معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۰۷- ۱۱:۴۶ - مشاهده: ۵۶

اخبار اقتصادی اتیوپی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور اتیوپی در هفته اول آبان ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افتتاح مرکز مونتاژ اتومبیل  ایسوزو

اولین مرکز مونتاژ، فروش و پس از فروش خودرو ایسوزو در اتیوپی در روز 14 اکتبر در حومه آدیس آبابا، منطقه آلم گنا، بخشی از شهر تازه تاسیس شگر افتتاح شد.

مراسم افتتاحیه با حضور وزیر حمل و نقل و لجستیک، آقای آلمو سیمی، وزیر صنعت، آقای ملاکو آلبل، وزیر درآمد، خانم آینهلم نیگوسه، شهردار شهر شگر، آقای تشومه آدوگنا، سفیر ژاپن در اتیوپی برگزار شد .

Alemu Simie  در سخنان خود در مراسم افتتاحیه بر اهمیت ایجاد بخش حمل و نقل و لجستیک رقابتی جهانی به منظور ایجاد کارخانه‌های مونتاژ بیشتر از این اتومبیل ها تاکید کرد.

وزیر کشور با بیان اینکه تولیدات داخلی برای صرفه جویی ارزی ارجحیت دارد، تاکید کرد که وزارت متبوع تولیدکنندگان این بخش را تشویق و حمایت خواهد کرد.این مرکز 2500 کامیون در سال مونتاژ می‌کند

https://www.fanabc.com/english/the-first-isuzu-vehicles-assembly-center-inaugurated

دیدار مدیر عامل پارک های صنعتی با سفیر کره جنوبی

در تاریخ 16 اکتبر  آکلیلو تادسه، مدیرعامل شرکت توسعه پارک‌های صنعتی اتیوپی (IPDC)، با سفیر جمهوری کره در اتیوپی، کانگ سئوخی گفتگو کرد.

این گفتگو بر روی راه‌های تقویت روابط دیرینه بین دو کشور از طریق تجارت و سرمایه گذاری متمرکز بود.

AKlilu، مدیر عامل IPDC با اشاره به اینکه روابط موجود بین اتیوپی و کره جنوبی بر اساس خون و استخوان است، بر لزوم همکاری برای تقویت آن تاکید کرد.

وی افزود که همکاری نزدیک تر، سرمایه گذاران جدید جمهوری کره را قادر می سازد در بخش های مختلف، به ویژه در بخش تولید، سرمایه گذاری کنند.

کانگ سوخی، سفیر جمهوری کره در اتیوپی با بیان اینکه روابط بین اتیوپی و کره جنوبی فراتر از تاریخ است، خواستار تقویت تلاش ها برای تقویت همکاری‌های توسعه و سرمایه گذاری بین دو کشور شد.

سفیر بر تعهد جمهوری کره برای ادامه همکاری با اتیوپی با مشارکت در بخش های مختلف سرمایه گذاری در پارک های صنعتی کشور تاکید کرد.

https://www.fanabc.com/english/republic-of-korea-keen-on-enhancing-investment-cooperation-with-ethiopia-ambassador

اظهارات وزیر معدن و آمادگی این کشور برای سرمایه پذیری

در تاریخ 13 اکتبر  وزارت معادن اتیوپی اعلام کرد که در حال برنامه ریزی برای به دست آوردن بیش از 500 میلیون دلار آمریکا از صادرات معادن در سال مالی 2023/24 اتیوپی است.

ملیون ماتیوز وزیر امور معادن گفت که وزارت او در حال همکاری نزدیک با شرکت های درگیر در این بخش برای دستیابی به برنامه پیش بینی شده است.

وی به ویژه خاطرنشان کرد ، افزایش ظرفیت توسعه شرکت ها از اهداف اصلی ما می‌باشد .

وی گفت : از سوی دیگر، تعداد شرکت های بین المللی که در زمینه اکتشاف و توسعه مواد معدنی فعالیت می‌کنند در حال افزایش است.

وی اضافه نمود ، شرکت هایی که سال ها به اکتشاف مواد معدنی مشغول بوده اند، اکتشاف خود را به پایان رسانده اند و در حال حرکت به سمت فعالیت هستند.

وی همچنین به شرکت استخراج طلا اشاره کرد که شرکت معدنی کورموک، یکی از شرکت های تابعه شرکت استخراج طلای استرالیایی Allied Gold Mining، در منطقه Benishangul-Gumuz در حال فعالیت است.

ایشان همچنین اظهار داشت که این شرکت اکتشاف معادن طلا را به پایان رسانده و در حال ساخت یک کارخانه تولیدی است که پیش بینی می‌شود "بزرگترین کارخانه طلا در اتیوپی" با هزینه بیش از 500 میلیون دلار آمریکا باشد.

وی تصریح کرد: شرکت‌های فعال در زمینه‌های نیکل، مس، تانتالیم، لیتیوم، پتاسیم و سایر مواد معدنی در چند سال آینده اکتشاف خود را تکمیل و شروع به فعالیت خواهند کرد.

https://www.fanabc.com/english/ethiopia-eyes-500mil-from-mines-export

کنفرانس بین المللی قهوه زنان (IWCA)

در تاریخ 16 اکتبر  کنفرانس بین المللی اتحادیه قهوه زنان (IWCA) در اتیوپی، زادگاه قهوه، با هدف افزایش مشارکت زنان در توسعه قهوه برگزار شد .

اتحاد بین‌المللی قهوه زنان (IWCA) با موضوع «20 سال IWCA: قدرت گذشته و نیروی آینده» برگزار گردید.

این رویداد یک هفته ا بطول انجامید ، از جمله یک کنفرانس دو روزه که بیستمین سالگرد IWCA در بر داشت  و جامعه بین المللی قهوه، از جمله رهبران شبکه فصل جهانی به نمایندگی از 33 کشور را گرد هم آورد

کنفرانس IWCA یک مناسبت مهم برای تجلیل از دستاوردها و مشارکت زنان در صنعت قهوه در 20 سال گذشته خواهد بود.

این رویداد بستری را برای متخصصان صنعت فراهم نمود تا در بحث های معنادار شرکت کردند و بینش ها را به اشتراک گذاشته  و تلاش نمودند تا مشارکت های تجاری را تقویت کنند.

https://www.ena.et/web/eng/w/eng_3463107

دیدار تیم تحقیقاتی صندوق بین المللی پول با بانک مرکزی اتیوپی

در تاریخ 20 اکتبر  صندوق بین المللی پول (IMF) اعلام کرد که رشد اقتصادی اتیوپی بر خلاف رشد پایدار جهانی به دلیل شوک های متعدد، نسبتا خوب است.

 NBE  در این روز میزبان تیم تحقیقاتی صندوق بین المللی پول بود که چشم انداز اقتصاد جهانی امسال را تهیه کرد. گزارش WEO نشان می‌دهد که در حالی که اقتصاد جهانی از شوک‌های متعدد بهبود می‌یابد، فقط و فقط به کندی حرکت می‌کند .

طبق پیش بینی‌های صندوق بین المللی پول، رشد جهانی از 3.5 درصد در سال 2022، به 3.0 درصد در سال 2023 و به 2.9 درصد در سال 2024 کاهش یابد.

در مورد اتیوپی، چشم‌انداز اقتصادی منطقه‌ای صندوق بین‌المللی پول نیز هفته گذشته منتشر شد، اشاره می‌کند که رشد اتیوپی در سال 2023 به میزان 6.1 درصد در مقایسه با میانگین 3.3 درصدی کشورهای جنوب صحرای آفریقا حفظ شده است.

گزارش صندوق بین المللی پول همچنین بهبود نسبت بدهی عمومی اتیوپی (از 54 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2021 به 38 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2023)، در نسبت بدهی خارجی (از 29 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2021 به 18 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 2023) را نشان می دهد. و در کسری حساب جاری (از 3.2 درصد تولید ناخالص داخلی به 2.4 درصد از تولید ناخالص داخلی )

https://www.fanabc.com/english/ethiopias-economic-growth-holding-well-despite-a-limping-global-economy-imf

اعلام گروه کارخانه داروئی HBM برای حضور در اتیوپی

گروه HBM در تاریخ 20  اکتبر اعلام کرد که قصد دارد اولین شرکتی را در آفریقا بسازد که روزانه یک میلیون سرنگ در پارک صنعتی Kilinto در اتیوپی تولید نماید .

Aklilu Tadesse. گفت این پارک صنعتی در دنیا یکی از بهترین پارکهای صنعتی در دنیا برای ساخت دارو می‌باشد .

وی تاکید کرد: این سرمایه گذاری باید از تلاش های اتیوپی برای جایگزینی تجهیزات پزشکی وارداتی در این کشور حمایت کند تا از سطح بالایی از فناوری و انتقال دانش برخوردار شود.

مالک گروه HBM، آقای گوردون در این مناسبت برنامه ای را برای ایجاد یک کارخانه سرنگ سازی در سطح جهانی در پارک صنعتی کیلینتو، اولین کارخانه در آفریقا، و تولید بیش از 1 میلیون سرنگ در روز و 300 میلیون در سال، اعلام کرد.

گروه HBM در سال 1996 تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در شهر نیویورک، ایالات متحده آمریکا قرار دارد. این شرکت بزرگ در تجهیزات پزشکی است و در چین نیز شعبه دارد 

این شرکت در 8 سال گذشته با آژانس تامین داروی اتیوپی (EPSA) همکاری داشته و محصولات خود را به بیش از 100 کشور در سراسر جهان صادر می‌کند

https://www.fanabc.com/english/hbm-group-to-build-syringe-manufacturing-plant-in-ethiopia

اعلام وزارت آبیاری و اراضی پست برای طرح آبرسانی به زمین‌های خشک

در تاریخ 25 اکتبر خانم عایشه محمد، وزیر آبیاری و اراضی پست، اتیوپی گفت که این وزارتخانه مصمم است از 60 درصد از زمین‌های پست قابل آبیاری در کشور از طریق مدیریت عادلانه و هماهنگ آب استفاده کند.

این وزیر هنگام سخنرانی در گردهمایی روز جهانی غذا در سال 2023 در آدیس آبابا گفت.

(آب، ضروری برای زندگی، در قلب بقا و اقتصاد ما قرار دارد. چالش‌های کم‌آبی و سیل‌های ناشی از اقلیم به ما یادآوری می‌کند که این منبع گرانبها را بدیهی نگیریم.)

او تأکید کرد: « در اتیوپی، ما امیدی به فناوری‌های آبیاری کم مصرف برای تبدیل مناطق پست ما که بیش از 60 درصد از خشکی‌های ما را تشکیل می‌دهند به مناطق تولیدکننده غذا می‌بینیم »

به نوبه خود، Farayi Zimudzi، نماینده فائو در اتیوپی، مجدداً تأکید کرد که فائو به حمایت از دولت اتیوپی در مدیریت یکپارچه و پایدار آب ادامه خواهد داد.

روز جهانی غذا در سال 2023 امروز در اتیوپی با شعار "آب زندگی است، آب غذا است - هیچ کس را پشت سر نگذارید" جشن گرفته شد.

در این مراسم وزیر کشاورزی آقای گیرما آمنته، خانم عایشه محمد وزیر آبیاری و مناطق پست و نمایندگان دفاتر فائو و برنامه جهانی غذا در کشور اتیوپی حضور داشتند.

https://www.fanabc.com/english/ethiopia-determined-to-utilize-60-of-irrigable-lowlands-minister

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما