معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۰

اخبار اقتصادی اقلیم کردستان عراق – سلیمانیه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی حوزه اقلیم کردستان عراق - سلیمانیه در هفته چهارم مردادماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

گشایش دفاتر تجاری در مرزهای اقلیم کردستان عراق برای تعامل با ایران و ترکیه:

میدل ایست نیوز: نوزاد شیخ کامل، مدیرکل تجارت وزارت تجارت و صنعت اقلیم کردستان عراق، از تصمیم این وزارتخانه مبنی بر ایجاد دفاتری در 4 گذرگاه مرزی زمینی با ایران و ترکیه برای اعطای مجوز مبادله تجاری مستقیم خبر داد.

وی در سخنان خود در کنفرانس سرمایه گذاری اقلیم کردستان و ایران در سلیمانیه اعلام کرد که طی 6 ماه نخست سال 2023، بیش از 2 هزار مجوز به تاجران داده شده که بیش از هزار مجوز برای تعامل تجاری با ایران است و آن را نشان دهنده سطح خوب روابط تجاری اقلیم کردستان و ایران دانست.

شیخ کامل افزود که موافقت گشایش دفاتر تجاری در 4 مرز زمینی ابراهیم الخلیل، حاج عمران، پرویزخان و باشماق گرفته شده و هدف از آن را بی نیاز ساختن تجار از رجوع به وزارتخانه در اربیل برای اخذ مجوز اعلام نمود.

کاهش تولید عسل در اقلیم کردستان:

روداو: به گفته فعالان محلی، علی رغم افزایش تعداد زنبورهای عسل، برداشت عسل در اقلیم کردستان در سال جاری کاهش یافته است.

در همین راستا، عارف شروانی، رئیس شبکه زنبورداران کردستان، اعلام کرد تولید عسل در استان­های سلیمانیه و دهوک به نسبت سال گذشته نصف شده است. وی بارش­های ناگهانی در ماه‌های اخیر را عامل اصلی این کاهش معرفی نمود. به همین دلیل، فصل برداشت عسل که معمولاً از اوایل ماه آگوست (اواسط مرداد) آغاز می‌شود در سال جاری به تأخیر افتاده است.

براساس آمار ارائه شده توسط شبکه زنبورداران کردستان، تعداد کندوهای عسل به نسبت سال گذشته 2 برابر شده است و پیش بینی می­شود 350 تن عسل در این منطقه برداشت شود. این در حالی است که میزان تولید عسل در سال 2021 معادل 1000 تن و در سال 2022 بالغ بر 800 تن بوده است. عسل تولیدی اقلیم بسته به کیفیت و نوع آن بین 30 هزار تا 150 هزار دینار (125-25 دلار) به فروش می رسد.

امضای تفاهم نامه اقتصادی میان منطقه آزاد ماکو و اقلیم کردستان:

کردستان 24: مصطفی شیخ عبدالرحمن، رئیس اتحادیه‌ی واردکنندگان و صادرکنندگان اقلیم کردستان از امضای تفاهم نامه همکاری میان این اتحادیه و منطقه آزاد ماکو خبر داد.

وی که در حاشیه کنفرانس فرصت های سرمایه گذاری اقلیم کردستان و ایران سخن می‌گفت اعلام کرد: «ما قراردادی را با منطقه‌ی آزاد تجاری ماکو امضا کردیم که شامل چندین بند است تا بتوانیم باهم همکاری داشته باشیم و کالاهای موردنیاز اقلیم کردستان را از این منطقه‌ی تجاری وارد کرده و کالاهای خود را به ایران صادر کنیم. بازرگانان ایرانی اهمیت راهبردی اقتصادی و سرمایه گذاری اقلیم کردستان را درک کرده‌ و لذا به دنبال آن هستند که سرمایه داران کرد را برای سرمایه گذاری در ایران دعوت ‌کنند.»

حسین گروسی، مدیرکل منطقه‌ی آزاد تجاری و صنعتی ماکو، نیز در این کنفرانس اعلام کرد با عنایت به نزدیکی منطقه‌ی آزاد ماکو به کردستان عراق قادریم هم از نظر کشاورزی مدرن و هم در بخش دامداری و  دامپروری در اقلیم کردستان فعالیت کنیم.

حجم تجارت بین اقلیم کردستان و ایران سالانه ۶ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، و دو طرف در صدد گسترش بیشتر آن هستند.

از سرگیری فعالیت شرکت نروژی در اقلیم کردستان:

دراومیدیا: شرکت DNO اعلام کرد تولید نفت خام در میدان نفتی تاوک (Tawke) در شمال عراق را از سر گرفته است.

این شرکت نروژی اعلام کرد که پس از وقفه 4 ماهه، در حال حاضر روزانه 40 هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند که تنها 5 هزار بشکه نسبت به میانگین سال گذشته کمتر است. در حالی که خط لوله منتهی به بندر جیهان همچنان مسدود است، نیمی از نفت تولید شده در این میدان نفتی به حکومت اقلیم کردستان تحویل داده می‌شود و نیمی دیگر به شرکت های محلی فروخته می ­شود.

به گفته مدیر اجرایی شرکت، مسدود شدن خط لوله جیهان باعث شده است که مشتریان بیشتری با تانکر به میدان نفتی تاوک مراجعه کرده و با پرداخت پول نقد، محموله خود را تحویل بگیرند.

خودکفایی اقلیم کردستان در تأمین گاز تا سال 2025:

کردپرس: شرکت «پرل پترلیوم» که در میدان گازی کورمور فعال است مدعی شد طرح توسعه و افزایش تولید این میدان ادامه داشته و اقلیم کردستان می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ نیازهای گازی داخلی خود را تأمین کند.

در همین راستا، مجله MEED اعلام کرد فرآیند افزایش تولید در میدان گازی کورمور بر اساس جدول برنامه ­ریزی شده‌ در حال انجام است و با اتمام این پروژه در سال ۲۰۰۵ نیاز گازی تمام منطقه تأمین خواهد شد.

پیش بینی می‌شود این  فرآیند افزایش تولید که به KM250 مشهور است مقدار تولید پالایشگاه را روزانه به میزان ۲۵۰ متر مکعب افزایش دهد که در مجموع مقدار تولید گاز در پالایشگاه کورمور به ۷۰۰ متر مکعب در روز خواهد رسید.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما