معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۳۰- ۱۵:۳۵ - مشاهده: ۵۸

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفته چهارم مهر ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

حمایت دانمارک از حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی در جهان

وزرای انرژی اتحادیه اروپا در نشست شورایی توافق کردند که انتقال به یک اقتصاد خنثی از نظر آب و هوا مستلزم حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی انتشار دهنده دی اکسید کربن خواهد بود. دن یورگنسن، وزیر آب و هوای دانمارک، پس از این توافق اعلام کرد که حذف سوخت‌های فسیلی یکی از موضوعات مهم در اجلاس آب و هوای COP28 خواهد بود. آقای یورگنسن، موضع اتحادیه اروپا را بلندپروازانه نامید، زیرا انتظار می‌رود کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده سوخت فسیلی، از جمله کشورهایی که قبلا در برابر چنین حذف تدریجی مقاومت کرده‌اند، با این اقدامات مخالفت کنند.

منبع: بی تی

تهدید اعتبار سبز دانمارک

یک مطالعه جدید توسط سازمان خیریه Action Aid دانمارک نشان می‌دهد که اگرچه دانمارک دوست دارد به عنوان یک پیشگام سبز دیده شود، اما 20 صندوق بازنشستگی دانمارکی، مجموعا 20 میلیارد کرون (حدود 2.9 میلیارد دلار) در شرکت‌های سیاه که در برابر اهداف آب و هوایی جهانی مقاومت می‌کنند، سرمایه‌گذاری کرده‌اند. تیم وایت، دبیر کل این سازمان خیریه، بی‌توجهی به آب و هوا از سوی شرکت‌های بازنشستگی را محکوم کرد و گفت: متاسفانه زندگی ما در معرض تهدید یک بحران آب و هوایی است و ما از روی علم می‌دانیم که بزرگترین عامل بحران آب و هوایی، استفاده ما از نفت، زغال سنگ و گاز است. سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی به صراحت گفته‌اند که ما باید گسترش تولید این محصولات را متوقف کنیم، اما مطالعه جدید نشان می‌دهد صندوق‌های بازنشستگی دانمارکی، میلیون‌ها دلار در شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که به عنوان سیاه‌‌ترین شرکت‌ها شناخته می‌شوند؛ زیرا نه تنها اکنون زغال ‌سنگ، نفت و گاز استخراج می‌کنند، بلکه برای اکتشافات بیشتر در آینده نیز تلاش می‌کنند.

در حالی که برخی از صندوق‌های بازنشستگی، بخش عمده‌‎ای از سهام خود در شرکت‌های متخلف را فروخته‌اند، سه تا از بزرگترین شرکت‌های دانمارک، یعنی دنیکا، پانسیون دانمارک و PFA، مسئول بیش از 50 درصد کل سرمایه‌گذاری دانمارک در 100 شرکتی هستند که توسط اکشن اید به عنوان نابودکنندگان آب و هوا شناخته می‌شوند. در صدر این فهرست، غول‌های نفتی شل بریتانیا و توتال فرانسه قرار دارند که 9 صندوق بازنشستگی دانمارکی مجموعا بیش از 9 میلیارد کرون در آنها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، در حالی که آنها همچنان به استخراج نفت و گاز بیشتری از زیر زمین ادامه می‌دهند. تیم وایت از اید اکشن گفت: این روایت به ما منتقل می‌شود که یک گذار سبز در حال انجام است، اما با دیدن این ارقام نمی‌توان صحت چنین ادعایی را تایید کرد.

از سوی دیگر، سخنگوی PFA از سرمایه‌گذاری صندوق در شرکت‌های بزرگ نفتی شل و توتال دفاع کرد و ادعا کرد که حضور در این شرکت‌ها می‌تواند به سوق دادن این شرکت‌ها به سمت جهت‌گیری سازگارتر با آب و هوا و سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش انرژی سبز کمک کند. یاکوب یورگنسن، رئیس سیاست سرمایه‌گذاری در سم پانسیون، ضمن حمایت از این موضعگیری گفت: اگر سرمایه‌گذاران بخواهند تغییر واقعی در آب و هوا ایجاد کنند، مالکیت فعال مداوم در شرکت‌های بزرگ نفتی ضروری است. با این حال، آ.پ پانسیون که سال‌ها در شل سرمایه‌گذاری کرده، گفت تلاش آن برای سوق دادن این شرکت نفتی به سوی گذار سبز با شکست مواجه شده است.

منبع: دی آر

پیوستن دانمارک به قرارداد اقلیمی‌با هلند

دانمارک و هلند برای همکاری در زمینه جذب و ذخیره کربن (CCS) و انتقال دی اکسید کربن به توافق رسیده‌اند. یادداشت تفاهمی (MoU) که در حاشیه شورای اخیر محیط‌زیست اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ امضا شد، امکان انتقال دی اکسید کربن بین دانمارک و هلند را فراهم می‌کند که می‌تواند در میادین خالی نفت و گاز در مناطق انحصاری اقتصادی (EEZ) هر دو کشور در دریای شمال ذخیره شود. لارس آگارد، وزیر انرژی دانمارک در این خصوص گفت: در دانمارک ما خوش‌شانس هستیم که فضای ذخیره‌سازی بیشتری برای انتشار کربن نسبت به تولید خود داریم و هلند نیز برنامه‌های بلندپروازانه‌ای را با پروژه‌های‌هاب خود در دستور کار دارد و در نتیجه، ترکیب نیروهای ما و گره زدن بازار به یکدیگر برای ایجاد صنعت و رسیدن به اهداف اقلیمی اتحادیه اروپا ضروری است.

منبع: www.euractiv.com

راه‌اندازی مجدد بزرگترین میدان گاز طبیعی دانمارک

تایرا، بزرگترین میدان گاز طبیعی دانمارک، دوباره در سال 2024 راه‌اندازی می‌شود. بلونورد، شریک این پروژه در این خصوص گفت که قرار است تایرا تولید خود را در اوایل سه ماهه اول سال 2024 آغاز کند. تایرا قبل از اینکه در سپتامبر 2019 برای توسعه مجدد تعطیل شود، بیش از 90 درصد گاز طبیعی تولید شده دانمارک در دریای شمال را از اواسط دهه 1980 فرآوری و صادر کرده بود. اپراتور فرانسوی Total Energies قبلا گفته بود که زمانی که Tyra II به روز شده و به جریان بیفتد، مدرن‌ترین میدان گاز طبیعی در جهان خواهد بود و انتظار می‌رود سالانه 2.8 میلیارد متر مکعب گاز به دانمارک و اروپا ارسال کند.

منبع: energiwatch.dk

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما