معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۸

اخبار اقتصادی اکوادور

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی و تجاری اکوادور در هفته دوم مردادماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

خط اعتباری ۵۰۰ میلیون دلاری بانک بین‌آمریکایی توسعه (BID) به اکوادور برای مقابله با عواقب پدیده جوی ال‌نینیو

بانک بین‌آمریکایی توسعه (BID) روز چهارشنبه ۲ آگوست یک خط اعتباری ۵۰۰ میلیون دلاری به منظور اجرای طرح‌های اجتماعی و مقابله با آسیب‌های احتمالی پدیده‌جوی ال نینیو در اکوادور تخصیص داد. مهلت بازپرداخت این خط اعتباری ۱۹ سال با مهلت تنفس ۷ ساله می‌باشد. لازم به ذکر است مقامات و کارشناسان هواشناسی اکوادوری، نسبت به بروز پدیده جوی ال‌نینیو بسیار شدید در اواخر سال ۲۰۲۳ و اوایل سال ۲۰۲۴ هشدار داده‌اند و دولت این کشور به دنبال تامین منابع مالی اضطراری برای پیشگیری و رسیدگی به آسیبهای احتمالی به مناطق مسکونی، اراضی کشاورزی و مراکز تولیدی است.

هم‌اکنون میزان بدهی اکوادوری به بانک بین‌آمریکایی ۷.۵ میلیارد دلار است و در حال حاضر بعد از صندوق بین‌المللی پول که ۸ میلیارد دلار به اکوادور وام پرداخت نموده، دومین منبع بدهی‌خارجی اکوادور بشمار می‌رود.

منبع:روزنام ال اونیورسو اکوادور، ۳ آگوست ۲۰۲۳

اقدامات وزارت کشاورزی اکوادور به منظور اجتناب از شیوع آنفولانزای مرغی

به دنبال کشف یک مورد آنفولانزای مرغی در استان لاتاکنگاه اکوادور بعد از یک دوره چهارماهه عدم گزارش موارد این بیماری، وزارت کشاورزی این کشور روز ۳۰ جولای تمهیدات متعددی را از جمله بسط برنامه واکسیناسیون به استانهای همجوار کوتوپاکسی و چیمبوراسو، قرنطینه مزرعه محل کشف مورد آنفولانزا و همچنین تحت نظارت قرار دادن کارکنان و پرسنل شاغل در ناحیه بروز بیماری اتخاذ نمود. اکوادور از تاریخ ۳ مارس گذشته تا کنون بالغ بر ۸ میلیون ۶۰۰ هزار قطعه مرغ را واکسینه کرده و وزارت کشاورزی این کشور از مزارع پرورش مرغ خواسته برای تزریق دوز دوم نیز اقدام نمایند.

منبع:روزنامه ال کومرسیو ۱ آگوست ۲۰۲۳

هیئت مدیره پترواکوادور مجوز برگزاری مناقصه واگذاری میدان گازی آمیستاد را تصویب نمود

هیئت مدیره شرکت ملی نفت اکوادور(پترواکوادور) مجوز برگزاری مناقصه‌ برای واگذاری قرارداد توسعه میدان گازی آمیستاد این کشور به شکل قرارداد خدمات ویژه در ازای پرداخت تعرفه مشخص را تصویب نمود. قرارداد توسعه میدان گازی آمیستاد شامل حفر چاه، تکمیل و بهینه‌سازی چاه‌های موجود و توسعه تسهیلات سرچاهی تولید گاز می‌گردد. هم اکنون میزان تولید این میدان گازی ۵۰ میلیون فوت مکعب است و هدف شرکت پترواکوادور ارتقاء آن به ۱۰۰ میلیون فوت مکعب می‌باشد. با افزایش تولید گاز طبیعی میدان آمیستاد، اکوادور در واردات گاز برای تغذیه نیروگاه حرارتی ترموگاز ماچالا متعلق به شرکت ملی برق و همچنین مصرف صنایع صرفه‌جویی خواهد کرد. ظرفیت اسمی نیروگاه ترموگاز ماچالا ۲۳۰ مگاوات است که هم‌اکنون به دلیل کمبود سوخت اولیه، فقط با ۳۰٪ ظرفیت کار می‌کند.

این در حالی است که بخش خصوصی نسبت به تکمیل روند مناقصه در دولت فعلی با توجه به مدت اندک باقیمانده تا برگزاری انتخابات زودهنگام، امید چندانی ندارد. طبق نظر کارشناسان، حداقل زمان لازم برای آماده‌سازی مدارک پایه‌ای و برگزاری مناقصه ۴۵ روز بوده که به این مدت باید ۳۰ روز مهلت بازدیدهای میدانی و ۹۰ روز مهلت برای ارایه پیشنهادات فنی و مالی افزوده شود و علاوه بر این با توجه به منافع پشت پرده واردکنندگان گاز، به نظر می‌رسد اراده واقعی برای برگزاری مناقصه و واگذاری میدان گازی آمیستاد وجود نداشته باشد و در ادامه مسیر، با مشکلات بسیاری روبرو شود.

منبع:روزنامه لا اورا، ۱ آگوست  ۲۰۲۳

درخواست صادرکنندگان اکوادوری از دولت برای اصلاح مالیاتی به منظور جبران هزینه‌های امنیتی شرکتها

با توجه به شدت گرفتن موج ناامنی و افزایش موارد سرقت و گروگانگیری در اکوادور و عدم توفیق دولت در کنترل ناامنی، اتحادیه صادرکنندگان اکوادور(CORDEX)، ‌روز دوشنبه ۱ آگوست،‌ رسما درخواستی برای اعمال اصلاحات مالیاتی به منظور جبران هزینه‌های امنیتی شرکتها به پدرو آروسمنا، وزیر دارایی این کشور ارایه نمود. اتحادیه مذکور با اشاره به اینکه ۷۵٪ از صادرات غیرنفتی و غیرمعدنی اکوادور توسط این مجموعه صنفی انجام می‌شود، اطمینان داد که شرکای این اتحادیه سالانه ۲۰۰ میلیون دلار صرف تمهیدات امنیتی خود می‌کنند که باعث شده هزینه‌های تولیدی و صادراتی افزایش قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشد. پیشنهاد اتحادیه صادرکنندگان اکوادور، ثبت دوباره هزینه‌های امنیتی در اظهارنامه مالیاتی می‌باشد به این ترتیب که شرکتها در صورت صرف ۱۰۰۰ دلار هزینه امنیتی (نگهبان، دوربین مداربسته، قفلهای ماهواره‌ای و غیره) بتوانند مبلغ ۲۰۰۰ دلار را به عنوان هزینه ثبت کنند. 

در ادامه نیز بخش کسبه و مراکز خرید اکوادور با اعلام اینکه هزینه‌های امنیتی این بخش به بیش از ۸۰۰ میلیون دلار در سال رسیده، حمایت خود را از درخواست اتحادیه صادرکنندگان اعلام کردند.

منبع: روزنامه لا اورا  اکوادور، ۲ آگوست ۲۰۲۳

نخستین محموله برنج وارداتی از اروگوئه هفته دوم آگوست وارد اکوادور خواهد شد

خوان پابلو سونییگا، رئیس اتحادیه صنایع برنج اکوادور (Corpcom)، اعلام کرد که در چارچوب برنامه دولت برای واردات ۶۳ هزار تن برنج جهت تنظیم بازار داخلی به دلیل کمبود این محصول طی ماه‌های اخیر،‌ ۱۰ شرکت عضو این اتحادیه مجوزهای ویژه واردات را اخذ کرده و نخستین محموله برنج به میزان ۱۵ هزار تن از مبدا اروگوئه هفته دوم آگوست وارد اکوادور خواهد شد. وی تصریح کرد که ۵۰٪‌ از محموله مذکور توسط شرکتهای عضو اتحادیه و۵۰٪ دیگر توسط دیگر شرکتهای شالیکوبی خریداری شده و پیش بینی‌ می‌شود طی ماه سپتامبر به دست مشتری نهایی برسد.

خوان پابلو سونییگاه خاطر نشان کرد که طبق اطلاعات موجود، در برخی نواحی فقط در ۶۰٪ از اراضی برنج کشت صورت گرفته و با توجه به در پیش بودن پدیده ال نینیو، احتمال دارد تمام کشت انجام شده نیز برداشت نشده و اکوادور در سال ۲۰۲۴ با کمبود برنج مواجه گردد. وی در خصوص اعتراض تولیدکنندگان به واردات برنج، اطمینان داد که تمام تولیدات برنج کشاورزان توسط صنایع مربوطه خریداری شده و از این بابت نگرانی وجود ندارد و حتی ممکن است به واردات بیشتر برنج نیاز باشد.

منبع: روزنامه ال اونیورسو اکوادور،۲ آگوست ۲۰۲۳

صادرات ۱ میلیون و ۱۱۴۰ هزار بشکه نفت کوره اکوادور

شرکت ملی نفت اکوادور(پترواکوادور) روز ۱ آگوست از واگذاری قرارداد صادرات ۱ میلیون ۱۴۰ هزار بشکه نفت کوره شماره ۶ به شرکت ترافیگورا به قیمت -۶.۸۴ دلار به ازای هر بشکه با درآمدزایی ۱۷۱ میلیون دلار برای اکوادور خبر داد. پترواکوادور تصریح کرد که این قرارداد از طریق مناقصه با دعوت از ۳۳ شرکت تامین‌کننده ثبت شده در سیستم مدیریت تجارت بین‌الملل پترواکوادور واگذار شده و در روند مناقصه ۵ شرکت Free Commodities Singapore، Galtrade،‌ Novum Energy Trading Corp، Petrochina International و Trafigura شرکت کرده اند.    منبع: روزنامه ال کومرسیو اکوادور،‌ ۲ آگوست ۲۰۲۳

کاکائو یکی از صادرات مقرون به صرفه اصلی اکوادور

بنا به گزارش اتحادیه ملی صادرکنندگان اکوادور، بخش تولید و صادرات اکوادور طی سالهای اخیر با میانگین رشد سالانه ۱۰٪ ،‌یکی از صادرات غیر نفتی اصلی اکوادور بشمار می‌رود. بنا بر این گزارش اکوادور با برخورداری از ۶۳۲ هزار هکتار سطح زیر کشت کاکائو، بیش از ۴۱۴ هزار تن با ارزش بیش از یک میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ صادر نموده است.

منبع: روزنامه ال اونیورسو اکوادور ۳ آگوست ۲۰۲۳

نگرانی اتاق بازرگانی گوایاکیل نسبت به مصوبه گمرکی جدید در خصوص بازرسی محموله‌های وارداتی بر اساس معیار «ظن منطقی»

اتاق بازرگانی گوایاکی، بندر اصلی اکوادور، نگرانی خود را نسبت به مصوبه جدید گمرکی اکوادور مبنی بر بازرسی دقیق محموله‌های وارداتی بر اساس «معیار ظن منطقی» اعلام و تاکید کرد که اجرای این آیین نامه، بیش از ۵۰۰ قلم از کالاهای وارداتی را در برگرفته و با توجه به عدم برخورداری از زیرساخت و نیروی کافی برای بازرسی، باعث طولانی‌تر شدن مدت توقف بار در گمرک و افزایش هزینه‌های عملیاتی شرکتها خواهد شد.

این تمهید وزارت تولید و تجارت خارجی اکوادور به منظور کنترل و اجتناب از تقلب‌های گمرکی و پولشویی صادر شده است و اتاق بازرگانی توصیه نموده، که برای این منظور یک ساز و کار کنترلی پس از مرحله ترخیص کالا از گمرک اندیشه گردد.

منبع: روزنامه ال اونیورسو اکوادور، ۲ آگوست ۲۰۲۳

اکوادور به دنبال بازبینی تعرفه قرارداد فعالیت اپراتورهای خطوط تلفنی بین‌المللی

با توجه به اینکه تقریبا تمامی خدمات مخابراتی تلفن همراه از سوی دو غول بین‌المللی Claro و Movistar در اکوادور ارایه می‌شود و قرارداد ۱۵ ساله دو شرکت طی ماه‌های آتی خاتمه می‌یابد، دولت اکوادور در حال مذاکره برای بازبینی تعرفه‌های پرداختی این دو شرکت در ازای استفاده از طیف رادیوالکتریکی کشور برای ارایه خدمات مخابراتی می‌باشد. در حالیکه بخش خصوصی و کاربران این دو شرکت نسبت به قطع خدمات تلفن همراه ابراز نگرانی کرده‌اند، دولت اکوادور نسبت به عدم قطع سرویس مخابراتی اطمینان داده و اعلام کرده که در حال قیمت‌گذاری جدید طیف رادیویی با همکاری اتحادیه بین‌المللی مخابرات می‌باشند. دولت اکوادور با بیان اینکه مذاکرات بین طرفین از سال ۲۰۱۸ آغاز شده، اطمینان داد که بیش از سرعت در مذاکرات، معیارهای فنی و شفافیت برای دولت اهمیت دارد.

منبع: روزنامه ال اونیورسو اکوادور، ۳ آگوست ۲۰۲۳

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما