معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۸/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۱

اخبار اقتصادی غنا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور غنا در هفته اول آبان ماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

بازگشت غول نفتی آمریکا به غنا (24 اکتبر)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، آقای دکتر متیو پرمپه، وزیر انرژی غنا، به برنامه‌هایی برای بازگشت غول نفتی ایالات متحده، اکسون موبیل، به غنا اشاره کرده است. به گفته وی، در حال حاضر تعاملاتی با دولت برای بازگشت این شرکت پس از خروج از غنا در سال 2021 وجود دارد.

وی افزود بازگشت این شرکت چشم اندازهای زیادی برای کشور دارد زیرا تجربیات آن می‌تواند به ایجاد ظرفیت بخش نفت غنا کمک کند و ما باید برای آموزش غنایی‌ها و به طور کلی آفریقایی‌ها برای مشارکت در بخش نفت، از خود اراده نشان دهیم.

 

سفر هیئت دولت و بخش خصوصی غنا به چین برای شرکت در بیست و پنجمین کنفرانس و نمایشگاه معدن چین (25 اکتبر)

به گزارش تارنمای خبری ghanaiantimes.com.gh، ساموئل ای جیناپور، وزیر اراضی و منابع طبیعی غنا در راس هیئتی از مقامات دولتی و افراد بخش خصوصی، در بیست و پنجمین کنفرانس و نمایشگاه معدن چین که از 26 تا 28 اکتبر 2023 در شهر تیانجین چین برگزار می‌شود، شرکت می‌کند.

این کنفرانس که از زمان آغاز به کار خود در سال 1999، دولت ها، سرمایه گذاران و سایر بازیگران صنعت را گرد هم می آورد، به یکی از مهمترین و تاثیر گذار ترین انجمن‌های معدنی جهانی تبدیل شده است و انتظار می رود امسال بیش از 10000 نماینده و 400 برگزارکننده نمایشگاه در این کنفرانس شرکت کنند.

به گفته مقامات وزارت زمین و منابع طبیعی، غنا از این فرصت برای تقویت ارتقای بخش معدن خود استفاده می‌کند و از بهبود اقتصادی بیشتر کشور حمایت خواهد کرد.

 

صدور مجوز سازمان هواپیمایی کشوری برای شرکت هواپیمایی ملی غنا (25 اکتبر)

به گزارش تارنمای خبری ghanaweb.com، آقای حسن تامپولی، معاون وزیر حمل و نقل غنا، در حاشیه مراسمی در اکرا به مناسبت نودمین سالگرد ایرفرانس در جمع خبرنگاران اعلام کرد که سازمان هواپیمایی کشوری غنا (GCAA)، مجوز اولیه برای تاسیس شرکت هواپیمایی ملی را صادر کرده است.

آقای تامپولی گفت: ما شرکت را تاسیس کرده ایم و اداره هواپیمایی کشوری غنا مجوز سطح اول را به آنها اعطا کرده است و در حال حاضر منتظر هستیم تا این شرکت نوع هواپیمای مورد نیاز خود را شناسایی نماید. مجوز نهایی پس از بازرسی سازمان هواپیمایی کشوری غنا از این هواپیماها اعطا خواهد شد.

وی همچنین اظهار داشت که دولت درخواست های رسمی از دو شرکت هواپیمایی اسپانیایی و ایتالیایی را دریافت کرده است که به دنبال مجوز برای ایجاد خدمات مستقیم به فرودگاه بین المللی کوتوکا (KIA) است.

KIA در حال حاضر با 23 پرواز بین ‌المللی و منطقه ‌ای خدمات رسانی می ‌کند، با سه خط هوایی داخلی (Africa World Airline (AWA)، Passion Air و GIAN Air) پروازهای داخلی را ارائه می ‌دهند.

 

پیش بینی افزایش بدهی عمومی غنا به 99 درصد تولید ناخالص داخلی تا پایان سال 2023 (25 اکتبر)

به گزارش تارنمای خبری myinfo.com.gh، آژانس بین المللی رتبه بندی فیچ پیش بینی کرده است که به دلیل کاهش مداوم سدی در برابر دلار آمریکا، بدهی عمومی غنا ممکن است از 88 درصد در سال 2022، به 99 درصد از بدهی ناخالص داخلی آن در پایان سال 2023 برسد.

بر اساس این گزارش، با در نظر گرفتن برنامه بازسازی بدهی، تلفیق مالی فعلی و وضعیت اقتصادی کنونی غنا، بدهی عمومی این کشور از ماه ژانویه تا ژوئن 2023 با 27.7 میلیارد سدی افزایش، به 575.5 میلیارد سدی رسیده است که معادل 71.9 درصد از بدهی ناخالص داخلی ملی است.

بر اساس این گزارش، بدهی خارجی غنا 328.6 میلیارد سدی معادل (29.9 میلیارد دلار) است، در حالی که بدهی داخلی 246.9 میلیارد سدی معادل (30.8 میلیارد دلار) می‌باشد.

 

ب) خبرهای اقتصادی جمهوری توگو:

تقویت روابط ترکیه با توگو در بخش کشاورزی، تجارت و گردشگری (26 اکتبر)

به گزارش تارنمای خبری togofirst.com، خانم موتبر کیلیچ، سفیر جدید ترکیه در توگو، در دیدار با نخست وزیر توگو، Victoire Tomegah-Dogbe در 24 اکتبر می خواهد به تعمیق همکاری بین دو کشور کمک کند.

به گفته سفیر ترکیه، در حالی که همکاری بین ترکیه و توگو در زمینه کشاورزی و گردشگری در حال رشد است، تجارت بین دو کشور در سال گذشته نزدیک به 200 میلیون دلار رسیده است.

توگو و ترکیه از سال 2020 برای بهبود همکاری‌های خود تلاش کرده اند. در این چارچوب، آنها چندین قرارداد و یادداشت تفاهم امضا کرده اند. از جمله، آنها سازوکاری را برای مشاوره سیاسی بین وزارتخانه‌های امور خارجه خود ایجاد و در مورد معافیت متقابل روادید برای دارندگان پاسپورت رسمی‌توافق کردند. آنها همچنین یادداشت تفاهم همکاری بین وزارت امور خارجه توگو و آکادمی دیپلماتیک ترکیه را امضا کردند.

همچنین در اکتبر 2021، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، برای اولین بار به طور رسمی از توگو بازدید کرد.

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما