معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۱۹- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۴۵

کاهش حمایت‌های تعرفه‌ای برق در فرانسه

پس از افزایش اولیه 15 درصدی در ماه فوریه، قیمت برق در فرانسه مجددا از 1 آگوست، 10 درصد دیگر افزایش یافته است. به عنوان مثال، برای مصرف‌کننده متوسطی که از گرمایش الکتریکی استفاده نموده و سالانه 7 مگاوات‌ساعت برق مصرف می‌کند، هزینه قبض مصرفی حدود 1640 یورو در سال بود که پس از افزایش قیمت‌ اخیر، 1800 یورو در سال خواهد شد.

با افزایش 10 درصدی تعرفه‌های برق از اول آگوست، دولت حمایت‌های تعرفه‌ای خود را همچنان اعمال می‌کند، اما این حمایت‌ها تنها 37 درصد قیمت قبوض را پوشش می‌دهد، در حالی که میزان حمایت از ماه فوریه امسال تا کنون برابر با 43 درصد بوده است. البته دولت فرانسه اعلام کرده است حمایت‌ها باید قبل از سال 2025 به پایان برسد.

کمیسیون تنظیم مقررات انرژی فرانسه (CRE)، که یک نهاد مستقل نظارت بر عملکرد مناسب بازارهای برق می‌باشد، در ابتدا افزایش 74.5 درصدی قیمت برق را برای پاسخ به افزایش هزینه‌های تامین‌کنندگان انرژی پیشنهاد کرده بود، اما پس از افزایش اولیه 15 درصدی در ماه فوریه، قیمت برق مجددا از 1 آگوست، 10 درصد دیگر افزایش یافته است. به عنوان مثال، برای مصرف‌کننده متوسطی که از گرمایش الکتریکی استفاده نموده و سالانه 7 مگاوات‌ساعت برق مصرف می‌کند، هزینه قبض مصرفی حدود 1640 یورو در سال بود که پس از افزایش قیمت‌ اخیر، 1800 یورو در سال خواهد شد. حمایت‌های تعرفه‌ای فعلی در فرانسه، حفظ قیمت برق در این کشور مابین پایین‌ترین تعرفه‌ها در اروپا را ممکن می‌سازد. طبق برآوردهای CRE، بدون این حمایت‌ها، قیمت برق در سال 2022، به میزان 35 درصد و در سال 2023، به میزان 100 درصد افزایش می‌یافت.

بر اساس گزارش کمیسیون تنظیم مقررات انرژی، حدود 24 میلیون مشترک انفرادی و مشاغل بسیار کوچک (از 34 میلیون مشترک کل) تا 31 دسامبر 2022 از تعرفه حمایت شده برق بهره‌مند شده‌اند. این حمایت تعرفه‌ای برق که دو بار در سال (در ماه اوت و فوریه) محاسبه می‌شود، باید به تدریج در پایان سال 2024 از بین برود. در بودجه سال 2024، کاهش این حمایت‌ها، تقریبا 14 میلیارد یورو صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی ایجاد می‌کند که به کاهش سالانۀ هزینه‌های عمومی‌برای اولین بار از سال 2015 منجر خواهد شد. این حمایت‌های تعرفه‌ای از زمان اجرای آن، 110 میلیارد یورو برای دولت هزینه در برداشته که تقریبا معادل مجموع بودجه سالانه آموزش و دفاع می‌باشد. شایان ذکر است که قبلا شورای تحلیل اقتصادی (CAE) توصیه کرده بود که حمایت‌های تعرفه‌ای برای 20 درصد از ثروتمندترین خانوارها پایان یابد که این امر باعث صرفه‌جویی 5 تا 6 میلیارد یورویی در بودجه می‌شد.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در یک مصاحبه تلویزیونی که در 24 ژوئیه پخش شد، اعلام نمود که افزایش 10 درصدی جدید در قیمت‌های تعدیل شده برق در 1 آگوست یک تصمیم متناسب است و یادآوری نمود که چیزی را که مصرف‌کننده نمی‌پردازد، در نهایت مالیات‌دهنده می‌پردازد. وی یادآور شد: افزایش قیمت انرژی، یک مالیات خارجی است که ناشی از بسیاری از پدیده‌های ژئوپلیتیکی و اختلالات بازار است که اکنون در حال تثبیت هستند و وقتی به کشورهای اروپایی همسایه نگاه می‌کنیم، میزان قیمت برق را در کشور خود بسیار کمتر از اکثر همسایگان خود افزایش داده‌ایم. رئیس‌جمهور فرانسه می‌گوید در ماه‌های آینده، تحولات جدید بازار انرژی و تولید برق بیشتر با راه‌‌اندازی مجدد نیروگاه‌‌های هسته‌ای و نهایی کردن «اصلاحات در سطح اروپا» منجر به آن خواهد شد هزینه و تعرفه‌های برق کاهش یابد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما