معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۰۷- ۰۸:۱۸ - مشاهده: ۱۴۲

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته اول آبان ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

توسعه مناسبات اقتصادی ایران و تاجیکستان نیازمند فعال شدن بخش خصوصی دو کشور

محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، گفت: لازمه توسعه مناسبات اقتصادی ایران و تاجیکستان این است که بخش خصوصی دو کشور بیش از پیش فعال شوند و باید بستر و زمینه فعالیت بخش خصوصی و فعالان اقتصادی دو کشور را فراهم کنیم. ایشان در حاشیه نشست نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای در دیدار با قاهر رسول‌زاده نخست وزیر تاجیکستان که در محل اقامت معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان برگزار شد،  با اشاره به توافقات و تفاهماتی که در گذشته میان دو کشور به امضا رسیده، افزود: ایران و تاجیکستان از اشتراکات فراوان فرهنگی و دینی و زبان مشترک برخوردار هستند و این اشتراکات ایجاب می‌کند که اجرای توافقات فیمابین با جدیت هرچه بیشتر پیگیری شود و مبادلات اقتصادی میان دو کشور ارتقا یابد.

 معاون اول رئیس جمهور کشورمان افزود: استفاده از تهاتر و پول ملی دو کشور در مبادلات تجاری را مورد تأکید قرار داد و گفت: ایران آمادگی دارد توانمندی‌ها و تجربیات خود را در زمینه‌های مختلف صنعتی، آموزش، دارو و پزشکی و فناوری‌های نوین در اختیار تاجیکستان قرار دهد. لازمه ارتقای سطح مناسبات تجاری و اقتصادی فیمابین این است که به کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور مأموریت دهیم که زمینه‌های همکاری جدیدی تعریف و با جدیت این موضوعات را دنبال کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور اظهار امیدواری کرد قراردادها و اسناد همکاری مناسبی میان دو کشور تدوین شود تا در سفر رؤسای جمهور دو کشور به امضا برسد و بتوانیم حجم مبادلات اقتصادی دو کشور را جهش بخشیم.

قاهر رسول زاده نخست‌وزیر تاجیکستان همچنین با تأکید بر اینکه باید بر گسترش روابط اقتصادی فیمابین تمرکز کرده و شرایط لازم را برای پیشبرد همکاری‌های تجاری دو کشور فراهم کنیم، تصریح کرد: گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران از اهمیت ویژه‌ای برای تاجیکستان برخوردار است و دوشنبه از سرمایه‌گذاری و فعالیت شرکت‌های ایرانی در تاجیکستان استقبال می‌کند. نخست‌وزیر تاجیکستان با بیان اینکه زمینه‌های همکاری گسترده‌ای میان دو کشور وجود دارد، افزود: ایران و تاجیکستان می‌توانند در تمامی زمینه‌ها و به‌ویژه در بخش کشاورزی و انرژی همکاری‌های خود را گسترش دهند.

در این دیدار موضوعات همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مورد نظر، افزایش تجارت متقابل، فعال سازی بخش خصوصی، همکاری در زمینه‌های بانکی، دارویی، بهداشت، تقویت بیشتر کار کمیسیون بین دولتی، گشایش مسیرهای هوایی جدید و گسترش پروازهای دو طرف و سایر موضوعات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

برگزاری همایش کارآفرینان تاجیکستان و ایران در دوشنبه

آسیا پلوس: در دیدار «علیرضا حقیقیان» سفیر ایران در تاجیکستان با «سعدی قادر زاده» رئیس کمیته دولتی سرمایه‌گذاری و اداره اموال دولتی این کشور، همکاری‌های جاری اقتصادی و تجاری دو کشور در بخش‌های مختلف مورد تبادل نظر قرار گرفت. همچنین طرف تاجیک فرصت‌های سرمایه‌گذاری و پروژه‌های دارای اولویت همکاری‌های اقتصادی به‌ویژه در پنج منطقه آزاد اقتصادی این کشور را تشریح کرد. 

حقیقیان با اشاره به فعالیت جاری شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های زیربنایی از جمله ساخت سد و نیروگاه سنگتوده ۲، تونل استقلال و مشارکت در احداث نیروگاه بزرگ راغون، برای افزایش همکاری‌ها در این بخش اعلام  آمادگی کرد.

در این راستا، مقرر شد نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران و همایش اقتصادی و تجاری با حضور کارفرمایان و مدیران شرکت‌های بخش خصوصی دو کشور در آینده نزدیک در شهر دوشنبه برگزار شود.

دیدار مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد با رئیس سازمان گردشگری جمهوری تاجیکستان

آسیا پلوس: سید محمد حسین حجازی مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد و مسئول دبیرخانه هلدینگ گردشگری و تفریحات شهر تهران در حاشیه بیست ‌و پنجمین اجلاس مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری با کمال‌الدین مومن‌زاد رئیس سازمان گردشگری جمهوری تاجیکستان دیدار و گفت وگو کرد.
حجازی مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد در این دیدار که در حاشیه بیست و پنجمین نشست مجمع‌عمومی سازمان جهانی گردشگری در ازبکستان برگزار شد، به ویژگی‌های اکوپارک عباس‌آباد به عنوان نگین سبز پایتخت و شش‌های تنفسی پایتخت ایران اشاره کرد.

کمال الدین مومن‌زاد رئیس سازمان گردشگری تاجیکستان نیز گفت: ما با مردم ایران هم زبان و هم فرهنگ هستیم و این یک مزیت مهم به حساب می‌آید ضمن این که جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که استقلال تاجیکستان را به رسمیت شناخت و این برای ما مهم است. برای مردم کشور دوست و برادر یعنی جمهوری اسلامی ایران همواره موفقیت و پیشرفت آرزو می‌کنیم و هر کاری که برای رشد و تقویت گردشگری بین ایران و تاجیکستان باشد کوتاهی نخواهیم کرد.

بیست و پنجمین نشست مجمع‌عمومی سازمان جهانی گردشگری از روز دوشنبه 24 مهرماه تا پنجشنبه 27 مهرماه در شهر سمرقند ازبکستان برگزار شد. در این نشست بیش از 1500 مقام و کارشناس ارشد 130 کشور جهان شرکت کرده بودند.  منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد نیز به عنوان عضو سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در این اجلاس حاضر شد.

درخواست تاجیکستان جهت اجرای استراتژی توسعه اقتصادی سازمان شانگهای تا سال 2030

خبرگزاری خاور: قاهر رسول زاده نخست وزیر تاجیکستان در بیست و دومین نشست شورای سران دولت‌ها و نخست‌وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در بیشکک درخواست کرد کشورهای عضو برای اجرای استراتژی توسعه اقتصادی سازمان همکاری شانگهای تا سال 2030 تلاش کنند. در این نشست بمنظور تضمین توسعه اقتصادی پایدار و افزایش استانداردهای زندگی اهالی منطقه سازمان موضوعات مهم چشم‌انداز و اقدامات در راستای تعمیق همکاری‌های بین دولت‌ها در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه در مرکز توجه شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

قاهر رسول زاده گفت: تسریع مکانیسم هماهنگی و تصویب برنامه اقدام اصلی همکاری شانگهای را ضروری می دانم. استراتژی توسعه اقتصادی سازمان همکاری شانگهای تا سال 2030 توسط امامعلی رحمان، رئیس جمهور جمهوری تاجیکستان ارائه و در ژوئیه سال 2023 توسط شورای سران کشورهای سازمان همکاری شانگهای به تصویب رسید. این شامل بیش از 15 برنامه، از جمله نقشه راه برای استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر است.

نخست وزیر افزود که امروز تاجیکستان علاقمند به جذب فناوری‌های پیشرفته برای کارکرد مواد خام، توسعه ماشین آلات، معدن زغال سنگ، معدن، صنایع سبک، مواد غذایی و غیره است.

 

سهم کشورهای سازمان همکاری شانگهای در تجارت خارجی تاجیکستان 74 درصد است.

گزارش تاس: سهم کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای (SCO) در گردش مالی تجارت خارجی تاجیکستان 74 درصد است.  قاهر رسول زاده، نخست وزیر جمهوری تاجیکستان در نشست سران دولت های کشورهای این سازمان اظهار داشت در حال حاضر، کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای جایگاه پیشرو در تجارت خارجی تاجیکستان دارند.  سهم کشورهای منطقه سازمان همکاری شانگهای از گردش مالی تجارت خارجی کشور 74 درصد است.

نخست وزیر تاجیکستان افزود: بازار کشورهای این سازمان به طور فزاینده ای برای جمهوری تاجیکستان در دسترس و سودآور می‌شود.  بر اساس نتایج نه ماهه سال 2023، رشد تولید ناخالص داخلی تاجیکستان به 8.3 درصد رسیده است. رسول زاده تصریح کرد: این کشور فعالانه برای اجرای اقداماتی با هدف ایجاد فضای کسب و کار مطلوب، ایجاد شرایط برای همکاری موثر با شرکت های کوچک و متوسط کشورهای سازمان همکاری شانگهای و بهبود فضای سرمایه گذاری تلاش می‌کند.

افزایش کسری تجارت خارجی تاجیکستان

اسپوتنیک: بر اساس گزارش بانک توسعه اوراسیا در ماه اکتبر، عامل کلیدی افزایش کسری تجارت خارجی تاجیکستان کاهش صادرات این کشور می‌باشد. کسری تجارت خارجی تاجیکستان از ژانویه تا اوت سال جاری به 2.8 میلیارد دلار رسیده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 60 درصد یا 1.8 میلیارد دلار افزایش یافته است.

کارشناسان اقتصادی علت اصلی کاهش حجم صادرات را تنزل تولید و عرضه طلا، فلزات اساسی (آلومینیوم اولیه) و محصولات معدنی (سیمان، زغال سنگ، سنگ معدن و کنسانتره) به بازارهای خارجی می دانند. بر اساس آمار منتشر شده کسری تجارت خارجی تاجیکستان در ماه سپتامبر با افزایش 400 میلیون دلاری دیگر به 3.2 میلیارد دلار از ژانویه تا سپتامبر امسال رسید. صادرات محصولات تاجیکستان در این مدت 971 میلیون دلار و واردات - حدود 4.2 میلیارد دلار بوده است. کشورهای اصلی صادراتی تاجیکستان در 9 ماه امسال، قزاقستان (22.0 درصد از کل صادرات)، چین (20.4 درصد) و ازبکستان (12.7 درصد) بوده اند. کشورهای وارد کننده اصلی کالا به تاجیکستان نیز روسیه (26.7 درصد کل واردات)، چین (20.8 درصد) و قزاقستان (14.8 درصد) بودند.

برداشت 925 هزار تن محصولات کشاورزی در تاجیکستان

بر اساس گزارش وزارت کشاورزی تاجیکستان، طی 9 ماهه اول سال جاری در این کشور 925 هزار تن محصولات کشاورزی در تاجیکستان برداشت شد. بیش از 704.3  هزار تن غلات برداشت شده است. بنا بر اعلام وزارت کشاورزی تاجیکستان، بر اساس اطلاعات اصلاح نباتات جمهوری، گندم در مساحتی بالغ بر 212 هزار هکتار کشت می‌شود که بیش از 211.8 هزار هکتار از آن برداشت شده است تاجیکستان سالانه به 2 میلیون تن  گندم نیازدارد  که 50 درصد آن در داخل تولید و بقیه از قزاقستان تامین می‌شود.

وزارت کشاورزی تاجیکستان نیز روند برداشت سیب زمینی در مزارع این کشور را که به دلیل تقاضای زیاد برای آن «نان دوم» نامیده می‌شود، گزارش داد  بیش از 33.5 هزار هکتار سیب زمینی در تاجیکستان کاشته شد و تاکنون تقریباً از30.2 هزار هکتار برداشت شده است. تاجیکستان هر ساله به یک میلیون و 200 هزار تن سیب زمینی  نیازدارد.

افزایش قابل توجه قیمت گاز مایع در خجند

به گزارش سغد نیوز، در خجند ودیگر شهرهای ولایت سغد قیمت گاز مایع در پمپ بنزین‌ها در روزهای اخیر بطور قابل توجهی افزایش یافته است. در نمایشگرهای الکترونیکی پمپ بنزین‌های شهر خجند قیمت یک لیتر گاز  مایع به قیمت7.70  تا 7.80 سامانی عرضه می‌شود. در هفته گذشته قیمت گاز مایع در آن ولایت 7.10 – 7.20 سامانی بوده است. در پمپ بنزین‌های سطح شهر، فروشندگان از دلایل افزایش شدید قیمت ها اطلاعی ندارند. تا دیروز کمبود گاز مایع وجود داشت اما قیمت ها در سطح 7.10-7.20 سامانی باقی ماند. پیش از این چند پمپ بنزین در این شهر توضیح داده بودند که به دلیل کاهش حجم گاز مایع ورودی به کشور، محدودیتی برای فروش این نوع سوخت بوجود آمده است. در پمپ بنزین‌های شهر صبح‌ها گاز مایع به فروش می‌رسد و اگر محدودیت روزانه تمام شود، دیگر امکان سوخت‌گیری در روز وجود ندارد. قیمت 1 لیتر بنزین مارک AI92 11.00 سامانی ، از مارک AI95 - سامانی 11.60 ، سوخت دیزل از 10.80 تا 11.20 سامانی فروخته می‌شود.

اختصاص 30 میلیون یورو از سوی اتحادیه اروپا جه اجرای برنامه توسعه آموزش حرفه ای و فنی

خبرگزاری خاور: سراج الدین مهرالدین، وزیر امور خارجه جمهوری تاجیکستان در تاریخ 25 اکتبر در حاشیه اجلاس وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا و کشورهای آسیای مرکزی تحت عنوان “دروازه جهانی” با تری‌ها کالا، فرستاده ویژه اتحادیه اروپا در امور آسیای مرکزی دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار طرفین با اشاره به نشست وزرای امور خارجه کشورهای آسیای میانه و اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ، دورنمای همکاری جمهوری تاجیکستان و اتحادیه اروپا را مورد بحث و بررسی قرار دادند. همچنین علاقه طرفین برای گسترش روابط دوجانبه سودمند در چارچوب قالب ها و ابزارهای موجود ابراز شد.

همچنین در حاشیه اجلاس  مذکور  وزیر امور خارجه جمهوری تاجیکستان و کمیسر اتحادیه اروپا در امور همکاری‌های بین المللی، بیانیه ای را در مورد تخصیص بودجه به مبلغ 30 میلیون یورو برای توسعه آموزش فنی و حرفه ای در تاجیکستان امضا کردند.

این مبلغ برای اجرای برنامه‌های ایجاد اشتغال جوانان و زنان در بخش های مهم اقتصادی مانند کشاورزی، انرژی و صنایع “سبز” و دیجیتال هزینه خواهد شد. برنامه حمایت مالی بودجه با معرفی عناصر مدرن جدید در آموزش و پرورش فنی و حرفه ای به ثبات و انتقال “سبز” کمک می‌کند.

افتتاح شرکت تولید آجر در شهر وحدت

 به گزارش مطبوعاتی دفتر رئیس جمهور تاجیکستان، در سفر کاری امامعلی رحمان به شهر وحدت در 25 اکتبر فعالیت شرکت تولید آجر آغاز شد. این شرکت به افتخار سی و پنجمین سالگرد استقلال دولتی جمهوری تاجیکستان در چارچوب "سالهای توسعه صنعتی طی سالهای 2022-2026" توسط کارآفرینان داخلی ساخته شده است. مساحت کل شرکت 3 هکتار است که 1.8 هکتار آن معدن است. کارخانه آجرپزی در کنار بزرگراه دوشنبه - وحدت و در دامنه کوه‌ها قرار دارد و استخراج مواد اولیه با استفاده از تجهیزات لازم انجام می‌شود.

در این شرکت 30 نفر از ساکنان محلی که تعدادی از آنها متخصص هستند، کار و حقوق خوبی دارند. ظرفیت تولید این شرکت 30 هزار قطعه در روز و 900 هزار قطعه آجر پخته در ماه است. این شرکت سالانه 5 میلیون قطعه آجر تولید می‌کند. برای تولید مصالح ساختمانی با کیفیت مناسب، تجهیزات مدرن از جمهوری خلق چین وارد شد که به طور کامل توسط متخصصان تاجیک مدیریت می‌شود.

بر اساس آمار، در حال حاضر 149 شرکت تولید آجر در تاجیکستان وجود دارد که 27 شرکت در ولایت  ختلان، 54 شرکت در ولایت سغد، 63 شرکت در شهرها و مناطق تابعه جمهوری، 1 شرکت در منطقه خودمختار بدخشان و 4 شرکت در شهر مستقل دوشنبه قرار دارد. رئیس جمهور تاجیکستان در مراسم افتتاحیه شرکت مصالح ساختمانی آجر وحدت گفت: کارگران باید به طور مداوم برای رقابتی شدن محصولات، رفع نیاز ساکنان با آجرو همچنین برای فعالیت منظم این کارخانه تلاش کنند.

افتتاح مرکز پرورش مرغ و طیور هلال در ناحیه رودکی

خبرگزاری خاور: در سفر امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان به ناحیه رودکی به منظور بازدید از پروژه‌های عمرانی، توسعه کشت پاییزی و افتتاح چند ساختمان مختلف اقتصادی و اجتماعی، مرغداری هلال در روستای سراب جماعه روستاهای زینب آباد ناحیه رودکی افتتاح وفعالیت خود را شروع نمود. این شرکت  جدیددر زمینه پرورش مرغ، کبک و قرقاول فعالیت دارد و هدف آن تامین نیاز بازار داخلی با گوشت رژیمی طیور است. با افزایش ظرفیت تولید، صادرات محصولات نهایی به سایر کشورها در آینده برنامه ریزی شده است.
آغاز به کار این شرکت  منجر به ایجاد شغل دائم و دستمزد مناسب برای 50 نفر از ساکنان محلی شد.
گزارش شد که شرکت طیور هلال ظرفیت پرورش 70 هزار قطعه جوجه مرجانی، کبک و قرقاول را در یک مرحله و نگهداری و پرورش سالانه بالغ بر یک میلیون قطعه از این پرندگان را دارد.

افتتاح ساختمان سردخانه و دو کارگاه تولیدی در سفر رئیس جمهور تاجیکستان به روستای سیلبور ناحیه واسع

خبرگزاری خاور: امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان در سفر کاری خود، یک سردخانه و دو کارگاه تولیدی را در روستای سیلبور ناحیه واسع افتتاح کردند. این شرکت 10 نوع فرآورده قنادی به میزان 2 تن در هر شیفت کاری تولید می‌کند. در کارگاهی دیگر 5 تن میوه در یک شیفت خشک شده و مطابق با نیاز بازار بسته بندی می‌شود. حداکثر 500 تن محصولات کشاورزی را می‌توان در ساختمان سردخانه جدید نگهداری کرد.رئیس جمهور جمهوری تاجیکستان پس از آشنایی با امکانات کارخانه‌ها و سردخانه از مدیریت مزرعه “میر آثار” به دلیل بهبود بخشی از کشور، ایجاد اشتغال و تولید محصولات کشاورزی تازه تشکر و قدردانی کردند.

افتتاح نیروگاه برق در منطقه واسع تاجیکستان

به گزارش اسپوتنیک، نیروگاه برق در منطقه واسع به مناسبت جشن سی و پنجمین سالگرد استقلال تاجیکستان ساخته و درسفر کاری  امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان به منطقه واسع در ولایت ختلان  افتتاح ومورد بهره برداری قرار گرفت.

رییس جمهور تاجیکستان همچنین خط انتقال برق 110 کیلوولت در روستای ابوعبدالله رودکی را به بهره برداری رساند. به این ترتیب نیروگاه منطقه واسع برق 25 هزار نفر از ساکنان روستاهای رودکی و 200 هزار نفر از شهروندان ناحیه واسع را تامین می‌کند.

در آمد 4.7 میلیارد سامانی تاجیکستان از صنعت متالوژی

اسپوتنیک: درآمد تاجیکستان در صنعت متا لوژی 4.7 میلیارد سامانی و در تولید پارچه و پوشاک 2.5 میلیارد سامانی است. طی ماههای ژانویه تا سپتامبر 2023، تاجیکستان  19 میلیارد سامانی درآمد داشته که 4.7میلیارد سامانی از این مبلغ مربوط به صنعت متالورژی است.تاجیکستان بیشترین سود را در صنعت غذا با 7.5 میلیارد سامانی کسب کرده است. در حالی که صنعت فراوری چوب کمترین سود را داشته تاجیکستان از این حوزه 364 میلیون سامانی سود دریافت کرده است. پیش از این  صفرعلی زاده، رئیس اداره آژانس آمار تاجیکستان، گفته بود که در 9 ماه امسال محصولات صنعتی به ارزش تقریباً 3 میلیارد سامانی در این کشور تولید شده است

ورود یک میلیون خارجی به تاجیکستان در سال جاری میلادی

آسیا پلوس به نقل از کمیته توسعه گردشگری تاجیکستان، در 9 ماهه اول سال جاری بیش از یک میلیون مسافر شهروند خارجی وارد این کشور شده که 80 درصد آن‌ها گردشگر هستند، که در مقایسه ب اسال گذشته  که 18 % افزایش یافته است. در مدت 9 ماه سال جاری میلادی بیش از دو میلیون و 513 هزار نفر از جمهوری تاجیکستان سفری کرده که بیانگر 23.9 درصد رشد نسبت به دوره مشابه در سال گذشته می‌باشد .

برگزاری کنفرانس بین المللی "بهره وری انرژی در تاجیکستان"

 به گزارش وزارت انرژی و منابع آب جمهوری تاجیکستان، کنفرانس بین المللی "بهره وری انرژی در تاجیکستان: چشم اندازها و چالش ها" از 25 تا 26 اکتبر در دوشنبه برگزار شد. این رویداد توسط وزارت انرژی و منابع آب تاجیکستان و اتحادیه اروپا و به عنوان بخشی از هفته دیپلماسی سبز اتحادیه اروپا و کمپین اتحادیه اروپا-تاجیکستان: روزهای انرژی پایدار 2023 برگزار شد. در این کنفرانس سیاستمداران و کارشناسان حوزه انرژی، نمایندگان دانشگاه‌ها و جامعه مدنی حضور داشتند.

تاجیکستان بدنبال تدوین توسعه استراتژی و مکانیسم های اجرایی جهت ارتقای بهره وری انرژی است. اکنون زمان همکاری با شرکتهای بزرگ انرژی، اهداکنندگان کمکهای بین المللی و سایر شرکا برای ترسیم گام‌های بعدی برای توسعه سیاست های انرژی پایدار در تاجیکستان است.

برگزاری نمایشگاه بین المللی “تاجیکستان-2023” در شهر دوشنبه

خبرگزاری خاور:  طی روزهای 26 الی 29 اکتبر نمایشگاه بین المللی "تاجیکستان-2023" در شهر دوشنبه برگزار شد. این نمایشگاه توسط اتاق بازرگانی و صنایع تاجیکستان و با حمایت دولت تاجیکستان برگزار شد. شرکت های داخلی و خارجی از جمله روسیه، بلاروس، ازبکستان، کره جنوبی، چین، پاکستان و ترکیه محصولات خود را در این نمایشگاه عرضه کردند..

در این نمایشگاه محصولات و انواع خدمات از بهترین شرکت های داخلی که در بازار داخلی و در خارج از کشور شناخته شده اند، ارائه شد. این نمایشگاه با هدف گسترش منطقه ای فعالیت اقتصادی شرکت های شرکت کننده و ارتقای محصولات تولیدکنندگان داخلی برگزار گردید. در این نمایشگاه، در راستای ایجاد ارتباط بین نمایندگان کسب و کار با شرکای جدید و فروش کالاهای مختلف با قیمت مناسب به مردم برگزارش شد.

 

گسترش روابط تاجیکستان و ترکیه در حوزه گردشگری

بنا بر گزارش کمیته توسعه گردشگری تاجیکستان، در دیدار مقامات گردشگری تاجیکستان و ترکیه گسترش همکاری بین دو کشور در زمینه گردشگری بررسی شد.  «کمال‌الدین مومن‌زاد» رئیس کمیته توسعه گردشگری تاجیکستان با «گیاکخان یازگی» معاون وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این ملاقات که در حاشیه بیست و پنجمین اجلاس مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری در شهر سمرقند برگزار شد، گسترش همکاری بین دو کشور در زمینه گردشگری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دو طرف در ادامه این دیدار صنعت گردشگری را به عنوان زمینه اولویت‌دار توسعه اقتصاد ملی ارزیابی و تبادل تجربه و استفاده موثر تجربه ترکیه در زمینه ارائه خدمات را بررسی کردند.

کمک به جذب سرمایه‌گذاری ترکیه به توسعه زیرساخت‌های گردشگری، استفاده موثر از بهترین شیوه‌های ترکیه در ارتقای صنعت گردشگری تاجیکستان از دیگر موضوعات مورد بحث دو طرف بود.

در پایان این ملاقات با توجه به توسعه صنعت گردشگری و تجربه ترکیه در ارائه خدمات با کیفیت و ظرفیت و فرصت‌های فراوان تاجیکستان، فعال‌سازی همکاری بین دو کشور در زمینه گردشگری سلامت، تاریخی، ورزشی، و کاری بسیار مهم دانسته شد.

صادرات خودروهای برقی جدید ترکیه "TOGG" به تاجیکستان

 اوستا: اوموت آجار سفیر  جمهوری ترکیه در تاجیکستان به مناسبت صدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی ، با اشاره به دستاوردهای ترکیه در 100 سال گذشته، بر توسعه آموزش و پزشکی در100 سال گذشته تاکید و یکی از دستاوردهای اصلی آن کشور را ریشه کنی بی سوادی، تقویت دفاع ملی، توسعه اقتصادی و همکاری‌های بین المللی خواند.

سفیر ترکیه با اشاره به همکاری‌های دوجانبه، بر توسعه سریع همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور تاکید و گفت: ترکیه با تاجیکستان برای افزایش حجم مبادلات تجاری به یک میلیارد دلار همکاری می‌کند. در حال حاضر حجم مبادلات تجاری دو کشور به 550 میلیون دلار رسیده است. وی از صادرات خودرو  برقی جدید ترکیه "TOGG" به تاجیکستان در آینده نزدیک خبر داد.

کاهش 30 درصدی صادرات تاجیکستان به ترکیه

اوستا: صادرات تاجیکستان به ترکیه از ژانویه تا اوت 2023 نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 درصد کاهش یافت و به 280 میلیون دلار رسید. این موضوع در گزارش بانک توسعه اوراسیا (EDB)  در ماه اکتبر درج  شده است. عامل اصلی کاهش صادرات تاجیکستان به ترکیه، کاهش عرضه طلا، فلزات اساسی و محصولات معدنی بود .به طور کلی صادرات تاجیکستان از ژانویه تا آگوست 2023 تقریباً 43 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است که دلیل آن کاهش عرضه طلا، فلزات و مواد معدنی به خارج از کشور است که باعث افزایش 60 درصدی کسری تجارت خارجی این جمهوری شده است. شرکای اصلی صادرات به تاجیکستان قزاقستان، چین و ترکیه هستند. سهم صادرات به روسیه 11 درصد از کل حجم بوده است.

در ماه اوت، شیرعلی کبیر، وزیر صنعت و فناوری‌های نوین جمهوری، گزارش داد که کاهش قیمت طلا، نقره و آلومینیوم تاثیر منفی بر شاخص های تولید در تاجیکستان داشته است. به ویژه تولید طلا در نیمه اول سال 3.8 درصد نسبت به شش ماهه سال 2022 کاهش یافته است. در ماه اکتبر قیمت طلا شروع به افزایش کرد. در 20 اکتبر، قیمت طلا در  معاملات در بورس Comex  بخشی از بورس کالای نیویورک برای اولین بار از 31 جولای از 2 هزار دلار در هر اونس تروی گذشت. براساس گزارش آژانس آمار وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان، از ژانویه تا اوت در این جمهوری، تولید سنگ فلزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4.3 درصد افزایش یافته است.

 

برگزاری همایش اقتصادی و بازرگانی تاجیکستان و قطر در دوشنبه

خبرگزاری خاور : در چارچوب سفر هیات دولت قطر به  جمهوری تاجیکستان در شهر دوشنبه همایش اقتصادی و بازرگانی دو کشور برگزار شد. در این همایش ریاست هیات تاجیکستان را آشوربای صلاح‌زاده معاون اول وزارت توسعه اقتصاد و تجارت این کشور و طرف مقابل را فیصل بن ثانی الثانی رئیس بخش سرمایه‌گذاری‌های آسیا و آفریقا دپارتمان سرمایه‌داری قطر بر عهده داشتند.

طرفین در این همایش اظهار داشتند که با سفر دولتی امیر قطر به تاجیکستان روز 8 ژوئن سال جاری و مذاکرات وی با رئیس جمهور تاجیکستان صفحه جدیدی در روابط دوجانبه بین دو کشور رقم زد. در این همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری تاجیکستان، مناطق آزاد اقتصادی، رونمایی طرح‌های اولویت‌دار توسط کمیته حفاظت از محیط زیست، شرکت «اوستا گروپ»، شرکت «آلومینیوم تاجیک» و شرکت «غیور گروه» معرفی شدند.

علاوه بر این، به منظور جذب بودجه اضافی در چندین پروژه دارای اولویت از جمله «فرودگاه بین‌المللی مسافربری و باربری دنغره»، نوسازی کارخانه «آلومینیوم تاجیکستان»، سرمایه‌گذاری در ساخت «نیروگاه برق آبی راغون»، «نیروگاه برق آبی شوراب» و تاسیس مرکز لجستیکی برای فرآوری، بسته بندی، ذخیره‌سازی و صادرات محصولات کشاورزی پیشنهاد شد.رئیس هیات قطر به نوبه خود از طرح‌های پیشنهادی  تاجیکستان استقبال و آمادگی خود را برای آغاز همکاری و اجرای آنها ابراز داشت. در پایان این همایش دو طرف آمادگی خود را برای گسترش بیشتر همکاری‌های دوجانبه و تضمین بستر گفت‌وگوی دائم اعلام کردند.

https://khovar.tj/2023/10/dar-dushanbe-forumi-i-tisodivu-ti-oratii-to-ikiston-va-atar-doir-gardid/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما