معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۳۱

اخبار اقتصادی تایلند

گزیده اخبار اقتصادی تایلند در هفته اول آبان ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

سقوط شاخص بورس تایلند

شاخص بورس تایلند ۲.۱۷ درصد کاهش داشته که در پایین‌ترین سطح خود در سه سال گذشته است. دلیل اصلی این سقوط، فروش سهام سرمایه‌گذاران خارجی عنوان شده است.

بانکوک پست

 افزایش دانش‌اموزان در خانواده‌های فقیر

طبق برآوردهای انجام شده حدود ۱.۸ میلیون دانش‌آموز تایلندی از خانواده‌های با درآمد ۳۴ بات در روز هستند که نشان‌دهنده عدم بازگشت شاخص‌های اقتصادی به دوران قبل از کرونا بوده و بر عدالت تحصیلی تاثیر گذاشته است.

نیشن تایلند

 ورود سازنده خودروی برقی چینی جدید

چانگان، یکی از ۴ شرکت بزرگ خودروسازی دولتی در چین، موافقت‌نامه‌ای امضا کرده تا تولید خودروهای برقی خود را در تایلند شروع کرده و ۲۴۴ میلیون دلار در این کشور سرمایه‌گذاری کند. سازندگان خودروی برقی چینی تا به امروز ۱.۴۴ میلیارد دلار در تایلند سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

نیشن تایلند

 کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در تایلند

سرمایه‌گذاری خارجی در نه ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳ میلادی نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۱۶.۷ درصد کاهش داشته است.

نیشن تایلند

افزایش سرمایه گذاری خارجی در تایلند در 9 ماهه نخست سالجاری میلادی

سرمایه گذاری خارجی در تایلند در 9 ماهه نخست سال جاری به 84 میلیارد بات رسید و ژاپن همچنان در صدر فهرست سرمایه گذاران خارجی در تایلند قرار دارد.معاون وزیر بازرگانی تایلند گفت که کمیته تجارت خارجی بر اساس قانون تجارت خارجی به 493 درخواست سرمایه گذاری برای 9 ماه اول سال 2023 مجوز اعطا کرده است که نسبت به سال قبل 13 درصد افزایش کمی را نشان می دهد اما با این حال، ارزش کیفی سرمایه گذاری نسبت به سال قبل 15 درصد کاهش یافته است.

این سرمایه‌گذاری‌ها منجربه استخدام 5703 کارگر تایلندی شد که 41 درصد افزایش را برای دوره مذکور نشان می‌دهد. پنج سرمایه گذار خارجی برتر از نظر درخواست های سرمایه گذاری عبارتند از ژاپن (111 درخواست)، ایالات متحده (80)، سنگاپور (77)، چین (38) و هنگ کنگ (20 ).

از نظر ارزش سرمایه گذاری، ژاپن دوباره با 22.9 میلیارد بات، سنگاپور با 20.5 میلیارد بات، چین با 13.3 میلیارد، هنگ کنگ با 5.36 میلیارد بات و ایالات متحده با 3.98 میلیارد بات در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. به گفته آقای ناپینتورن، در همین دوره انتقال فناوری و دانش تخصصی از سرمایه گذاران خارجی به تایلندی‌ها نیز اتفاق افتاده  که این شامل دانش و تکنولوژی مربوط به کنترل فشار در حین حفاری نفت، تکنیک‌های اولیه برای تزریق سیمان به سکوهای حفاری، روش‌های ساخت و ساز در هنگام توسعه ایستگاه زیرزمینی، طراحی سیستم الکتریکی و الکترونیکی برای پروژه‌های ریلی، تولید انرژی باد، و عیب‌یابی استفاده از تایر هواپیما و ... می‌باشد. او گفت که دولت تایلند سعی نموده به کسب و کارهایی که با سیاست های توسعه زیرساخت ها و ارتقای سرمایه گذاری تایلند با هدف افزایش رقابت پذیری کشور تصابق داشته، مجوز دهد. این خدمات شامل خدمات حفاری نفت در مناطق بررسی شده در خلیج تایلند، خدمات تعمیر و نگهداری و تعمیر چاه‌های نفتی دریایی؛ طراحی، تهیه، نصب، بهبود، توسعه، آزمایش، یکپارچه سازی و خدمات مدیریت عملیات برای پروژه‌های راه آهن برقی؛ خدمات ساخت، نصب و آزمایش مربوط به خطوط لوله گاز طبیعی و ایستگاه‌های کنترل گاز، و همچنین تأسیسات مختلف برای سیستم های انتقال گاز طبیعی در خشکی. خدمات مربوط به طراحی، آزمایش و نگهداری تجهیزات پزشکی و امکانات بهداشتی. و خدمات نرم افزاری سازمانی و محتوای دیجیتال و همچنین مراکز تجاری بین المللی که به مشاغل وابسته به شرکت های خارجی خدمات ارائه می دهند.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما