معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۶/۱۵- ۱۳:۵۳ - مشاهده: ۶۴

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته دوم شهریورماه 1402 ، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اهمیت لیتیوم برای اقتصاد شیلی:

به گفته کارشناسان اقتصادی شیلی با توجه به افزایش قابل توجه صادرات در سال های اخیر، لیتیوم دومین ماده معدنی مهم برای اقتصاد شیلی پس از مس است. با توجه به کاربرد لیتیوم در نوت بوک ها، تلفن‌های همراه، خودروهای هیبریدی و الکتریکی، آنرا موتور اقتصادی و رشد آینده می خوانند.  لیتیوم 8 درصد از کل صادرات شیلی را در سال 2022 تشکیل داد که نشان دهنده اهمیت آن در اقتصاد کشور است. شیلی با 41 درصد از کل ذخایر لیتیوم شناخته شده جهان در ردیف اول قرار دارد. استرالیا با 25.4 درصد، آرژانتین با 9.8 درصد، چین با 6.7 درصد در ردیف های بعدی قرار دارند. پیش بینی می‌شود که بین سال‌های 2020 تا 2040، کل تقاضا برای لیتیوم در سرتاسر جهان سیزده برابر شود. در خصوص ذخایر لیتیوم در شیلی این نکته حائز اهمیت است که این ماده در شیلی در نمکزارها متمرکز شده اند که نسبت به ذخایر معدنی سنگی با هزینه‌های کمتری  استخراج می‌شوند.

کاهش نرخ بهره به 9.5 درصد:

 روز دوشنبه 4 سپتامبر گروه سیاست پولی شیلی پیشنهاد داد که نرخ بهره از 10.25 درصد به 9.5 درصد کاهش یابد. زیرا علیرغم تورم جهانی علیرغم بالا بودن بخوبی تحت کنترل قرار گرفته و لازم است که شیلی نیز با کاهش نرخ بهره گام بیشتری برای کنترل تورم بردارد. اقتصاد شیلی نیز در حال تثبیت روند تعدیل است و تقاضای داخلی در سه ماهه اول و دوم سال جاری به ترتیب 8 و 5.6 درصد کاهش داشته است. کاهش نرخ بهره می‌تواند موجب افزایش فعالیتهای اقتصادی و افزایش تقاضا گردد. متعاقبا بانک مرکزی شیلی اعلام نمود که توصیه کارشناسان را پذیرفته و نرخ بهره را به 9.5 درصد کاهش می دهد. توضیح اینکه بانک مرکزی شیلی برای اولین بار در سه سال گذشته نرخ بهره را در اواخر ژوئیه از 11.25 درصد به 10.25 درصد رساند. بانک مرکزی همراه با افزایش تورم از ژوئیه 2021 بطور ادواری اقدام به افزایش نرخ بهره می نمود. بانک مرکزی اعلام نموده که روند کاهش تورم در شیلی ادامه یافته و در نیمه دوم سال 2024 به 4 درصد کاهش خواهد یافت. پیش بینی می‌شود که امسال نرخ تورم 4.3 درصد باشد. طبق آخرین پیش بینی بانک مرکزی رشد تولید ناخالص داخلی شیلی در سال 2023 بین صفر و منفی نیم درصد خواهد بود.

سود خالص شرکت ملی نفت شیلی در شش ماه اول سالجاری به 341 میلیون دلار بالغ گردید:

به گفته جولیو فریدمن مدیر عامل شرکت ملی نفت شیلی این شرکت در نیمسال اول سالجاری 2023 سود خالصی برابر با 341 میلیون دلار کسب کرده است. کل سود حاصله در این مدت 716.3 میلیون دلار بوده است که پس از کسر هزینه‌هایی مانند مالیات، بهره و استهلاک، 341 میلیون دلار سود خالص است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7.5 درصد کاهش نشان می دهد. شرکت ملی نفت شیلی از این عملکرد ابراز رضایت نموده و آن را نشان دهنده پیشرفت در برنامه توسعه و سرمایه گذاری شرکت با هدف بهبود محیط زیست و نوسازی زیرساخت های لجستیکی محسوب کرده است. علیرغم عملکرد مثبت دلایل کاهش سود را می‌بایست در شرایط فعلی بازار که متاثر از  افزایش هزینه‌های حمل و نقل ، افزایش قیمت نفت، شرایط نامساعد جوی برای بارگیری و تخلیه نفت خام دانست. مدیر عامل شرکت ملی نفت شیلی در خصوص سرمایه گذاری‌های آتی گفت که در مجموع این شرکت سرمایه گذاری  3.5 میلیارد دلاری را در برنامه دارد که حدود 800 میلیون دلار آن صرف پروژه‌های کربن زدایی و انرژی پاک از جمله هیدروژن سبز، حفظ و ارتقا استانداردهای کیفی خواهد شد.

انتشار اوارق قرضه توسط شرکت ملی مس شیلی در بازار سهام نیویورک:

شرکت ملی مسی شیلی با کمک بانکهای امریکایی مانند سیتی بانک، مورگان استینلی، سانتاندر، اسکاتیا در روز سه شنبه 5 سپتامبر در بازار سهام نیویورک اقدام به انتشار اوراق قرضه به ارزش دو میلیارد دلار نمود.

این انتشار شامل اوراق 10 و 30 ساله با بازدهی 5.966 درصد و 6.331 است. انتشار اوراق قرضه در بازار بین المللی جهت کسب دنبال اطمینان از در دسترس بودن منابع کافی برای تامین مالی سبد سرمایه گذاری شرکت ملی مس شیلی است.

این شرکت سرمایه گذاری 4.1 میلیارد دلاری در سال جاری را دستورکار خود دارد. هدف شرکت افزایش تولید تا سطح 1.7 میلیون متریک تن در سال 2030 است. اکنون تولید این شرکت کمتر از 1.35 میلیون متریک تن است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما