معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۰۳

اخبار اقتصادی ارمنستان

گزیده اخبار اقتصادی ارمنستان در نیمه دوم شهریورماه سال 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

 نتایج رشد اقتصادی هفت ماهه اول بسیار بالاتر از اهداف دولت است

نتایج رشد اقتصادی 7 ماهه اول به طور قابل توجهی بالاتر از اهداف بودجه 2023 دولت است. به گزارش “نیوز ای ام” این مطلب را واهان کروبیان وزیر اقتصاد ارمنستان در مجلس ملی بیان کرد. وی گفت: “پیش بینی‌های ما برای سال جاری، به ما اطمینان می‌دهد که همچنان از اهداف بودجه‌ای دولت فراتر خواهیم رفت. دولت در اجرای برنامه خود شاخص‌های رشد اقتصادی تعیین شده برای سال‌های آینده را نیز تضمین می‌کند، ما از رشد اقتصادی 7 درصدی صحبت می‌کنیم.” کروبیان با اشاره به صادرات گفت: “بر اساس آمارهای نیمه اول سال صادرات خدمات و کالا حدود 57 درصد تولید ناخالص داخلی بوده است که رکورد محسوب می‌شود.”

https://news.am/arm/news/778988.html

ایروان در فهرست یکی از محبوب ترین مقاصد تعطیلات پاییزی بین روس ها قرار دارد

ایروان وارد لیست یکی از محبوب‌ترین مقاصد تعطیلات پاییزی در میان روس ها شد. به گزارش “نیوز ای ام” تاس در مورد این با اشاره به تحقیقات تحلیلگران OneTwoTrip خبر داد. در میان مقاصد خارجی، استانبول (10.2 درصد کل سفارشات خارجی) و ایروان (4.5 درصد) بیشترین تقاضا را در پاییز دارند. دبی (2.8 درصد)، پاریس (2.5) و رم (2.4) نیز در 5 رتبه اول قرار دارند. 2.1 درصد سفارشات به بانکوک، 2 درصد به ریمینی، 1.6 درصد به تفلیس، 1.5 درصد به مینسک و آنتالیا می رسد. تقاضا برای ایروان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، تعداد صندلی‌های رزرو شده در مقایسه با مدت مشابه سال 2022 45.2 درصد افزایش یافته است. رم (تعداد سفارشات در سال 2023 33.3 درصد افزایش یافته است)، پاریس (31.2) و بانکوک (40) نیز در میان پنج مقصد برتر خارجی درخواست شده هستند. سفارشات در هتل های مینسک و آنتالیا به ترتیب 63.4 و 37.5 درصد کاهش یافته است.

https://times.am/977605/

رشد اقتصادی هفت درصدی نرخ فوق العاده خوبی است

مارتین گالستیان رئیس بانک مرکزی ارمنستان اعلام کرد که بانک مرکزی پیش بینی اش در زمینه رشد اقتصادی در سال 2023 را بازنگری کرد و نرخ رشد را از 6.9 درصد به 7.2 درصد تغییر داد. مارتین گالستیان تصریح کرد: ما به میزان بسیار کمی نرخ رشد اقتصادی را بازنگری کردیم و بجای 6.9 درصد سابق اکنون آنرا 7.2 درصد پیش بینی می‌کنیم که  دلیل آن غالبا رشد بالای زمینه‌های خدمات و ساخت و ساز است. مارتین گالستیان رشد اقتصادی 7 درصدی را رشد بسیار خوبی دانست و تاکید کرد تقاضای بسیار زیاد، دلیل نرخ رشد دو رقمی در سال گذشته بوده است.

https://www.civilnet.am/news/749890/

وام ها ارزان تر می‌شوند، اما نه به زودی و نه چندان زیاد 

کاهش نرخ ری‌فاینانس منجر به کاهش نرخ بهره وام در آینده نزدیک خواهد شد. هایکاز فانیان، اقتصاددان، در گفتگو با اسپوتنیک آرمنیا، در مورد آخرین تصمیم هیات مدیره بانک مرکزی و نتایج احتمالی آن، این دیدگاه را بیان کرد. فانیان گفت: به خصوص ما در مورد وام هایی مانند وام مسکن صحبت می‌کنیم که نرخ بهره آن شناور است. طبیعتا کاهش نرخ بهره ری‌فاینانس منجر به کاهش نرخ بهره سایر وام ها نیز خواهد شد که تأثیر مثبتی بر جریان مالی وام گیرندگان خواهد داشت.

با این حال، وام گیرندگان تنها چند ماه بعد کاهش نرخ بهره و بدهی خود را احساس خواهند کرد، چراکه گویی سیستم بانکی در سه ماهه آینده با شرایط جدید شروع به کار خواهد کرد. این کارشناس اقتصادی گفت: معمولاً تغییرات برای سه ماهه بعدی اعمال می‌شود. به عبارتی می‌توان نتیجه آن را تا 3 ماه دیگر مشاهده کرد.

به گفته‌هایکاز فانیان، نرخ های جدید بهره بانکی در مورد وام های تازه انعقاد شده نیز پس از ماه‌ها شروع به کار خواهد کرد، زیرا در این مورد نیز سیستم بانکی برای تعدیل های جدید به چند ماه زمان نیاز دارد. قراردادهای اعتباری منعقده با نرخ بهره ثابت به هیچ وجه تحت تاثیر کاهش نرخ ریفاینانس قرار نخواهند گرفت چراکه حتی در صورت افزایش نیز بهره آنها به میزان تعیین شده در قرارداد باقی خواهد ماند. یادآور می‌شود، در جلسه اول اوت هیئت‌ مدیره بانک مرکزی جمهوری ارمنستان مقرر شد نرخ ریفاینانس 0.25 واحد درصد کاهش و 10.25 درصد تعیین شود. در 2.5 سال گذشته این دومین بار است که بانک مرکزی چنین تصمیمی می‌گیرد. اولین کاهش نرخ ری‌فاینانس در ژوئن اتفاق افتاد که مجدداً 0.25 واحد درصد بود. به این ترتیب، از دسامبر 2020، نرخ ریفاینانس به طور منظم از 4.25 درصد افزایش یافت و طی 2.5 سال به 10.75 درصد رسید، که به این معنی است که نرخ‌های وام نیز به نسبت افزایش یافته و از سقف 20 درصد عبور کرده است.

بانک مرکزی تصمیمات اخیر برای کاهش نرخ ری‌فاینانس را با کاهش فشارهای تورمی‌توجیه می‌کند. بانک مرکزی ثبت کرده است که هیچ گونه فشار تورمی از سوی بورس های کالایی بین المللی پیش بینی نمی‌شود، حتی تورم 12 ماهه کشور در ماه ژوئن منفی بوده و تورم مصرف کننده 0.5 درصد کاهش یافته است.

بنابراین با در نظر گرفتن کاهش شدید تورم، بانک مرکزی به تدریج به سمت استفاده از ابزارهای تضعیف درام می رود. هایکاز فانیان رفتار بانک مرکزی را «کاملاً دقیق، متعادل و با احتیاط» توصیف می‌کند. این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش نرخ بهره منجر به افزایش شدید ارزش درام و در نتیجه افزایش شدید قیمت ارز نخواهد شد؟ گفت: پیش بینی دقیق دشوار است چراکه عوامل موثر بر افزایش نرخ ارز بسیار متعدد است.

وی گفت: فرآیندها و اقداماتی وجود دارد، آنها باید به طور گسترده تری مورد ارزیابی قرار گیرند، باید در موازات با رشد بهره‌وری در کشور و همچنین با تقاضای خارجی ارزیابی کرد. بنابراین، در حال حاضر برآورد دقیق از اینکه کاهش نرخ ریفاینانس چه تأثیری بر نرخ ارز درام خواهد داشت، برای من دشوار می‌باشد.

اولین ماهواره ساخت ارمنستان در پایان نوامبر با موشک اسپیس اکس به فضا پرتاب می‌شود

آزمایشگاه تحقیقات فضایی Bazoomq ارمنستان که ماموریت آن ایجاد و توسعه مستمر قابلیت ها و فرصت ها برای آخرین تحقیقات فضایی، آموزش و تشکیل استارت آپ در ارمنستان است بر روی ماهواره ارمنستان با فرمت CubeSat به نام Hayasat-1 کار می‌کند. هایک مارتیروسیان، یکی از بنیانگذاران، عضو هیئت مدیره و مدیر فنی Bazoomq در گفتگو با “آرمنپرس” گفت: آزمایش این ماهواره در پایان سپتامبر به پایان می رسد و در ماه نوامبر توسط موشک فالکون-9 SpaceX به فضا ارسال می‌شود.

این ماهواره با وزن حدود یک کیلوگرم هر 90 دقیقه یک بار به دور زمین می چرخد. بنیانگذاران Bazoomq بیان می‌کنند که تا 6 ماه دیگر وظیفه پیش روی خود را به پایان خواهند رساند و پس از آن پرتاب ماهواره به فضا موفقیت آمیز تلقی خواهد شد. Bazoomq در حال حاضر بر روی ماهواره متمرکز شده است. زمان کوتاه است، کار زیاد است. آنها برنامه‌هایی برای گسترش همکاری با دولت در آینده نزدیک دارند. آنها همچنین در حال آماده شدن برای شروع همکاری با دانشگاه‌ها هستند. آزمایشگاه تمایل به حرکت مداوم و توسعه دارد.

https://armenpress.am/arm/news/1118991/

تصویب ساخت مرکز تجارت جهانی در ایروان

به گزارش “Araratnews” دولت در جلسه 7 سپتامبر، طرح توسعه شهری برای ساخت مرکز تجارت جهانی را تصویب کرد. همچنین تصمیم به مشارکت در تأسیس “مرکز تجارت جهانی “ایروان” شرکت سهامی‌بسته شد. پاشینیان در سخنرانی خود تاکید کرد که در تاریخ جمهوری، هنوز ساختمانی در این مقیاس ساخته نشده است. “همانطور که تاکید شد، مرکز تجارت جهانی شبکه و اساساً شبکه ای از پرچم ها و نشانه‌های تجاری در سراسر جهان است.” پاشینیان افزود که تا پایان راه اندازی این برنامه، دولت 20 درصد سهم و سرمایه گذاری 200 میلیون دلاری خواهد داشت که برای محیط سرمایه گذاری ارمنستان ضروری است. “رنشین” شرکت با مسئولیت محدود پروژه سرمایه گذاری توسعه شهری “مرکز تجارت جهانی ایروان” (WORLD TRADE CENTER YEREVAN) را در ساختمان واقع در خیابان ساریان 22 اجرا خواهد کرد.

https://news.am/arm/news/779309.html

اولین ایستگاه خورشیدی شناور در ایروان افتتاح شد

به گزارش سرویس خبری وزارت مدیریت منطقه ای و زیر ساخت های جمهوری ارمنستان، در 13 سپتامبر اولین نیروگاه خورشیدی شناور جمهوری ارمنستان در دریاچه ایروان افتتاح شد.

این ایستگاه به ابتکار بنیاد صرفه جویی در انرژی‌های تجدیدپذیر ارمنستان و با حمایت دولت فرانسه ساخته شده است. گنل سانوسیان، وزیر مدیریت منطقه ای و زیرساخت های جمهوری ارمنستان در مراسم افتتاحیه خاطرنشان کرد که اگرچه ظرفیت این نیروگاه زیاد نیست، اما این نیروگاه و سایر نیروگاه‌های مشابه می‌توانند چشم اندازهای جدیدی را برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ارمنستان باز کنند. ما مطمئن هستیم که برنامه‌های مشابه تأثیر مثبتی خواهند داشت و به توسعه بخش و تقویت امنیت انرژی ارمنستان کمک خواهند کرد.

تیگران آوینیان، معاون شهردار ایروان، اولیویه دکوتینی، سفیر فرانسه و دیگر مقامات در مراسم افتتاحیه حضور داشتند. این ایستگاه توسط شرکت فرانسوی "Transenergie" بر اساس تجهیزات آلمانی، اتریشی و فرانسوی ساخته شده است. ایستگاه‌های روی آب در حال حاضر در سراسر جهان نصب می‌شوند. آنها چندین مزیت دارند: آنها فضا اشغال نمی‌کنند، در آب بهتر خنک می‌شوند، که کارایی آنها را افزایش می دهد و پنل های خورشیدی تبخیر از دریاچه یا سد را کاهش می دهند.

این ایستگاه توسط بنیاد انرژی‌های تجدیدپذیر ارمنستان (که توسط دولت جمهوری ارمنستان تاسیس شده است، هیئت امناء شامل نمایندگان ادارات دولتی می‌باشند) مدیریت خواهد شد. همانطور که کارن آساطوریان، مدیر این بنیاد در گفتگو با اسپوتنیک آرمنیا گفت، ظرفیت ایستگاه شناور حدود 150 کیلووات است و تولید سالانه آن حدود 200 هزار کیلووات بر ساعت خواهد بود. آنها 1.5 سال پیش طراحی ایستگاه را آغاز کردند. اکنون که ایستگاه آماده است، هفته آینده به شبکه برق وصل خواهد شد.

در نتیجه فعالیت ها، این بنیاد پیشنهادهای قانونی را به دولت ارائه خواهد کرد که ساخت چنین ایستگاه‌های جدیدی را ساده خواهد کرد. تاثیر این ایستگاه بر محیط زیست نیز به طور کامل مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. تجربه ایستگاه‌های شناور موجود نشان می دهد که آنها به یک اکوسیستم جدید برای جانوران و گیاهان آبزی (مانند صخره‌های مرجانی) تبدیل می‌شوند. متخصصان بنیاد هم این فرآیندها و هم وضعیت ایستگاه، تأثیر رطوبت بر پانل ها و سازه‌ها و روش های بهینه برای تمیز کردن آنها را بررسی خواهند کرد. این بنیاد به منظور کمک به سرمایه گذاران خصوصی، اسناد فنی، اقتصادی و زیست محیطی این کارخانه را در تارنمای خود منتشر کرده است. یکی از آنها در حال بررسی چنین امکانی در یکی از مخازن نیروگاه وروتان می‌باشد.

https://armeniasputnik.am/20230913/erevanum-bacvel-e-arajin-lvoghacvogh-arevajin-kajany-65750208.html

تورم 12 ماهه ارمنستان در آگوست 2023 تقریباً بدون تغییر بوده است

مارتین گالستیان، رئیس بانک مرکزی ارمنستان(CBA)، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: تورم دوازده ماهه ارمنستان به روند کاهشی خود ادامه داده است، اما کماکان قیمت برخی کالاها و خدمات همچنان بالاست. بانک‌های مرکزی کشورهای شریک تجاری ما، سیاست‌های پولی نسبتا محدودکننده را در آینده نزدیک ادامه خواهند داد. وی همچنین، پیش‌بینی کرد که قیمت‌ها در بازارهای بین‌المللی کالایی همچنان در سطوح پایین باقی بماند. در نتیجه اثرات کاهش تورم بخش خارجی بر اقتصاد ارمنستان حفظ خواهد شد.

https://news.am/eng/news/780266.html

بدهی دولتی ارمنستان از آستانه 11 میلیارد دلار عبور کرده است

تا پایان جولای 2023، بدهی ملی ارمنستان بالغ بر 11 میلیارد و 352 میلیون دلار شده است. بر اساس داده‌های وزارت دارایی ارمنستان، این بدهی نسبت به ابتدای سال 714 میلیون دلار معادل 6.7 درصد افزایش داشته است. 

بدهی عمومی داخلی سریعتر از بدهی خارجی رشد می‌کند. بدهی عمومی خارجی ارمنستان تا پایان تیرماه به 6 میلیارد و 663 میلیون دلار رسید که طی هفت ماهه امسال 218 میلیون دلار معادل 3.4 درصد افزایش یافت. بخش عمده بدهی خارجی وام های دریافتی از سازمان‌های بین المللی و کشورهای خارجی است. 

ارمنستان به جذب وام های جدید برای اجرای برنامه‌های اجتماعی-اقتصادی ادامه می دهد در آوریل سال جاری، قرارداد وام جدیدی بین دولت ارمنستان و بانک بین المللی بازسازی و توسعه (IBRD) تحت عنوان «وام سیاست توسعه سبز، تاب آور و فراگیر» امضا شد. مبلغ کل وام 92 میلیون یورو بود  در عین حال، بدهی داخلی با سرعت بیشتری در حال رشد است. بدهی داخلی در هفت ماهه امسال با 496 میلیون دلار افزایش 11.8 درصدی به 4 میلیارد و 688 میلیون دلار رسید. کل بدهی از ماه می از آستانه 11 میلیارد دلار عبور کرده است. 

با وجود رشد سریع تر بدهی داخلی، اما هنوز این بدهی کمتر از بدهی خارجی است. دولت معتقد است که افزایش سهم بدهی داخلی به کاهش ریسک نرخ ارز کمک می‌کند. بدهی داخلی به درام ارمنستان صادر و ارائه می‌شود و عاری از اثرات منفی نوسانات نرخ تبدیل درام/دلار است. با این حال، از سوی دیگر، این منجر به افزایش ریسک نرخ بهره و هزینه‌های بالاتر خدمات بدهی می‌شود، زیرا نرخ بهره بدهی داخلی اغلب، بالاتر است و همزمان با رشد بدهی دولت، پرداخت بهره بدهی نیز افزایش می یابد. 

بر اساس اعلام وزارت دارایی، در ماه‌های ژانویه تا جولای 2023، حدود 126 میلیارد درام از بودجه دولتی به پرداخت بهره بدهی‌ها اختصاص یافته است که از این میزان، 74 میلیارد درام بهره بدهی داخلی و حدود 52 میلیارد درام مربوط به بهره بدهی‌های خارجی است. از آنجایی که محاسبات و بازپرداخت بدهی خارجی ارمنستان به دلار آمریکا انجام می‌شود و ارزش درام در سال 2022 افزایش یافته است،  سال 2022 سال مناسبی برای پرداخت بدهی بود. به عبارت دیگر، تقویت درام در برابر دلار به نفع بدهی دولت خارجی بود. افزایش ارزش درام در برابر دلار باعث شد که هم ارزش مطلق بدهی بر حسب درام و هم بهره پرداختی کمتر از برنامه پیش بینی شده است.

در سال 2022، بدهی عمومی ارمنستان 15.3 درصد افزایش یافت و از آستانه 10 میلیارد دلار عبور کرد. درام در برابر دلار در سال جاری به تقویت خود ادامه داده است، اما با سرعت بسیار کمتر، اگر در دسامبر 2022، میانگین نرخ مبادله 393.57 دلار آمریکا / درام ارمنستان در محاسبه بدهی دولتی استفاده شده است، در ژوئیه 2023 - 386.22 دلار آمریکا / درام ارمنستان. به عبارت دیگر ارزش دلار تنها 2 درصد کاهش یافت. بنابراین، نوسانات نرخ ارز تاثیر زیادی بر شاخص های بدهی و خدمات رسانی در سال جاری نداشته است.  کل بدهی دولت به دلار 6.7 درصد افزایش داشته باشد، آنگاه بر حسب درام 4.7 درصد افزایش داشته است. به لحاظ پولی بدهی دولت 4 هزار میلیارد و 384 میلیارد درام است.

https://hetq.am/hy/article/159957

 

افزایش 20 درصد سرمایه گذاری خارجی در ارمنستان

 واهان کروبیان، وزیر اقتصاد، از افزایش شدید سرمایه گذاری در ارمنستان در نیمه اول سال 2023 خبر داد.  وی در نشست خبری گفت: در 6 ماهه اول سال 2023، سرمایه گذاری در ارمنستان حدود 20 درصد افزایش یافته است. وی در حاشیه همایش تجاری ارمنستان امارات در ایروان بیان کرد، در سال گذشته حجم مبادلات تجاری ارمنستان و امارات از مرز یک میلیارد دلار گذشت که امارات متحده عربی را به سومین شریک تجاری بزرگ ارمنستان تبدیل کرد.  وی گفت: "امروزه روابط اقتصادی ما با امارات چند وجهی است،

https://arka.am/ru/news/economy/v_armenii_zayavili_o_rezkom_roste_investitsi/

 

روسیه در حال بررسی امکان تامین برق به ارمنستان و سپس به ایران از طریق خاک آذربایجان است 

مسکو در حال بررسی امکان تامین 300 مگاوات برق از طریق خاک آذربایجان به ارمنستان و از آنجا به ایران و سایر کشورها است. نیکلای شولگینوف وزیر انرژی روسیه این موضوع را در مصاحبه با ریانووستی بیان کرد. وی افزود: اکنون در حال بررسی امکان تامین برق از طریق خاک آذربایجان به ارمنستان، از آنجا به ایران و احتمالا سایر کشورها هستیم و در مرحله اول با تهران و باکو توافق می‌کنیم که از زیرساخت های موجود بدون ساخت و ساز جدید استفاده کنیم. به گفته شولگینوف، همه شرکت کنندگان در پروژه به این موضوع علاقه مند هستند.

 https://www.civilnet.am/news/749651

در اتحادیه اقتصادی اوراسیا اپراتور ملی در صورت عمل نکردن به تعهدات خود سی الی پنجاه هزار درام جریمه خواهد شد

اپراتور ملی در صورت عدم ایفای تعهدات حصول اطمینان از قابلیت ردیابی با استفاده از دستگاه‌های ردیاب برای کالاهای تحت کنترل گمرک در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، 30 تا 50 هزار درام جریمه خواهد شد. لایحه قانون «اصلاح قانون مقررات گمرکی» هفتم سپتامبر در جلسه دولت جمهوری ارمنستان به تصویب رسید. این توافقنامه "در مورد استفاده از دستگاه‌های ردیاب برای ردیابی حمل و نقل در اتحادیه اقتصادی اوراسیا" در 19 آوریل سال 2022 امضا شد.

بر اساس این مصوبه، اگر اپراتور ملی ظرف یک ماه مجدداً تخلف کند، 50 هزار درام جریمه خواهد شد. اگر تخلف بیش از دو بار در یک ماه انجام شود می‌تواند دلیلی بر لغو فعالیت اپراتور ملی شود. لازم به ذکر است که اپراتور ملی عملکرد سیستم اطلاعاتی را برای اعمال قابلیت ردیابی حمل و نقل از طریق قلمرو کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا به صورت دائمی و در 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه روز تضمین می‌کند. با تصویب این لایحه، برنامه ریزی شده است که اثربخشی کنترل انجام شده توسط مقامات گمرکی در کشورهای عضو اتحادیه افزایش یابد.

https://armeniasputnik.am/20230907/eatmum-azgajin-operatvory-ktuganvi-30-50-hazar-dramvov-ete-chkatari-ir-partavvorutjuny-65417207.html

 

صادرات ارمنستان به کشورهای اوراسیا تقریبا سه برابر شده است

به گزارش «اینترفکس»، ایا مالکینا، نماینده رسمی‌کمیسیون اقتصادی اوراسیا طی نشست خبری اعلام کرد که حجم تجارت متقابل بین کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال 2023 بر اساس نتایج نیم سال اول 13 درصد افزایش داشته است.

تجارت متقابل کالا در کشورهای اوراسیا پویایی مثبتی را به ثبت می رساند. در سال 2023 بر اساس نتایج نیمه اول سال، حجم تجارت متقابل بین کشورهای اوراسیا 13 درصد افزایش یافته است. سهم گردش مالی متقابل از گردش مالی تجارت خارجی اتحادیه اوراسیا طی یک سال 13 تا 18 درصد افزایش یافته است.

مالکینا همچنین خاطرنشان کرد که ارمنستان صادرات خود را به کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا تقریباً 3 برابر، قزاقستان - 37 درصد افزایش داده است، حجم عرضه از قرقیزستان به بازار اتحادیه اقتصادی اوراسیا عملاً در سطح سال قبل باقی ماند و 0.4 درصد افزایش یافته است.

https://armeniasputnik.am/20230913/eatm-erkner-hajastanic-artahanumy-grete-3-angam-avelacel-e-eth-pashtvonakan-nerkajacucich-65748714.html

 

سومین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین دولتی ارمنستان و عراق

سومین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین دولتی ارمنستان و عراق سه شنبه و چهارشنبه(12 الی 13 سپتامبر) در بغداد پایتخت عراق برگزار شد. به نقل از وزارت اقتصاد ارمنستان، واهان کروبیان، وزیر اقتصاد، از سمت ارمنستان، رئیس این کمیسیون بود و عباس المالکی، وزیر کشاورزی عراق، رئیس کمیسیون طرف عراقی بود. در این دیدار چشم‌انداز همکاری‌های اقتصادی دوجانبه در زمینه‌های متعدد مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در نتیجه این دیدار و بر اساس توافقات انجام شده طی آن با طرف عراقی، پروتکل سومین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین دولتی ارمنستان و عراق به امضا رسید.

https://news.am/eng/news/780619.html

تجارت با امارات نسبت به سال گذشته 3 برابر افزایش یافته است

بیش از 100 تاجر از امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) و بیش از 200 تاجر ارمنستانی در همایش تجاری ارمنستان - امارات گرد هم آمدند. این بزرگترین همایش تجاری ارمنی-اماراتی است که در 25 سال گذشته برگزار شده است.

واهان کروبیان، وزیر اقتصاد ارمنستان، پیش از آغاز این رویداد روز دوشنبه(18 سپتامبر) به خبرنگاران گفت: روابط اقتصادی ما با امارات رو به پیشرفت است. در سال گذشته تجارت بین ارمنستان و امارات از مرز یک میلیارد دلار عبور کرد. امارات متحده عربی به همراه روسیه و چین به یکی از سه شریک تجاری بین المللی ارمنستان تبدیل شده است و بر اساس داده‌های هفت ماهه اول سال جاری، مبادلات تجاری بالغ بر 870  میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل سه برابر بیشتر است. وی تاکید کرد که روابط اقتصادی ارمنستان با امارات در حوزه مالی و همچنین سرمایه گذاری، املاک، تجارت، صنعت، فرهنگ، مراقبت های بهداشتی و گردشگری در حال توسعه است. هفته گذشته در جریان سفر آرارات میرزویان- وزیر امور خارجه ارمنستان- به امارات، توافق‌نامه‌ای امضا شد که الزام ویزاهای ورودی را لغو می‌کند که برای ارمنستان از نظر گردشگری ورودی و خروجی مهم است. کروبیان خاطرنشان کرد: امارات یک مقصد ترجیحی برای گردشگران ارمنی است که در دسترس‌تر و مقرون به صرفه‌تر می‌شود؛ ما معتقدیم که همین امر برای ارمنستان نیز صادق است. "ما پتانسیل های استفاده نشده زیادی داریم و این همایش تجاری برای ما اهمیت زیادی دارد. اکنون تعدادی از پروژه‌های بزرگ در حال بررسی هستند. یک طرح سرمایه گذاری بزرگ در بخش املاک و مستغلات، در بخش گردشگری و در بخش بهداشت و درمان وجود دارد.  در این همایش، فرصت های سرمایه گذاری در ارمنستان به شرکت کنندگان ارائه شد و همچنین نمونه‌های موفق از شرکت های فعال در ارمنستان با سرمایه اماراتی‌ها ارائه شد.

https://news.am/eng/news/781377.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما