معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۰

اخبار اقتصادی گرجستان- باتومی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان - باتومی در نیمه دوم مهرماه 1402 ، مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

افزایش تولید برق گرجستان به "بالاترین سطح تاریخی" 

لوان داویتاشویلی، وزیر اقتصاد گرجستان، روز چهارشنبه به پارلمان گفت : تولید برق در این کشور به «بالاترین میزان تاریخی» خود یعنی 11.1 میلیارد کیلووات در ساعت در 9 ماه نخست سال جاری رسیده است. وزیر در گزارشی به قانونگذاران درباره عملکرد نهاد خود، همچنین گفت که کشور در همین مدت 1.5 میلیارد کیلووات بر ساعت برق صادر کرده است.

این مقام با استقبال از طرح حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر پیشنهادی دولت، ادعا کرد که بخش خصوصی "علاقه بسیار زیادی" به این طرح نشان داده است و ساخت 15 نیروگاه برق آبی، دو نیروگاه بادی و 10 نیروگاه خورشیدی در این ابتکار پیش بینی شده است. وی تاکید کرد که این پروژه‌ها می‌تواند منجر به تولید 1.1 میلیارد کیلووات در ساعت سالیانه شود، در حالی که هزینه سرمایه گذاری بیش از 400 میلیون دلار خواهد بود و دولت قصد دارد در آینده مزایده دوم مشابهی را اعلام کند.

داویتاشویلی گفت: دولت همچنین در حال کار بر روی پروژه چهار نیروگاه بزرگ آبی از جمله نیروگاه خدونی در رودخانه انگوری در شمال غرب کشور است و افزود: سرمایه گذاران پس از تدوین مطالعات فنی و اقتصادی مربوطه انتخاب خواهند شد. این مقام مسئول همچنین پایداری انرژی کشور را مورد بررسی قرار داد و پروژه کابل انتقال نیرو زیردریای سیاه، ساخت نیروگاه حرارتی سیکل ترکیبی پربازده 350 تا 430 مگاواتی در منطقه گردبانی در جنوب شرق کشور و روند شناسایی سرمایه گذار خصوصی برای پروژه  های مذکور را تبیین کرد.

https://agenda.ge/en/news/2023/3675

افزایش صادرات عسل گرجستان 

مرکز ملی مالکیت فکری گرجستان روز یکشنبه با بیان اینکه صادرات عسل گرجستان افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: در سال 2021 میزان صادرات عسل به 402098 دلار و در سال 2020 این رقم 29053 دلار بوده است. این نهاد که به نام ساکپاتنتی نیز شناخته می‌شود، گفت که سه نوع عسل جغرافیایی در گرجستان ثبت شده است که شامل عسل ماچاخلا، نینوتسمیندا و موخوری می‌شود. ساکپاتنتی افزود: تعداد کندوهای زنبور عسل نیز در کشور افزایش یافته است و منطقه کاختی شرقی گرجستان در این راستا پیشتاز است.

قدیمی ترین عسل جهان که قدمت آن به هزاره سوم قبل از میلاد می رسد، توسط باستان شناسان در گرجستان، در نزدیکی روستای ساکیره در منطقه بورجومی، در سال 2003 یافت شد. دو ظرف سرامیکی نیز در طی کاوش های باستان شناسی پیدا شد. ساکپاتنتی تاکید کرد که تکامل گونه‌های زنبور عسل به عناصر پیچیده اقلیمی و تنوع زیستی فلور در گرجستان بستگی دارد که به آنها ویژگی‌های خاصی می‌بخشد و در نهایت نژاد زنبورهای گرجی را بر خلاف سایر گونه‌های زنبور عسل منحصر به فرد می‌کند. با محاسبات علمی، تغذیه زنبورها در گرجستان اجازه می دهد تا تعداد خانواده‌های آن بیشتر شود، که همراه با رشد تولید محصولات زنبورداری، به معنای افزایش شدید عملکرد تعدادی از محصولات کشاورزی است. اشاره شد.

یک زنبوردار گرجی سه بار در سال 1961 در آلمان، در سال 1965 در رومانی و در سال 1971 در مسکو مدال طلا دریافت کرد.

https://agenda.ge/en/news/2023/3620

 

مذاکره شرکت راه آهن گرجستان با آذربایجان، ترکیه، قزاقستان و رومانی

هیئتی از راه آهن گرجستان روز یکشنبه در شهر بندری آکتائو قزاقستان به همتایان خود از ترکیه، آذربایجان، قزاقستان و رومانی پیوست تا در مورد پروژه کریدور میانی مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر با هدف اتصال زنجیره تامین و لجستیک بین چین و اروپا گفتگو کنند. سخنگوی راه آهن گرجستان اعلام کرد که شرکت کنندگان در این نشست نتایج هشت ماهه اول سال جاری و چالش های شناسایی شده در طول محموله‌های انجام شده در شرایط جدید ژئوپلیتیکی را بررسی کردند.

 وی خاطرنشان کرد که گرجستان به بیانیه کریدور میانه شرق-غرب ترانس خزر ملحق شد.طرفین همچنین درباره سند همکاری متقابل برای بهینه سازی شرایط کشتیرانی در کریدور میانی و همچنین توافقی برای تضمین ثبات عملکرد کشتی‌های تغذیه کننده در دریای خزر بحث و تبادل نظر کردند.  در این مذاکرات به دیجیتالی کردن فرآیندهای دریافت و تبادل اطلاعات در مورد مکان کانتینرها نیز اشاره شده است. همچنین دیوید پرادزه، مدیر عامل راه آهن گرجستان، از همکاران خود برای "همکاری فعال" تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد که کریدور میانه برای صاحبان بار "جذاب تر" شود. در آکتائو نیز دهمین سالگرد راه اندازی مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر برگزار شد.

https://agenda.ge/en/news/2023/3617

 نمایش محصولات گرجستانی در نمایشگاه بین المللی چرم میلان Micam

شرکت های گرجستانی در نمایشگاه بین المللی میلان Micam & Mipel Milano شرکت کردند و محصولات خود را با حمایت ، آژانس پشتیبانی صادرات، Enterprise Georgia، به نمایش گذاشتند.

آژانس خاطرنشان کرد که آثار خلاقانه محکومان، مشروط‌ و زندانیان سابق موسسات ندامتگاهی گرجستان، از جمله کیف پول چرمی، کمربند، کیف و لوازم جانبی، به عنوان بخشی از تفاهم‌نامه امضا شده بین Enterprise Georgia و آموزش و بازآموزی حرفه‌ای به نمایش گذاشته شد. در نمایشگاه چرم و محصولات جایگزین چرم، این شرکت ها با موفقیت ارتباطات تجاری مهمی‌با همتایان بین المللی برقرار کردند و با کشورهایی از جمله ایتالیا، آلمان، کانادا، بریتانیا، چین و ترکیه و غیره مذاکرات تجاری داشتند.

https://agenda.ge/en/news/2023/3615

 

افتتاح همایش" مدرسه کسب و کار"

 در باتومی همایش" مدرسه کسب و کار " افتتاح کردید  رئیس شورای عالی آجارا ، داویت گابایدزه، اعضای شورای عالی - تسوتنه آنانیدزه و ایلیا وردزادزه به همراه دیگر نمایندگان دولت در افتتاحیه اولین "همایش کسب و کار مدرسه"  در این سال تحصیلی شرکت کردند. به عنوان بخشی از برنامه آموزش مدنی USAID،(آژانس توسعه بین المللی ایالات متحده) دانش آموزان مدارس مختلف  منطقه آجارا 13 پروژه

را برای کسب حمایت مالی به تجار محلی و شرکت های علاقه مند ارائه کردند. در این مراسم به شرکت های تجاری که در اجرای ایده‌های دانشجویان در سال گذشته مشارکت داشتند جوایزی اهدا شد.

http://www.sca.ge/geo/list/show/3787-skola-biznesis-forumi-gaikhsna

 (تقسیم) "راه آهن گرجستان" به سه شرکت

آقای گیورگی کاکائوریدزه، معاون وزیر دارایی گرجستان ، در جلسه استماع که در پارلمان کشور  برگزار گردید، اظهار داشت که در سال 2024، یکی از بزرگترین شرکت های دولتی گرجستان" شرکت راه آهن" به سه بخش تقسیم می‌شود. این تغییر بخشی از تعهدات گرجستان به اتحادیه اروپا است و هدف آن آزادسازی بخش راه آهن و افزایش رقابت در این زمینه است. وی افزود در حال حاضر "راه‌آهن گرجستان" مالک ریل‌ها، ایستگاه‌ها و قطارها است و حمل‌ونقل را به‌عنوان یک شرکت واحد به مشتریان ارائه می‌دهد. پس از تغییر(اصلاح)، سه شرکت ایجاد خواهد شد. از این تعداد، یک شرکت مالک مسیرها و زیرساخت واقعی خواهد بود. شرکت دوم مجری حمل و نقل بار و مالک قطارهای باری خواهد بود. شرکت سوم نیز اپراتور حمل و نقل مسافر می‌باشد.

آقای گیورگی کاکائوریدزه اعلام نمود :"تقسیم راه آهن یک الزام است. ۳شرکت مختلف باید در این زمینه ایجاد شود، یعنی مسافر، بار و زیرساخت. در داخل شرکت راه آهن، هر سه این بخش ها تقسیم بندی و وظایف شان مجزی از یکدیگر تفکیک شده است، اما در سال آینده(2024) باید این سه تا  به صورت قانونی تفکیک گردند.  اینکه حمل و نقل مسافر  با دادن  یارانه حمل و نقل بار تامین مالی شود، اتحادیه اروپا ممنوع کرده است و اشاره مستقیمی‌به این موضوع دارد.

معاون وزیر دارایی همچنین گفت که دولت در نظر دارد از طریق سود سهام خود در راه آهن به حمل و نقل مسافر ریلی کمک کند. به گفته کاکائوریدزه، سود این شرکت در سال گذشته بالغ بر 400 میلیون لاری بوده است که از این میزان مبلغ درج شده در بودجه برای یارانه حمل و نقل مسافر به شرکت بازگردانده می‌شود. وی گفت که در شرایط اصلاحات فعلی شرکتی در راه آهن، هیئت مدیره مستقل باید تصمیم بگیرد که تا چه حد کارکنان بهینه شوند، زیرا در حال حاضر نیروی کار شرکت نیاز به بهینه سازی دارد و جهت گیری اصلاحات در راه آهن شروع شده و در حال انجام است.

https://bm.ge/news/2024-tsels-saqartvelos-rkinigza-sam-kompaniad-gaiyofa

 

افزایش  پیش بینی رشد اقتصادی گرجستان به 6.2 درصد توسط صندوق بین المللی پول

صندوق بین المللی پول بررسی اقتصادی جهانی خود را به روز کرد که در آن اقتصاد گرجستان نیز مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس پیش بینی جدید، صندوق در سال جاری رشد 6.2 درصدی در گرجستان را پیش بینی می‌کند. برای مقایسه، طبق گزارش ماه آوریل، صندوق بین المللی پول در سال جاری تنها رشد 4 درصدی را برای کشور گرجستان پیش بینی کرده بود. در میان نهادهای مالی بین المللی، صندوق بین المللی پول خوش بینانه ترین پیش بینی را در مورد رشد اقتصاد گرجستان دارد. هفته گذشته بانک جهانی پیش بینی رشد خود را تعدیل کرد و این سازمان پیش بینی کرد که رشد اقتصادی واقعی گرجستان در سال جاری 5.9 درصد باشد. در مورد پیش بینی سال 2024، صندوق بین المللی پول رشد 4.8 درصدی را در سال آینده در کشور پیش بینی می‌کند که 0.2 درصد کمتر از پیش بینی قبلی یعنی 5 درصد می‌باشد، اگرچه این احتمالاً به دلیل اثر پایه بالاتر است و پیش بینی رشد برای سال 2025  به میزان 5.2 درصد، که مشابه پیش بینی منتشر شده در ماه آوریل است. برای مقایسه، طبق سناریوهای اصلی اقتصاد کلان محاسبه شده توسط دولت گرجستان، اقتصاد این کشور باید در سال 2023 به میزان 6.5 درصد، در سال 2024 به میزان 5.2 درصد و در سال 2025 رشد 5 درصدی داشته باشد. در واقع، در 8 ماهه سال 2023، اقتصاد گرجستان 7 درصد رشد کرد. در مورد شاخص های رشد اقتصادی کشورهای منطقه در سال 2023 و تغییر آنها نسبت به پیش بینی آوریل به شرح زیر است:

آذربایجان - 2.5 درصد کاهش 0.5 امتیاز

ارمنستان - رشد 7 درصدی، 2.5 امتیاز

اوکراین - رشد 2 درصدی، 5 امتیاز

گرجستان - رشد 6.2 درصدی، 2.2 امتیاز

روسیه - رشد 2.2 درصدی، 1.8 امتیاز

ترکیه - 2درصد کاهش، 0.7 امتیاز

https://bm.ge/news/imf-ma-saqartvelos-ekonomikuri-zrdis-prognozi-62-mde-gazarda

 

 آغاز بازسازی سیستم های آب و فاضلاب در مناطق الحاق شده به باتومی (فاز پنجم پروژه)

بازسازی سیستم های آب و فاضلاب در مناطق الحاق شده به شهر باتومی آغاز می‌شود. در رابطه با آغاز فاز پنجم پروژه بازسازی زیرساخت های اشتراکی باتومی‌که در چارچوب وام و کمک بلاعوض ترجیحی KfW اجرا می‌شود، آقای آرچیل چیکوانی شهردار باتومی و اریش کشکا، مدیر پروژه شرکت مشاوره اجرای "پوش اند شرکا" توافقنامه ای امضا کردند. به گفته آقای شهردار با اجرای پروژه مذکور مشکل ده‌ها ساله موجود به میزان قابل توجهی حل خواهد شد. "این پروژه شرایط زندگی مردم محلی را بهبود می‌بخشد و ادغام کامل با شهر را تضمین می‌کند. پس از تعدیل کامل سیستم های آبرسانی و زهکشی، فضای سرمایه گذاری در مناطق مذکور بهبود می یابد که منافع اقتصادی را برای مردم محلی به همراه خواهد داشت."

این پروژه در نظر دارد: توسعه تاسیسات تصفیه فاضلاب منطقه آدلیا، ایستگاه‌های پمپاژ A و B. ساماندهی سیستم های زهکشی آب فرودگاهی، شهرک های صنعتی و منطقه کاخبری؛ احداث مخزن ذخیره آب در اینجالو، خط لوله آب و خط تامین آب آشامیدنی؛ افزایش عملکرد چاه‌های رودخانه مجینیستسقالی، بازسازی ساختمان اصلی چاکویستسقالی و خط لوله انتقال آب اصلی چاکوی؛ ساماندهی شبکه آبرسانی خلواچائوری و فرودگاه را انجام دهد. هزینه این پروژه 80 میلیون یورو است. در مراسم امضای قرارداد، آقای جابا پوتکارادزه، وزیر دارایی و اقتصاد آجارا، موسس شرکت اجرایی مشاوره "Poshi and Partners"، آقای فریتز شوایگر و اعضای شورای شهر حضور داشتند.

https://imedinews.ge/ge/regioni/308323/batumis-shemoertebul-teritoriebze-tsklisa-da-tskalarinebis-sistemebis-reabilitatsia-itskeba

برگزاری همایش "توانمندی‌های کشاورزی آجارا" در باتومی

 در تاریح 5 اکتبر برابر با 13مهر1402 در باتومی همایش "توانائی‌های کشاورزی آجارا" با حضور تورنیکه ریژوادزه، رئیس دولت خودمختار آجارا، داویت گابایدزه، رئیس شورای عالی آجارا، یوری نوزادزه، معاون وزیر محیط زیست و کشاورزی گرجستان و زازا شوادزه، وزیر کشاورزی آجارا به همراه نمایندگانی از دولت آجارا برگزار شد.  مقامات مجریه و مقننه جمهوری خودمختار بیش از 50 شرکت فعال در بخش کشاورزی و همچنین انجمن‌های صنعتی و مزارع خانوادگی روستایی در این همایش شرکت کردند. هدف این همایش ارائه پتانسیل صادراتی بخش کشاورزی جمهوری خودمختار آجارا، افزایش آگاهی از روندها در راستای فرصت های پیش روی کشاورزی، کارآفرینی روستایی و توسعه گردشگری روستایی در منطقه بوده است.

شرکت کنندگان در این همایش در مورد فرصت های کشاورزی و ظرفیت های صادراتی آجارا مطالبی را ارائه کردند و دیدارهای دوجانبه بین طرف های علاقه مند برگزار شد.

http://www.adjara.gov.ge/branches/description.aspx?gtid=1194359&gid=4

طرح افزایش جریمه آلودگی دریای سیاه

جریمه آلودگی دریای سیاه افزایش می یابد. در برنامه کوتاه مدت فعالیت های قانونگذاری دولت آمده است، که بر اساس قانون فعلی، مجازات نقدی برای آلودگی آب دریا از کشتی، 65 هزار لاری است که دولت در نظر دارد مبلغ جریمه را افزایش دهد. شایان ذکر است، در چارچوب کنترل دولتی، بیشتر حقایق آلودگی دریای سیاه که توسط دپارتمان نظارت بر محیط زیست گرجستان شناسایی شده است، توسط کشتی‌هایی که تحت پرچم  کشورهای خارجی که در کشتیرانی بین المللی شناور هستند، انجام شده است. در نتیجه تحلیل رویه بین المللی کشورهای دریای سیاه، مشخص گردید که در کشور همسایه ترکیه میزان جریمه‌های اعمال شده برای آلودگی دریای سیاه با فرآورده‌های نفتی، با توجه به وزن کل کشتی‌ها، به طور قابل توجهی بیشتر از میزان جریمه  تعیین شده در گرجستان می‌باشد. به ویژه، میزان جریمه از 265700 لاری تا 797200 لاری نوسان می‌کند. با توجه به همه موارد فوق، به منظور همسان سازی تحریم های جریمه با کشورهای دریای سیاه از نظر آلودگی دریا، برنامه ریزی شده است تا  در آینده نزدیک تحریم های جریمه افزایش یابد.

https://www.bpn.ge/article/114833-shavi-zgvis-dabinzurebaze-jarimebi-izrdeba-mtavrobis-gegma

روز جهانی غذا در زوگدیدی

به گزارش وزارت حفاظت محیط زیست و کشاورزی گرجستان، با مشارکت پارلمان گرجستان و حمایت سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو)FAO روز جهانی غذا در شهر زوگدیدی برگزار گردید. نینو تاندیلاشویلی معاون اول وزیر حفاظت محیط زیست و کشاورزی گرجستان در این رویداد شرکت کرده بود.

شایان ذکر است که به ابتکار سازمان ملل متحد، روز جهانی غذا هر ساله در 150 کشور جهان جشن گرفته می‌شود. امسال، جامعه جهانی این روز را با پیام اصلی "آب زندگی است، آب غذا است" جشن می‌گیرد تا از منبع حیاتی، یعنی آب شیرین محافظت کند. کاخا کاکابادزه معاون حفاظت محیط زیست و کشاورزی در سخنانی بر اهمیت مدیریت صحیح منابع آب برای توسعه موثر کشاورزی تاکید کرد. در این نشست نمایندگانی از پارلمان گرجستان، دولت مرکزی، دولت محلی، اتحادیه اروپا، سازمان خواربار و کشاورزی (FAO)، دفتر همکاری‌های منطقه ای سوئیس، سازمان‌های بین المللی و شرکا حضور داشتند.

رایموند یل، نماینده فائو در گرجستان اظهار داشت: "روز جهانی غذا این فرصت را به ما می دهد تا یک بار دیگر به یاد داشته باشیم که نباید مواد غذایی را به گونه ای تولید کنیم که به طبیعت و آب آسیب برساند. همه ما به خوبی می دانیم که منابع آب به آرامی در حال کاهش است. آب یک منبع تمام نشدنی نیست. ما باید همه مراقب طبیعت باشیم. این یکی از اهداف این روز است." نینو تسیلوسانی، رئیس کمیسیون کشاورزی پارلمان گرجستان نیز در نطق خود خاطرنشان کرد،که"پیام اصلی امروز اهمیت آب پاک و منابع آبی است. برای  امروز، پارلمان گرجستان و قانونگذاران قانون جدیدی در مورد مدیریت منابع آب دارند که قبلاً تصویب شده است."

در چارچوب جشن روز جهانی غذا فروش محصولات کشاورزی بومی نمایشگاهی از انواع گندم در باغ کاخ دادیانی برپا شد. در این مراسم همچنین غرفه‌های اطلاعاتی در مورد ایمنی مواد غذایی، از بین رفتن مواد غذایی و مدیریت ضایعات در همان منطقه ایجاد شده بود و مراسم اهدای جوایز در بخش "قهرمان غذایی"، فعالیت های سرگرم کننده و آموزنده برای کودکان و کنسرتی با حضور هنرمندان محلی برگزار شد. روز جهانی غذا در زوگدیدی با حمایت اتحادیه اروپا و آژانس توسعه و همکاری سوئیس برگزار گردیده است. لازم به ذکر است، هر ساله دولت های کشورها، بخش مدنی، بخش تجاری، رسانه‌ها و مردم در چارچوب روز جهانی غذا حول پیام های مهم مرتبط با امنیت غذایی متحد می‌شوند.

"آب زندگی است، آب غذا است" امسال فائو با این پیام توجه عمومی را به یکی از مهمترین منابع روی کره زمین جلب کرد.  آب شیرین یک منبع تمام نشدنی نیست. باید اقدامات فوری در مورد مصرف آن انجام شود، زیرا تا سال 2050، با افزایش جمعیت در کره زمین، مصرف آب ممکن است سه برابر شود. تصمیم گیری آگاهانه هنگام خرید محصولات، استفاده کمتر از آب، جلوگیری از سیل و آلودگی از جمله راه‌هایی است که می‌توانیم در صرفه جویی در مصرف آب سهیم باشیم. این فعالیت ها برای دستیابی به تولید بهتر، تغذیه بهتر، محیط زیست بهتر و زندگی بهتر مهم می‌باشند.

https://imedinews.ge/ge/regioni/309274/sursatis-msoplio-dge-zugdidshi-aginishna

 

بازسازی میدان اروپا در باتومی 

بازسازی "میدان اروپا" در شهر باتومی آغاز شده است. آرچیل چیکووانی، شهردار باتومی، در بازدید از محل با روند بازسازی میدان اروپا از نزدیک آشنا شد. در این بازدید، راماز جینچارادزه، رئیس شورای شهر و آکاکی بریدزه، رئیس اداره زیرساخت ها و امکانات رفاهی شهرداری، شهردار باتومی را همراهی می نمودند. این پروژه شامل نوسازی آب نما (فواره)، چیدمان روشنایی و سیستم های زهکشی جدید بیرونی، نصب کاشی‌های تزئینی، حاشیه و نرده میدان می‌باشد. به عنوان بخشی از بازسازی، فضاهای سبز، سیستم آبیاری، پارک ها قرار می‌گیرد و گیاهان سبز در محوطه کاشته می‌شود. طبق برنامه قرار است کار بازسازی تا پایان سال جاری به پایان برسد که برای آن بالغ بر 320 هزار لاری هزینه می‌شود. شایان ذکر است مرمت مجسمه مدیا در میدان اروپا در سال گذشته انجام شد که بیش از 442 هزار لاری برای آن هزینه شده است.

https://www.bpn.ge/article/115357-archil-chikovanis-tkmit-evropis-moednis-reabilitacia-clis-bolomde-dasruldeba/

آشنایی با روند ساخت و ساز خانه اجتماعی برای 90 خانواده در بخشداری خلواچائوری 

ساخت یک خانه اجتماعی 9 طبقه در روستای کاپرشومی‌بخشداری خلواچائوری آغاز شده است. براین اساس فضای زندگی در خانه جدید به 121 خانواده اختصاص داده می‌شود. هزینه این پروژه 11 میلیون لاری می‌باشد. رئیس دولت خودمختار آجارا، تورنیکه ریژوادزه به همراه وزیر دارایی و اقتصاد آجارا، جابا پوتکارادزه و شهردار خلواچائوری زازا دیاسمیدزه به روستای"کاپرشومی" سفر نموده و با روند ساخت و ساز  خانه اجتماعی که برای 90 خانوار محلی در حال ساخت است، از نزدیک آشنا شدند.

لازم به ذکر است، در چارچوب برنامه تامین مسکن خانوارهای آسیب دیده ازحوادث بلایای  طبیعی و در معرض آوارگی، تاکنون در محدوده بخشداری خلواچوری، 4 خانه اجتماعی ساخته شده است که از جمله آنها می‌توان به 3 خانه در روستای کپروشومی و 1 خانه در شهرک "اورخی" اشاره نمود. در مجموع 112 خانوار مهاجر متاثر از بلایای طبیعی با مسکن دولتی تامین شده اند. همچنین ساخت خانه‌های اجتماعی در روستاهای"ارگه" و "سالیباوری" برنامه ریزی شده است. در مجموع برای 350 خانوار در بخشداری خلواچائوری خانه تامین خواهد شد. براساس این گزارش، ساخت خانه‌های اجتماعی در تمام بخشداری‌های منطقه آجارا در حال انجام است.

https://imedinews.ge/ge/regioni/309300/tornike-rijvadzem-khelvachauris-munitsipalitetshi-90-ojakhze-gatvlili-sotsialuri-sakhlis-mshenebloba-daatvaliera  

کاهش سالانه فروش آپارتمان در باتومی

با توجه به بررسی انجام شده توسط موسسه مالی Galt & Taggart از سه ماهه سوم سال 2023   کاهش در بازار فروش  آپارتمان‌های نوساز (16.5- درصد سالانه) و آپارتمان‌های دست دوم (-17.8 درصد در سال) در باتومی مشاهده شده است. بر اساس گزارش موسسه مالی فوق، در سه ماهه سوم سال جاری  آپارتمان‌هایی به ارزش 245.4 میلیون دلار در باتومی فروخته شد و در 9 ماهه سال 2023، اندازه بازار فروشی 750.7 میلیون دلار (-6.9درصد سالانه و +14.2درصد سالانه، به ترتیب بوده است. براساس انتظارات این منبع، اندازه بازار املاک و مستغلات مسکونی باتومی در پایان سال 2023 به 1 میلیارد دلار خواهد رسید.

در سه ماهه سوم سال 2023، فروش تقریباً در تمام مناطق باتومی، به جز بلوار جدید (+10.3درصد سالانه) و گونیو کواریاتی (+10.6 درصد سالانه) کاهش یافت. همچنین محدوده بلوار جدید در تعداد پروژه‌های عمرانی در حال اجرا پیشتاز است. در حال حاضر 75 پروژه از 189 پروژه ساخت و ساز در حال اجرا در باتومی (39.7 درصد از کل) در محدوده بلوار جدید واقع شده است که در آینده تعداد آپارتمان‌ها در این منطقه افزایش خواهد یافت. در سه ماهه سوم سال 2023، فروش آپارتمان‌های کوچک (26-50 متر مربع) و متوسط (51-80 متر مربع) 90.5درصد از کل فروش را به خود اختصاص داده است.

در سه ماهه سوم سال 2023، میانگین قیمت آپارتمان در باتومی در بازار اولیه (آپارتمان‌های نوساز19.1درصد سالانه) و پس از آن در بازار (آپارتمان دست دوم 12.0درصد سالانه) بیشترین افزایش را داشت.  علاوه بر این، قیمت های سالانه بیشترین افزایش را در  منطقه گونیو-کواریاتی داشته است.

https://www.bpn.ge/article/115451-me-3-kvartalshi-batumshi-binebis-pasi-gaizarda-gaqidvebi-ki-cliurad-17-it-shemcirda

 

افزایش واردات گاز از روسیه

بر اساس داده‌های اداره ملی آمار گرجستان، در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر  سال2023، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، واردات گاز به این کشور 9.7 درصد افزایش یافته است. در 9 ماه سال جاری گرجستان 306 هزار و 888 میلیون دلار گاز خریداری کرده است، در صورتی که حجم گاز طبیعی وارداتی در ژانویه تا سپتامبر سال گذشته  279 هزار و 695 میلیون دلار بوده است.

لازم به ذکر است،گرجستان تنها از 2 کشور: روسیه و آذربایجان گاز خریداری می‌کند. در سال جاری واردات از روسیه 147.5 درصد افزایش یافته است در حالی که حجم  واردات از جمهوری آذربایجان  کاهش 10 درصدی را نشان می دهد. به طور دقیق تر، گرجستان بین ماه‌های ژانویه الی سپتامبر سال جاری  84 هزار و 597 میلیون دلار گاز از روسیه خریداری کرده است، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته تنها 34 هزار و 176 میلیون دلار گاز خریداری کرده بود.

در مورد آذربایجان، واردات از 245.518 میلیون دلار به 222.291 میلیون دلار کاهش یافته است. با وجود افزایش واردات گاز از روسیه، آذربایجان همچنان تامین کننده اصلی گاز طبیعی گرجستان است که 72.4 درصد از کل واردات را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که سال گذشته این رقم 87.7 درصد بود.

https://www.bpn.ge/article/115528-rusetidan-gazis-importi-1475-it-gaizarda

آمار حمل و نقل و جابجایی مسافر در فرودگاه‌های گرجستان

بر اساس گزارش آژانس هواپیمایی گرجستان، در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر سال جاری در مجموع ۱۹ هزار و ۴۶۰ پرواز در فرودگاه‌های این کشور انجام شده است. تعداد پروازها نسبت به مدت مشابه سال 2022 حدود 20 درصد افزایش یافته و در مقایسه با تعداد پروازهای انجام شده در سال 2019، این میزان 101 درصد می‌باشد. همچنین، استفاده از حریم هوایی کشور در مقایسه با 9 ماهه سال 2022، به میزان 66 درصد افزایش یافته است. در مجموع طی 9 ماه گذشته 17111 پرواز در حریم هوایی گرجستان به ثبت رسیده است.

  در 9 ماهه سال 2023، فرودگاه‌های گرجستان به 4.529.466 میلیون مسافر خدمات رسانی کرده اند که 37 درصد بیشتر از تعداد مسافران جابجا شده در مدت مشابه سال 2022 است. در ژانویه تا سپتامبر سال جاری، تعداد مسافران جابجا شده از طریق  فرودگاه‌های گرجستان 9 درصد بیشتر از تعداد مسافران در مدت مشابه سال 2019 است که برای اولین بار از زمان از سرگیری ترافیک هوایی(پس از کووید) است.

https://www.bpn.ge/article/115534-9-tveshi-aeroportebis-mgzavrtnakadma-pandemiamdels-9-it-gadaacharba

کاهش میزان حواله‌های دریافتی در  سپتامبر نسبت به  سال گذشته

در ماه سپتامبر 2023، حجم حواله‌های ارسالی به کشور بالغ بر 283.9 میلیون دلار آمریکا (751.0 میلیون لاری) بود که 26.7 درصد (103.3 میلیون دلار آمریکا) کمتر از شاخص مشابه ماه سپتامبر 2022 می‌باشد بر اساس داده‌های بانک ملی گرجستان، 95.8 درصد از حواله‌های خارج از کشور به گرجستان از 23 کشور بزرگ شریک وارد می‌شود،  که همیشه سال های قبل  حجم محموله‌ها در سپتامبر هر کدام بیشتر از 1 میلیون دلار آمریکا بوده است. همین 23 کشور 94.4 درصد از کل حواله‌ها را در سپتامبر سال گذشته به خود اختصاص دادند.

10 کشور برتر که گرجستان بیشترین حواله را در ماه سپتامبر از آنها دریافت کرده است به شرح ذیل می‌باشد:

-فدراسیون روسیه - 59471میلیون دلار آمریکا

-ایتالیا - 43.291 میلیون دلار آمریکا

- ایالات متحده آمریکا - 41.245 میلیون دلار آمریکا

-یونان – 20.487 میلیون دلار آمریکا

آلمان – 21.140 میلیون دلار آمریکا

قزاقستان – 18.288 میلیون دلار آمریکا

ترکیه - 9.154 میلیون دلار آمریکا

آذربایجان – 4.036 میلیون دلار آمریکا

اسپانیا – 4.792 میلیون دلار آمریکا

https://www.bpn.ge/article/115328-sakartveloshi-shemosuli-puladi-gzavnilebis-moculoba-267-it-shemcirda-kveqnebi-saidanac-qvelaze-meti-tanxa-gadmoiricxa

افزایش  16.5 درصد حجم تجارت خارجی

به گزارش اداره ملی آمار گرجستان، از ژانویه تا سپتامبر 2023، گردش تجارت خارجی کالا در گرجستان (بدون تجارت اعلام نشده) 15.910 میلیارد دلار آمریکا بوده است. که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 16.5 درصد افزایش داشته است. با توجه به منبع مذکور، صادرات با 4.607 میلیارد دلار 12.7 درصد افزایش و واردات با 11.303 میلیارد دلار 18.2 درصد افزایش داشته است. تراز تجاری منفی گرجستان در ژانویه تا سپتامبر 2023 6.696 میلیارد دلار آمریکا بوده است،که 42.1 درصد از حجم معاملات خارجی را تشکیل می دهد.

در ژانویه الی سپتامبر 2023 سال، سهم ده کشور بزرگ شریک صادراتی در کل صادرات گرجستان به 80.5 درصد رسید. سه صادرکننده برتر به این ترتیب است: آذربایجان (632.7 میلیون دلار آمریکا)، ارمنستان (601.5 میلیون دلار آمریکا) و روسیه (511.8 میلیون دلار آمریکا).

در ژانویه تا سپتامبر 2023، سهم ده کشور بزرگ شریک وارداتی از کل واردات گرجستان به 70.8 درصد رسید. سه کشور اول عبارتند از: ترکیه (1.861 میلیارد دلار)، آمریکا (1.399 میلیارد دلار) و روسیه (1.364 میلیارد دلار). در ژانویه تا سپتامبر سال 2023، سهم ده کشور بزرگ شریک تجاری در کل گردش مالی تجارت خارجی گرجستان به 68.8 درصد رسید. بزرگترین شرکای تجاری این کشور عبارتند از: ترکیه (2.195 میلیارد دلار آمریکا)، روسیه (1.876 میلیارد دلار) و ایالات متحده آمریکا (1.471 میلیارد دلار).

در ژانویه تا سپتامبر 2023، در بین گروه‌های کالایی، خودروهای سبک با ارزش 1.566 میلیارد دلار در ده رده صادراتی برتر  در جایگاه اول قرار دارد  که 34 درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده است. سنگ معدن و کنسانتره مس با 438.1 میلیون دلار (9.5 درصد کل صادرات) در رتبه دوم قرار دارد. و کنستانتره طبیعی انگور با 193.5 میلیون دلار (4.2 درصد کل صادرات)در رتبه سوم قرار دارد.   

بزرگترین گروه کالایی وارداتی از ژانویه تا سپتامبر 2023 در قالب خودروهای سبک ارائه شد که میزان واردات آن بالغ بر 2.282 میلیارد دلار آمریکا بوده که 20.2 درصد از کل واردات را به خود اختصاص داده است. نفت و فرآورده‌های نفتی با 816.4 میلیون (7.2 درصد واردات) دلار آمریکا در جایگاه دوم قرار گرفت و رتبه سوم داروهای بسته بندی شده به ارزش 392.4 میلیون دلار آمریکا است.

https://www.bpn.ge/article/115512-sagareo-savachro-brunva-165-it-gaizarda

افزایش 12.7 درصدی صادرات داخلی گرجستان بین ژانویه تا سپتامبر

اداره ملی آمار گرجستان در روز پنجشنبه اعلام کرد، بین ژانویه تا سپتامبر، کالاهای تولید داخلی به ارزش 4.60 میلیارد دلار را صادر کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 12.7 درصد افزایش داشته است.

این دفتر اعلام کرد که صادرات کالاهای تولید داخل این کشور 47.2 درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده است و به 2.17 میلیارد دلار در دوره گزارش رسیده است که در مقایسه با ژانویه تا سپتامبر 2022 کاهش 22.5 درصدی را نشان می دهد.

شرکای تجاری برتر گرجستان در دوره گزارش عبارت بودند از:

روسیه - 412.3 میلیون دلار

ترکیه - 290.5 میلیون دلار

چین - 235 میلیون دلار

پنج کالای صادراتی داخلی عبارتند از:

سنگ معدن و کنسانتره مس - 433 میلیون دلار (19.9٪ از کل صادرات)

کنستانتره انگور تازه - 193 میلیون دلار 9٪

فروآلیاژها - 140.1 میلیون دلار 4%

کودهای نیتروژن دار - 123 میلیون دلار 7٪

برق - 103 میلیون دلار 8٪

گردش مالی تجارت خارجی گرجستان در مدت مشابه به 15.91 میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل 16.5 درصد افزایش داشت.

https://agenda.ge/en/news/2023/3908

حضور حداکثر 2000 نماینده از 60 کشور جهان در مجمع جاده ابریشم تفلیس

وزارت اقتصاد روز پنجشنبه اعلام کرد، شهر تفلیس، پایتخت گرجستان، میزبان چهارمین دوره مجمع جاده ابریشم تفلیس خواهد بود، رویدادی که قرار است از 26 تا 27 اکتبر میزبان هزاران نماینده از 60 کشور جهان باشد. سخنگوی این وزارت اضافه کرد که این مجمع با «تعداد بی‌سابقه بالایی» از شرکت‌کنندگان - حداکثر 2000 نماینده از بخش‌های دولتی و خصوصی - برگزار خواهد شد.

این رویداد با حضور نخست وزیران گرجستان، آذربایجان، ارمنستان، مونته نگرو و معاون بانک توسعه آسیایی افتتاح خواهد شد. شرکت کنندگان در این مجمع در مورد چالش های اقتصادی جهانی، راه‌های حل آنها، و جنبه‌ها و چشم اندازهای همکاری برای اتصال کریدورها بحث خواهند کرد. براساس این گزارش، 10 جلسه در روز اول مجمع برگزار می‌شود که روز دوم برای بحث در مورد فرصت های سرمایه گذاری گرجستان و جلسات B2B مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این مجمع به عنوان تلاش مشترک دولت های گرجستان و چین و بانک توسعه آسیایی برای ترویج اشتراک گذاری ایده‌ها، تجربیات و تخصص در مسیر احیای جاده ابریشم تاریخی و فراتر از آن راه اندازی شد. اولین دوره این مجمع که توسط نخست وزیر گرجستان ایراکلی گاریباشویلی تأسیس شد، در سال 2015 در تفلیس برگزار گردید.

https://agenda.ge/en/news/2023/3902

افزایش جریان مسافر از ژانویه تا سپتامبر 9 درصد نسبت به ارقام قبل از همه گیری کووید19

ریم کوریویشویلی، معاون وزیر اقتصاد گرجستان، روز پنجشنبه گفت که جریان مسافر در فرودگاه‌های گرجستان بین ژانویه تا سپتامبر ۹ درصد از سطح قبل از همه‌گیری فراتر رفته است و این بهبود را به «سیاست صحیح و منسجم» دولت نسبت داد. داده‌های منتشر شده توسط آژانس هواپیمایی کشوری گرجستان نشان می دهد که سه فرودگاه بین المللی گرجستان به تعداد 4.529.466 مسافر در طول 9 ماه سال جاری خدمات رسانی کرده اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 37 درصد افزایش داشته است. آژانس هواپیمایی کشوری اعلام نموده که این ارقام برای اولین بار از زمان لغو محدودیت های همه گیری است که تعداد مسافران در فرودگاه‌های گرجستان از ارقام قبل از همه گیری در سال 2019 فراتر رفته است.

کوریویشویلی با تاکید بر افزایش ترافیک در فرودگاه بین‌المللی کوتایسی در غرب گرجستان که مسافران را با پروازهای مستقیم به 30 کشور اروپایی متصل می‌کند، گفت: تعداد مسافرانی که این فرودگاه بین ژانویه تا سپتامبر به آنها خدمات رسانی کرده نسبت به سال 2019- 93 درصد افزایش داشته است. معاون وزیر، برای اولین بار در سال جاری تردد بیش از یک میلیون مسافر را در فرودگاه کوتایسی "مایه افتخار" خواند.

https://agenda.ge/en/news/2023/3900

«تاب آوری»گرجستان در بحبوحه تغییر سریع محیط خارجی

بانک جهانی روز چهارشنبه اعلام کرد که اقتصاد گرجستان در میان یک محیط خارجی به سرعت در حال تغییر به دلیل مدیریت صحیح اقتصاد کلان، «تاب آوری» نشان داده است، در حالی که این کشور با چالش هایی در ایجاد مشاغل با کیفیت بالا مواجه است. رولاند پرایس، مدیر منطقه ای بانک جهانی برای قفقاز جنوبی، در ارائه آخرین به روز رسانی سیستماتیک تشخیص کشوری بانک جهانی برای گرجستان، گفت که این کشور "بنیان محکمی" دارد اما باید "اصلاحات را برای دستیابی به رشد پایدار جامع و همه جانبه" در مواجهه با روندهای جهانی مانند تغییرات آب و هوا یا دیجیتالی شدن و اتوماسیون، افزایش دهد. توجه به اولویت‌های مشخص‌شده در به‌روزرسانی SCD  می‌تواند به کشور کمک کند تا در مسیر رشد قوی باقی بماند و در عین حال فرصت‌های بهتری برای همه ایجاد کند. در این مقاله تاکید شده است که گرجستان تخریب سرمایه طبیعی را تجربه کرده است که تا حدی ناشی از فقدان شیوه‌های کشاورزی پایدار و استفاده ناکارآمد از زمین است و تاکنون قادر به جدا کردن انتشار کربن از رشد اقتصادی نبوده است.

لاشا خوتسیشویلی، وزیر دارایی گرجستان نیز در اظهارات خود گفت که این کشور "سابقه طولانی در اجرای اصلاحات اقتصادی و حاکمیتی گسترده برای حفظ ثبات اقتصاد کلان، ساده کردن محیط تجاری خود و تقویت مالیه عمومی" دارد. این مقام افزود که دولت وی "متعهد به اجرای اصلاحات بیشتر برای دستیابی به اهداف بلندپروازانه خود در پیشبرد اقلیم و انرژی، توسعه اقتصادی پایدار و حکمرانی خوب است."

https://agenda.ge/en/news/2023/3894

 

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما