معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۴

اخبار اقتصادی گرجستان- باتومی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان - باتومی در نیمه اول شهریورماه 1402 ، مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد

کمپین "به دنبال من تا آجارا"

کمپین تحریک گردشگری داخلی، با نام "به دنبال من تا آجارا" راه اندازی شد.  وبلاگ نویسان گرجستانی، مسافران، اینفلوئنسرها، عکاسان/فیلمبرداران، افراد مشهور این فرصت را دارند که به آجارا سفر کنند و جایزه اصلی 100000 لاری کمپین را برنده شوند. ثبت نام شرکت کنندگان در این طرح هم اکنون آغاز شده است. در این مرحله بیش از 30 متقاضی در سایت followajara.ge ثبت نام کرده اند. فقط در تیک تاک، محتوای منتشر شده با هشتگ کمپین #follow me بیش از یک میلیون بازدید دارد.

هدف کمپین "به دنبال من تا آجارا" تبلیغ آجارا به عنوان یک مقصد گردشگری جذاب و متنوع و تحریک گردشگری داخلی با مشارکت وبلاگ نویسان/اینفلوئنسرهای گرجی است. 

http://adjara.gov.ge/description.aspx?gtid=1194232

بررسی پویایی رو به رشد فصل گردشگری و مسائل مربوط به برگزاری جوایز جهانی گردشگری در باتومی در نشست با تورنیکه ریژوادزه

تورنیکه ریژوادزه، رئیس دولت خودمختار آجارا در نشست با اعضای کارگروه گردشگری، پویایی رو به رشد فصل گردشگری دریایی و مسائل سازمانی برگزاری جوایز جهانی گردشگری در باتومی را مورد بحث و بررسی قرار داد. در این نشست، اداره گردشگری آجارا اطلاعات آماری در رابطه با فصل گردشگری دریایی ارائه کرد. طبق آمار، تعداد بازدیدکنندگان داخلی و خارجی تا سه ماهه دوم سال 2023 56.6+ درصد و نسبت به همین رقم در سال 2019 24+ درصد افزایش داشته است.  در جولای 2023، 414 پرواز بین‌المللی در فرودگاه بین‌المللی باتومی انجام شد که در مقایسه با رقم مشابه سال گذشته 17.3+ درصد افزایش داشته است. بر اساس داده‌های هفتمین ماه سال 2023، 1436 پرواز بین المللی انجام شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9.7+ درصد افزایش داشته است. بر اساس داده‌های Airbnb، میزان اشغال آپارتمان‌های خصوصی در سال ۲۰۲۳ بر اساس داده‌های 7 ماهه، نسبت به مدت مشابه سال گذشته 38+ درصد و نسبت به شاخص مشابه سال 2019 58+ درصد افزایش داشته است.

باتومی خود را برای مراسم جشن جهانی گردشگری در پایان سپتامبر آماده می‌کند. به منظور برگزاری در سطح عالی، رئیس دولت آجارا در نشست کاری با روسای دستگاه‌های مختلف، مسائل سازمانی را مورد بحث و بررسی قرار داد. به عنوان بخشی از رویداد World Travel Awards که به عنوان اسکار گردشگری در جهان شناخته می‌شود، شرکت های برجسته صنعت گردشگری، هتل ها، آژانس های مسافرتی، سازمان‌های تجاری و دولتی و همچنین نمایندگان رسانه‌های بین المللی از کشورهای مختلف، از باتومی ‌بازدید خواهند کرد و آجارا در مقاصد توریستی اروپایی، شهرها و شرکت های پیشرو نشان داده خواهد شد. در این نشست که در دولت آجارا برگزار شد، وزیر دارایی و اقتصاد آجارا، شهردار باتومی، روسای وزارت امور داخلی، دولت آجارا و وزارت گردشگری حضور داشتند.

http://adjara.gov.ge/description.aspx?gtid=1194227

 

امضای تفاهم نامه به منظور تقویت خدمات ترویج کشاورزی در آجارا

 وزیر کشاورزی آجارا، معاون وزیر حفاظت از محیط زیست و کشاورزی، مدیر برنامه توسعه سازمان ملل متحد "مدرن سازی آموزش حرفه ای و توسعه کشاورزی گرجستان" و مدیر پروژه و هماهنگ کننده دفتر همکاری سوئیس در جنوب قفقاز، در مراسم آغاز مرحله جدید اجرای پروژه تقویت خدمات ترویجی کشاورزی حضور داشتند.

در چارچوب این جلسه، به منظور تقویت خدمات ترویجی برای کشاورزان ساکن در آجارا، تفاهم نامه ای به  امضای وزیر کشاورزی آجارا، زازا شوادزه، و مدیر آژانس توسعه مناطق روستائی، داویت تسیتلیدزه رسید. هدف پروژه خدمات ترویجی "مدرن سازی سیستم آموزش حرفه ای در کشاورزی گرجستان"، ترویج بهبود کیفیت خدمات ترویج کشاورزی است، که به معنای افزایش در دسترس بودن اطلاعات در مورد فناوری‌های نوآورانه و هوشمند در ارتباط با آب و هوا و معرفی فناوری دیجیتال در بخش کشاورزی است.

http://adjara.gov.ge/branches/description.aspx?gtid=1194230&gid=4

ترکیه و روسیه بهترین مقاصد برای مسافران گرجستان در سه ماهه دوم

آخرین داده‌های اداره ملی آمار گرجستان نشان می دهد که در مجموع 697800 مسافر گرجی در سه ماهه دوم سال 2023 به خارج از این کشور سفر کرده اند که بیشتر بازدیدها از ترکیه (236700) و روسیه (79900) بوده است. ارمنستان (13.9 درصد)، آذربایجان (2.6 درصد)، کشورهای عضو اتحادیه اروپا (16.7 درصد) و سایر کشورها (10.9 درصد) در رتبه‌های بعدی بیشترین تقاضا برای سفر را داشتند. سخنگوی اداره آمار گرجستان اظهار داشت که تعداد ساکنان گرجستان که به خارج از کشور سفر می‌کنند نسبت به سال قبل 35.4 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که بیشتر سفرها (47.2٪) توسط مسافران گروه سنی 31 تا 50 سال انجام شده است.

ساکنان گرجستان 514.3 میلیون لاری (196.31 میلیون دلار) را هنگام سفر به خارج از کشور در سه ماهه دوم سال 2023 هزینه کرده اند که 12.6 درصد افزایش نسبت به سال قبل را نشان می دهد.

https://agenda.ge/en/news/2023/3153

تعداد داروهای فروخته شده با قیمت مرجع به 2300 دارو افزایش یافت

اداره دولت گرجستان روز پنجشنبه اعلام کرد تعداد داروهای فروخته شده از طریق سیستم قیمت گذاری مرجع در سراسر گرجستان به 2300 دارو افزایش یافته است.  اداره مذکوراظهار داشت که این فهرست اکنون شامل داروهای ضد فشار خون، ضد انعقاد، آنتی هیستامین، آنتی بیوتیک، دستگاه گوارش، مسکن و ضد التهاب است. وی افزود که قیمت های مرجع برای حدود 7000 دارو تا پایان سال افزایش می یابد.  انتظار می رود با گنجاندن آنها در سیستم قیمت مرجع که توسط نخست وزیر گرجستان، ایراکلی قریباشویلی آغاز شد، هزینه‌های داروهای پزشکی 40 درصد کاهش یابد.

https://agenda.ge/en/news/2023/3166

ابراز امیدواری سرپرست بانک ملی گرجستان به همکاری "نزدیک و موثر" با صندوق بین المللی پول

ناتیا تورناوا، سرپرست بانک ملی گرجستان، روز پنجشنبه در نشست معارفه ای با اندرو جول، نماینده جدید صندوق بین المللی پول در این کشور، روندهای اقتصاد کلان در این کشور را مورد بررسی قرار داد. تورناوا به  جول گفت که صندوق بین المللی پول "شریک مهم" کشور گرجستان است. وی همچنین افزود که "همکاری نزدیک و موثر" بین طرفین ادامه خواهد یافت.

در این نشست، پیشرفت برنامه اقتصادی گرجستان با حمایت صندوق بین المللی پول مورد بررسی قرار گرفت و طرفین اعلام کردند این برنامه به "تقویت ثبات اقتصاد کلان" در این کشور کمک می‌کند. سرپرست NBG  همچنین اعلام کرد که گام های "مستمر و کافی" در پاسخ به چالش های جهانی برداشته شده و خاطرنشان کرد که سیاست "مناسب"  بانک ملی گرجستان به مدیریت انتظارات تورمی و تضمین ثبات قیمت ها در کشور کمک کرده است.

https://agenda.ge/en/news/2023/3159

دیدار تورنیکه ریژوادزه با  نماینده منطقه آرتوین در پارلمان ترکیه و رئیس انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکیه   

تورنیکه ریژوادزه، رئیس دولت خودمختار آجارا، با فاروق چلیک، نماینده آرتوین در پارلمان ترکیه و محمود اسمال، رئیس انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل آن کشور دیدار کرد. شایان ذکر است، انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل" MUSIAD" در 81 کشور از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی فعالیت می‌کند و این سازمان بیش از 14 هزار عضو دارد. این انجمن دفتر نمایندگی خود را در شهر  باتومی نیز افتتاح نمود. MUSIAD به ابتکار تجار و صنعتگران ترکیه تأسیس شده است و 60 هزار شرکت و حداکثر 2 میلیون کارگر را اداره می‌کند.

در این نشست که در مقر دولت خودمختار آجارا برگزار شد، طرفین در مورد اهمیت همکاری‌های استراتژیک، تجاری و اقتصادی بین گرجستان و ترکیه به گفت و گو پرداختند. در این جلسه مقرر شد پروژه‌های مشترک در زمینه تجاری و صنعتی اجرا شود. همچنین نقش نمایندگی جدید انجمن در باتومی در جهت تقویت روابط اقتصادی بین دوکشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت. اعضای هیئت نظارت انجمن بین المللی موسیاد، روسای دفاتر نمایندگی این انجمن در خارج از کشور و سرکنسول ترکیه در باتومی در این نشست حضور داشتند.

https://rustavi2.ge/ka/news/263363

افزایش فروش برق گرجستان   

در 7 ماه سال 2023، گرجستان افزایش صادرات برق داشته است. طبق داده‌های اداره ملی آمار این کشور، در ماه‌های ژانویه تا ژوئیه، این کشور در مجموع 1140.7 میلیون کیلووات ساعت برق فروخته است، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته  این رقم 737.835 میلیون کیلووات ساعت بوده است. همچنین در ژانویه تا ژوییه  2023، گرجستان 80 میلیون و 130 هزار دلار درآمد حاصل از صادرات برق دریافت کرده است که تقریباً 15.4 میلیون دلار یا 23.8 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. لازم به ذکر است، در سال جاری گرجستان بیشترین میزان برق را به ارزش 70 میلیون و 860 هزار دلار به ترکیه فروخت. آذربایجان از نظر صادرات 5 میلیون و 147 هزار دلاری از گرجستان در رتبه دوم، ارمنستان از نظر صادرات  4 میلیون و 116 میلیون دلار برق در رتبه سوم  قرار دارد.

https://www.bpn.ge/article/113197-morigi-rekordi-ra-moculobis-elektroenergia-gaqida-sakartvelom-2023-cels

 

مناقصه خرید 300 واگن باری، توسط راه آهن گرجستان

راه آهن گرجستان مناقصه ای به ارزش 54.9 میلیون لاری را با هدف خرید 300 واگن باری اعلام کرده است. براساس مفاد مناقصه واگن‌ها به همراه مشخصات آنها باید تولید سال 2023 باشند. در نتیجه حداکثر هزینه هر یک واگن تحت این مناقصه 183000 لاری پیش بینی شده است. براساس این گزارش، پیشنهادات احتمالی برای مناقصه را می‌توان از 2 تا 4 سپتامبر ارائه کرد. واگن و تمام قطعات و مجموعه‌های آن، از جمله یدک‌کش‌ها، تریلرها، کمک فنرها، حالت‌های خودکار و دستگاه‌های ترمز باید جدید باشد و نباید قبل از سال 2023 ساخته شده باشند. تناوب تعمیرات برنامه ریزی شده باید مطابق با تناوب مقرر در «آیین نامه سیستم تعمیر و نگهداری واگن‌های باری مجاز در مسیرهای راه آهن عمومی در ترافیک بین المللی» مصوب پروتکل شماره 57 شورای مرکزی راه آهن مورخ 16 اکتبر 2012 باشد.

شایان ذکر است که توضیحات درخواست مناقصه به سه زبان روسی، گرجی و انگلیسی ارائه شده است.  

https://georgiatoday.ge/procurement-of-300-freight-wagons-georgian-railways-announces-54-9-million-gel-tender/

جلساتی برای بخش تجاری محلی و شهروندان در مورد حمایت از حقوق مصرف کننده در آجارا

نماینده آژانس ملی رقابت گرجستان در آجارا،  آقای تاریل گیورگادزه و معاون رئیس اتاق بازرگانی آجارا، ادنار بولکوادزه، نشست های اطلاع رسانی برای شهروندان و نمایندگان مشاغل محلی ساکن در بخشداری‌های خولو، شواخوی، کدا، خلواچائوری و کبولتی  برگزار کردند. در چارچوب این کارگاه‌ها، اصلاحات انجام شده در راستای تقویت سیاست رقابت و سازوکارهای حمایت از حقوق مصرف کننده مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این رویدادها در قالب گفتگو، پرسش و پاسخ با مشارکت دولت خودمختار آجارا و شهرداری‌های این مناطق برگزار گردید.

https://imedinews.ge/ge/regioni/303546/acharis-regionshi-konkurentsiisa-da-momkhmareblis-uplebebis-datsvis-shesakheb-adgilobrivi-biznes-seqtorisa-da-moqalaqeebistvis-shekhvedrebi-gaimarta

 

افزایش صادرات گوسفند از گرجستان

صادرات گوسفند از گرجستان افزایش یافت. در مدت 7 ماه سال جاری ، 15.3 میلیون دلار گوسفند و بز زنده از گرجستان صادر شد، در حالی که در مدت مشابه سال 2022، 9.2 میلیون دلار گوسفند به بازارهای صادراتی منتقل شده است. فهرست بازارهای صادراتی تغییر و توسعه یافته است. در سال جاری بیشترین حجم صادرات به آذربایجان انجام شد. لازم به ذکر است، طبق آمار مصر و اردن دیگر جزو بازارهای صادراتی نیستند و در صورتی که  در هفت ماهه سال 2022 گوسفند به ارزش 1.19 میلیون و 1.1 میلیون دلار به این کشورها صادر شده بود. بازارهای صادراتی گوسفند گرجستان  در 7 ماهه سال 2023 به شرح زیر است :

آذربایجان - 6.35 میلیون دلار

عربستان سعودی - 4.70 میلیون دلار

عراق - 2 میلیون دلار

کویت - 1.07 میلیون دلار

قطر - 0.70 میلیون دلار

امارات متحده عربی - 0.43 میلیون دلار

ایران - 0.033 میلیون دلار     

 7 ماهه اول سال 2023  از نظر میزان و حجم صادرات گوسفند بی سابقه بود، به نحوی که مقدار 5028 تن گوسفند به خارج از گرجستان صادر شده است. با این حال، این حجم از صادرات از نظر ارزش هنوز به سال 2021 که به وزن کل 4973 تن گوسفند -به ارزش 16.5 میلیون دلار- و در بازه زمانی ژانویه تا ژوئیه از گرجستان صادرگردیده است، نمی رسد.

https://bm.ge/news/saqartvelodan-tskhvris-eqsporti-66-it-gaizarda

حفظ روند رشد مثبت اقتصادی گرجستان در ماه‌های آینده 

واختانگ سینتسادزه معاون وزیر اقتصاد گرجستان روز پنجشنبه گفت: سیاست اقتصاد کلان "معقول" دولت تضمین می‌کند که گرجستان در برابر شوک های خارجی مقاوم است و "روندهای مثبت" رشد اقتصادی در ماه‌های آینده حفظ خواهد شد. اداره ملی آمار گرجستان روز پنجشنبه آخرین داده‌های تولید ناخالص داخلی را منتشر کرد که نشان می دهد اقتصاد داخلی تا ژوئیه، سالانه 5.5 درصد و در هفت ماهه اول سال 2023 رشد 7.2 درصدی داشته است. سینتسادزه گفت: رشد فعالیت های سرمایه گذاری، و همچنین روند مثبت مشاهده شده در تجارت کالا و گردشگری، عوامل موثر در رشد هستند. آمارها نشان می دهد که رشد تولید ناخالص داخلی عمدتاً ناشی از رشد واقعی تخمینی در فعالیت های مالی و بیمه ای، ساخت و ساز، تجارت حرفه ای و بخش های علمی و فنی بوده است. سینتسادزه همچنین اشاره کرد که صادرات 15.9 درصد در ژانویه تا ژوئیه رشد داشته و به 3.58 میلیارد دلار رسیده است.

https://agenda.ge/en/news/2023/3213

افزایش قابل توجه برداشت فندق در سال 2023

اوتار شاموگیا، وزیر کشاورزی گرجستان، روز پنجشنبه گفت:  انتظار می رود برداشت فندق امسال "به طور قابل توجهی " در مقایسه با سال 2022 بیشتر باشد. شاموگیا در این ارتباط به اظهار نظر کشاورزان در ملاقات با وی در روستای کومو آکتی در منطقه گوریا در غرب گرجستان استناد کرد. وی افزود: ما از کشاورزان شنیدیم که کسانی که از برنامه حمایتی هدفمند بهره بردند، از برداشت خوب و با کیفیتی برخوردار بودند حمایت مالی دولت به مبلغ 500 لاری (189.77 دلار) در هر هکتار برای سمپاشی چهار دفعه ای باغ های فندق، کاملاً کافی و بهتر از سال گذشته است. این یک حمایت مهم بود.« اگر کشاورزان بیشتر از فندق مراقبت کنند، برداشت بهتر و بهتری خواهیم داشت».

 وزیر همچنین گفت:  فندق "یکی از محصولات صادراتی مهم" برای گرجستان است که بیش از 70 درصد آن در صادرات به کشورهای اتحادیه اروپا استفاده می‌شود. وی گفت: 46000 تن فندق در سال 2021 در گرجستان برداشت شد و  شرایط آب و هوایی منجر به کاهش میزان برداشت شده بود. این مقام گرجی خاطرنشان کرد که دولت "برنامه ای هدفمند بر اساس رویه اروپایی" برای حمایت از کشاورزان با باغ های فندق کوچک تا سه هکتار، ایجاد کرده است. در همین ارتباط، گیورگی اوروشادزه، استاندار و نماینده دولت در گوریا، از کشاورزان فندق کار خواست تا از برنامه حمایتی هدفمند دولت برای "برداشت با کیفیت بالا" استفاده کنند که هم در بازارهای داخلی و هم در بازارهای بین المللی قابل رقابت باشد.

https://agenda.ge/en/news/2023/3209

 

افزایش 5.5 درصدی تولید ناخالص داخلی گرجستان در جولای 2023 

براساس برآوردهای منتشر شده توسط اداره ملی آمار گرجستان در 31 اوت 2023 ، نسبت به دوره مشابه سال قبل، نرخ رشد واقعی تولید ناخالص داخلی (GDP) گرجستان در ماه جولای به 5.5 درصدرسید. به گفته جئو‌استات، فعالیت‌های زیر به طور قابل توجهی به رشد کمک کرده‌اند:

 فعالیت‌های مالی و بیمه، فعالیت‌های ساختمانی، تجاری، حرفه‌ای و علمی-فنی

  همچنین افت فعالیت ها در بخش های تولید، معدن ، اطلاعات و ارتباطات ثبت شده است. براساس آمار جئواستات، متوسط رشد تولید ناخالص داخلی واقعی برای ژانویه تا ژوئیه 2023 برابر با 7.2 درصد بوده است.

https://civil.ge/archives/557266

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما