معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۲۱- ۰۹:۴۸ - مشاهده: ۷۵

اخبار اقتصادی عراق - نجف اشرف

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عراق - نجف اشرف، دیوانیه و المثنی در هفته سوم شهریورماه 1402 مندرج در سانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

 دیدار معاون استاندار نجف با کاردار هلند در عراق:

هاشم الکرعاوی معاون اول استاندار نجف در دیدار با کاردار هلند در عراق اظهارداشت: نجف اشرف از اولین استان‌های کشت کننده برنج با بیش از 149 هزار تن و گندم با 198 هزار تن در عراق است. وی اضافه کرد، این استان یکی از مکان‌های مناسب برای سرمایه گذاری و ساخت و ساز می‌باشد. کرعاوی گفت، یکی از اولویت های استان تکمیل زیرساخت هاست و برای 10 سال آینده علاوه بر پروژه‌های آموزشی و بهداشتی برنامه‌هایی در زمینه ساخت جاده‌ها دارد و در حال اجرای آن می‌باشد. وی ابراز امیدواری کرد، دولت هلند در روند سرمایه گذاری و اجرای پروژه‌های عمرانی همکاری نماید، به ویژه در بخش کشاورزی و روش های آبیاری مدرن تا استان بر مشکل کم آبی غلبه نماید. جاکوب ویسل کاردار هلند نیز گفت، شرکت های هلندی در جنوب عراق فعالیت می‌کنند که در این زمینه با دولت محلی برای توسعه بخش کشاورزی و ساخت و ساز هماهنگ خواهیم کرد.

افزودن واحد تولیدی جدید با ظرفیت 70 هزار بشکه در روز به پالایشگاه نجف:

وزارت نفت عراق در حال بررسی افزودن یک واحد تولیدی جدید به پالایشگاه نجف با ظرفیت 70 هزار بشکه در روز می‌باشد. حیان عبدالغنی معاون نخست وزیر در امور انرژی و وزیر نفت عراق با تأکید بر تمایل آن وزارتخانه به افزایش و ارتقاء ظرفیت پالایشگاه‌های ملی گفت، واحدهای تولیدی جدید برای ارتقاء کیفیت فرآورده‌های نفتی می‌باشد. وی در جریان بازدید از پالایشگاه نجف، با اشاره به تأمین نفتا به میزان 825 هزار لیتر و 650 هزار لیتر نفت سفید و 650 هزار لیتر نفت سیاه در روز، بر تأمین سوخت نیروگاههای برق استان‌های نجف و کربلا با نفت سیاه به مقدار تقریبی 6 میلیون لیتر در روز تأکید کرد.

پالایشگاه نجف یکی از پالایشگاه‌های مرکزی عراق با ظرفیت تولید حدود 30 هزار بشکه در روز است و بغداد در صدد است با افزودن ظرفیت تولید حدود 70 هزار بشکه در روز کل تولید پالایشگاه را به 100 هزار بشکه فرآورده‌های مختلف نفتی برساند. هدف عراق رسیدن به خودکفایی در سوخت در کنار توسعه تولید نفت و گاز برای مقابله با بحران برق می‌باشد.

پیگیری میدانی اجرای سامانه آبیاری در استان نجف:

اداره منابع آبی بخش مشخاب نجف اعلام کرد، به پیگیری میدانی و نظارت بر پمپ های آب کشاورزی واقع در دو طرف رود فرات ادامه می دهد تا از تعهد کشاورزان منطقه به اجرای سیستم آبیاری تهیه شده توسط وزارت ذیربط به منظور حفظ آب موجود و رسیدن آن به زمین‌های کشاورزی اطمینان حاصل نماید.

نخست وزیر با قرار دادن استان دیوانیه در طرح بانک املاک و مستغلات موافقت کرد:

حیدر محمد مکیه رئیس سازمان ملی سرمایه گذاری از موافقت محمد شیاع السودانی نخست وزیر با گنجاندن استان دیوانیه در طرح بانک املاک خبر داد. وی گفت، سودانی موافقت کرد استان دیوانیه را در طرح بانک املاک برای مسکن قرار دهد، زیرا این استان از شرایط اقتصادی استثنایی و ناتوانی شهروندان در خرید واحدهای مسکونی رنج می‌برد. بانک مرکزی عراق از سال 2015 مبلغ 6 تریلیون دینار برای اجرای دو طرح اعطای وام مسکن اختصاص داد. 5 تریلیون دینار برای بانک های بخش صنعتی، کشاورزی، املاک و صندوق مسکن و یک تریلیون دینار به بانک های خصوصی.

استاندار دیوانیه: مهاجرت نکنید، آب فرات را به شافعیه و السنیه منتقل می‌کنیم.

کاهش سطح آب رودخانه حفار بزرگ که تغذیه کننده بخش های شافعیه و سنیه در دیوانیه است، باعث توقف فعالیت ایستگاه‌های آبرسانی و در نتیجه مهاجرت خانواده‌ها از اکثر روستا های منطقه شده است. در این حال استاندار دیوانیه بر تأمین آب توسط تانکرها بعنوان راه حل موقت بحران تا ایجاد یک خط اصلی از رودخانه فرات تأکید کرد. میثم الشهد گفت، کم آبی با متوقف شدن ایستگاه‌های رودخانه‌های فرعی تأثیر زیادی بر شافعی‌ها و اهل سنت داشته است. وی اضافه کرد، راهکاری توسط وزارت منابع آبی در نظر گرفته شده شامل گسترش خطوط خام از رودخانه اصلی برای راه اندازی ایستگاه‌های آب و تغذیه روستاها و مناطق مورد نظر که عملکرد ایستگاهها را بدون توجه به سطح آب تضمین می‌کند.

راه اندازی کارخانه شیر و شیرخشک در المثنی در آینده نزدیک:

هیأت سرمایه گذاری استان المثنی از شروع عملیات احداث کارخانه تولید شیر و شیر خشک در آینده نزدیک خبر داد. این کارخانه برای تولید شیر و پودر شیر و قوطی‌های فلزی ایجاد می‌شود. مهندس عادل الیاسری رئیس هیأت سرمایه گذاری المثنی گفت، این کارخانه یکی از بزرگترین کارخانه‌ها در سراسر عراق خواهد بود که نیاز محلی به شیر و پودر شیر در تمامی استان‌های عراق را برطرف می‌کند، ضمن اینکه فرصت های شغلی را برای جوانان استان فراهم می نماید. وی اضافه کرد، چهار ماه قبل کارخانه « التکامل العربی» جهت تولید رب گوجه فرنگی، سس و کچاب افتتاح شد که یکی از پروژه‌های مهم استان است و با تولید ماهیانه 13 هزار تن بازار محلی را پوشش داده و کیفیت محصول آن از مشابه خارجی بهتر است.

مشارکت چینی‌ها در احداث کارخانه سیمان در المثنی:

سازمان سرمایه گذاری المثنی طرح تأسیس کارخانه‌های جدید از جمله پروژه خیرات المثنی ( کارخانه سیمان ) را در جلسه ای با مشارکت شرکت های چینی مورد بررسی قرار داد. عادل الیاسری رئیس سازمان مذکور گفت، در این کارخانه سیمان بسیار عالی که یکی از مواد اساسی ساختمان است تولید می‌شود و دولت مصمم است در جهت خودکفایی در تولید سیمان تعدادی از این کارخانه‌ها ایجاد نماید. ضمن اینکه این پروژه 500 الی 600 فرصت شغلی ایجاد می نماید. وی تأکید کرد که شرکت چینی سینما سوژو مراحل اولیه تست خاک را انجام داده و تأیید شده که نوع خاک برای تولید سیمان بسیار مناسب است. وی اضافه کرد، شرکت چینی تاکنون 7 کارخانه در عراق راه اندازی کرده و از تجربه و سابقه خوبی در بازار عراق برخوردار است. هزینه این پروژه بالغ بر 200 میلیون دلار با ظرفیت تولید 5 هزار تن در روز می‌باشد و اجرای آن 18 ماه بطول خواهد انجامید.     

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما