معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۴

اخبار اقتصادی کلمبیا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کلمبیا در هفته دوم شهریورماه 1402 مندرج در رسانه‌ها و روزنامه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش 12.6 درصدی تعداد بازدیدکنندگان غیر مقیم کلمبیا، در ماه جولای

بر اساس گزارش دفتر مطالعات اقتصادی متعلق به وزارت تجارت، صنعت و گردشگری کلمبیا، تعداد بازدیدکنندگان غیر ساکن کلمبیا در ماه جولای سال جاری و در مقایسه با مدت مشابه در سال 2022، حدود 12.6 درصد افزایش یافته است. تعداد گردشگران خارجی که اکثرا آنان آمریکایی بودند 494.607 نفر بوده است. در سال گذشته تعداد بازدیدکنندگان خارجی برابر 439.161 نفر بود.

طبق گزارش این دفتر، بین ماه‌های ژانویه تا جولای، کلمبیا شاهد افزایش 32.3 درصدی در تعداد بازدیدکنندگان بوده است. در واقع در همین بازه زمانی در سال جاری، ورود 3.24 میلیون مسافر در کشور به ثبت رسید، و در مدت زمان مشابه سال 2022، تعداد 2.45 میلیونی به ثبت رسید. از این تعداد مسافر، حدود 2.2 میلیون آن خارجی و 683.446 نفر آن نیز کلمبیایی‌هایی بودند که در کشور اقامت نداشتند. تعداد مسافران بین المللی کشتی کروز در کلمبیا نیز در همین بازه زمانی ( ژانویه تا جولای)، برابر با 231.900 نفر بوده است. کشورهایی که بیشترین تعداد گردشگران را روانه کلمبیا کرده اند، عبارت اند از: امریکا، اکوادور (175.786 نفر) و مکزیک (171.886 نفر). طبق همین گزارش تعداد بازدیدهایی که از پارک های ملی طی سال جاری صورت گرفته، افزایشی 13.1 درصدی داشته است. (منبع: لاریپوبلیکا)

https://www.larepublica.co/economia/los-visitantes-no-residentes-en-julio-fueron-494-607-y-aumentaron-12-6-contra-2022-3694489

قیمت بنزین در کلمبیا، در یک قدمی قیمت بین المللی

پس از تصمیم دولت کلمبیا برای افزایش قیمت بنزین، به منظور جبران کسری بودجه صندوق ثابت‌سازی قیمت حامل های سوخت، ماهانه حدود 600 پزو به قیمت بنزین در هر گالن افزوده شده است. طی چند ماهه اخیر پس از شروع افزایش قیمت ها، قیمت بنزین در حال حاضر به متوسط 14.300 پزو به ازای هر گالن رسیده است. تاکسی‌های کشور توانستند دولت را متقاعد کنند تا نرخ متفاوتی برای آنها در نظر گرفته شود و یا به صورت نقدی مبلغی را ماهانه برای آن‌ها واریز کنند. اما مسلما سایر بخش های حمل و نقل نیز تحت تاثیر این افزایش قیمت قرار خواهند گرفت. کارشناسان این حوزه در حال یافتن راه حلی برای کاهش بار سنگینی هستند که بر مردم تحمیل شده است. عده ای بر این باورند که همه هزینه‌های کشور با افزایش قیمت بنزین پرداخت شود، عده‌ای نیز بر این باورند کشوری که خود تولیدکننده هیدروکربن است، نباید قیمت بین المللی پرداخت کند. (منبع: لا سمانا)

https://www.semana.com/economia/macroeconomia/articulo/el-precio-de-la-gasolina-ya-aterra-y-la-subida-del-diesel-esta-en-el-ojo-del-huracan-expertos-sacan-sus-cartas/202300/

پیشنهاد رئیس جمهور برای پرداخت هزینه استفاده حمل و نقل عمومی از طریق قبوض برق مشترکان

گوستاوو پترو، رئیس جمهور کلمبیا طرحی را در مورد نحوه پرداخت هزینه رفت و آمد مردم با استفاده از حمل و نقل عمومی مطرح کرد که احتمال اجرایی شدن آن نیز وجود دارد. وی در این طرح اعلام کرد می‌توان در قبوض برق مشترکان، قسمتی را به هزینه رفت و آمد از طریق ناوگان عمومی اختصاص داد؛ در این صورت همه مردم می‌توانند از ناوگان عمومی حمل و نقل استفاده کنند.

طرح وی مزایا و معایب بسیاری دارد و بحث هایی در مورد قابل اجرا بودن یا نبودن آن بالا گرفته است. به گفته کارشناسان، بعضی از مولفه‌های طرح رئیس جمهور باید مورد بازنگری قرار گیرد، مانند ابزار جمع آوری هزینه‌ها، سطوح اجتماعی-اقتصادی، تغییر هزینه‌های عملیاتی سیستم های حمل و نقل.

"کلودیا لوپز" شهردار بوگوتا، معتقد است که این طرح ایده خوبی است، ولی دولت باید به فکر تامین منابع دیگری برای پرداخت تمام حمل و نقل عمومی‌باشد. (منبع: لا ریپوبلیکا)

https://www.larepublica.co/economia/asi-esta-el-debate-de-pagar-el-transporte-publico-por-medio-del-recibo-de-servicios-3695969

کلمبیا پتانسیل افزایش 250 درصدی صادرات کشاورزی-صنعتی به امریکا را دارد

"ماریا کلودیا لاکوتوره" مدیر اتاق بازرگانی کلمبیا-آمریکا "آمچام" (AmCham) در دیدار با وزیر دارایی کلمبیا "ریکاردو بونیا"، در خصوص افزایش صادرات و رشد اقتصادی، به وی پیشنهاد داد تا در بخش افزایش فروش و اشتغال رسمی تمرکز کند. خانم لاکوتوره در دیدار خود گفت، طبق بررسی ما، کلمبیا این پتانسیل را دارد که طی 4 سال آینده فروش خود به ایالت متحده آمریکا را تا 250 درصد افزایش دهد. وی افزود، یکی از پیشنهادات ما به دولت ملی، تمرکز بیشتر بر بخش کشاورزی و مزارع کشور است، و دولت باید به فکر بین المللی کردن آن باشد، تا بتواند از با استفاده از ارتقای وضعیت مناطق و افزایش بهره وری، بهره بیشتری ببرد. در ادامه وی تاکید کرد که هدف مشترک در کلمبیا باید فعال سازی مجدد اقتصاد باشد. (منبع: لا ریپوبلیکا)

https://www.larepublica.co/economia/colombia-tiene-potencial-para-aumentar-250-exportaciones-agroindustriales-a-ee-uu-3696299

هشدار اتحادیه سوخت های زیستی کلمبیا به وزارت حمل و نقل در رابطه با کاهش نسبت بیودیزیل مصرفی در فرمول سوخت دیزل

فدراسیون ملی سوخت های زیستی کلمبیا، در اعتراض به طرح وزارت حمل و نقل، مبنی بر کاهش نسبت بیودیزیل مصرفی در فرمول سوخت دیزل، طی بیانیه ای گفت تغییر در نسبت استفاده این ماده در فرمول دیزل، موجب تولید 2 میلیون تن CO2 خواهد شد که این رقم معادل افزودن 800.000 وسیله نقلیه به ناوگان خودرویی این کشور است. بیودیزل یک منبع انرژی تجدیدپذیر است که به انتقال مناسب انرژی کمک می‌کند.

در بیانیه این اتحادیه آمده است، این ماده از زنجیره ملی کشت-صنعت روغن پالم تولید می‌شود و گاز های گلخانه ای را کاهش می دهد. این ماده همچنین بر کیفیت هوا و عملکرد موتور های دیزلی نیز تاثیر فراوان دارد، مشاغل رسمی در مناطق روستایی ایجاد می‌کند و موجب تضمین امنیت و حاکمیت انرژی کشور می‌شود. طبق بیانیه مذکور، برهم زدن نسبت این ماده در سوخت، مستلزم استفاده بیشتر از دیزل فسیلی است و این یعنی یک عقب گرد برای کشور در زمینه گذار به سمت منابع انرژی پاکتر. (منبع: لا ریپوبلیکا)

https://www.larepublica.co/economia/alertan-que-cambios-en-formula-del-diesel-subirian-en-dos-millones-las-toneladas-de-co2-3695845

درخواست پترو از سایر کشور ها برای سرعت بخشیدن به مبارزه علیه بحران آب و هوایی

"گوستاوو پترو" رئیس جمهور کلمبیا، در سخنرانی خود در مراسم اختتامیه چهارمین اجلاس جهانی بانک های توسعه دولتی "پ د ب" (PDB)، از قطع ارتباط بانک های دولتی در زمینه تامین مالی برای مقابله با بحران‌های آب و هوایی، گلایه کرد. او گفت با وجود اینکه این بانک ها توانایی فائق شدن بر بحران‌های آب و هوایی را دارند، این کار را نمی‌کنند. به گفته وی: «امروزه در هر کشور، یک بانک مرکزی وجود دارد که دارای قدرت است و می‌توانند در بحران‌ها به کمک بشریت بیاید، ولی متاسفانه خود را از تامین مالی پروژه‌های مورد نیاز بشری جدا ساخته اند. بعلاوه ما در حال حل مشکل بحران آب و هوایی نیستیم، بلکه خواسته ما این است که تصمیم گیری در این مورد به تعویق نیافتد.» وی ضمن تکرار این موضوع، درخواست کرد تا بدهی کشورها با اقدامات اقلیمی تسویه شوند. (منبع: ال تیمپو)

https://www.eltiempo.com/economia/sector-financiero/gustevo-petro-el-llamado-a-la-banca-publica-para-que-financien-lucha-climatica-803379

نگرانی‌ها از افزایش قیمت بنزین در کلمبیا

نهاد مالیاتی کلمبیایی طی مطالعاتی پرده از ارقامی در میزان کسری بودجه کشور برداشت که نگران کننده است. طبق این مطالعه، رقم 100 تریلیون پزو، میزان کسری بودجه ای است که تنها در صندوق تثبیت قیمت سوخت کلمبیا "فپک" (Fepc) شکل گرفته است و برای همین است که قیمت بنزین به سرعت در حال افزایش است و افزایش قیمت گازوئیل نیز از سال آتی کلید خواهد خورد.

موضوع افزایش قیمت حامل های سوخت مایع در کلمبیا برای جبران کسری بودجه و آن هم توسط یک صندوق کشوری، هنوز برای بازرسی عمومی‌کشور مورد سوال است، چراکه این امر در نهایت ضربه شدیدی به امور مالی کشور وارد خواهد کرد و در حال حاضر نیز دامن کلمبیایی‌ها را گرفته است.

در ابتدای امر، صندوقی برای حفط قیمت ها در کشور وجود داشت، ولی پس از شکل گیری صندوق تثبیت قیمت سوخت "فپک" قرار شد قیمت حامل های سوخت در کشور علی رغم افزایش و یا کاهش قیمت بین المللی، تغییری نکند. با این وجود آنچه روی داد کاملا برعکس بود و در حال حاضر این صندوق بدهکاری به بار آورده است و به سرمایه گذاری‌هایی نیاز دارد که نیازمند کمک دولت است.

بر اساس آخرین گزارش ها، وجود صندوق فپک و ایجاد میزان عظیم کسری انباشه شده، باعث توقف  هدف گذاری 100 تریلیون دلاری در سال 2023 شده است. در چنین مواقعی دولت ها ممکن است به مواردی مثل بودجه عمومی، سود سهام، بدهی‌ها و اصلاحات مالیاتی دست ببرند. (منبع: لا سمانا)

https://www.semana.com/economia/macroeconomia/articulo/la-cruda-realidad-que-hallo-la-contraloria-en-el-fondo-para-estabilizar-precios-de-gasolina-y-diesel-deuda-sacrificio-de-dividendos-y-mas/202342/

ادامه تنش بین وزیر دارایی و اتحادیه حمل و نقل کلمبیا بر سر افزایش قیمت گازوئیل

"ریکاردو بونیا"، وزیر دارایی کلمبیا در یک نشت خبری گفت، قیمت فروش گازوئیل در کلمبیا از سال 2020 تغییری نکرده است، و سوال اصلی این است، آیا شرکت های حمل و نقل از این فرصت 4 ساله برای بهبود شرایط کاری استفاده نکرده اند؟

وی گفت: «با وجود اینکه در ماه‌های اخیر قیمت بنزین به منظور پر کردن شکاف کسری بودجه در صندوق تثبیت قیمت حامل های سوخت، روند افزایشی داشته و به قیمت 13.964 پزو به ازای هر گالن رسیده است، ولی قیمت گازوئیل تغییری نکرده و  همچنان به قیمت 9.065 پزو به ازای هر گالن عرضه می‌شود. لذا در پایان سال جاری و زمانی که قیمت بنزین به 16.000 هزار پزو برسد، در مورد افزایش قیمت گازوئیل نیز تصمیم خواهیم گرفت.»

در مقابل، اتحادیه حمل و نقل کلمبیا درخواست کرده تا قیمت ها افزایش پیدا نکنند و علاوه بر این فرمولی برای قیمت گذاری حامل های سوخت در نظر گرفته شود که به قیمت های بین المللی وابسته نباشند. (منبع: ال تیمپو)

https://www.eltiempo.com/economia/sectores/ministro-bonilla-habla-sobre-cuando-subira-el-precio-del-diesel-en-colombia-803630

کاهش نرخ تورم در کلمبیا به 11.43 درصد در ماه آگوست

طبق گزارش منتشر شده توسط اداره مدیریت ملی آمار کلمبیا، "دانه" (Dane)، میزام تورم ماهانه در کلمبیا برابر 0.70 درصد بوده است. طبق گزارش این نهاد، شاخص قیمت مصرف کننده (IPC) در ماه آگوست با اندکی تغییر برابر 11.43 درصد بود. این شاخص در مدت مشابه سال 2022، برابر 10.84 درصد بوده و در ماه گذشته، برابر 11.78 درصد رسیده است.

شاخص مصرف کننده، برحسب تغییر سالانه، ماهانه و روزانه-سال های 2022-2023

به طور جداگانه، شاخص مصرف کننده در ماه آگوست سال جاری، برابر0.70 درصد و در ماه آگوست سال گذشته، برابر با 1.02 درصد بوده است. میزان همین شاخص از ابتدای سال جاری تاکنون برابر 7.43 درصد بوده و در مدت زمان مشابه در سال 2022، برابر 9.06 درصد بوده است.

لازم به ذکر است که میزان اعداد و ارقام تورم ماهانه و سالانه منتشر شده توسط مرکز آمار دانه، بالاتر از انتظار تحلیلگران بوده است. تحلیلگران برای ماه جولای سال جاری، عدد متوسط 0.44 درصد را پیش بینی کرده بودند. به گفته "پییداد اوردینالو کونترراس"، مدیر مرکز آمار دانه، چهار بخش بالاتر از عدد متوسط ملی (0.70٪) بودند: نوشیدنی‌های الکلی و تنباکو (1.14٪)، غذا و نوشیدنی‌های غیر الکلی (1.13٪)، تفریح و فرهنگ (1.02٪) و حمل و نقل (90/0%).

به گفته این مدیر، بخش هایی که پایین تر از عدد متوسط ملی (0.70٪) بودند، عبارتند از:  اسکان، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها (0.61%)، رستوران‌ها و هتل‌ها (0.52%)، کالاها و سایر خدمات‌وابسته (0.46%)، تحصیلات (0.38%)، سلامت (0.28%)، مبلمان، اقلام خانگی و مراقبت‌های معمولی خانه (0.27%)، پوشاک و کفش (0.26%) و اطلاعات و ارتباطات (0.04%). (منبع: لاسمانا)

https://www.semana.com/economia/macroeconomia/articulo/atencion-la-inflacion-siguio-cediendo-terreno-en-agosto-pues-alcanzo-el-1143/202358/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما