معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۴۴

اخبار اقتصادی شرق افغانستان – جلال آباد

اهم اخبار و تحولات اقتصادی شرق افغانستان در دهه سوم مرداد ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

ساخت سرپناه برای 177 خانواده در استان لغمان

مسئولین در ریاست امور مهاجرین استان لغمان می‌گویند کار ساخته سرپناه دائمی‌برای 177 خانواده عودت کننده آواره شده و نیازمند با همکاری مالی اداره پناهندگان سازمان ملل متحد به ارزش بیش از 60 میلیون افغانی در این استان آغازشده است. در مراسم که به مناسبت آغاز کار این پروژه در شهرستان الیشنگ استان لغمان برگزارشده بود رئیس مهاجرین استان گفت، بر اساس تفاهم انجام‌شده قرار است برای 325 خانواده مستحق سرپناه دائمی ساخته شود. به گفته رئیس مهاجرین استان لغمان، اکنون کار احداث سرپناه برای 177 خانواده آغاز می‌شود اما کار ساخت یک شمار دیگر آن پس از تکمیلی 177 خانه آغاز خواهد شد. به گفته نامبرده این سرپناه‌های مسکونی به هزینه 60 میلیون 578 هزار و 604 افغانی در مدت چهار ماه تکمیل خواهد شد. همچنان برای 885 نفر زمینه کار نیز فراهم‌شده است. در مراسم مذکور مسئول زون شرقی اداره پناهندگان سازمان ملل متحد نیز صحبت نموده و از اجرا برنامه مذکور شده در زمان معاون شده اطمینان داده است. مراسم کلنگ زنی آن با حضور نماینده‎های ادارات محلی و مسئول زون شرقی اداره پناهند‌گان سازمان ملل متحد در منطقه الیشنگ از اطراف مرکز آن استان گذاشته‌شده است. این وزارت در حالی از ساخت سرپناه‌های دائمی در این استان برای مهاجرین برگشته از کشورهای خارجی خبر داده است که همه‌روزه صدها نفر از کشورهای خارجی به‌خصوص ایران و پاکستان به افغانستان عودت کرده و نیاز به سرپناه دارند. قبل از این مقامات در وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی گفته بودند که برای مهاجرین عودت کننده به کشور هرازگاهی در همکاری با مؤسسات کمک‌کننده مساعدت می‌کنند، همچنان زمینه انتقال آنان را به مناطقشان نیز فراهم می‌کنند. قابل‌ذکر است که پیش‌ازاین نیز دفتر سازمان ملل متحد، صدها سرپناه دائمی‌برای زلزله‌زدگان استان‌های پکتیا و پکتیکا ساخته بود.

https://www.avapress.com/fa/news/274694/177-خانواده-ولایت-لغمان-سرپناه-اعمار-می-گردد

 ایران به یک مدرسه در ننگرهار تجهیزات آموزشی اهدا کرد

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جلال‌آباد به یک مدرسه دخترانه در شهرستان خوگیانی این استان مواد درسی کمک کرد. در این مطلب آمده دانش آموزان این مدرسه نیازمندی‌های زیادی داشتند که مهم‌ترین این نیازمندی‌ها کتب درسی و لوازم کمک‌درسی بود. سرکنسول جمهوری اسلامی ایران گفت: در قدم نخست با این مدرسه حدود  یک هزار جلد کتاب درسی، پنج قفسه کتاب چوبی، چهارده تخته فرش‌های پلاستیکی  و همچنان تخته‌های سفید کمک کرد. سرکنسول جمهوری اسلامی ایران گفت، در آینده نیز کمک‌های لازم را به این مدرسه انجام خواهد داد. سید داود آمر آموزش پرورش شهرستان خوگیانی ضمن قدردانی از این کمک‌ها، خواستار کمک‌های بیشتر شده و نامبرده اظهار داشت مدارس شهرستان خوگیانی  علاوه از سرپناه در بخش‌های دیگر به کمک نیاز دارد.

https://parstoday.ir/dari/news/afghanistan-i220980

 مسئولین رئیس بهداشت ننگرهار نشست هماهنگی را با سازمان (IOM) برگزار کردند

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته است دکتر محمدرحیم قلندری، رئیس بهداشت استان ننگرهار با مسئولین سازمان مهاجرت (IOM) که مهندس عتیق الله وزیری، مسئول حفظ و مراقبت نیز حضور داشت ملاقات کرد. مسئولین سازمان مذکور در رابطه با فعالیت‌های کاری خود گزارشی مختصری را به آقای قلندری شریک ساخته و در زمینه ساخت ساختمانی آن عده از مراکز بهداشتی که مشکل‌دارند و همچنان در زمینه تقویت ظرفیت پرسنل مراکز بهداشتی اعلام همکاری نمودند. رئیس بهداشت استان ننگرهار از برگزار نشست از مسئولین سازمان مهاجرت تشکری کرده و برگزاری چنین نشست‌هایی را در زمینه تقویت همکاری و هماهنگ‌های دوجانبه مهم خواند و اعلام همکاری با مسئولین سازمان مهاجرت در اجرا کارهای آنان نیز نمود.

https://t.me/nmic96/98906

 بازدید استاندار ننگرهار از پروژه برق خورشیدی در شهرستان دره نور

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته، حاجی ملا محمد نعیم اخند، استاندار ننگرهار و هیئت همراه نامبرده به شهرستان دره نور این استان رفته و از پروژه 340 کیلووات برق خورشیدی بازدید نموده‌اند. رضوان‌الله، مسئول پروژه مذکور در رابطه با ساخت، کارکرد و استفاده این پروژه گزارشی مختصری را با استاندار ننگرهار و هیئت همراه نامبرده شریک ساخته و اظهار داشت که‌ با ساخت این پروژه 8 روستا و حدود ۲ هزار خانواده از نور برق مستید خواهد شدند و یک هزار وات برق آن نیز اضافه می‌باشد اگر امکانات بیشتری به آنها فراهم شود می‌تواند سایر روستای این شهرستان را برق‌رسانی کند. حاجی ملا محمد نعیم اخند، استاندار ننگرهار با ابراز خرسندی از اجرای این پروژه گفت تلاش می‌کند تا با ادارات مربوط صحبت نموده و برق اضافه را به روستاهای باقی‌مانده این شهرستان توزیع شود. استاندار ننگرهار مسئولین پروژه مذکور هدایت داد تا در مراقبت از این پروژه دقت لازم داشته باشند. پروژه 340 کیلووات برق خورشیدی و آبی در شهرستان دره نور استان ننگرهار به همکاری کره جنوبی با هزینه 4.4 میلیون دلار در سال 1400 منظور شده بود که برای 8 روستای شهرستان دره نور برق را فراهم خواهد کرد.

https://t.me/nmic96/98925

 بازدید استاندار ننگرهار از امور کارهای شبکه آب‌رسانی بالاکوت

حاجی ملا محمد نعیم اخند استاندار ننگرهار همراه با مولوی فضل باری فضلی معاون وزارت زراعت، مولوی غلام الرحمن کظیم، رئیس کانال، مولوی عبدالستار محمد رئیس زراعت، مولوی محمد اکرام عثمان، رئیس نظارت فرمان‌ها و دستورات رهبری، قاری قاضی عادل، سخنگوی استانداری و سایر مسئولین از جریان کار شبکه آب‌رسانی بالاکوت شهرستان کوت این استان بازدید کردند. این پروژه که از سوی موسسه PMS ژاپن اجرا می‌شود، از سوی مسئولین آن به استاندار ننگرهار گزارشی کار خود را شریک ساخته و گفتند که این پروژه با هزینه مالی 919 هزار دلار و به طول 4.3 کیلومتری شبکه آب‌رسانی، 4 کیلومتر جاده، 2500 متر سد آب که ظرفیت نگهداری 83 هزار مترمکعبی آب دارد تا دو ماه آینده به بهره‌برداری سپرده خواهد شد و در کنار این کانال 11 هزار درختان مختلف ازجمله گردو و بادام کاشت می‌شود که بر زیبایی و ارزش کانال خواهد افزود و این کار توانی آب‌رسانی 570 هکتار زمین را خواهد داشت.

https://t.me/nmic96/98983

 تأکید معاون وزارت زراعت بر حفاظت از جنگل‌ها در استان ننگرهار

مولوی فضل باری فضلی معاون مالی و اداری وزارت زراعت، در جریان سفر به شهرستان دره نور استان ننگرهار بر حفاظت از جنگل‌ها تأکید کرد. وزارت زراعت با انتشار خبرنامه‌ای نوشته که مولوی فضل باری فضلی معاون مالی و اداری وزارت زراعت درحالی‌که ملا محمد نعیم اخند استاندار ننگرهار، مولوی غلام الرحمن کظیم، رئیس کانال ننگرهار و تعداد از مسئولین محلی استان ننگرهار وی را همراه می‌کردند از جنگل‌ها و مناطق علفچر شهرستان دره نور ننگرهار بازدید کردند و در سخنانی خود جنگل را سرمایه ملی کشور خواند و از مسئولین محلی خواست تا در حفاظت آن توجه جدی نمایند.

https://bakhtarnews.af/dr/معین-وزارت-زراعت-بر-حفاظت-از-جنگلات-در-ن/

ساخت سرپناه برای یک هزار و 400 خانواده آواره شده در ننگرهار

مقامات محلی در استان ننگرهار می‌گویند برای 1400 خانواده آواره شده داخلی در شهر جلال‌آباد و 22 شهرستان این استان با همکاری مالی کمیسیاریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان سرپناه ساخته می‌شود. دفتر رسانه‌های استان ننگرهار روز گذشته در گزارشی نوشته این پروژه در شهر جلال‌آباد و ۲۲ شهرستان این ولایت راه‌اندازی می‌گردد.

در خبرنامه دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار آمده این پروژه به تلاش مسئولین ریاست اقتصاد، ریاست امور مهاجرین و مساعدت مالی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل و همکاری فنی سازمان «WAW» آغاز می‌شود. پیش‌ازاین نیز، کمیساریای عالی سازمان ملل‌ متحد در امور پناهندگان اعلام کرده بود که قرار است که برای آوارگان و عودت کنندگان در استان لغمان 325 سرپناهی دائمی ساخته شود. قابل‌ذکر است که تعداد مهاجرین برگشته به کشور به چالش عدم مسکن مواجه‌اند که سازمان‌های خارجی در حال کمک به این آوارگان هستند.

https://www.avapress.com/fa/news/275128/یک-هزار-400-خانواده-بی-جاشده-ننگرهار-سرپناه-اعمار-می-گردد

 به بهره‌برداری سپردن ۳ پروژه در استان ننگرهار

دفتر مطبوعاتی استان ننگرهار در مطلبی نوشته، زیر چتر برنامه‌های ریاست احیاء‌ و توسعه‌ای دهات استان ننگرهار و همکاری مالی سازمان (UNOPS) و موسسه داگار پروژه توسعه در روستای کلاجات، ولی خان و چوشی شهرستان کوت به هزینه ۳ میلیون افغان به بهره‌برداری سپرده شد.

https://t.me/nmic96/99068

 فراهم شدن اشتغال برای هزارها نفر در نورستان

مسئولین ریاست زراعت، آب‌رسانی و دام‌پروری نورستان می‌گویند آنان با راه‌اندازی کار در مقابل پول به همکاری دفتر سازمان غذایی (WFP) و زراعت ملل متحد برای 7400 نفر در نورستان زمینه اشتغال‌زایی را فراهم کردند. وزارت زراعت آب‌رسانی با انتشار این خبر می‌گوید مولوی سلیمان ایمن رئیس زراعت نورستان می‌گوید که آنان با راه‌اندازی یک پروژه آب‌رسانی در شهرستان‌های کامدیش و برگمتال زمینه اشتغال‌زایی را برای ساکنین آن استان که از بیکاری رنج می‌برند مساعد کرده‌اند.

رئیس زراعت نورستان هدف از راه‌اندازی این پروژه‌ها را مدیریت نمودن بهتر آب‌رسانی زمین‌های زراعتی عنوان کرده افزوده است که این پروژه برای مدت ۵ ماه ادامه دارد و برای هر کارگر مبلغ صد دلار در مدت بیست روز کاری پرداخت می‌گردد.

https://bakhtarnews.af/dr/فراهم-شدن-اشتغال-برای-هزار-ها-نفر-در-نور/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما