معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۰- ۱۱:۴۸ - مشاهده: ۱۴۶

اخبار اقتصادی شرق افغانستان – جلال آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شرق افغانستان در دهه اول شهریور ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

برگزاری نمایشگاه یک‌روزه محصولات زراعتی و دامی در استان ننگرهار

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته درنتیجه سعی و تلاش مسئولین ریاست زراعت ننگرهار و همکاری سازمان IRC نمایشگاه‌های جداگانه‌ای یک‌روزه محصولات زراعتی و دامی در شهرستان سرخ‌رود و بتی کوت این استان برگزار شد. در این نمایشگاه 77 نفر بانوان از روستاهای خیرآباد، بالا باغ، کشکک و باغبانی و 40 نفر از بانوان از روستاهای مختلف بتی کوت محصولات کشاورزی و دام‌پروری خود را به نمایش گذاشتند. در ادامه ین مطلب آمده که از میان این محصولات گوجه‌فرنگی، بادمجان، پیاز، فلفل، سیر، ماست لیمویی، کوچ، دوغ و پنیر به نمایش به نمایشگاه گذشتند. در این نمایشگاه دو مغازه از سوی دفتر IRC برای خرید محصولات کشاورزی و دامی آنان معرفی شد تا محصولات کشاورزی و دام‌پروری آن‌ها را به قیمت مناسب خریداری نمایند.

https://t.me/nmic96/99239

مشکلات ساکنین استان ننگرهار از کمبود خدمات بهداشت

قاری زاهد و نجی الله دو نفر از ساکنین منطقه مجکندول در شهرستان دره نور استان ننگرهار می‌گویند، ساکنین چهار روستای بزرگ  و برخی مناطق استان کنر که در جوار این منطقه موقعیت دارد بیمارانشان را به تنها مرکز بهداشتی این منطقه می‌آورند اما این مرکز با توجه به کمبود دارو و وسایل لازم، ظرفیت  عرضه خدمات  بهداشتی به مردم  را ندارد. آن‌ها از حکومت می‌خواهند تا با در نظر گرفتن جمعیت این شهرستان امکانات بهداشتی را برای مردم فراهم نمایند.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i222244

ساخت باغچه‌های خانگی برای ۱۵۰۰ زن بی‌بضاعت در ننگرهار

مسئولین ریاست زراعت و دام‌پروری ننگرهار می‌گویید کار ایجاد باغچه‌های خانگی برای ۱۵۰۰ زن بی‌بضاعت و بی‌سرپرست در سه شهرستان این استان را آغاز کرده است. به گفته مسئولین، این زنان در بخش زراعت و تجارت آموزش خواهند دید و این کار در بخش تقویت اقتصادی به آن‌ها کمک می‌کند. در حال حاضر قسمت اول این کار که تهیه لیست خانم‌های بی‌بضاعت است، آغاز گردیده و در آینده نزدیک کارهای عملی آن نیز آغاز خواهد شد. اجمل سبحانی، سخنگوی ریاست زراعت ننگرهار به آژانس خبری پژواک گفت برای  ۱۵۰۰ زن بی‌بضاعت در شهرستان‌های لعل‌‎پوری، گوشتی و شینواری (غنی‌خیل) این استان، باغچه‌های خانگی ساخته می‌شود.

https://pajhwok.com/fa/2023/08/26/home-gardens-are-being-built-for-1500-poor-women-in-nangarhar/

افزایش محصولات خرما در ننگرهار

مسئولین ریاست کانال استان ننگرهار می‌گویند محصولات خرما نسبت با سال گذشته افزایش‌یافته است. در ادامه این مطلب به نقل از مهندس عبدالقیوم اطرافی مسئول مزرعه‌های خرما ریاست مسئولین ریاست کانال ننگرهار آمده سال گذشته محصولات خرما حدود ۱۶ الی ۱۸ تن خرما بود ولی در نتیجه سعی و تلاش کارکنان و مسئولین این ریاست اکنون محصولات آن‌ها 20 الی 22 تن تخمین زده شده است. استان ننگرهار به دلیل آب و هوای مناسبی برای فصل‌ها مختلف درختان خرما رشدی خوبی در این استان داشته است به نقل از مسئولین ریاست کانال در باغ‌های این کابل بیش از 2700 درخت خرما غرس شده است. مولوی غلام الرحمن کظیم رئیس کانال ننگرهار ضمن تائید محصولات خرما گفته است که آن‌ها دارند تا محصولات آن‌ها بیش از 22 تن شود.

https://www.etilaatroz.com/ps/21696

به بهره‌برداری سپردن 23 پروژه توسعه‌ای در ننگرهار

وزارت احیا و توسعه‌ای دهات از تکمیل کار و بهره‌برداری 23 پروژه توسعه‌ای در ننگرهار خبر داد. دفتر مطبوعاتی وزارت احیا و توسعه دهات با انتشار خبرنامه‌ای نوشته است کار 23  پروژه توسعه‌ای در ۱۲ شورای توسعه‌ای شهرستان رودات ننگرهار تکمیل شد. در ادامه این مطلب آمده، این پروژه‌ها شامل پاکسازی یک‌صد و شش کیلومتر کانال، ساخت سیزده کیلومتر جاده، 27 پل کچک، دو سربند، 120 متر کانال و یک کیلومتر دیوار ضد سیل می‌باشد که به کمک مالی اداره یونپس (UNPS) و به همکاری فنی موسسه داکار زیر چتر و نظارت ریاست احیا و توسعه‌ای دهات ننگرهار تکمیل و به بهره‌برداری سپرده شد.

https://bakhtarnews.af/dr/بیست-سه-پروژه-انکشافی-در-ننگرهار-به-به/

 به پایان رسیدن کار بازسازی و پاکسازی کانال عمومی سالار استان کنر

کار بازسازی و پاکسازی کانال (شبکه آب‌رسانی) عمومی سالار استان کنر که بزرگ‌ترین کانال در سطح در استان است  به پایان رسید. دفتر رسانه‌های وزارت انرژی و آب با ارسال خبرنامه نوشته است کار کانال عمومی سالار در استان کنر که درنتیجه سیل‌های اخیر بخش‌های زیادی آن تخریب و از رسوبات پر گردیده بود با تلاش‌های مسئولین حوزه رودخانه‌ای کنر دوباره بازسازی و همچنان  کار پاکسازی اضطراری آن به پایان رسید. این کانال در سطح  کنر بزرگ‌ترین کانال زراعتی است که اهمیت ویژه اقتصادی دارد. مولوی قدرت الله ابوحمزه استاندار کنر و ملا دوست‌محمد حنفی رئیس حوزه رودخانه‌ای  کنر گفته‌اند که کار پاکسازی سربندها، کانال‌های فرعی و آب‌روهای وابسته به این کانال  هم به‌زودی آغاز خواهد شد.

https://bakhtarnews.af/dr/کار-بازسازی-و-پاککاری-کانال-عمومی-سا/

آغاز کار ساخت یک جاده در نورستان

روزنامه دولتی باختر در مطلبی نوشته است کار ساخت یک جاده در نورستان آغاز شد. این جاده‌ یکهزار و شش صد و هفتاد و سه متر طول و شش متر پهنا دارد و ده‌ها روستای شهرستان نورگرام را به بازار و جاده‌ی عمومی وصل می‌کند. هزینه ساخت این جاده که سه میلیون افغانی می‌شود از سوی سازمان ملل متحد پرداخت می‌شود که با آغاز این پروژه، ده‌ها نفر از ساکنین محل نیز مشغول کار می‌شوند.

https://bakhtarnews.af/dr/آغاز-کار-ساخت-یک-جاده-در-نورستان/

  افتتاح چهار پروژه بهداشتی در کنار ساخت یک بیمارستان یک‌صد تختخوابی در نورستان

مقامات بهداشت طالبان در نورستان می‌گویند که چهار پروژه‌ی بهداشتی در نورستان، به بهره داری سپرده شد. این پروژه‌ها، شامل ساخت بیمارستان یک‌صد تختخوابی ولایتی، ایجاد مرکز درمانی تختخوابی برای معتادین، تأسیسات برای نگهداشت واکسینه و 25 مرکز کوچک بهداشتی در شهرستان نورستان، خوانده شده است. مولوی اسحق صاحب زاده، معاون مالی و اداری  وزارت بهداشت در مراسم گشایش این پروژه‌ها گفت که امارت اسلامی تلاش دارد خدمات بهداشت را به همه شهروندان به گونه یکسان و عالی، ارائه کند. نامبرده از اجرا ده‌ها پروژه بهداشتی در جریان امسال در سطح افغانستان خبر داد. مولوی نقیب الله نوری، رئیس صحت عامه نورستان به آژانس نقیب الله نوری، رئیس بهداشت طالبان برای نورستان گفت این چهار پروژه بهداشتی از سوی اسحاق صاحب زاده معاون مالی و اداری طالبان در شهر پارون مرکز این استان افتتاح شد که با بهره‌گیری از تأسیسات جدید، بخش اعظمی از مشکلات بهداشتی در نورستان حل خواهد شد. نامبرده گفته است بیمارستان 100 تختخوابی استان و بیمارستان 20 تختخوابی ترک اعتیاد فاقد ساختمان هستند و در منازل استیجاری خدمات بهداشتی را ارائه خواهند کرد. به گفته نامبرده یونیسف با هزینه 12.5 میلیون افغانی یک ساختمان دوطبقه را برای نگهداری ایمن دوز واکسینه‌ها در مرکز نورستان پارون ساخته است.

قبل از این در نورستان بیمارستان ولایتی وجود نداشت و ساکنین این استان با مشکلات جدی مواجه بودند و برای حل مشکلات بهداشتی خود مجبور بودند تا با سپری کردن جاده خراب این استان به استان‌های کنر و ننگرهار سفر کنند. مردم نورستان از افتتاح این مراکز بهداشتی خرسند هستند اما از حکومت طالبان می‌خواهند تا یک ساختمان استاندارد، تجهیزات کامل و به کارگیری پزشکان متخصص برای بیمارستان 100 تختخوابی این استان فراهم کند.

https://www.etilaatroz.com/ps/21733

 در ننگرهار، UNDP فرصت‌های تجارت، آموزش فنی و تجارت کوچک را فراهم می‌کند

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته، عبدالاحد شینواری مسئول سازمان UNDP و همکاران نامبرده در منطقه مشرقی در دیدار با مولوی سعید احمد بنوری، معاون استاندار ننگرهار گفت که در ایجاد تجارت، آموزش‌های فنی و کسب‌وکارهای کوچک در این استان برنامه‌ریزی می‌شود. مسئولین این سازمان گفتند که تلاش می‌کنند در اطراف گذرگاه تورخم به خاطر تقویت وضعیت اقتصادی مردم زمینه کاروبارهای کوچکی را برای مردم فراهم کنند. در ادامه این مطلب آمده که مسئولین سازمان مذکور گفت همچنان در هماهنگی با مسئولین ریاست اقتصاد ننگرهار در آن عده از شهرستان‌ها که جوانان آن به کارهای شدید نیاز دارد برنامه‌ها و دوره‌های آموزشی فنی کوتاه‌مدت جهت دریافت کاروبار به آن‌ها فراهم سازند. مولوی سعید احمد بنوری، معاون استاندار ننگرهار از اجرا پروژه‌های مهم در این استان از مسئولین UNDP تشکر کرده و اظهار داشت، جنگ‌های اخیر، خشک‌سالی و سایر موارد مشکلات زیادی را به مردم ایجاد کرده و کمک‌های اندکی هم می‌تواند مشکلات مردم را تا حدی حل نمایند. بنوری گفت مقام استان ننگرهار در پروژه‌های مذکور که از سوی مسئولین سازمان (UNDP) یاد شد همکار خواهد کرد ولی معاون استاندار ننگرهار خواهان اجرا این پروژه‌ها در مناطق شد که مردم برای بیشتر نیاز دارند. مولوی فضل هادی احمد، نماینده وزارت خارجه از مسئولین سازمان UNDP در افغانستان خواست تا در زمینه انتقال بیماران افغان به پاکستان نیز همکارهای لازمی را انجام دهند تا به مشکلات بیماران نیز رسیدگی لازمی صورت گیرد.

https://t.me/nmic96/99383

ساخت 88 گلخانه در استان ننگرهار

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته، در نتیجه سعی و تلاش ریاست زراعت و همکاری مالی سازمان غذایی جهان (WFP) و همکاری فنی موسسه اید اکشن(AID ACTION) در شهرستان‌های چپرهار، پچیراگام، شینوار، گوشته، سرخ‌رود، رودات و بهسود به‌منظور ساخت ۸۸ گلخانه بررسی‌های اولیه انجام‌شده است. مولوی عبدالستار محمد، رئیس زراعت استان ننگرهار گفت، هدف از ساخت گلخانه‌های در شهرستان‌های مذکور این‌که در این شهرستان‌های کشاورزان با کمبود آب مواجه هستند که با ساخت این گلخانه‌ها در محصولات زراعتی آن‌ها افزایش به میان خواهد آمد.

https://t.me/nmic96/99423

 تلاش برای ایجاد اقتصاد‌های کوچک برای جوانان در لغمان

تلاش‌ها برای ایجاد اقتصادهای کوچک به صدها جوان در لغمان، در حال نهایی شدن است. در چارچوب این تلاش‌ها، دویست چهل جوان از سوی ریاست کار و امور اجتماعی لغمان در کارگاهی، فنی آموختند. هاشمی رئیس کار و امور اجتماعی لغمان گفته این جوانان به کمک نهاد اچ اچ آر دی، برای شش ماه، خیاطی، ترمیم ماشین، گوشی‌های موبایل، مهندسی برق و مرغ داری را فراگرفتند و در پایان ابزار کار دریافت کردند. ذبیح‌الله شیرزاد، مسئول برنامه‌های نهاد اچ اچ آر دی (HHRD) می‌گوید که قرار است صدها جوان رویگردانی را نیز فن بیاموزانند. جوانان فارغ شده خوشحال هستند که با استفاده از حرفه‌ی شان پس‌ازاین می‌توانند اقتصاد خود و خانواده‌شان را تقویت بخشند.

https://bakhtarnews.af/dr/تلاش-برای-ایجاد-اقتصادهای-کوچک-برای/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما