معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۱۸

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته سوم مردادماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 رشد 8.3 درصدی اقتصادی و کاهش نرخ تورم تاجیکستان طی 6 ماه اول سال جاری میلادی

گزارش اسپوتنیک: آقای حاکم خالق زاده رئیس بانک ملی(مرکزی) تاجیکستان با ارائه گزارشی به  وضعیت اقتصادی این کشور در 6 ماهه اول سال جاری میلادی پرداخت و اعلام کرد با وجود تأثیر منفی عوامل خارجی، اقتصاد این کشور با بهبود و رشد 8.3 درصدی نسبت به زمان مشابه سال گذشته مواجه شد. رئیس بانک ملی تاجیکستان افزود: طی 6 ماه اول 2023 تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور به 54.2 میلیارد سامانی رسید که رشد واقعی آن 8.3 درصد بوده است.

همچنین نرخ تورم تاجیکستان در این بازه زمانی 2.3 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 1.8 درصد کاهش داشته است. این شاخص عمدتاً ناشی از افزایش نرخ تورم در کشور تحت تاثیر افزایش قیمت محصولات غذایی و غیرخوراکی بوده است. محصولات غذایی به میزان 3 درصد، محصولات غیرخوراکی 2.9 درصد افزایش یافته و خدمات پولی به مردم 0.4 درصد کاهش داشته است. در 6 ماهه اول سال جاری ارزش سامانی در برابر ارزهای خارجی دارای ثبات نسبی بوده و ارزش پول ملی تاجیکستان در برابر دلار، یورو و سایر ارزهای تغییر زیادی نداشته است. در هفته جاری ارزش پول روسیه (روبل) که در هفته‌های گذشته به پایین ترین میزان خود در سال جاری رسیده بود، اندکی تمایل به افزایش دارد و اکنون 1000 روبل به 113.8 سامانی مبادله می‌شود.

در عین حال دلار آمریکا در برابر سامانی با افزایش مواجه و هر دلار از  10.9333 سامانی به 10.9337 سامانی افزایش یافت. نرخ مبادله یورو واحد پول اروپا به سامانی اندکی کاهش یافته و  بر اساس اطلاعات بانک ملی در بازار ارز ، هر یورو با 11.9752 سامانی مبادله می‌شود. این در حالی است که روز قبل  نرخ یورو 12.0070 سامانی تعیین شده بود.

روابط تجاری تاجیکستان با 102 کشور دنیا

تاجیکستان در نیمه اول سال جاری با 102 کشور دنیا از جمله 10 کشور مشترک المنافع و 92 کشور خارجی روابط تجاری داشته است. بحرالدین سراج الدین زاده، مدیر آژانس صادرات زیر نظر دولت تاجیکستان در یک نشست مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: در این مدت حجم تجارت خارجی تاجیکستان به بیش از 3 میلیارد و 415 میلیون رسید که 678 میلیون و600 هزار دلار محصولات داخلی از جمهوری تاجیکستان به 47 کشور جهان صادر شده است. میزان صادرات تاجیکستان در مقایسه با میزان واردات آن طی نیمه اول سال جاری حدود 4 برابر کمتر شده است.

سهم محصولات صنعتی و نیروی برق از صادرات 655 میلیون دلار بوده است. صادرات محصولات کشاورزی در حجم 103 هزار تن به مبلغ بیش از 24 میلیون دلار بوده است. در ترکیب کالاهای صادرات تاجیکستان مواد معدنی، محصولات کشاورزی از جمله کالاهای اصلی می‌باشند. توازن تجاری همچون گذشته منفی و میزان صادرات از واردات به مراتب کمتر می‌باشد.

خبرگزاری اسپوتنیک تاجیکستان، مورخ 17 مرداد

https://sputnik.tj/20230808/tojikiston-davlat-savdo-tavozun-manfist-1058696889.html

 

بازدید رئیس جمهور تاجیکستان از پروژه  نیروگاه برق آبی شهر راغون

سایت اسپوتنیک: امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان بمنظور اطلاع از آخرین روند ساخت نیروگاه برق آبی راغون به همراه نخست وزیر و تعدادی از مقامات این کشور از شهر راغون بازدید کرد. سفر ایشان با بازدید از اجرای پروژه نوسازی بزرگراه «راغون- آب گرم - نورآباد» و اجرای پروژه ساخت بزرگراه نیروگاه برق آبی راغون تا نیروگاه برق آبی شوراب آغاز شد.

بنا به اعلام دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور تاجیکستان، ساخت جاده از نیروگاه برق آبی راغون تا نیروگاه برق آبی شوراب در اکتبر 2023 آغاز می‌شود و طول کل پروژه حدود 10 کیلومتر است.

رئیس‌جمهور از راه‌سازان خواست تا امور عمرانی از جمله مسیر راغون – آب گرم - نورآباد را با کیفیت بالا و در زمان مشخص به پایان برسانند تا این مسیر برای قرن‌ها در خدمت مردم باشد.

شایان ذکر است  که نیروگاه «راغون»، واقع در ۱۱۰ کیلومتری شمال شرق شهر دوشنبه، دارای 6 واحد بوده و ظرفیت تولید برق سالانه آن ۳۶۰۰ مگاوات خواهد بود.

ارزیابی طرح «راغون» را کارشناسان بانک جهانی انجام دادند. سد نیروگاه با ارتفاع ۳۳۵ متر مرتفع ترین سد خاکی در جهان خواهد بود. شرکت ایتالیایی «سولینی امپروجیلو» مجری ساخت این سد است. در نیروگاه، نزدیک ۷۰ شرکت داخلی و خارجی از جمله ۸ شرکت ایرانی با بیش از ۳۵۰ مهندس و متخصص فعالیت دارند.

ساخت نیروگاه ۴۲ سال پیش، در دوران شوروی آغاز، اما با فروپاشی شوروی و شروع جنگ داخلی در تاجیکستان متوقف شد. ده سال پیش تاجیکستان ساخت نیروگاه را از سر گرفت. تا به امروز بیش از دو و نیم میلیارد دلار هزینه کرده است که از پول بودجه و فروش سهام «راغون» به مردم است.

https://sputnik.tj/20230809/shinosoi-emomali-rahmon-sokhtmon-roh-roghun-1058718479.html

 

افزایش واردات فراورده‌های نفتی در تاجیکستان

واردات فراورده‌های نفتی تاجیکستان در نیمه اول سال 2023 معادل 28 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش یافته است. تامین کننده اصلی فراورده‌های نفتی تاجیکستان، روسیه می‌باشد که از آن کشور 85.4 درصد از میزان کل فراورده‌های نفتی به تاجیکستان را وارد می‌کند.

طبق آمار منتشر شده توسط خدمات گمرک، طی ماه‌های ژانویه الی ژوئن سال 2023، 451.75 هزار تن فراورده‌های نفتی به مبلغ 320.5 میلیون دلار به کشور وارد شده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 99.6 هزار تن بیشتر می‌باشد. واردات فراورده‌های نفتی به کشور بیشتر از فدراسیون روسیه 84.5 درصد صورت گرفته است.

به اطلاع خدمات ضد انحصاری، 5.1 درصد دیگر فراورده‌های نفتی از کشور قزاقستان، 4.4 درصد از ترکمنستان، 2.6 درصد از ازبکستان، 1.4 درصد از بلاروس و 1.1 درصد از سایر کشورها وارد شده اند. طی نیمه اول سال جاری 174.2 هزار تن بنزین وارد شده است که سهم بیشتر آن متعلق به شرکت گازپروم نفت تاجیکستان می‌باشد. در نیمه اول سال جاری 59 درصد بنزین وارداتی سهم شرکت گازپروم نفت تاجیکستان، 7 درصد سهم آژانس دولتی ذخایر مادی، 4 درصد سهم شرکت سه گنج و 30 درصد باقی مانده سهم سایر شرکت های وارد کننده بنزین می‌باشد. همچنین در این دوره حدود 206.2 هزار تن گازوئیل به کشور وارد شده است.

همچنین طی نیمه اول سال جاری حدود 169.3 هزار تن گاز مایع به کشور وارد شده است. گاز بیشتر از قزاقستان وارد می‌شود که سهم آن 73.74 درصد ارزیابی شده است و در مقام دوم روسیه با 24.67 درصد و ازبکستان با 1.86 درصد قرار دارند.

بر اساس گزارش اداره زمین‌شناسی وابسته به دولت تاجیکستان، ذخایر هیدروکربن‌های اکتشاف شده در این کشور حدود ۲.۵ میلیون تن است. این در حالی است که در نیمه اول سال جاری حدود ۹ هزار تن نفت در داخل تاجیکستان تولید شده است.

در ژانویه سال جاری «دلیر جمعه» وزیر انرژی و منابع آبی تاجیکستان گفت که تاجیکستان قصد دارد تولید نفت و گاز در داخل کشور را افزایش دهد و در حال مذاکره با شرکای خود است، زیرا علیرغم رشد سالانه تولید هیدرورکربن‌ها، این حجم ناچیز است.

خبرگزاری اوستا، مورخ 14 مرداد

https://avesta.tj/2023/08/05/tadzhikistan-narastil-import-nefteproduktov-do-451-75-tysyach-tonn/

واردات 7 هزار تن دارو در نیمه نخست 2023 به تاجیکستان

بنا بر آمار منتشر شده از سوی خدمات گمرک تاجیکستان، این کشور در 6 ماه اول امسال از 51 کشور جهان حدود 7.7 هزار تن دارو به ارزش 30 میلیون دلار وارد کرده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته 2 هزار تن یا 35 درصد بیشتر می‌باشد. این در حالی است که عمده داروهای وارداتی به تاجیکستان طی این مدت از هند 38 درصد و از روسیه 25 درصد برآورد شده است. از مجموع واردات دارو طی ماههای ژانویه تا ژوئن در تاجیکستان2023، بیش از 5.5 هزار تن به ارزش 20.5 میلیون دلار از کشورهای دور و مابقی از کشورهای نزدیک بوده است. همچنین حدود 7 درصد سهم لیتوانی، حدود 5.5 درصد چین، حدود 4 درصد اوکراین، حدود 3 درصد آلمان، حدود 2،5 درصد ترکیه، حدود 2 درصد پاکستان و گرجستان و حدود 11 درصد باقی مانده سهم 42 کشور دیگر بوده است.

خبرگزاری اسپوتنیک تاجیکستان، مورخ 16 مرداد

https://sputnik.tj/20230807/nazdiki-doru-tojikiston-rusiya-vorid-1058677396.html

 

افزایش مراکز تجاری تاجیکستان در کشورهای مشترک المنافع و خاورمیانه

خبرگزاری اوستا : تاجیکستان در نظر دارد بمنظورافزایش صادرات محصولات تولیدی ، مراکز تجاری در روسیه، ترکیه، قزاقستان و عربستان سعودی ایجاد نماید. این مطلب توسط بحر الدین  جمال الدین زاده مدیر آژانس صادرات جمهوری تاجیکستان در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر دوشنبه اعلام شد. وی افزود: موضوع تاسیس و افتتاح مراکز تجاری در تاجیکستان در سن پترزبورگ، مسکو و همچنین در عربستان سعودی، قزاقستان و ترکیه در حال پیگیری است. این موضوع توسط مقامات ذیربط دو کشور در دست بررسی است. وی خاطرنشان کرد: در این مراکز، نمونه‌هایی از محصولات تولیدی شرکت‌های تاجیکستان عرضه می‌شود.

https://avesta.tj/2023/08/09/tadzhikistan-otkroet-torgovye-doma-v-rossii-turtsii-kazahstane/

 

 هدف گذاری دولت تاجیکستان جهت افزایش میزان تولیدات صنعتی این کشور

وزیر صنایع و فناوری‌های نوین جمهوری تاجیکستان اعلام کرد که شاخص های توسعه صنایع این کشور در بین کشورهای مشترک المنافع از همه بالاتر است. شیرعلی کبیر، وزیر صنایع و فناوری‌های نوین جمهوری تاجیکستان در یک نشست خبری گفت، ارزش تولید محصولات صنعتی طی شش ماه سال جاری به بیش از  20.7 میلیارد سامانی رسید که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 1.8 میلیارد و یا 10.3 درصد افزایش یافته است. به گفته وزیر صنایع و فناوری‌های نوین تاجیکستان، این شاخص بین کشورهای مشترک المنافع بالاترین می‌باشد. نامبرده تاکید کرد که مقامات کشور تصمیم دارند تا آخر سال، رشد تولیدات صنعتی کشور را به 118 درصد، یعنی 47 میلیارد سامانی برسد.

شیر علی کبیر افزود افزایش رشد تولیدات صنعتی در  شهر دوشنبه به میزان 121،1 درصد، در ولایت  ختلان 112 درصد، ولایت سغد 111 درصد، ولایت بدخشان 98 درصد و نواحی تابع کشور 94 درصد است. وزیر صنایع گفت، در حال حاضر در تاجیکستان 3243 کارخانه صنعتی ثبت شده است که در مقایسه با شش ماه سال گذشته 764 کارخانه بیشتر می‌باشد.  ظرف 6 ماه اول سال جاری میلادی 489 کارخانه برای بار اول در کشور شروع بکار نمود که حاکی از حمایت مستقیم کارآفرینان کشور از سیاست دولت جهت اجرای برنامه صنعتی 5 ساله می‌باشد.

خبرگزاری اسپوتنیک تاجیکستان، مورخ 16 مرداد

https://sputnik.tj/20230807/tojikiston-hajmi-mahsulot-sanoati-1058686199.html

افزایش تولید روغن در تاجیکستان

بنا به اعلام خدمات ضد انحصاری تاجیکستان، کارخانه‌های تاجیکستان در نیمه اول سال جاری 11 هزار تن روغن نباتی تولید کرده اند که این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته 489 تن و یا حدود 5 درصد بیشتر می‌باشد. امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان پیشتر وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی این کشور را موظف کرد که در همکاری با کارآفرینان و سرمایه گذاران در سال 2023 کارخانه‌های تولید روغن شهرهای دوشنبه، باختر و کانی بادام را فعال سازند.

شیرعلی کبیر، وزیر صنایع و فناوری‌های نوین اظهار داشت که تامین بازار با روغن تولید داخلی تبدیل به مشکل اصلی شده است. در حال حاضر ظرفیت تولید روغن در تاجیکستان در مجموع 20 درصد نیاز بازار را تامین می‌کند. وی افزود: برای اصلاح وضعیت، در ازبکستان با مسئولین شرکت چینی که در زمینه تولید تجهیزات مربوطه فعالیت دارند، ملاقات و گفتگو کردم. برای فعال سازی ظرفیت های نو در تاجیکستان، از جمله کارخانه‌های تولید روغن زمان شوروی در شهرهای باختر، دوشنبه، کانی بادام و خجند متخصصان شرکت چینی را دعوت کردم.

شیرعلی کبیر اظهار امیدواری کرد که با جلب حمایت طرف چینی و سایر شرکا، ظرفیت های جدید تولید روغن در تاجیکستان فعال خواهند شد.

خبرگزاری اسپوتنیک تاجیکستان، مورخ 15 مرداد

https://sputnik.tj/20230806/tavlidot-ravghan-tojikiston-ziyod-1058676075.html

 

کاهش نرخ و میزان واردات آرد در تاجیکستان

مقامات تاجیکستان ارزش هر تن آرد وارداتی به کشور را 335 دلار برآورد کرده اند که نسبت به دوره مشابه شال گذشته 19 دلار ارزانتر می‌باشد. مقامات گمرک تاجیکستان ورود بیش از 21 هزار تن آرد به مبلغ بیش از 7 میلیون دلار را ثبت کرده است که نرخ متوسط هر تن آن 335 دلار برآورد می‌شود.

بنا به اعلام مقامات ذیربط تاجیکستان، واردات آرد به کشور حدود 2 هزار تن و یا بیش از 8 درصد کاهش یافته است. کاهش نرخ آرد وارداتی مرتبط با کاهش نرخ آن در قزاقستان می‌باشد. به دلیل کاهش نرخ صادراتی آن در قزاقستان طی ماه‌های می الی ژوئن 200 تا 255 سامانی بود، کاهش نرخ آرد نسبت به اول سال از 12 تا 23 درصد برآورد شده است. برای مقایسه، نرخ یک کیسه آرد طی ماه‌های ژانویه الی فوریه 260 الی 290 سامانی و در ماه‌های مارس الی آوریل از 230 الی 265 سامانی بوده است. طبق ارزیابی‌های مقامات ضد انحصاری تاجیکستان، واردات آرد به کشور توسط 25 شرکت صورت گرفته است که در سال 2020 توسط 50 شرکت صورت گرفته بود.از میزان کل محصولات وارد شده 93.5 درصد سهم قزاقستان و 6.5 درصد سهم فدراسیون روسیه می‌باشد.

خبرگزاری اسپوتنیک تاجیکستان، مورخ 15 مرداد

https://sputnik.tj/20230806/narkh-hajm-voridot-ord-tojikiston-kohish-1058674647.html

 

 افزایش صادرات آرد از قزاقستان به تاجیکستان

 سایت اسپوتنیک : قزاقستان قصد دارد میزان صادرات آرد به تاجیکستان را افزایش دهد. تعرفه‌های بالای حمل و نقل کالا از طریق ازبکستان به تاجیکستان و افغانستان، قزاقستان را مجبور به یافتن مسیرهای ترانزیتی جدید برای حمل و نقل کرده است. در این باره سریک ژومانگارین وزیر بازرگانی این کشور به خبرنگاران اطلاع داده است. وی بر حفظ و افزایش ذخایر سنتی آرد قزاق تاکید کرد. به گفته این مقام قزاق، عملا «تمام محموله‌ها از خاک ازبکستان منتقل می‌شود. با این حال وزیر مدعی است که برای حمل و نقل کالا عوارض گمرکی بالایی در نظر گرفته شده است که از نظر اقتصادی آسیب پذیر است.

          باید یادآور شد که از 3 تا 5 آگوست، یک کنفرانس تجاری در آستانه همراه با حضور هیات بازرگانی از افغانستان برگزار شد و بیش از 200 نماینده افغانستان در این رویداد شرکت کردند. شایان ذکر است، در حاشیه این کنفرانس نمایشگاهی از کالاهای افغانی نیز به نمایش گذاشته شد.

https://sputnik.tj/20230803/qazoqiston-qasd-intiqol-ord-tojikistonro-afzoish-1058622030.html

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما