معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۳

اخبار اقتصادی شیلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و بازرگانی شیلی در هفته چهارم مردادماه 1402 ، مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

افزایش قیمت بلیط حمل و نقل عمومی در سانتیاگو:

وزارت حمل و نقل شیلی  اعلام کرد که از روز یکشنبه 20 ماه اوت قیمت بلیط حمل و نقل عمومی‌شامل اتوبوس های شهری و مترو در متروپل سانتیاگو به میزان ده پزو افزایش می یابد ( اکنون هر دلار امریکا برابر 860 پزو است) . در سایر نقاط کشور افزایشی وجود نخواهد داشت. در همین حال قیمت بلیط برای دانش آموزان، دانشجویان و سالمندان افزایشی نخواهد داشت. بدین ترتیب قیمت بلیط اتوبوس شهری به 710 پزو و مترو به 810 پزو افرایش خواهد یافت. قیمت بلیط دانشجویی  و سالمندان همچنان 230 و 350پزو خواهد بود. توضیح اینکه پس از افرایش 30 پزویی در اکتبر 2019 که منجر به تظاهرات و اعتراضات گسترده اجتماعی در شیلی شد این اولین افزایش در قیمت بلیط حمل و نقل عمومی علیرغم تورم بالا است.

صادرات شیلی در 7 ماه اول سالجاری به 57.887 میلیارد دلار رسید:

در هفت ماهه اول سال 2023، صادرات شیلی به 57.887 میلیارد دلار رسید که نسبت به هفت ماه اول سال 2022 حدود یک درصد افزایش نشان می دهد. در همین حال حجم تجارت خارجی شیلی در این مدت به 107.358 میلیارد دلار بالغ گردید که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 10.1 درصد کاهش داشته است.

ارزش واردات به 49,471 میلیارد دلار بالغ گردید که نشان دهنده کاهش 20.3 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.  علیرغم کاهش 10.1 درصدی تجارت خارجی شیلی در هفت ماه اول سالجاری، صادرات غیر سنتی، مواد غذایی و خدمات افزایش قابل توجهی نشان می دهد.

صادرات سنتی شامل مس، کربنات لیتیوم و خمیر کاغذ به ترتیب 3، 14 و 16 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان داده و در مجموع به 30.781 میلیارد دلار بالغ شد.

از سوی دیگر صادرات غیرسنتی شامل کنسانتره مولیبدن، دانه جو دوسر، فیله ماهی قزل آلا، فندق پوست کنده، لاستیک، پوره گوجه فرنگی، صدف، ماهی خال مخالی، گردو پوست کنده، آلو خشک، کلمانتین تازه، کاراگنین، فریزر سینه، مقوا و پرتقال تازه بالغ بر 27106 میلیون دلار آمریکا گردید که رشد 6 درصدی را نسبت به هفت ماهه اول سال 2022 به ثبت می رساند.

در این مدت صادرات خدمات بالغ بر 1.202 میلیارد دلار شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 47 درصد افزایش نشان می دهد. امریکا با 388 میلیون دلار، پرو با 234 میلیون دلار و کلمبیا با 05 میلیون دلار عمده ترین مقاصد صادرات خدمات شیلی هستند.

خدمات صادراتی عمدتا شامل تامین میزبانی وب سایت و ایمیل، تعمیر و نگهداری و تعمیر هواپیماها، هلیکوپترها و سایر تجهیزات هوایی، پشتیبانی فنی در محاسبات و انفورماتیک از طریق اینترنت است.

امضای یادداشت تفاهم همکاری میان شیلی و سنگاپور درخصوص گازهای گلخانه ای :

روز دوشنبه 14 آگوست 2023 آقای  الکس وتزیگ، دبیرکل سیاست خارجی شیلی، یادداشت تفاهمی‌با دولت سنگاپور در زمینه تامین اعتبارات کربن امضا نمود. این یادداشت تفاهم زمینه تامین اعتبار کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را فراهم می‌کند. یادداشت تفاهم فوق در راستای اهداف تعیین شده در توافقنامه پاریس برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و تغییرات آب و هوایی  است.

شیلی و سنگاپور دیدگاه‌های مشترکی در زمینه مقابله با تغییرات آب و هوای داشته و در صدد همکاری جدی و شفاف در این زمینه هستند. تبادل اطلاعات، بهترین شیوه‌های مدیریت اعتبارات و توسعه چارچوب نظارت ملی از دیگر مفاد این یادداشت تفاهم است. توضیح اینکه شیلی در صدد است حداکثر تا سال 2050 اقتصاد بدون انتشار گازهای گلخانه ای داشته باشد. سیاست های مربوطه هر پنج سال یکبار مورد بازنگری قرارگرفته و شیلی تلاش دارد تا زودتر از تاریخ اعلام شده به هدف فوق دست یابد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما