معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۲۱- ۱۴:۰۱

اخبار اقتصادی کشورهای حوزه کارائیب

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی روزنامه‌ها و رسانه‌های کشورهای واقع در حوزه کارائیب در هفته سوم مهرماه 1402 به شرح ذیل ارائه می‌ گردد:

جمهوری دومینیکن : 

رکورد ورود جهانگردان در ماه سپتامبر به جمهوری دومینیکن

 جمهوری دومینیکن به هدف تعیین شده در آغاز سال یعنی دریافت 10 میلیون توریست در سال 2023 نزدیک می‌شود. تنها در ماه سپتامبر، 478 هزار و 794 گردشگر پا به خاک دومینیکن گذاشتند. در سال جاری تاکنون 7 میلیون و 625 هزار و 986 گردشگر از کشور بازدید نموده اند. در این رابطه آقای دیوید کولادو، وزیر جهانگردی، گفت: «ما رکوردها را شکستیم. این رکوردها واقعی هستند زیرا مردم آنها را احساس می‌کنند. "رانندگان تاکسی، صاحبان هتل، خطوط هوایی... تاثیر آن را احساس می‌کنند."

https://listindiario.com/economia/20231013/collado-destaca-record-turismo-septiembre_777189.html

جمهوری دومینیکن استفاده از وسایل نقلیه برقی را ترویج خواهد کرد

شرکت‌های «Evergo » و «British Motors » یک اتحاد استراتژیک برای ترویج استفاده از خودروهای برقی در جمهوری دومینیکن اعلام کردند. همکاری مزبور به هر دو شرکت این امکان را می‌دهد که در زمینه حمل و نقل برقی شرکت کنند و تجربه مکانیسم شارژ پیشرفته را برای کاربران وسایل نقلیه برقی فراهم کنند. هر دو شرکت تعهد به تحرک پایدار دارند و در چشم انداز خود از آینده ای پاک تر و کارآمدتر متحد هستند. 

https://listindiario.com/economia/energia/20231013/empresas-unen-poderar-adopcion-vehiculos-electricos-pais_777181.html

کشور سوئد خواهان تقویت  همکاری‌های معدنی با جمهوری دومینیکن است

 خانم هانا لامبرت، سفیر اکردیته سوئد در جمهوری دومینیکن، از هیاتی از شرکت های سوئدی که علاقه مند به مشارکت در بخش معدنی در دومینیکن هستند استقبال کرد. سفیر سوئد در مراسم استقبال ار هیات گفت: بسیار خوشحالم که در این کشور حضور داشته باشم و بتوانم روابط نزدیک بین سوئد و جمهوری دومینیکن را تقویت کنم. ما دو کشوری هستیم که با اقتصادهای باز تجارت داریم. سوئد یک کشور معدنی مهم است و این صنعت تغییرات تکنولوژیکی و انتقال زیست محیطی را در سراسر جهان ترویج می‌کند. جمهوری دومینیکن به عنوان یک کشور معدنی و به عنوان شریک همکاری برای سوئد و شرکت های سوئدی ظرفیت بالایی دارد. همکاری سوئد و جمهوری دومینیکن در بخش معدن برای هر دو طرف مفید خواهد بود.

https://listindiario.com/economia/industria/20231013/empresas-suecas-visita-pais-establecer-relaciones-comerciales-sector-minero_777178.html

اتاق بازرگانی "اولین هفته دومینیکن در آلمان" را برگزار کرد

اتاق بازرگانی، صنعت و جهانگردی دومینیکن-آلمان با موفقیت اولین دوره "هفته دومینیکن در آلمان" را با حضور مقامات و بازرگانان آن کشور در پایتخت آلمان برگزار کرد. آقای کارستن پل ویندلر، رئیس اتاق مزبور اظهار داشت که "این نشست بزرگ اقتصادی و فرهنگی که ما در بزرگداشت هفتادمین سالگرد روابط دیپلماتیک بین جمهوری دومینیکن و آلمان برگزار کردیم به دنبال تقویت پیوندهای برادری و شناسایی فرصت های تجاری دوجانبه است." "هفته دومینیکن در آلمان" با معرفی «Max Bögl»، یک شرکت مهم ساختمانی چند ملیتی آلمانی و بازدید از شرکت انرژی زیمنس آغاز شد. اتاق دومینیکن-آلمان همچنین با بانک توسعه و صادرات دومینیکن (Bandex) جهت ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران آلمانی علاقه مند به سرمایه گذاری در جمهوری دومینیکن قرارداد همکاری امضا کرد .

https://listindiario.com/economia/20231013/camara-comercio-celebra-primera-semana-dominicana-alemania_777159.html

دومینیکن و سورینام روابط تجاری با یکدیگر را تقویت می‌کنند

جمهوری دومینیکن میزبان نشست تجاری بین تجار دومینیکنی و هیات رسمی جمهوری سورینام که آقای رئیس جمهور چاندریکا پرساد سانتوخی در سفر رسمی وی به سانتو دومینگو را همراهی می‌کردند بود . در این نشست بازرگانان دو طرف فرصت‌های جدید برای همکاری در امور تجاری را بررسی و در مورد پروژه‌های سرمایه‌گذاری آتی که موجب توسعه اقتصادی هر دو کشور می‌شود، تبادل نظر کردند.

https://listindiario.com/economia/20231006/empresarios-dominicanos-surinam-exploraron-nuevas-oportunidades-intercambio-comercial_776211.html

دهمین همایش تجاری در شمال کشور دومینیکن برگزار می‌شود

 رهبران تجاری از چهارده استان منطقه شمالی جمهوری دومینیکن دهمین کنوانسیون تجاری که توسط شورای ملی شرکت خصوصی (Conep) سازماندهی شده است را برگزار می‌کنند. هدف اصلی این نشست دستیابی به کشوری با توسعه مولدتر و انسانی تر و تشویق به مشارکت همگان از کسب و کارهای خرد گرفته تا شرکت های بزرگ  است. آقای سلسو خوان مارانزینی، رئیس «Conep» گفت: "این یک فرصت منحصر به فرد برای کسب و کار است تا پیرامون چالش ها و فرصت هایی که با آن روبرو هستیم متحد شوند.

https://listindiario.com/economia/20231009/empresarios-region-norte-unen-debates-decima-convencion-empresarial_776492.html

جامائیکا :

جامائیکا ، دومینیکن را به عنوان یک مدل اقتصادی در نظر می‌گیرد

آقای جفری‌هال، مدیر عامل هلدینگ سرمایه گذاری «PanJam Investment» در کنفرانس تجاری 2023 موسسه حسابداران خبره جامائیکا گفت که بخش مالی و تجاری جامائیکا توجه خود را به موفقیت اقتصادی جمهوری دومینیکن به عنوان نمونه ای برای دستیابی به اهداف توسعه بزرگتر معطوف کرده است. آقای  هال تاکید کرد که جامائیکا وضعیت "اقتصاد در بحران" را پشت سر گذاشته است، اما اکنون با چالش جدیدی روبرو است: چگونه می‌توان به رشد پایدار دست یافت؟

https://listindiario.com/economia/finanzas/20231009/jamaica-mira-pais-modelo-exito-economico_776503.html

جامائیکا به دنبال همکاری عمیق تر با اتحادیه اروپا است

 آلاندو ترلونگه، وزیر امور خارجه و تجارت خارجی جامائیکا، اطمینان داد که کشورش به دنبال همکاری نزدیکتر با اتحادیه اروپا است. ترلونگه طی سخنرانی خود در افتتاحیه هفتمین گفتگوی سیاسی جامائیکا و اتحادیه اروپا ، تاکید نمود که پیشنهاد حمایت بیشتر از سوی بلوک 27 کشور در چارچوب برنامه چندساله 2027-2021، نشان دهنده یک پشتیبانی قوی از اهداف توسعه جامائیکا است. وزیر امور خارجه و تجارت خارجی جامائیکا از سرمایه گذاری‌های انجام شده در زیرساخت های این کشور توسط اتحادیه اروپا تشکر کرد و تاکید نمود دولت به دنبال دستیابی به رشد اقتصادی قابل توجه و در عین حال افزایش انعطاف پذیری در برابر تغییرات آب و هوایی است.

https://www.prensa-latina.cu/2023/10/10/jamaica-persigue-una-colaboracion-mas-profunda-con-la-union-europea

جامائیکا میزبان کنفرانس کارائیب در مورد انرژی پایدار است

 هشتمین کنفرانس کارائیب در مورد انرژی پایدار (CSEF 8) از تاریخ  7 تا 9 نوامبر در کینگستون، جامائیکا تحت عنوان "تقویت حمل و نقل" برگزار خواهد شد. رویداد مزبور یک انجمن منطقه ای سه روزه حضوری برای بحث در مورد فرصت ها و راه‌های مدیریت نوآورانه گذار به سمت پایداری انرژی در بخش حمل و نقل است. مرکز کارائیب برای انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی (Ccreee) به عنوان بخشی از فعالیت های برنامه ریزی شده، چندین رویداد نیز  تحت شعار "شتاب دادن به نوآوری - پیشرفت برقی سازی" برگزار می‌کند. 

https://www.prensa-latina.cu/2023/10/16/jamaica-sera-sede-de-conférence-del-caribe-sobre-energia-sostenible

هائیتی :

اقتصاد دان مشهور بر نیاز به باز کردن مرزها بین‌هائیتی و جمهوری دومینیکن تاکید کرد

با توجه به مشکلات مرزی بین جمهوری دومینیکن و هائیتی، آقای لوئیس وارگاس، اقتصاددان معروف دومینیکن گفت که ضروری است بازار مرزی بین دو کشور هر چه سریعتر باز شود و نظام تجارت کالا به نفع مردم و جوامع و شرکت های مستقر در این منطقه اصلاح شود. وی درباره این موضوع تاکید نمود: باید درک کرد که قطع فعالیت بازار دو ملیتی دومینیکن- هائیتی به معنای تأثیر منفی بر صادرات و واردات کالاهای کشاورزی و تولیدی به نفع هائیتی و جمهوری دومینیکن است. وارگاس تاکید کرد که ارزش صادرات کالا در نقطه گمرکی «داجابون» (مهمترین نقطه از پنج نقطه  واقع در منطقه مرزی دو کشور) از ماه ژانویه تا آگوست سال جاری به 219 میلیون دلار (32.5 درصد از کل کالاهای صادر شده به اقتصاد هائیتی ) رسید. صادرات کالاهای دومینیکن به‌هائیتی از ژانویه تا آگوست سال جاری به 673 میلیون دلار رسیده است که معادل 8.27 درصد از کل صادرات به سایر نقاط جهان یعنی رقم 8138 میلیون دلار می‌باشد .

https://listindiario.com/economia/20231007/economista-urge-abrir-mercado-fronterizo-reformar-comercio_776351.html

مقامات محلی شهر توماسیک، ورود کالاهای ساخت دومینیکن به‌هائیتی را ممنوع کردند

مقامات محلی شهر توماسیک، در مرکز هائیتی، ورود کالاها از جمهوری دومینیکن را از طریق نقطه مرزی «لا کمونا» ممنوع کردند. چنین تصمیمی در شرایط پرتنش روابط دو کشور اتخاذ شده است. شورای شهر توماسیک اعلام کرد که «هر گونه معامله محصولاتی که از جمهوری دومینیکن وارد می‌شود کالای قاچاق محسوب می‌شود و با توجه به ماده‌های 227 تا 238 کد گمرکی‌هائیتی جرم به حساب می آید».

https://www.prensa-latina.cu/2023/10/16/prohiben-ingreso-de-mercancias-dominicanas-a-haiti

 هائیتی نیاز دارد تولید تخم مرغ را افزایش دهد

پس از بسته شدن مرزها توسط رئیس جمهور دومینیکن، اهمیت تقویت بخش تولید تخم مرغ در هائیتی مهم تر و ضروری تر شد. به طور معمول، جمعیت هائیتی بین 40 تا 50 میلیون تخم مرغ در ماه مصرف می‌کنند که تقریبا 90 درصد آن از جمهوری دومینیکن می آید. بین سال‌های 2011 تا 2012، جمهوری دومینیکن بین 80 تا 90 درصد از بازار تخم‌مرغ در هائیتی را در اختیار داشت. 

https://lenouvelliste.com/article/244696/une-opportunite-pour-relancer-la-production-doeufs-en-haiti

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما