معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۰۸

اخبار اقتصادی تایلند

گزیده اخبار اقتصادی تایلند در هفته دوم آبان ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

کاهش سپرده‌های ملی تایلند برای اولین بار در یک دهه اخیر

رئیس آژانس حفاظت از سپرده‌های تایلند  (DPA)می‌گوید که ارزش سپرده‌های زیر مجموعه این آژانس نسبت به سال قبل 1.32 درصد کاهش یافت که این کاهش در 10 سال گذشته بی سابقه بوده است. گفته می‌شود اقتصاد شکننده و بی ثبات جهانی از مهمترین دلائل کاهش سپرده‌های تایلند می‌باشد. بر اساس آمارهای منتشره، تا 31 آگوست 2023، سپرده‌های این کشور به رقم 16.0 تریلیون بات رسید که 212 میلیارد بات نسبت به پایان سال 2022 کاهش داشت. آقای سونگ‌پول گفت که عوامل این تغییر شامل شرایط نابرابر اقتصادی، بازدهی و سود بالاتر از سپرده گذاری در خرید طلا و جواهرات، افزایش هزینه‌های زندگی و جستجو برای سرمایه‌گذاری‌های جایگزین می‌باشد. در مجموع 93.5 میلیون سپرده گذار در موسسات مالی عضو حمایت می‌شوند که نسبت به پایان سال گذشته 3.05 میلیون یا 3.37 درصد افزایش داشته است. بر اساس قانون حمایت از سپرده، از سپرده گذاری سپرده گذاران در مؤسسات مالی عضو تا سقف 1 میلیون بات محافظت می‌شوند. این مبلغ پوشش به طور کامل از سپرده گذاران خرد که 98.1 درصد از سپرده گذاران در سیستم مؤسسات مالی را نمایندگی می‌کنند، محافظت می‌کند. وی گفت که همه گروه‌های مشتریان، از جمله افراد ثروتمند و حتی افراد ضعیف و کم برخوردار، با کاهش مبالغ پولی و سپرده در حساب‌های خود مواجه هستند. تا آگوست 2023، سپرده گذاران (با حدود 50 هزار بات) در مجموع به 340 میلیارد بات رسید که در مقایسه با 0.63 درصد کاهش در پایان سال گذشته، 3.61 درصد کاهش بیشتری داشته است. علاوه بر این، 80 درصد از این سپرده گذاران کمتر از 5000 بات در حساب خود دارند. سپرده گذاران بین 50000 تا 1 میلیون بات هم در تعداد سپرده گذاران (33 درصد) و هم در میزان سپرده‌ها طی پنج سال گذشته کاهش یافتند. او گفت شکاف نرخ بهره بین ایالات متحده (بیش از 5٪) و تایلند (2٪) باعث شده که برخی از سپرده گذاران سپرده‌های باتی خود را برداشت نموده و با تبدل آن به ارزهای بین المللی مانند دلار و یورو ، آن را در حساب سپرده خارجی واریز نمایند.از سپرده‌های سپرده گذاران در حساب های توسط  این آزانس محافظت نمی‌شود و لذا این سپرده گذاران با وجود دریافت نرخ های سود بالاتر، باید ریسک نرخ ارز را نیز بپذیرند.

 احتمال افزایش بیشتر نرخ بات طی روزهای آینده

به گفته تحلیلگران اقتصادی تایلند، اگر فدرال رزرو آمریکا نتواند بیانیه روشن و مشخصی در مورد روند نرخ بهره آمریکا ارائه دهد، بات ( ارز ملی تایلند) که روز 1 نوامبر در بالاترین سطح در 6 هفته گذشته 35.86 دلار آمریکا معامله شد، احتمالاً افزایش بیشتری خواهد یافت. رئیس مرکز تحقیقات بانک کشاورزی تایلند (کاشی کوررن) گفت که بات به سرعت به  36.50 به ازا هر دلار در هفته گذشته افزایش یافت. سرمایه‌گذارانی که دلارهای زیادی در اختیار داشتند، اخیراً در حالی که منتظر نتیجه نشست فدرال رزرو در 31 اکتبر تا 1 نوامبر بودند، ارز ایالات متحده را برای کاهش ریسک فروختند. خانم کانجانا گفت: قیمت بالای طلای داخلی باعث شده تا مردم برای فروش به طلافروشی‌ها هجوم ببرند، در همین حال جنگ در خاورمیانه بین رژیم صهیونیستی و حماس نیز یکی دیگر از دلائل احتمالاً تشدید نرخ بات می‌باشد. او گفت که در نتیجه، طلافروشی‌ها صادرات طلای خود را افزایش داده و دلار را در برابر بات تضعیف کرده اند. خانم کانجانا گفت که بات همچنان بسیار نوسان است و قبل از ظهر روز سه شنبه به کمتر از 36.10 در برابر دلار سقوط کرد. او گفت: «اگرچه بیشتر سرمایه‌گذاران انتظار دارند که فدرال رزرو در این نشست نرخ‌ها را حفظ کند، اما درباره نشست دسامبر فدرال رزرو مطمئن نیستند، زیرا تورم ایالات متحده همچنان بالاتر از هدف گذاری فدرال رزرو است و قیمت‌های بالاتر نفت نیز می‌تواند باعث افزایش تورم شود». عامل دیگری که می‌تواند فدرال رزرو را به افزایش بیشتر نرخ یا حفظ نرخ بهره بالا برای مدت طولانی تر سوق دهد، بازار کار مستحکم ایالات متحده است که نگرانی فدرال رزرو را در مورد اینکه تورم ممکن است "آنطور که انتظار داشتند پایین نیاید" را تقویت می‌کند. یکی ازتحلیلگران ارز بانک گرونگ تایی تایلند( KTB) نیز گفت که بازگشت بات قوی تر و سریعتر از انتظار معامله گران ارز بود که تا حدی به دلیل جریان کسب سود تجارت طلا حمایت می‌شد. او گفت که پس از انتشار اخباری مبنی بر اینکه شرکت‌های ثبت‌شده عملکرد بهتری از حد انتظار داشتند، بازار سهام ایالات متحده در معرض ریسک بیشتری قرار گرفت. آقای پون گفت KTB اکنون پیش‌بینی می‌کند که بات می‌تواند به 35.80 دلار در یک منطقه حمایتی برسد، و اگر این سطح را بشکند، این احتمال وجود دارد که به 35.60 بات برسد. BMI، یکی از واحدهای Fitch Solutions، انتظار دارد که فدرال رزرو در نیمه دوم سال 2024 کاهش پولی را آغاز کند و بانک تایلند نیز احتمالاً همین روند را دنبال کند. واحد تحقیقاتی سرویس اطلاعات مالی مستقر در نیویورک گفت: "هر گونه بازده پیشگیرانه توسط بانک تایلند می‌تواند ضعف بات را تشدید کند، که تا به امروز حدود 5.0 درصد کاهش یافته است."

 هدف گردشگری تایلند 2.38 تریلیون بات تا اواخر سال

بخش گردشگری تایلند با هدف دستیابی به هدف درآمدی 2.38 تریلیون بات خود در دو ماه آخر سال در حال پیشرفت است. سازمان گردشگری تایلند (TAT) اعلام کرد که مجموع برداشت ها در ده ماه اول به 1.67 تریلیون رسیده است. رئیس سازمان گردشگری تایلند (  TAT ) گفت که برنامه‌هایی را برای تحریک بیشتر این بخش با تمرکز بر تشدید کمپین‌های تبلیغاتی در دست دارد علاوه بر آن این آژانس قصد دارد از حدود 3000 فعالیت محلی و بین المللی در سراسر کشور حمایت کند. هدف اصلی این حمایت نیز رسیدن به هدف گذاری کسب درآمد 3 تریلیون باتی از محل عواید گردشگری می‌باشد. تاپانی برای سال آینده ابراز خوش بینی نموده و معتقد است نسبت به سال جاری امیدوارتر است. چراکه درآمد های توریستی سالجاری بدلیل درگیری‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و حادثه تیراندازی در یک مرکز خرید بانکوک قتحت تاثیر قرار گرفته است.

یکی از برنامه‌های دیگر این آژانس و تمرکز اصلی آن بر بهبود و تسهیل سفر است. انتظار می رود تمدید اخیر معافیت موقت ویزا برای مسافران تایوانی ، هندی چینی و روسی و قزاقستانی که در سه ماهه آخر تا دو ماهه اول سال آتی میلادی  اجرا می‌شود، تأثیر قابل توجهی برای جلب و جذب توریست داشته باشد.

بر اساس آمارهای منتشره، در ده ماه اول سال جاری، درآمد حاصل از ورود خارجی به 963 میلیارد بات به لطف 21.8 میلیون بازدیدکننده رسید. از سوی دیگر درآمد داخلی 710 میلیارد از 194 میلیون سفر بوده است. با نگاهی به گردشگران خارجی ورودی مشخص می‌شود که، 15.8 میلیون از بازارهای کوتاه مدت وارد شده است. مالزی با 3.3 میلیون بازدیدکننده، چین با 2.7 میلیون، کره جنوبی با 1.3 میلیون، هند با 1.28 میلیون و لائوس با 903268 بازدیدکننده در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در همین حال، بازار مسافت های طولانی شاهد 6 میلیون مسافر بود که روسیه، ایالات متحده، بریتانیا، آلمان و فرانسه بیشترین سهم را در این بازار داشتند.

به گفته تاپانی، استقبال گردشگران خارجی از برخی از رویدادهای مهم تایلند مانند جشنواره Loy Krathong و ماراتن شگفت انگیز تایلند بانکوک 2023، انتظار می رود که درآمدهای گردشگری از نوامبر تا اوایل سال آینده افزایش یابد.

هدف گذاری جلب  3 تریلیون بات درآمد گردشگری برای سال آینده چالش برانگیز  نیز می‌باشد اما برخی‌ها اعتقاد دارن که این مبلغ قابل دسترس خواهد بود اگر بازارهای بزرگی مانند مالزی به عملکرد خوب خود ادامه دهند. عواملی مانند افزایش ظرفیت صندلی پرواز در بازارهای کلیدی نیز باید به این هدف کمک کند. به عنوان مثال، تعداد پروازها از قزاقستان اخیراً به دلیل تقاضای فزاینده و معافیت‌های ویزا تقریباً سه برابر شده است. همچنین انتظار می‌رود که طرح بدون ویزا در دو ماه آخر سال، مصادف با تعطیلات دیوالی هند، 110000 گردشگر دیگر را جذب کند. انتظار می‌رود که این تعداد ورودی‌های هندی را به 1.67 میلیون نفر در سال جاری برساند. TAT همچنین افزایش ورود از هند را در سال آینده پیش بینی می‌کند و از 1.96 میلیون ثبت شده در سال 2019 فراتر می رود.

بازار تایوان نیز نشانه‌هایی از بهبود را نشان می‌دهد و ظرفیت صندلی‌ها در حال حاضر ۹۴ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ است. Thapanee پیش‌بینی می‌کند که سیاست بدون روادید امسال ورود از تایوان را 20 درصد افزایش می‌دهد و تقریباً به همان سطح سال 2019 خواهد رسید.

 لغو موقت روادید برای اتباع هند و تایوان

اتباع هند می‌توانند از 10 نوامبر تا 10 می 2024 بدون ویزا از تایلند بازدید نموده و تا 30 روز در این کشور بمانند. این کشور در تلاش برای جذب گردشگران بیشتر ، اخذ روادید برای شهروندان هند و تایوان را لغو کرده است. در سپتامبر سالجاری ، این کار را برای اتباع چینی نیز انجام شد. برای جهانگردانان هندی، این دومین خبر از این دست در یک هفته است. سریلانکا اخیراً به عنوان بخشی از یک پروژه آزمایشی تا 31 مارس 2024، ورود بدون ویزا برای بازدیدکنندگان از هفت کشور از جمله هند، چین و روسیه را اعلام کرد. پس از کووید، مسافران هندی به شدت توسط هیئت های گردشگری چندین کشور جذب می‌شوند. هند با حدود 12 میلیون گردشگر پس از مالزی، چین و کره جنوبی، چهارمین بازار بزرگ تایلند برای گردشگری بوده است. داده‌های دولت هند نشان می‌دهد که تعداد هندی‌هایی که به خارج از کشور سفر می‌کنند به طور مداوم از 1.4 میلیون نفر در سال 2011 به 2.7 میلیون نفر در سال 2019 رسیده است. سپس پس از دو سال همه‌گیر محدودیت‌های سفر و سفارش‌های بسته، دوباره به 2.1 میلیون نفر در سال 2022 بازگشت.

سال گذشته، آمار وزارت گردشگری اتحادیه نشان می‌دهد که 10 کشور مقصد برتر گردشگری هندی‌ها عبارتند از - امارات متحده عربی (28 % ). عربستان سعودی (11.5٪ )؛ ایالات متحده آمریکا (8٪)؛ سنگاپور (9.9 % ) تایلند (9.3 % ) ؛ انگلیس( 9.2 % ) ؛ قطر (  4.1٪)؛ کویت (8.3) ؛ کانادا (3.6 درصد) و عمان ( 3.4 درصد).

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما