفه، موصل و المستنصریه در تخصص پزشکی و علوم جایگاه‌های مهمی را به دست آوردند. در رشته مهندسی، دانشگاه‌های النهرین، القادسیه، الانبار، بابل، دیالی، فناوری، بغداد، بصره، کربلا، دانشگاه فنی مرکزی، موصل و المستنصریه به مقام های مهمی دست یافتند .(الاقتصاد نیوز)

سفر سفیر کره جنوبی در عراق به کربلای معلی

جوی سونگ سو سفیر کره جنوبی در جمهوری عراق به کربلای معلی سفر کرده و ضمن حضور در حرم مطهر حسینی در کربلای معلی و انجام مذاکره با مدیران اقتصادی حرم و شرکت خیرات السبطن، در جریان فعالیت های اقتصادی عتبه حسینی در کربلاء قرار گرفت.

سفیر کره در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری نون گفت: اولین بار است که به زیارت حرم امام حسین (علیه السلام) مشرف می‌شوم، از زیبایی آن مکان شگفت زده شدم، معنویت را در آن احساس کردم.

او توضیح داد که "کشورش برای پروژه‌های زیربنایی، راه‌آهن و سایر کارهای عراق در آینده در رابطه با جاده توسعه فاو و موارد دیگر همکاری و توافقاتی دارد.

وی افزود: پروژه پالایشگاه کربلا را بازدید کردم. شرکت های کره ای در پالایشگاه و چند پروژه دیگر حضور داشتند. پالایشگاه کربلا با تکنولوژی شرکت های کره ای، بنزین با کیفیت تولید می‌کند. در پروژه‌های پالایشگاه نفت بصره نیز شرکت های کره ای فعال هستند. (نون الخبریه)

حضور 23 کشور در نمایشگاه بین المللی بغداد

وزارت بازرگانی عراق، پس از افزایش دو برابری درخواست کشورها و شرکت ها برای حضور در چهل و هفتمین دوره نمایشگاه بین المللی بغداد، اعلام کرد که فضای اختصاص داده شده برای این نمایشگاه را بزرگ تر خواهد کرد.

به گزارش الصباح، مدیر شرکت نمایشگاه‌ها در وزارت بازرگانی عراق گفت که این وزارتخانه با توجه به مشارکت حداکثری شرکت ها و کشورهای عربی و خارجی در این دوره از نمایشگاه بین المللی، با ایجاد سالن‌های بزرگ مطابق با استانداردهای بین المللی، قصد دارد با افزایش 7 هزار متر به فضای این نمایشگاه، مساحت آن را به 23 هزار مترمربع برساند.

وی گفت این رویداد بزرگ اقتصادی از ابتدای ماه ژانویه و به مدت ده روز فعالیت خود را آغاز می‌کند و مقدمات خدمات لجستیک برای برگزاری این نمایشگاه انجام شده است.

این مقام عراقی تأکید کرد که 150 شرکت از 23 کشور برای مشارکت در این نمایشگاه ثبت نام کرده اند.

او در پایان از ایجاد شهر نمایشگاهی بزرگ در حومه بغداد خبر داد و گفت که پس از اخذ مالکیت زمین از شرکت عمومی‌بازارهای مرکزی وابسته به وزارتخانه، کار آن آغاز خواهد شد. (الصباح)

بغداد میزبان نخستین کنفرانس بزرگ سرمایه گذاری

دولت عراق تصمیم دارد کنفرانس سرمایه گذاری بزرگی را که نخستین کنفرانس در نوع خود است، در پاییز سالجاری در بغداد برگزار کند.

رئیس کمیته سرمایه گذاری و توسعه پارلمان عراق در مصاحبه با روزنامه الصباح گفت: این کنفرانس با حضور شرکت های معتبر خارجی و داخلی از استان‌های مرکزی و جنوبی کشور برگزار می‌شود و به معرفی فرصت های سرمایه گذاری در عراق اختصاص خواهد یافت.

وی افزود: کمیسیون سرمایه گذاری پارلمان عراق جدولی از تمامی فرصت های موجود در کشور برای اعلام آن‌ها در این کنفرانس که با حضور مقامات عالی دولت عراق و دیگر کشورهاست، آماده کرده است.

الخفاجی ادامه داد: کمیسیون سرمایه گذاری پارلمان در دیدارهای خود با نخست وزیر و هیئت سرمایه گذاری به دنبال ایجاد فرصت های جدید و اجرای آن از سوی شرکت های سرمایه گذاری معتبر و مشهور در عرصه جهانی است. (الصباح)

اتصال همه گذرگاه‌های مرزی عراق به شبکه فیبر نوری

سازمان گذرگاه‌های مرزی عراق از تکمیل طرح اتصال همه گذرگاه‌های مرزی کشور به شبکه فیبر نوری خبر داد. به گزارش روزنامه الصباح عراق، این سازمان در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که در طرحی که زیر نظر مشاور نخست‌وزیر عراق در امور گذرگاه‌های مرزی اجرا شد، فرودگاه بین‌المللی کرکوک به شبکه فیبر نوری کشور متصل شد و بدین ترتیب همه گذرگاه‌های مرزی عراق هم‌اکنون به شبکه فیبر نوری متصل شده‌اند.

این بیانیه افزوده که این دستاورد موجب بهبود عملکرد فنی گذرگاه‌های مرزی در انتقال اطلاعات مسافران با سرعت و امنیت بیشتر و جلوگیری از هک اطلاعات و کاهش هزینه می‌شود. (الصباح)

افزایش همکاریهای مصر و عراق در صنایع غذایی

بر اساس آمار ماهانه شورای صادرات صنایع غذایی، عراق با واردات 134 میلیون دلار در رتبه چهارم بزرگترین واردکنندگان صنایع غذایی از مصر قرار دارد. این حجم نسبت به مدت مشابه افزایش 30 درصدی را نشان می دهد.

مشاور وزیر امور بازرگانی و صنعت مصر، در مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد عراق در میان کشورهای وارد کننده کالاهای مصری در جهان عربی، جایگاه رو به رشدی دارد. در ژوئن گذشته، بغداد و قاهره، با حضور وزرای دو کشور، 11 قرارداد همکاری اقتصادی امضا کردند.

وزیر تجارت و صنعت مصر در دسامبر گذشته خبر داد که عراق با سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری در 3500 پروژه در بین کشورهای سرمایه گذار در بازار های تجاری مصر، رتبه 25 را از آن خود کرده است. با تلاش های دو کشور، برای توسعه حجم تجارت دو جانبه، میزان مبادلات تجاری بین دو کشور در سال 2022 به 540 میلیون دلار رسیده است. (خبرگزاری اینا)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما