معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۳۰- ۱۵:۰۰ - مشاهده: ۷۴

اخبار اقتصادی رومانی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشور رومانی در نیمۀ دوم مهرماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تثبیت رتبۀ اعتباری بین‌المللی رومانی

نیکولای چیوکا، رئیس مجلس سنا می‌گوید که اقتصاد رومانی با همان سرعت قبلی به عملکرد خود ادامه می‌دهد و این امر توسط مؤسسات ارزیابی اقتصاد کلان بین‌المللی تایید شده است. به گفتۀ وی، آژانس رتبه‌بندی Standard & Poor's رتبه بدهی دولت رومانی را در BBB-/A3 برای بدهی‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت ارز خارجی تایید نموده است و تخمین زده است که چشم‌انداز آیندۀ نزدیک این کشور، باثبات می‌باشد. این آژانس معتبر رتبه‌بندی اعلام نموده است که تزریق پول اروپایی (به ویژه از طریق PNRR)، باعث ایجاد مقاومت در اقتصاد رومانی در برابر شوک‌های بازارهای بین‌المللی می‌گردد و رشد پایدار را در سال‌های آینده تضمین می‌کند.

https://www.agerpres.ro/politica/2023/10/14/ciuca-economia-romaniei-continua-sa-performeze-in-acelasi-ritm-de-pana-acum-o-confirma-institutii-internationale--1

وضعیت کسری بودجه رومانی

مارچل چولاکو، نخست‌وزیر رومانی اعلام نمود که کسری بودجه رومانی در نتیجه اجرای قانون اقدامات مالی-بودجه‌ای که دولت در پارلمان متعهد شده است، می‌تواند در سال جاری تا 5.7 درصد افزایش یابد. وی اذعان نمود که این کسری را می‌توان از طریق اصلاح بودجه در دوره بعدی، در نظر گرفت.

https://www.agerpres.ro/politica/2023/10/18/premierul-anunta-ca-deficitul-bugetar-ar-putea-ajunge-pana-la-5-7--1188959

افزایش کسب‌وکارهای عمده‌فروشی

بر اساس داده‌های موسسه ملی آمار رومانی (INS)، کسب‌وکارهای عمده‌فروشی (بدون احتساب تجارت وسایل نقلیه موتوری و موتورسیکلت)، در هشت ماهه نخست سال جاری نسبت به بازه زمانی مشابه در سال 2022، به میزان 2.7 درصد افزایش یافته است. بر اساس آمارهای رسمی، در بازه زمانی 1 ژانویه تا 31 آگوست 2023، فعالیت‌های عمده‌فروشی سایر ماشین‌آلات، تجهیزات و ملزومات به میزان 15.4 درصد و فعالیت‌های واسطه‌گری در تجارت عمده‌فروشی به میزان 14.5 درصد افزایش داشته است. همچنین رشد عمده‌فروشی تجهیزات IT و مخابراتی برابر با 12.7 درصد، رشد عمده‌فروشی کالاهای مصرفی غیر از مواد غذایی 10.6 درصد و رشد عمده‌فروشی محصولات غذایی، نوشیدنی و دخانیاتی نیز 4.5 درصد بوده است. در سوی مقابل، عمده‌فروشی تخصصی سایر محصولات، کاهش 7.7 درصدی و عمده‌فروشی محصولات خام کشاورزی و دام زنده نیز کاهش 4.5 درصدی داشته است.

https://www.agerpres.ro/economic-intern/2023/10/20/afacerile-din-comert-au-crescut-cu-aproape-3-in-primele-opt-luni-ale-anului-ins--1189783

جایگاه بخارست در تجارت خارجی رومانی

جدیدترین داده‌های آماری اعلام شده توسط آژانس سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی رومانی (ARICE) در رابطه با مبادلات تجاری رومانی به تفکیک شهرستان، نشان می‌دهد میانگین رشد صادرات این کشور در در 5 ماهه اول سال جاری برابر با 7.5 درصد است. طبق بیانیه مطبوعاتی اتاق بازرگانی و صنعت بخارست (CCIB) شرکت‌هایی که در شهر بخارست مستقر هستند، در 5 ماهه اول سال جاری، با رشد 13.5 درصدی نسبت به دورۀ مشابه سال قبل، به میزان 8.1 میلیارد یورو کالا صادر نمودند که بیش از 20 درصد از صادرات رومانی را شامل می‌شود.

گروه‌های اصلی کالاهای صادر شده توسط شرکت‌های مستقر در بخارست عبارتند از ماشین‌آلات و دستگاه‌ها، تجهیزات الکتریکی و قطعات آن (25 درصد)، محصولات گیاهی (19.9 درصد)، محصولات معدنی (14.2 درصد)، محصولات صنایع شیمیایی (6.9 درصد). این 4 گروه کالایی، سهمی معادل  66 درصد از صادرات شرکت‌های بخارست را در اختیار دارند. از بعد واردات، شرکت‌هایی که دفتر مرکزی آن در شهرداری بخارست است، ارزشی معادل 16.1 میلیارد یورو را ثبت نمودند و سهم 31.8 درصدی از واردات رومانی را بین اول ژانویه تا 30 می 2023 در اختیار داشتند. داده‌های فوق نشان می‌دهد که شرکت‌های بخارست در 5 ماهه اول سال 2023، به میزان 24.2 میلیارد یورو عملیات تجاری بین‌المللی انجام داده‌اند که 26.8 درصد از تجارت خارجی رومانی را تشکیل می‌دهد.

https://www.agerpres.ro/economic-intern/2023/10/23/municipiul-bucuresti-conduce-detasat-in-topul-contributiei-unitatilor-administrativ-teritoriale-la-schimburile-co

گزارش گارتنر در خصوص بهره‌برداری از هوش مصنوعی

مطالعه‌ای که اخیرا توسط گارتنر (Gartner) منتشر شده است، نشان می‌دهد که بیش از نیمی (55 درصد) از سازمان‌های جهانی، در مرحله آزمایش یا بهره‌برداری از هوش مصنوعی مولد هستند و در ده ماه گذشته سرمایه‌گذاری‌های خود را در این بخش افزایش داده‌‎اند. بر اساس داده‌های موجود در این پژوهش تخصصی، 45 درصد از مدیران اجرایی گزارش داده‌اند که در مرحله آزمایش هوش مصنوعی مولد هستند و 10 درصد دیگر نیز چنین راهکارهایی را به صورت عملیاتی اجرا نموده‌اند. این موضوع نشان دهنده افزایش قابل توجه در مقایسه با نظرسنجی گارتنر در ماه مارس و آوریل 2023 می‌باشد. همچنین، هشت نفر از هر ده (78 درصد) از نمایندگان کسب و کار معتقدند که مزایای هوش مصنوعی مولد از خطرات آن بیشتر است، در حالی که در نظرسنجی قبلی، 68 درصد این نظر را گزارش نموده بودند.

https://www.agerpres.ro/economic-intern/2023/10/08/peste-jumatate-dintre-companiile-globale-testeaza-sau-exploateaza-in

محدودیت واردات غلات از اوکراین

فلورین باربو (Florin Barbu)، وزیر کشاورزی رومانی، اعلام نمود واردات گندم، ذرت، آفتابگردان و سویا تنها بر اساس توافقنامه بازاریابی صادر شده از سوی وزارت کشاورزی و فقط برای کشاورزان و فرآوری کنندگانی که ثابت کنند برای تکمیل ذخایر به این مقادیر نیاز دارند، مجاز می‌باشد. به گفتۀ وی، یک فرمان اضطراری در جلسه دولت به تصویب رسیده است که کشاورزان رومانیایی را از واردات غلات از اوکراین محافظت می‌نماید و بر اساس آن، رویه‌ای در حال ایجاد است که واردات گندم، ذرت، آفتابگردان و سویا را تنها بر اساس توافقنامه بازاریابی صادر شده توسط وزارت کشاورزی و توسعه روستایی مجاز می‌داند.

https://www.agerpres.ro/economic-intern/2023/10/12/barbu-importurile-de-cereale-din-ucraina-vor-fi-permise-doar-in-baza-unui-acord-de-punere-pe-piata-elibera

افزایش تعداد تولیدکنندگان انرژی در رومانی

سباستین بوردوجا (Sebastian Burduja)، وزیر انرژی رومانی در جریان اجلاس تغییرات اقلیمی در سال 2023 اعلام نمود که تعداد تولیدکنندگان انرژی در رومانی تا پایان سال 2025 به 236 هزار نفر خواهد رسید و تا سال 2030 از 350 هزار نفر فراتر خواهد رفت. وی اظهار داشت: گذار انرژی بدون سرمایه‌گذاری مناسب در سیستم انرژی حمل‌و‌نقل و توزیع انرژی امکان ندارد.

https://www.agerpres.ro/economic-intern/2023/10/19/ministrul-energiei-estimeaza-ca-numarul-prosumatorilor-in-romania-va-depasi-350-000-pana-in-anul-2030--1

ادغام دو بانک بزرگ رومانی

دو بانک UniCredit Bank SA و Alpha Bank Romania SA، به عنوان بخشی از یک مشارکت استراتژیک در سطح بین‌المللی ادغام می‌شوند. بر طبق بیانیه مطبوعاتی UniCredit رومانی، این ادغام باعث پدید آمدن سومین بانک بزرگ در بازار محلی می‌گردد که مجموعا 12 درصد از کل دارایی‌ها را در بازار شامل می‌شود. برای اولین بار در رومانی، دو گروه بانکی اروپایی از مشارکت به عنوان رویکردی جهت ادغام در بازار استفاده می‌نمایند. انتظار می‌رود که این تفاهم در سال 2024 تکمیل گردد. انتظار می‌رود پس از تکمیل این پروسه، آلفا بانک 9.9 درصد از سرمایه سهام شرکت ترکیبی را در اختیار داشته باشد و مبلغ 300 میلیون یورو نقدی دریافت نماید.

https://www.agerpres.ro/economic-intern/2023/10/23/alpha-bank-romania-fuzioneaza-cu-unicredit-romania--1190869

ابهام در خصوص بودجه راه‌آهن براشوف-سیگیسوآرا

آدینا ولین (Adina Vălean)، کمیسر حمل‌ونقل اروپا اعلام نمود رومانی در خطر از دست دادن 300 میلیون یورو از بودجه خط‌آهن Braşov-Sighisoara به دلیل عدم انجام هیچ پروژه‌ای در 7 سال گذشته می‌باشد. وی تصریح کرد که احتمال از دست دادن 300 میلیون یورو از بودجه راه‌آهن براشوف-سیگیسوآرا وجود دارد، پروژه‌ای که تحت مکانیسم اتصال اروپا در مکانیسم مالی قبلی ارائه شده بود. وی افزود: دو گزینه وجود دارد؛ یا این واقعیت به رسمیت شناخته شود، یا برخی کارها حداقل تا حدی انجام گردد. لازم به ذکر است که در فراخوان اول پروژه‌های تحت این سازوکار، رومانی برای سه پروژه 119 میلیون یورو و در فراخوان دوم 559 میلیون یورو دریافت نموده است.

https://www.agerpres.ro/romania-in-lume/2023/10/17/valean-romania-risca-sa-piarda-pana-la-300-de-milioane-de-euro-din-finantarea-pentru-calea-ferata-brasov

ساخت پل جدید بر روی دانوب

ساخت پل جدید بر روی رود دانوب، در منطقه روسه-جورجیو (Ruse-Giurgiu)، یکی از موضوعات مورد بحث در نشست کاری زیرساخت‌های مشترک در حاشیه اجلاس سه جانبه رومانی-بلغارستان-یونان بود که در وارنا برگزار شد. طرف رومانیایی درخواست تامین مالی جهت توسعه مطالعات امکان‌سنجی و اسناد مربوط به این پروژه را ارائه نموده است. هدف کلی این اقدام، اطمینان از ارتباط فرامرزی بین رومانی و بلغارستان و اطمینان از ترافیک روان و شرایط فنی کافی، مطابق با مقررات جاری می‌باشد. در زمینه زیرساخت، موضوع دیگری که با بلغارستان به اشتراک گذاشته شد، مربوط به تضمین قابلیت کشتیرانی در رودخانه دانوب بود.

https://www.agerpres.ro/economic-intern/2023/10/09/trilaterala-romania-bulgaria-grecia-constructia-unui-nou-pod-peste-dunare-in-zona-ruse-giurgiu-pe-agenda-d

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما