معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۰۷- ۰۷:۰۰ - مشاهده: ۷۶

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفته اول آبان 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

درخواست رئیس بانک مرکزی از سیاستمداران برای محدودسازی هزینه‌ها

کریستین کتل تامسن، رئیس بانک مرکزی دانمارک، به سیاستمداران نسبت به هزینه‌کرد بیش از حد هشدار داده است، زیرا پمپاژ بیش از حد پول به اقتصاد، می‌تواند تورم را افزایش دهد که به نوبه خود باعث ایجاد عدم اطمینان اقتصادی می‌شود. نرخ تورم دانمارک در ماه سپتامبر، 0.9 درصد بود که پایین‌ترین سطح از فوریه 2021 بود و کاهش قابل توجهی نسبت به نرخ تورم 2.4 درصدی در ماه قبل داشت. رئیس بانک مرکزی دانمارک ابراز اطمینان کرد تا زمانی که هزینه‌های داخلی بر خلاف این روند عمل نکند، سیاست نرخ بهره بانک مرکزی اروپا به کاهش نرخ تورم به 2 درصد در اروپا و دانمارک کمک خواهد کرد.

نرخ ارز دانمارک نسبت به یورو ثابت است، بنابراین بانک مرکزی نمی‌تواند نرخ‌های بهره را برای کنترل تورم تنظیم کند، اما با ارائه توصیه‌هایی به سیاستمداران در مورد هزینه‌های عمومی و مالیات بر آن تأثیر می‌گذارد. آقای کتل تامسن همچنین اشاره کرد که در حالی که رشد کلی اقتصادی دانمارک در سال‌های اخیر راکد بوده است، نرخ اشتغال همچنان بالا است و انتظار می‌رود تورم به دلیل افزایش هزینه‌ها در سال‌های آینده، به‌ویژه با افزایش دستمزدها، دوباره افزایش یابد.

منبع: یولندزپستن

افزایش نیروی کار خارجی در دانمارک

در حال حاضر بیش از 240 هزار دارنده پاسپورت خارجی در دانمارک مشغول به کار هستند که بر اساس آخرین آمار سازمان کارفرمایان دانمارک (DA)، دو برابر سال 2008 است. اکثریت تازه واردان طی 15 سال گذشته که تقریبا 100 هزار نفر هستند، شهروندان اتحادیه اروپا بودند. کارگران خارجی اکنون سالانه حدود 200 میلیارد کرون (29 میلیارد دلار) به اقتصاد دانمارک کمک می‌کنند. یاکوب هولبراد، مدیرعامل سازمان کارفرمایان دانمارک، در مصاحبه با پلیتیکن، این افزایش را یک پیشرفت مثبت توصیف کرد، زیرا به اعتقاد وی، کارگران خارجی، شرکت‌های دانمارکی و اقتصاد ملی را تقویت می‌کنند. وی افزود: کارکنان بین‌المللی نه تنها بهره‌وری را افزایش می‌دهند، بلکه با پرداخت مالیات به دولت رفاه نیز کمک می‌کنند. لارس اندرسن، مدیر شورای اقتصادی جنبش کارگری (ECLM)  اعلام کرد که نیازی به استخدام نیروی کار از کشورهای غیر اتحادیه اروپا نیست. او گفت تا زمانی که دانمارک دستمزد رقابتی و شرایط کار مناسب را ارائه می‌دهد، تقاضا برای کارمندان بین‌المللی احتمالا از داخل اتحادیه اروپا برآورده می‌شود.

منبع: پلیتیکن

ضرر دو میلیارد دلاری سهامداران شرکت بیوتک

به دنبال سقوط 9 درصدی سهام شرکت بیوتکنولوژی دانمارکی Genmab، سرمایه‌گذاران این شرکت 13.9 میلیارد کرون (نزدیک به 2 میلیارد دلار) را در یک روز از دست دادند. دلیل افت ارزش این شرکت، برآورده نشدن انتظارات از آزمایش‌های یک داروی جدید ضد سرطان ریه عنوان شده است. این شرکت که در توسعه داروهای آنتی بادی برای درمان سرطان تخصص دارد، اکنون دارای ارزش بازار 136.3 میلیارد کرون (19.5 میلیارد دلار) می‌باشد.

منبع: بی تی

کمک دانمارک به آفریقای جنوبی در گذار از زغال سنگ

دانمارک و هلند به شراکت انتقال عادل انرژی ملحق شده‌اند. این شراکت یک قرارداد مهم مالی برای آب و هوا است که هدف آن کمک به گذار آفریقای جنوبی از زغال سنگ است. اعضای اولیه این پیمان (اتحادیه اروپا، آلمان، فرانسه، ایالات متحده و بریتانیا) متعهد شده‌اند 8.5 میلیارد دلار کمک مالی به آفریقای جنوبی برای گذار از زغال سنگ بکنند. سخنگوی دولت پرتوریا گفت دو امضا کننده جدید با هم متعهد شده‌اند مبلغی در حدود 333 میلیون دلار به این بودجه اضافه کنند. هلند متعهد به اعطای 163 میلیون دلار کمک بلاعوض شده، در حالی که دانمارک موافقت کرده 169 میلیون کرون (23 میلیون دلار) کمک بلاعوض، 487 میلیون کرون (69 میلیون دلار) وام‌های امتیازی و 545 میلیون کرون (78 میلیون دلار) وام‌های تجاری در اختیار این پروژه قرار دهد.

منبع: sydafrika.um.dk

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما