معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۳۱- ۱۰:۴۷ - مشاهده: ۹۱

اخبار اقتصادی شمال افغانستان – مزار شریف

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شمال افغانستان در هفته چهارم شهریور ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

 طالبان برای تسهیل سرمایه گذاران خارجی کمیته تشکیل داد

«هبت‌الله آخوندزاده» رئیس طالبان در راستای مساعدت تسهیلات لازم برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فرمان ایجاد یک کمیته بین‌الوزارتی سرمایه‌گذاری زیر چتر معاونت اقتصادی نخست وزیری را صادر کرد. بر اساس این فرمان، هدایت این کمیته با «ملا عبدالغنی برادر» معاون اقتصادی نخست وزیر است و نشست مقدماتی آن نیز برگزار شد. در جلسه‌ای که به همین مناسبت برگزار شده بود، «عبدالله عزام» دبیر ویژه معاونت اقتصادی گفت: در زمینه سرمایه‌گذاری فرصت‌های زیادی در افغانستان وجود دارد و این کمیته برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی  سهولت‌های لازم را فراهم و در ادارات امارتی از بروکراسی جلوگیری می‌نماید. «ذبیح‌الله ناصر» رئیس کمیته فنی کمیسیون اقتصادی که مسئولیت کمیته سرمایه‌گذاری بین‌وزارتی را نیز به عهده دارد، در این نشست تأکید کرد که هدف کمیته ایجاد شده، طی مراحل طرح‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی تحت محوریت واحد، ایجاد شفافیت و سرعت در روند سرمایه‌گذاری و هماهنگی مؤثر میان سرمایه‌گذاران و وزارتخانه‌های مربوطه است. در پایان نشست نیز تصمیم گرفته شد تا تمامی وزارتخانه ‌های دخیل در این کمیته پیرامون غنی نمودن هر چه بیشتر این دستورالعمل نظرات خود را طی سه روز به شکل کتبی با دبیرخانه کمیته مذکور شریک نمایند تا در نهایت یک دستورکار جامع ایجاد شده و به کمیسیون اقتصادی ارائه شود. (خبرگزاری شفقنا)

https://af.shafaqna.com/FA/577861

 آغاز کار ساخت بخشی از جاده ابریشم در بدخشان

منابع محلی طالبان در بدخشان می‌گویند که کار ساخت نزدیک به 50 کیلومتر جاده راه ابریشم در واخان این استان آغاز شده‌است. ساخت این جاده با عرض پنج متر از منطقه "بزای‌گنبد" پامیر کوچک بخشداری واخان آغاز و تا مرز چین امتداد خواهد داشت. این پروژه با هزینه 369 میلیون و 579 هزار افغانی از بودجه جاده‌سازی وزارت توسعه روستاها تحت کنترل طالبان، تامین خواهد شد. با ساخت این جاده، افغانستان از طریق راه ابریشم به چین وصل می‌شود. گفتنی است احیای راه ابرایشم از برنامه‌های توسعه‌ای بزرگ چین در جهان است. (خبرگزاری جمهور)

http://www.jomhornews.com/fa/news/163869/

 سفر هیأت ویژه اقتصادی افغانستان به چین

یک هیأت بلندپایه افغان به رهبری معاون اقتصادی ریاست الوزراء به دعوت رسمی مقامات چینی، عازم آن کشور شدند. نمایندگان وزارت‌های اقتصاد، صنعت و تجارت و دارایی با حضور در این هیأت در سمپوزیوم‌ها و کنفرانس‌های مختلف در چین شرکت خواهند نمود. (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/276845/سفر-هیأت-ویژه-اقتصادی-افغانستان-چین

 آغاز صادرات گاز ایران به افغانستان

«بشیر احمد اربابی»، رئیس انجمن فعالین اقتصادی افغانستانی مقیم اعلام کرد: در سفر به کابل و دیدار با مقامات طالبان برای واردات گاز از ایران به غرب افغانستان توافق شد. اربابی گفت در این سفر معاون اقتصادی نخست وزیر حکومت طالبان و دیگر مقامات اقتصادی آمادگی خود را جهت مساعدت و همکاری‌های لازم با تجار و سرمایه گذاران افغانستانی مقیم ایران اعلام کردند. وی اظهار داشت بازدید از کارخانه‌ها، معادن بزرگ داخلی و همکاری و امضای تفاهم‌نامه میان انجمن فعالین اقتصادی افغانستانی مقیم ایران و مقامات اقتصادی دولت طالبان از دیگر برنامه‌های سفر به افغانستان بود. رئیس انجمن فعالین اقتصادی افغانستانی مقیم ایران، افزود: بزرگترین دستاورد این سفر امضای تفاهم‌نامه با وزرات صنعت و معدن و وزیر توسعه ملی دولت طالبان بود که طبق این تفاهم‌نامه لوله کشی خط گاز از مسیر دوغارون در ایران به هرات انجام خواهد شد و این اتفاق گامی مؤثر در جهت رشد اقتصادی میان افغانستان و ایران خواهد بود. (خبرگزاری تسنیم)

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/06/29/2958816/ازبکستان-تنها-گذاشتن-افغانستان-اشتباه-بزرگی-است

 دیدار وزیر انرژی و آب طالبان با رییس پروژه‌های بین‌المللی انرژی ترکمنستان

«مراد آرتیکوف»، مسئول پروژه‌های بین‌المللی برق ترکمنستان با «ملاعبداللطیف منصور» وزیر آب و انرژی حکومت موقت افغانستان درباره پروژه‌های مشترک دو کشور گفتگو کردند. وی افزود: کار پروژه‌های ایستگاه انتقال برق «نورالجهاد» و خطوط انتقالی 110 کیلوولت استان هرات تا زمستان تکمیل شود. این مقام ترکمنستان همچنین با اشاره به پروژه منطقه‌ای «تاپ» گفت: کشورش به تداوم و گسترش همکاری با افغانستان متعهد است. پروژه تاپ که قرار بود در مدت سه سال به بهره برداری سپرده شود، برق ترکمنستان را از راه افغانستان به پاکستان انتقال خواهد داد. «ملا عبداللطیف منصور»، وزیر آب و انرژی حکومت موقت افغانستان نیز متعهد شد تا درباره پروژه انتقال برق تاپ همکاری کند. رؤسای کشورهای افغانستان، ترکمنستان و پاکستان در دسامبر سال 2015 میلادی در عشق‌آباد تفاهمنامه تطبیق این پروژه را به امضا رسانده بودند. (خبرگزاری افق)

https://ufuqnews.com/archives/218091

 گسترش مسیرهای حمل و نقل به افغانستان و جنوب آسیا  

خبرگزاری انترفاکس میخائیل میشوستین، صدر عظم روسیه در نشستی با صدر اعظم ازبکستان گفته است که کشور اش آماده است تا گسترش مسیرهای حمل و نقل اوراسیا از جمله مسیرهای حمل و نقل به افغانستان و جنوب آسیا را تشدید کند. او در این نشست افزوده که گام‌های بعدی در راستای توسعه مسیر بین‌المللی شمال-جنوب در اولویت قرار دارد، همانطور که قبلاً گفته‌ایم، این پروژه می‌تواند از نظر حمل‌ونقل بار با کانال سوئز رقابت کند و اجرای آن باعث افزایش همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین همه شرکت‌کنندگان پروژه خواهد شد. او افزوده: «در این زمینه، ما آماده ایم بر گسترش تمامی مسیرهای حمل و نقل در فضای مشترک اوراسیا از جمله مسیرها به افغانستان و جنوب آسیا تمرکز کنیم.» او با بیان اینکه پیش نویس یک برنامه همکاری جامع برای توسعه حمل و نقل ریلی در ازبکستان یک هدف کلیدی است، علاوه کرده «سرمایه گذاران روسی آماده کمک به ارتقای زیرساخت های میدان‌های هوایی هستند» از سوی دیگر، عبدالله اریپوف، صدر اعظم ازبکستان گفته که توسعه دهلیزهای جدید حمل و نقل بین المللی، امکان دسترسی به بازارهای بهتر را فراهم می‌کند. او افزود: «ما از توسعه یک دهلیز حمل و نقل کلیدی در قاره اوراسیا، دهلیز بین المللی شمال-جنوب حمایت می‌کنیم. ما علاقه مند راه اندازی مشترک یک مسیر حمل و نقل چندوجهی جدید بین بلاروس، روسیه، قزاقستان، ازبکستان، افغانستان و پاکستان هستیم. یکی از جنبه‌های این ابتکار، ساخت خط آهن در مسیر افغانستان است.» (خبرگزاری صدای افغان)

https://www.avapress.com/fa/news/276928/مسیرهای-حمل-نقل-افغانستان-جنوب-آسیا-گسترش-می-باید

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما