معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۷/۰۷- ۰۹:۳۲ - مشاهده: ۱۱۷

اخبار اقتصادی گرجستان -تفلیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته اول مهرماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

پیش بینی بانک توسعه آسیا در مورد رشد اقتصادی گرجستان

بانک توسعه آسیا پیش بینی خود از رشد اقتصادی گرجستان در سال 2023 را با 1.5 درصد افزایش از 4.5 درصد به 6 درصد ارتقاء داد.

کامل بوماد نماینده این بانک گفت: رشد اقتصادی امیدوارکننده و کاهش قابل توجه تورم نشان می دهد که اقتصاد گرجستان با اطمینان به جلو حرکت می‌کند و بر موانع ناشی از همه گیری ویروس کرونا و رویدادهای ژئوپلیتیکی سال های اخیر غلبه می‌کند.

وی افزود، بانک توسعه آسیا همچنین بر این باور است که تورم در سال 2023 به جای 6 درصد پیش بینی شده در ماه آوریل به دلیل ثبات لاری و سیاست های قوی اقتصاد کلان به 3 درصد کاهش خواهد یافت.

دولت گرجستان هفته گذشته پیش بینی رشد اقتصادی خود برای سال 2023 را به 6.5 درصد افزایش داد.

https://t.me/SputnikGeorgia/30147

 

پیش بینی بانک بازسازی و توسعه اروپا در مورد رشد اقتصادی گرجستان

بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD)  پیش بینی خود در مورد رشد اقتصادی گرجستان برای سال های 2024-2023 را بازبینی کرد. این نهاد پیش بینی رشد اقتصادی گرجستان برای سال 2023 را بهبود بخشیده است.

طبق گزارشی که در ماه مه منتشر شده بود بانک اروپایی رشد اقتصادی گرجستان را 5 درصد کرد. اما در  آخرین پیش‌بینی ارائه شده در سپتامبر رشد 6 درصدی را برای سال 2023 پیش‌بینی کرد.

همچنین پیش بینی رشد برای سال 2024 به جای 5.3 درصد به 4.5 درصد کاهش یافته است. این تغییر احتمالاً به دلیل اثر رشد پایه بالاتر رخ می دهد.

برای مقایسه، دولت گرجستان رشد اقتصادی 5.2 درصدی را برای سال 2024 پیش بینی می‌کند. در مورد سال 2023، پیش بینی دولت برای رشد اقتصادی گرجستان 6.5٪ است.

پیش‌بینی‌های EBRD برای کشورهای منطقه به شرح زیر است: اوکراین - 1٪، ترکیه - 3.5٪، آذربایجان - 1.5٪، ارمنستان - 6.5٪، روسیه - 1.5٪ و قزاقستان - 5٪.

https://commersant.ge/ru/news/economics/ebrr-peresmotrel-prognoz-ekonomiceskogo-rosta-gruzii-na-2023-2024-gody

 

شرکت گرجستانی DIO رشد 10 درصدی را برای سال جاری پیش بینی می‌کند

به گفته تاماز داوشویلی مدیرعامل شرکت تولیدی DIO، برای دستیابی به چنین شاخصی به ثبات کسب و کار و فضای قابل پیش بینی نیاز است و انتخابات برنامه ریزی شده برای سال آینده به این امر کمکی نمی‌کند. وی افزود: در کشور محیط پایداری وجود ندارد. رشد کمی وجود دارد و شرکت ما همزمان در حال رشد است، اما فضای کسب و کار باید بداند که آینده چگونه خواهد بود و ثبات و رشد اقتصادی در کشور چقدر حفظ خواهد شد.

 با انتخابات سال آینده، انتظار می رود تنش ها افزایش یابد و بر فضای کسب و کار تأثیر بگذارد. شرکت ما تقریباً 15 درصد در سال 2021 و 10 درصد در سال 2022 رشد کرد. پیش بینی می‌کنیم امسال حدود 10 درصد رشد داشته باشیم.

رئیس شرکت تولیدی پرده دیو افزود: بازار بسیار رقابتی است. اما ما با رقبای خود تفاوت داریم، خدمات جامعی ارائه می دهیم و دائماً سعی می‌کنیم کیفیت محور باشیم. در حال حاضر این شرکت بیش از 80 نوع محصول از جمله محصولات خاص تولید می‌کند که فقط در شرکت دیو تولید می‌شود.

تاماز داوشویلی افزود: «ما فقط کمی نگران محصولات مشابه وارداتی هستیم. اما آنچه ما به بازار عرضه می‌کنیم با نیازهای مشتری سازگار است.»

https://commersant.ge/ru/news/business/gruzinskaia-kompaniia-dio-prognoziruet-rost-na-10-v-etom-godu

 

حراج 37 میلیون دلار دیگر توسط بانک مرکزی

در پی گران شدن ارز در بازار، بانک ملی (مرکزی) با برگزاری حراج 37 میلیون و 150 هزار دلار دیگر فروخت.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، در این حراج 50 میلیون دلار عرضه شد که خریداران از این مقدار 37 میلیون و 150 هزار دلار را خریداری نمودند.

 لازم به ذکر است بانک ملی در حراج ارزی دیروز  نیز 20 میلیون دلار فروخت.

https://24news.ge/read/id/86896

 

پیش بینی کارشناسان در مورد افزایش قیمت سوخت در گرجستان

کارشناسان پیش بینی می‌کنند که قیمت سوخت دوباره در گرجستان افزایش یابد. قیمت بنزین در کشور طی یک ماه گذشته بین 25 تا 30 تتر افزایش یافته است. در آینده نزدیک، بسته به وضعیت فعلی روسیه، قیمت سوخت ممکن است دوباره 10 تتری افزایش یابد.

به گفته واختانگ ایوباشویلی رئیس اتحادیه واردکنندگان فرآورده‌های نفتی، اگرچه افزایش قیمت سوخت در گرجستان قابل انتظار است، اما پیش بینی اینکه وضعیت چگونه خواهد بود دشوار است.

بنا به برخی دلایل سوخت عرضه شده در شبکه‌های خرده فروشی با افزایش قیمت مواجه بوده است. از جمله اینکه سوخت وارداتی از کشورهای اروپایی به ویژه فنلاند و بلغارستان برای ما گرانتر تمام می‌شود.

از سوی دیگر قیمت سوخت در روسیه به عنوان یکی از تامین کنندگان اصلی حامل های انرژی گرجستان نیز اخیرا رو به افزایش گذاشته است. فلذا به نظر می رسد احتمال افزایش قیمت سوخت همچنان پابرجاست.

https://24news.ge/read/id/86857

 

پذیرش مسافر در فرودگاه بین المللی کوتایسی از یک میلیون نفر فراتر رفت

مراسم استقبال از یک میلیونمین مسافر در فرودگاه بین المللی کوتایسی با  حضور نمایندگان مقامات مرکزی و محلی، گردشگری و هوانوردی برگزار شد.

ایراکلی کارکاشادزه، مدیر کل انجمن فرودگاه‌های گرجستان گفت که امروز یک رویداد تاریخی طی حدود 70 سال فعالیت این فرودگاه است. پذیرش مسافر در فرودگاه کوتایسی برای اولین بار در یک سال، از یک میلیون نفر فراتر رفت.  امروز فصل جدیدی در تاریخ این فرودگاه آغاز می‌شود. هدف این است که هرگز از این رقم عقب نمانیم.

به گفته وی، فرودگاه کوتایسی در حال حاضر جایگاه شایسته خود را در نقشه هوانوردی جهان به دست آورده است. این فرودگاه مورد توجه شرکت های هواپیمایی بین المللی است. اگر سال‌ها پیش مجبور بودیم به شرکت‌های هواپیمایی توضیح دهیم که این فرودگاه کجاست، امروز شاهد افزایش علاقه به آنها و تمایل به پرواز هستیم. در نتیجه شرکت ویز ایر شریک استراتژیک ما به زودی تعداد هواپیماهای خود در کوتایسی را به 4 فروند افزایش خواهد داد.

https://commersant.ge/ru/news/economics/kutaisskii-aeroport-priial-millionnogo-passazira

 

نظر رئیس انجمن هتل و رستوران داران در مورد گردشگری سه ماهه سوم

شالوا آلاورداشویلی رئیس انجمن هتل و رستوران داران گرجستان گفت: سه ماهه سوم امسال برای بخش گردشگری نسبت به سه ماهه اول و دوم بهتر بود.

به گفته وی، با این حال امسال این کشور گردشگران اروپایی کافی ندارد. این نیز عمدتاً به دلیل نگرانی‌ها از آلودگی احتمالی دریای سیاه به سبب انفجار ایستگاه برق آبی کاخوفسکی می‌باشد.

در مناطق کوهستانی تعداد گردشگران افزایش یافته است. در بورجومی و باکوریانی گردشگران 25 تا 30 درصد افزایش یافته اند.

اما  در مورد دریای سیاه، برعکس کاهش 35-30٪ وجود دارد که مربوط به انفجار ایستگاه برق کاخوفسکی است. در مورد گردشگران اروپایی هم اکنون تعداد آنها بسیار کم است.

به گفته وی، هتل ها در حال حاضر به چند دسته تقسیم می‌شوند - بخش 5 ستاره که در آن قیمت هتل ها از 200 دلار برای هر اتاق شروع می‌شود و این 10 درصد از بازار است. اکثر مهمانان به بخش 3 ستاره می آیند، جایی که اتاق ها 50 تا 70 دلار قیمت دارند. در بخش چهار ستاره قیمت ها 150-100 دلار برای هر اتاق است و این 5-4٪ از کل هتل ها است. در این بخش بود که بیشترین گردشگران از اروپا وجود داشت.

 رئیس فدراسیون گفت: اکنون تعداد آنها به اندازه کافی نیست و این امر برای این بخش مشکل ایجاد می‌کند.

https://commersant.ge/ru/news/business/glava-federacii-gostinic-i-restoranov-o-turizme-v-3-m-kvartale

 

گردشگری در گرجستان به بن بست رسیده است

  در حال حاضر با گردشگران با قدرت پایین خرید در گرجستان مواجهیم. نمایندگان این بخش به صراحت از این روند صحبت می‌کنند که یکی از دلایل اصلی آن بالا بودن تعرفه خدمات است که در بسیاری از موارد با کیفیت خدمات توریستی همخوانی ندارد. این فقط در مورد هزینه هتل ها و رستوران‌ها نیست، مطلقاً همه خدمات توریستی گران هستند؛ از جمله فضاهای تفریحی، ذخایر طبیعی و موارد دیگر، که بر متقاضی تأثیر منفی می‌گذارد. متخصصان همچنین تأیید می‌کنند که حضور یک گردشگر با قدرت خرید بالا در گرجستان نادر است. به گفته پروفسور نیکا کواراتسخلیا، گردشگران در گرجستان بیشتر در قمار پول خرج می‌کنند. این معضل تنها مختص گرجستان نیست و بسیاری از کشورهای جهان با چالش مشابهی روبرو هستند.

تعداد گردشگران از اروپا به شدت کاهش یافته است. در کشور تفرجگاه کافی وجود دارد، اما سطح خدمات بسیار کمتر از سطح

 اروپایی است و ما در حال حاضر از نظر قیمت با آنها برابری می‌کنیم در نتیجه کسانی که پول دارند به کشورهای دیگر سفر می‌کنند. با توجه به گرانی در گرجستان، کشورهای خارجی به جایگزینی برای استراحتگاه مردم گرجستان تبدیل شده اند. اروپا در خدمات رسانی به مسافران کاملا کارآمد است.

http://www.resonancedaily.com/index.php?id_rub=3&id_artc=189598

                                                                        

اولین نمایشگاه اختصاصی چین در گرجستان چگونه برگزار شد؟

برای اولین بار نمایشگاه بزرگ اختصاصی محصولات چینی در تفلیس تحت عنوان  World Trade Expo Georgia 2023  در  مرکز نمایشگاهی  EXPO GEORGIAدر تفلیس برگزار گردید.

حدود 100 شرکت چینی در این رویداد  کالا و محصولات خود را عرضه و فرصت های تجاری جدید و محصولات با کیفیت را ارائه کردند.

محصولات ارائه شده حوزه‌های مختلفی همچون محصولات الکترونیکی با فناوری بالا، مصالح و تجهیزات مختلف ساختمانی، منسوجات، ماشین آلات کشاورزی و خودرو را در بر می‌گرفت.

امکان خرید محصولات توسط بازدید کنندگان از نمایشگاه فراهم بود.

شرکتهای چینی از حضور در این نمایشگاه برای اولین بار و توجه مردم گرجستان به محصولات چینی ابراز رضایت نمودند.

https://sputnik-georgia.ru/20230925/vpervye-v-gruzii-kak-proshla-vystavka-kitayskoy-produktsii-v-tbilisi---video-282638958.html

                                                 

رشد پرداخت وامهای بانکی در گرجستان در ماه اوت

به گزارش بانک ملی (مرکزی) گرجستان، حجم وام های صادر شده توسط بانک های تجاری گرجستان در ماه اوت 2023 نسبت به ماه قبل 226.32 میلیون لاری یا 0.47 درصد افزایش یافت و تا اول سپتامبر مجموع وامهای پرداختی بانکی به 48.02 میلیارد لاری رسید.

در دوره هشت ماهه سال 2023 حجم وام های اعطایی به اشخاص حقوقی به واحد پول ملی بالغ بر 7.68 میلیارد لاری (با 2.32 درصد کاهش) و وام های ارزی نیز  معادل 13.37 میلیارد لاری ( با 0.8 درصد کاهش) بوده است.

در ماه اوت حجم وامهای پرداختی به اشخاص حقیقی 0.55 درصد معادل 139.22 میلیون لاری افزایش یافت و تا اول سپتامبر سال جاری به 25.53 میلیارد لاری رسید. نسبت وامهای پرداختی به لاری به مجموع وامها به 55.07 درصد رسید که نسبت به ماه ماقبل، حدود 0.6 واحد درصد کاهش داشته است.

15 بانک تجاری در گرجستان فعالیت دارند که 13 بانک از آنها دارای سرمایه خارجی در سرمایه مجاز خود می‌باشند.

https://sputnik-georgia.ru/20230926/obem-vydannykh-bankami-gruzii-kreditov-vyros-v-avguste-282654335.html

 

در مسیر خودکفایی تامین انرژی

دولت گرجستان در چارچوب خودکفایی در تامین انرژی توسعه نیروگاه‌های برق آبی کوچک را در اولویت قرار داده است. 

رومئو میکاوتادزه معاون وزیر اقتصاد و توسعه با بیان این مطلب افزود، ساخت نیروگاه‌های برق آبی کوچک در گرجستان تسریع خواهد یافت تا در مسیر استقلال انرژی این کشور نقشی مهم ایفا کنند.

 با تصمیم دولت گرجستان، فعالیت اقتصادی دیگری به مؤلفه «کسب و کار بین المللی» آژانس «تولید در گرجستان» اضافه شد که با هدف توسعه کارآفرینی در گرجستان و حمایت از ساختارهای تجاری - تولید برق انجام می‌شود. به ویژه، دولت از شرکت های تولید کننده انرژی بادی، خورشیدی و برق آبی حمایت خواهد کرد. این برنامه ساخت نیروگاه‌های برق آبی کوچک در گرجستان را تسریع می‌کند که از یک سو در مسیر استقلال انرژی ما حائز اهمیت است و از سوی دیگر مزایا، شغل و درآمد اضافی را ایجاد خواهد شد.

به گفته معاون وزارت اقتصاد یک پروژه هم اکنون در آژانس آغاز شده است. بر اساس پیش بینی، در چارچوب این برنامه ده‌ها پروژه در کشور اجرا خواهد شد. برای بهره مندی از وام / لیزینگ، لازم است ظرفیت نیروگاه خورشیدی، بادی یا آبی تولید کنننده برق از 0.5 مگاوات تجاوز نکند.

علاوه بر این، هدف از برنامه کسب و کار بین المللی، ایجاد مشاغل جدید، گسترش و بازسازی مشاغل موجود و افزایش رقابت پذیری بخش خصوصی از طریق افزایش دسترسی به منابع مالی است.  این برنامه زمینه‌هایی مانند بخش صنعتی، صنعت هتلداری، استراحتگاه‌های پزشکی، خدمات گردشگری، کشاورزی و اکوتوریسم را تامین مالی می‌کند.

برنامه دولتی «تولید در گرجستان» یکی از موفق ترین برنامه‌ها در این کشور است. این برنامه در تابستان 2014 اجرایی شد و هدف آن تحرک تولید داخلی در گرجستان است. در آوریل 2017، آژانسی به همین نام ایجاد شد که تمام برنامه‌های دولتی را با هدف ارتقاء بخش تجارت و توسعه اقتصادی کشور متحد کرد. این برنامه با هدف توسعه مشاغل خرد و کوچک، ایجاد فرهنگ مدرن کارآفرینی و ایجاد مشاغل جدید اجرا می‌شود.

در چارچوب این برنامه، پرداخت یارانه وام بانکی بیش از 200 نوع فعالیت را پوشش می دهد و کمک های مالی خرد نیز بیش از 300 نوع فعالیت را پوشش می دهد. از ابتدای اجرای این برنامه، در مجموع یکهزار و 400 فعال بخش صنعتی از طرح تضمین اعتبار یعنی یارانه سود وام و وثیقه بانکی بهره مند شده اند.

https://sputnik-georgia.ru/20230926/na-puti-k-energonezavisimosti--v-gruzii-budut-sodeystvovat-razvitiyu-malykh-ges-282654472.html

 

208 هزار نفر دستمزد ماهیانه بیش از 2400 لاری دریافت می‌کنند

طبق آمار ماه آگوست 2023، تعداد کسانی که دستمزد ماهانه رسمی دریافت کرده‌اند نسبت به دوره مشابه در سال 2022 حدود 4.0 درصد و نسبت به دوره مشابه در سال 2021، حدود 6.1 درصد افزایش یافته است.

بر اساس تحقیقات موسسه  PMC، در ماه آگوست 2023، تعداد شهروندانی که حقوق ماهانه از 0 تا 600 لاری دریافت می‌کنند، 19.1 درصد از کل دریافت‌کنندگان رسمی حقوق بوده که 4.1 واحد بیشتر از مدت مشابه سال 2022 است.

همچنین تعداد افرادی که حقوق ماهانه 2400 لاری و بیشتر دریافت کرده اند به 24.0 درصد رسیده است که 4.4 واحد درصد بیشتر از دوره مشابه در سال 2022 است.

تعداد دریافت کنندگان دستمزد بیش از 9600 لاری در ماه 2.1 درصد بود که 0.4 درصد بیشتر از دوره مشابه در سال 2022 است.

https://commersant.ge/ru/news/economics/v-gruzii-208-000-celovek-polucaiut-zarplatu-vyse-2400-lari

 

چه چیزی مانع صادرات مرکبات گرجستان به اتحادیه اروپا می‌شود؟

گرجستان خدمات حمل و نقل دریایی با رومانی را راه اندازی کرده است که برای صادرات و واردات محصولات عاملی بسیار مهم است. زیرا این امر صادرات محصولات به اتحادیه اروپا را آسان می‌کند.

برای صادرات مرکبات به اتحادیه اروپا گواهی کیفیت نیاز است که آزمایشگاه‌های گرجستان نمی‌توانند آن را صادر کنند. متاسفانه در گرجستان هیچ سازمانی وجود ندارد که بتواند گواهی کیفیت مرکبات را مطابق با استاندارد اتحادیه اروپا صادر کند.

مدیر شرکت اگرواینوست سرویس با بیان این مطلب افزود، موانع دیگر همچون محدودیت زمانی برای صادرات محصولاتی همچون نارنگی "Satsuma" وجود دارد که پس از برداشت ماندگاری کوتاهی دارند. بنابراین خریداران اروپایی به دلیل ریسک بالا از خرید این قبیل محصولات خودداری می‌کنند.

در عین حال، در بازار مرکبات گرجستان رقبای بسیار قوی همچون اسپانیا، ایتالیا، یونان و ترکیه دارد. زیرا این کشورها مرکباتی را تولید می‌کنند که برای خرده‌فروشی‌های اروپایی قابل قبول‌تر هستند و می‌توانند سریع آن‌ها را در سراسر اتحادیه اروپا توزیع کنند.

 تنها چیزی که به نارنگی‌های گرجستانی اجازه صادرات می دهد، بازار سنتی کشورهای CIS است. اما حتی در اینجا نیز نارنگی گرجستان در ردیف محصولات ارزان قیمت قرار می‌گیرد. در حال حاضر بازار اصلی مرکبات صادراتی گرجستان روسیه است. فصل برداشت نارنگی گرجستان از ماه اکتبر آغاز می‌شود.

https://commersant.ge/ru/news/business/cto-mesaet-eksportu-citrusovyx-iz-gruzii-v-evrosoiuz

 

شرکتهای چینی ـ سنگاپوری و سوئیسی ـ لوکزامبورگی خواهان ساخت بندر آناکلیا می‌باشند

لوان داویتاشویلی وزیر اقتصاد گرجستان،گفت که یک کنسرسیوم چینی- سنگاپوری و یک شرکت سوئیسی- لوکزامبورگ داوطلب ساخت بندر عمیق در آناکلیا هستند.

اقدامات مقدماتی توسط هر دو گروه انجام شده است. یک شرکت سوئیسی-لوکزامبورگ است که به مرحله دوم منتقل شده است. دوم یک کنسرسیوم چینی- سنگاپوری است که از جمله شرکت های پیشرو در جهان است. دیگر شرکتهای پیشنهاد دهنده معیارهای لازم جهت انتخاب را نداشتند. بنابراین دو مدعی خواهیم داشت که در چند ماه آینده با آنها مذاکره خواهیم کرد.

دولت گرجستان سهامدار اصلی بندر آناکلیا و مالک 51 درصد سهام آن خواهد بود. دولت همچنین برای 49 درصد سهام باقیمانده به دنبال سرمایه‌گذاری علاقمند و واجد شرایط است که صدها میلیون دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری خواهند نمود.

 در عین حال، دولت اعلام کرده است که قصد تضمین سرمایه گذاری بخش خصوصی را ندارد.

https://commersant.ge/ru/news/business/kitaisko-singapurskaia-i-sveicarsko-liuksemburgskaia-kompanii-xotiat-postroit-port-anaklia

                                                

صادرات خودرو از گرجستان به آذربایجان 100 میلیون دلار افزایش یافت

طی هشت ماه ژانویه ـ آگوست 2023، گرجستان 17095 دستگاه خودرو به ارزش 297 میلیون دلار به آذربایجان صادر کرده است.

به گزارش سازمان کل آمار کشور، اگر چه در این دوره خودروهای صادراتی گرجستان به آذربایجان به لحاظ تعداد 3110 دستگاه و یا 15.4 درصد کاهش یافته، اما به لحاظ ارزش 51 درصد و یا 101 میلیون دلار افزایش یافته است.

 گرجستان طی 8 ماهه نخست سال گذشته (2022)،  تعداد 20205 خودرو به ارزش 196.16 میلیون دلار به آذربایجان صادر کرده است.

در سال 2023 کل صادرات خودرو گرجستان به خارج 178.1 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و به یک میلیارد و 368.3 میلیون دلار رسید. صادرات خودرو 33.5 درصد از کل صادرات کشور را تشکیل می دهد.

https://24news.ge/read/id/87021

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما