معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۱۵- ۰۶:۴۰ - مشاهده: ۵۷

اخبار اقتصادی گرجستان- باتومی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان - باتومی در نیمه اول مهرماه 1402 ، مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

رشد اقتصاد گرجستان در ماه آگوست

بر اساس ارزیابی اولیه اداره  ملی آمار گرجستان، در ماه آگوست 2023 نسبت به دوره مشابه سال گذشته ، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی 5.8 درصد بوده و میانگین رقم 8 ماهه اول سال 2023، به میزان 7 درصد تعیین شده است. به گفته منبع مذکور، در آگوست 2023، در مقایسه با دوره مشابه سال 2022، بخش های زیر سهم قابل توجهی در رشد اقتصادی داشته اند:

فعالیت های مالی و بیمه ای، ساخت و ساز، تولید و تجارت و همچنین روند نزولی در بخش املاک، حمل و نقل و انبارداری و اطلاعات و ارتباطات مشاهده شده است.

https://www.bpn.ge/article/114590-sakartvelos-ekonomika-agvistoshi-58-it-gaizarda

نصب دستگاه‌های گذرنامه خوان پیشرفته در پاسگاه‌های گمرک مرزی

براساس اطلاعات اداره خدمات درآمد وزارت دارایی گرجستان، دستگاه‌های گذرنامه خوان پیشرفته در پست های بازرسی گمرکی خدمات درآمد وزارت دارایی در سراسر گرجستان نصب می‌شود. اقدام مذکور با حمایت مالی اتحادیه اروپا و کمک سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) پروژه موسوم به "اقدام با هدف ارتقای مدیریت مرز و مهاجرت" انجام خواهد شد. آخرین تجهیزات به طور همزمان به اداره پلیس گشت وزارت کشور گرجستان و اداره گمرک خدمات درآمد وزارت دارایی کشور نیز داده شد. آقای زوراب سیچینوا، رئیس اداره گمرک گرجستان خاطرنشان نمود، با کمک سازمان بین المللی مهاجرت، تعدادی از کمک ها در راستای نوسازی این آژانس ارائه شد که شرط بسیار مهمی در روند مدیریت و یکپارچه سازی سیستم مرزی و اداره مهاجرت می‌باشد.

نشستی در همین ارتباط در فرودگاه بین المللی تفلیس برگزار گردید. در این جلسه نماینده هیئت اروپایی، اویا کوتانی، رئیس شعبه گرجستانی سازمان IOM، سانیا داسلبیچ لوکواک، معاون وزیر کشور گرجستان ،آقای الکساندر داراخولیدزه، مدیر دپارتمان پلیس گشت اقای  واژا سیرادزه و همچنین رئیس بخش روابط بین‌الملل خدمات آقای سامسون اوریدیا از و سایر افراد مسئول این دو سازمان حضور داشتند

www.bpn.ge/article/114602-sabazho-gamshveb-punktebze-pasportis-camkitxveli-uaxlesi-mocqobilobebi-gantavsdeba/

 

معرفی ظرفیت زیرساخت های حمل و نقل گرجستان در پارلمان

لوان داویتاشویلی، وزیر اقتصاد گرجستان، روز جمعه در جلسه عمومی‌پارلمان، بر ظرفیت "بزرگ" زیرساخت های حمل و نقل گرجستان برای رشد و توسعه تاکید کرد. داویتاشویلی گفت: با توسعه زیرساخت‌های بندری، ریلی و حمل ‌و نقل در کشور می‌توان حجم محموله‌ها را افزایش و بازارهای جدیدی را ایجاد نمود. وی خاطرنشان کرد که سهم حمل و نقل و انبارداری در اقتصاد در سال های اخیر "چشمگیر" بوده است. در سال 2021 ما 28.9 درصد رشد داشتیم، در سال 2022 این رقم به 28.4 درصد رسید. او گفت که در نیمه اول سال 2023 نیز رشد داشته است.

داویتاشویلی با بیان اینکه توسعه پروژه بندر عمیق دریای آناکلیا در غرب کشور «نقش مهمی» در توسعه کل بخش خواهد داشت، وی گفت: هماهنگی با کشورهای همسایه گرجستان نیز در این فرآیند مهم است. پروژه آناکلیا، بنادر پوتی و باتومی و زیرساخت های راه آهن این کشور به اصطلاح کریدور میانی را تشکیل می دهد که گرجستان را به اروپا و کشورهای آسیای مرکزی و شرق متصل می‌کند. بنابراین، در این مورد، توجه به ظرفیت کریدور بسیار مهم است.» داویتاشویلی با بیان اینکه طی چند هفته آینده مناقصه ساخت پروژه بندر اعلام می‌شود، در حالی که این بندر باید ظرف سه سال از زمان شروع ساخت به بهره‌برداری برسد.

https://agenda.ge/en/news/2023/3489


دیدار تورنیکه ریژوادزه با اعضای هیئت دولتی منطقه سیچوان جمهوری خلق چین

 تورنیکه ریژوادزه با اعضای هیئت دولتی منطقه سیچوان جمهوری خلق چین دیدار نمود. رهبری این هیئت را لی هوی، معاون رئیس اداره امور خارجه منطقه سیچوان بر عهده داشته است. در این جلسه نمایندگان وزارت امور خارجه، آموزش، فرهنگ و گردشگری آن منطقه حضور داشتند.  رئیس دولت خودمختار در مورد ظرفیت های گردشگری منطقه آجارا، فرصت های تجاری آجارا و اهمیت کلیدی ترانزیتی آجارا به صحبت پرداخت. طرفین از مرحله جدید روابط بین گرجستان و جمهوری خلق چین - همکاری در زمینه مشارکت استراتژیک استقبال کردند. در این گفتگو بر اهمیت توافق نامه برقراری روابط دوستانه بین جمهوری خودمختار آجارای گرجستان و استان سیچوان جمهوری خلق چین در چارچوب سفر ایراکلی قریباشویلی نخست وزیر گرجستان تاکید شد. طرفین همچنین، تمایل به تعمیق بیشتر روابط بین جمهوری خودمختار آجارا و منطقه سیچوان را ابراز نمودند. در این نشست آقای جابا پوتکارادزه وزیر دارایی و اقتصاد آجارا و خانم مایا خاجیشویلی وزیر آموزش، فرهنگ و ورزش این منطقه حضور داشتند.

https://www.facebook.com/AdjaraGovGe

تعداد شاغلین در شرکت با مسئولیت محدود " بندر دریایی آناکلیا" 

در نامه ارسالی از وزارت اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان در پاسخ به سوال نماینده پارلمان آقای داویت خاجیشویلی، آمده است که در حال حاضر 12 نفر در شرکت با مسئولیت محدود " بندر دریایی آناکلیا"  مشغول به کار هستند. علاوه بر این، به گفته این وزارت، هیئت نظارت بر "بندر دریایی آناکلیا" متشکل از 3 عضو است که یکی از آنها رئیس هیئت نظارت می‌باشد. شایان ذکر است، تامار ایوسلیانی، مدیر سابق آژانس حمل ‌و نقل دریایی وزارت اقتصاد و توسعه پایدار گرجستان، چند ماه پیش به سمت ریاست این شورا منصوب گردیده است. اعضای هیئت مدیره نیز عبارتند از: نینو پاتساتسیا و واختانگ چلاپیکریشویلی و سمت مدیریت این شرکت بر عهده زوراب سیچینوا می‌باشد. طبق اطلاعات اداره ثبت عمومی، شرکت "بندر دریایی آناکلیا" در تاریخ 17 مارس سال 2023 به ثبت رسیده است. همانطور که وزیر اقتصاد و توسعه پایدار آقای لوان داویتاشویلی اعلام نمود شرکت دولتی جدید به روز رسانی اسناد مربوط به پروژه بندر آناکلیا را تضمین می نماید.

خاطرنشان می‌شود سرمایه شرکت "بندر دریایی آناکلیا" در حال حاضر 3 میلیون لاری و مالک 100 درصد سهام "شرکت مدیریت و توسعه دارایی" متعلق به دولت می‌باشد و روند انتخاب شریک خصوصی برای این پروژه در جریان است. همانطور که لوان داویتاشویلی، در سخنرانی خود در پارلمان در 22 سپتامبر اعلام کرد، 4 درخواست از 4 داوطلب دریافت شده و از بین آنها، شرایط صلاحیت توسط 2 گروه

 برآورده شد. یکی شرکت سوئیسی-لوکزامبورگ است که به مرحله دوم رفته و دیگری کنسرسیوم چینی- سنگاپوری می‌باشد.

https://www.bpn.ge/article/114451

 World Travel Awards  و همایش بین المللی گردشگری در باتومی

باتومی در حال آماده سازی  برای یکی از معتبرترین رویدادهای گردشگری جایزه جهانی گردشگری می‌باشد. به گزارش دولت خودمختار آجارا، گرجستان در سال جاری برای اولین بار میزبان رویداد " World Travel Awards " معروف به اسکار گردشگری خواهد بود. در چارچوب این رویداد، بیش از 300 نماینده صنعت گردشگری، رسانه‌ها و آژانس های گردشگری بیش از 20 کشور جهان از باتومی‌بازدید می‌کنند. رئیس دولت  خودمختار آجارا امروز در جلسه دولت درباره میزبانی جوایز جهانی گردشگری خبر داده است.

نمایندگان رسانه‌های بین المللی و وبلاگ نویسان خارجی نیز در مراسم جشن "World Travel Awards " از جمله  Euronews، Wanderlust، Emerging Europe و EarthPix  در باتومی‌شرکت خواهند کرد. در 29 سپتامبر در باتومی مشخص می‌شود که کدام کشورها، شهرها و شرکت ها به عنوان مقاصد یا شرکت های پیشرو توریستی اروپا معرفی می‌شوند و کدام یک از آنها جایزه معتبر World Travel Awards را دریافت می‌کنند. امسال، همراه با باتومی، باغ گیاه شناسی و بلوار باتومی در نامزدهای World Travel Awards جوایز جهانی سفر نامزد خواهند شد. باغ گیاه شناسی باتومی‌با باغ های گیاه شناسی مادرید، ادینبورگ، برلین و سایر کشورهای مشهور اروپایی در نامزدی باغ گیاه شناسی پیشرو اروپا رقابت خواهد کرد. همایش بین المللی گردشگری همراه با مراسم جشن در 28 سپتامبر، یک روز قبل از اهدای جوایزه در باتومی‌برگزار می‌شود.

https://imedinews.ge/ge/regioni/306725

 

همایش  بین المللی گردشگری در باتومی

باتومی یک روز قبل از مراسم جشن جهانی World Travel Awards یا جوایز سفر اروپا میزبان یک همایش  بین المللی گردشگری است. در چارچوب این رویداد، کارشناسان حوزه گردشگری از کشورهای مختلف جهان، متخصصان برجسته صنعت فوق و نمایندگانی از سازمان‌های دولتی در راستای توسعه گردشگری پایدار و استراتژی‌های بازاریابی نوآورانه سخنرانی نمودند. در چارچوب همایش جلسه پانلی به ریاست وزیر دارایی و اقتصاد خودمختار آجارا، جابا پوتکارادزه برگزار گردید و روسای رسانه‌های بین المللی EURONEWS، Wanderlust Travel Media، Emerging Europe، EARTHPIX به همراه مدیر اجرایی شورای گردشگری آقای جبل الطارق درآن شرکت داشتند و موضوعات اصلی این همایش را مورد بحث و بررسی قرار  دادند.

رئیس دپارتمان گردشگری آجارا ارائه ویژه ای در مورد گردشگری  تحت عنوان "باتومی‌به عنوان مقصد اصلی توریستی چهار فصل اروپا " Visit Batumi- به میهمانان ارائه کرد. خانم تیناتین زوئیدزه با مهمانان همایش بین المللی گردشگری باتومی در مورد محصولات مختلف گردشگری، خدمات و فرصت های منطقه به صحبت پرداخت. طی روز پس از این رویداد، تورهایی برای مهمانان همایش و مراسم اهدای جوایز اروپایی WorldTravel Awards برگزار می‌شود تا با میراث فرهنگی غنی، سنت ها و مهمان نوازی گرجی منطقه و کشور آشنا شوند. در تاریخ 28-29-30 سپتامبر تورهای جذاب، مستر کلاس ها، نمایش آهنگ و رقص محلی برای مهمانان این همایش برگزار می‌شود. به عنوان بخشی از تورها، مهمانان از بخش قدیمی و جدید باتومی، باغ گیاه شناسی باتومی، قلعه پترا (قرن ششم میلادی)، پارک ملی متیرالا، قلعه گونیو ، کوهستان آجارا و سایر جاذبه‌های منطقه دیدن خواهند کرد.

در تاریخ 29 سپتامبر ، مشخص می‌شود که کدام کشورها، شهرها و شرکت ها به عنوان مقاصد و شرکت های توریستی پیشرو اروپا برگزیده می‌شوند و کدام یک از آنها جایزه معتبر "World Travel Awards" را دریافت خواهند کرد. در سال جاری به همراه شهر باتومی‌باغ گیاه شناسی و بلوار باتومی نیز در لیست نامزدهای این مسابقه خواهند بود. همچنین باغ گیاه شناسی باتومی‌با باغ های گیاه شناسی مادرید، ادینبورگ، برلین و سایر کشورهای مشهور اروپایی در نامزدی باغ های گیاه شناسی پیشرو اروپا رقابت خواهد کرد. علاوه براین، شهرهای ویلنیوس (لیتوانی)، لیوبلیانا (اسلوونی)، براگا (پرتغال)، ماترا (ایتالیا) و ملجتیا (کرواسی) جزو 10 رقیب باتومی در سال جاری هستند. در مورد بلوار باتومی، این بلوار در کنار برج ایفل پاریس، ساگرادا فامیلیا بارسلون، کولوسئوم رُم، کاخ باکینگهام لندن و آکروپولیس آتن به عنوان جاذبه توریستی پیشرو اروپا معرفی شده است و به رقابت خواهد پرداخت. لازم به ذکر است، باتومی‌برای اولین بار در سال 2019 برنده "اسکار" گردشگری شد. سال گذشته، پس از برنده شدن جایزه اروپایی جوایز سفر جهانی، باتومی‌برنده "اسکار" گردشگری شد که در حال حاضر به عنوان سریع ترین مقصد گردشگری جهان در حال رشد محسوب می‌شود.

 کشور گرجستان برای اولین بار میزبان رویداد " World Travel Awards"، معروف به اسکار گردشگری است. در چارچوب این رویداد، 300 نماینده صنعت گردشگری، رسانه‌ها و آژانس های دولتی گردشگری 24 کشور از جمله پرتغال، کرواسی، آلمان، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا، نروژ، سوئیس، جبل الطارق و هلند وارد باتومی‌شدند. لازم به ذکر است که " World Travel Awards"امسال سی امین سالگرد خود را جشن می‌گیرد و مراسم جشن سالگرد با حضور نمایندگان رسانه‌های بین المللی و وبلاگ نویسان خارجی در باتومی از جمله روسای Euronews، BBC، Wanderlust، Emerging Europe و EarthPix برگزار می‌شود.    

https://imedinews.ge/ge/regioni/306814/batumi-turizmis-saertashoriso-porums-maspindzlobs

جشن اعطای جوایز World Travel Awards

در مراسمی‌که در تاریخ 29 سپتامبر در محل هتل شرایتون برگزار گردید، آجارا به عنوان مقصد گردشگری تمام فصول در اروپا نامگذاری شد. در چارچوب جوایز جهانی گردشگری، باغ گیاه شناسی(بوتانیک) باتومی‌باغ گیاه شناسی پیشرو اروپا شد. در جوایز جهانی گردشگری World  Travel Awards، باغ گیاه شناسی باتومی‌برنده نامزد پیشرو باغ های گیاه شناسی اروپا شد. همچنین، باتومی عنوان مقصد گردشگری با سریع ترین رشد اروپا را حفظ کرد.

 https://www.facebook.com/AdjaraGovGe

آمار صادرات شکلات و محصولات غذایی حاوی کاکائو

بر اساس داده‌های اداره ملی آمار گرجستان، صادرات شکلات نسبت به سال گذشته 76 درصد افزایش یافته است. اما باید توجه داشت که سهم صادرات داخلی در رقم صادرات تنها 31 درصد است و 69 درصد مابقی از صادرات مجدد حاصل می‌شود. بازار اصلی صادرات گرجستان ارمنستان است که 46 درصد از کل صادرات را به خود اختصاص داده است.

رتبه بندی بزرگترین کشورهای واردکننده کاکائو از گرجستان به شرح زیر است:

ارمنستان - 1.3 میلیون دلار، 251 تن;

ایران - 877 هزار دلار، 175 تن;

آذربایجان - 409 هزار دلار، 109 تن;

عربستان سعودی - 90 هزار دلار، 33 تن;

ازبکستان - 85 هزار دلار، 14 تن.

در زمینه واردات کاکائو نیز گرجستان در ژانویه تا آگوست سال2023 ، مقدار 10793 تن شکلات و محصولات غذایی حاوی کاکائو با ارزش 43 میلیون و 496 هزار دلار خریداری کرده است. به گزارش اداره ملی آمار، در ماه‌های ژانویه تا آگوست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ارزش واردات شکلات 35درصد و حجم آن نیز اندکی 3 درصد افزایش داشته است. در این مدت 35 درصد از واردات شکلات از روسیه بوده است. رتبه بندی 10 کشور صادرکننده برتر کاکائو به گرجستان به شرح زیر است:

روسیه - 15.4 میلیون دلار، 4587 تن.

ترکیه - 4.9 میلیون دلار، 1179 تن.

اوکراین - 4.5 میلیون دلار، 1264 تن.

لهستان - 4.2 میلیون دلار، 947 تن;

بلژیک - 3.5 میلیون دلار، 813 تن;

هلند - 2.6 میلیون دلار، 456 تن;

ایتالیا - 1.6 میلیون دلار، 420 تن;

آلمان - 1.5 میلیون دلار، 193 تن;

کرواسی - 935 هزار دلار، 175 تن;

بلغارستان - 657 هزار دلار، 91 تن.

https://bm.ge/news/saqartvelodan-shokoladis-eqsporti-76-it-gaizarda-sad-vyiditvyidulobt-produqtsias

افزایش حجم سرمایه گذاری‌های روسیه در ژانویه لغایت ژوئن سال جاری در گرجستان

سازمان غیر دولتی "شفافیت بین‌الملل-گرجستان Transparency International Georgia اطلاعاتی درباره افزایش ۷ برابری سرمایه‌گذاری روسیه در گرجستان در بازه زمانی ژانویه تا ژوئن سال جاری منتشر کرد. بر اساس گزارش این نهاد، در سال گذشته 108 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی از روسیه وارد شده است که در آن زمان یک رکورد سالانه بوده است. این میزان در شش ماهه اول سال 2023 ، هفت برابر افزایش پیدا نموده است

https://www.bpn.ge/article/114378

 

بهره برداری از 7 نیروگاه برق در گرجستان تا پایان سال 2023     

رومئو میکوتادزه معاون وزیر اقتصاد و توسعه پایدار کشور اظهار داشت که تا پایان سال در گرجستان7 نیروگاه دیگر به بهره برداری خواهد رسید. بر اساس اطلاعات این وزارتخانه، در سال جاری ، سه نیروگاه برق آبی که مجموع ظرفیت نصب شده آنها 6 مگاوات است، شروع به کار کرده اند. معاون وزیر افزود که طی سال جاری همچنان منتظر راه‌اندازی 7 ایستگاه نیروگاه برق آبی دیگر می‌باشند. در نتیجه ظرفیت نصب شده این تأسیسات حدود 120 مگاوات و خروجی سالانه حدود نیم میلیارد کیلووات ساعت برق خواهد بود. برطبق این گزارش سال 2022 کمیسیون تنظیم مقررات ملی انرژی و آب گرجستان، در سال گذشته، کل ظرفیت نصب شده نیروگاه‌ها 4507.7 مگاوات (آبی - 3343.78 مگاوات، نیروگاه حرارتی - 1143.2 مگاوات، نیروگاه بادی- 20.7 مگاوات) بوده است.

لازم به ذکر است، در سال گذشته2022،  هفت  نیروگاه کوچک به بهره برداری رسید که مجموع ظرفیت نصب شده آن‌ها 27 مگاوات می‌باشد.

https://bm.ge/news/tsels-eqspluatatsiashi-kidev-120-megavatis-simdzlavre-sheva-miqautadze

افزایش واردات گوسفند زنده به گرجستان

واردات احشام زنده به گرجستان افزایش یافته است - تامین کننده اصلی در این زمینه روسیه می‌باشد. واردات خوک، گوسفند و گاو زنده نیز رشد پیدا کرده است. با توجه به اعلام اداره ملی آمار گرجستان، در هشت ماهه اول سال 2023، گاوهایی به ارزش 10.285 میلیون دلار وارد گرجستان شدند که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 2404 میلیون دلار  بوده است. دانمارک با 3.363 میلیون دلار در رتبه اول، روسیه با 2.278 میلیون دلار در رتبه دوم و استونی با 1.295 میلیون دلار در رتبه سوم قرار دارند. علاوه بر این، در مقایسه با سال 2022، در گرجستان واردات خوک زنده نیز افزایش یافته است. به ویژه در هشت ماهه اول سال 2023، این کشور خوک زنده را به ارزش 16.387 میلیون دلار خریداری کرده است و در مدت مشابه سال گذشته ارزش  خوک زنده واردتی 12.551 میلیون دلار بود. لازم به ذکر است، در سال جاری بیشترین حجم خوک زنده به ارزش 16.236 میلیون دلار از روسیه وارد شده است. در مورد بز و گوسفند زنده نیز در سال جاری در مجموع واردات افزایش یافت، به ویژه اگر در سال گذشته گرجستان دام های سبک را به ارزش 529.1 هزار دلار خریداری کرد، در 8 ماه اول سالجاری این رقم به 1.012 میلیون دلار افزایش یافت. لازم به ذکر است،  صادرکننده اصلی در سال جاری روسیه - با ارزش 846.7 میلیون دلار است.

 همانطور که از این داده‌ها مشخص است، بخش بزرگی از  دام های سبک و سنگین  در گرجستان از روسیه وارد می‌شود. به ویژه، گرجستان در بازه زمانی ژانویه تا آگوست 2023، بز، گوسفند، گاو و خوک زنده به ارزش 27.684 میلیون دلار از خارج از کشور خریداری کرده که از این میزان 19.361 میلیون دلار برای خرید دام به روسیه پرداخت یعنی حدود 70 درصد واردات دام سبک و سنگین از روسیه انجام شده است.

https://www.bpn.ge/article/114275

 آغاز پروازهای شرکت "آزیموت" روسی در مسیر مسکو - باتومی 

شرکت هواپیمایی روسی "آزیموت" پروازهای مستقیم خود را درمسیر  مسکو - باتومی آغاز می‌کند. به گزارش وب سایت این شرکت هوایی، اولین پرواز در تاریخ 9 اکتبر انجام خواهد شد. براساس این گزارش، پرواز مسکو - باتومی دو بار در هفته انجام می‌شود. همزمان، آزیموت پروازهای مستقیم در مسیر تفلیس - سوچی را نیز هفته ای دو بار انجام خواهد.

شایان ذکر است، شرکت هواپیمایی روسی "آزیموت" که از 17 می 7 بار در هفته پروازهای مسکو - تفلیس - مسکو را انجام می دهد، از 19 اکتبر 2022 در فهرست تحریم های اوکراین قرار دارد. این شرکت پروازها را عمدتاً در خاک روسیه و همچنین در کشورهای مستقل مشترک المنافع  به مسیر استانبول و تل آویو انجام می دهد. این ایرلاین به اروپا پرواز نمی‌کند. 19 هواپیمای مسافربری ساخت روسیه Sukhoi Superjet در ترازنامه شرکت هواپیمایی فوق وجود دارد. درتاریخ 10 می 2023، فدراسیون روسیه رژیم ویزا برای شهروندان گرجستان و گرجستان محدودیت پروازهای مستقیم را لغو کرد. احیای پروازهای مستقیم با روسیه با اعتراضاتی در گرجستان همراه بود.

 https://batumelebi.netgazeti.ge/news/497296/

دیدار تورنیکه ریژوادزه با توماس میولمان سفیر اتریش در گرجستان  

به گزارش اداره دولت خودمختار آجارا، تورنیکه ریژوادزه رئیس دولت خودمختار آجارا، توماس میولمان سفیر  جمهوری اتریش در گرجستان را در مقر دولت محلی به حضور پذیرفت. در این دیدار طرفین در خصوص همکاری‌های موجود بین دو کشور به صحبت پرداخته و در مورد پروژه‌های تکمیل شده و در دست اقدام گفتگو کردند. شایان ذکر است، با حمایت مالی آژانس توسعه اتریش (ADA)، تعدادی پروژه در آجارا اجرا شد که کمک قابل توجهی به تقویت اقتصادی منطقه، زیرساخت های گردشگری، حفاظت از محیط زیست، توسعه روستایی و جنگلی نمود. همچنین همکاری فعالی بین دو کشور در راستای آموزش و فرهنگ وجود دارد.

https://imedinews.ge/ge/regioni/306189/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما