معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۱۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۱۷

تولید پانل های خورشیدی در نامیبیا

نامیبیا یکی از معدود کشورهای آفریقایی است که در آن تولید صفحه‌های انرژی خورشیدی در حال حاضر در مقایسه با تولید مشابه در چین مقرون به صرفه است. گزارش اخیر از سازمان تحت حمایت سازمان ملل متحد، "انرژی پایدار برای همه"، تأکید می‌کند که تولید صفحه‌های انرژی خورشیدی (پانل خورشیدی) در برخی از کشورهای آفریقایی بسیار بالاتر از تولید مشابه در چین است. بر اساس گزارش نشریه نظارت انرژی- Energy Monitor، در حالی که مونتاژ یک صفحه انرژی ( پانل) خورشیدی یک وات در چین 16.3 سنت آمریکا هزینه دارد، اما در برخی از کشورهای آفریقایی، از جمله تانزانیا (17،9 سنت آمریکا)، آفریقای جنوبی (18 سنت آمریکا)، نامیبیا (18.1 سنت آمریکا)، و غنا (18,3 سنت آمریکا) هزینه آن کمی‌بیشتر است.

این گزارش هزینه‌ها را در هفت معیار کلیدی از جمله در دسترس بودن مواد خام، قابلیت منابع انسانی، آمادگی زیرساخت، شدت سرمایه در هر واحد صنعتی، سیاست ها و مقررات توانمند، پویایی تقاضا و رقابت پذیری تولید را در نظر گرفته است. کشور چین پیشرو در تولید محصولات انرژی تجدیدپذیر همچنین تولید بیشتر زنجیره تامین پانل های خورشیدی و سلول های باتری، همچنین در پردازش جهانی عناصر حیاتی تولید باتری پانل خورشیدی مانند لیتیوم، نیکل و کبالت پیشرو است.

کشور چین همچنین به عنوان بزرگترین شریک اقتصادی آفریقا ظاهر شده است و هیچ کشور دیگری در تجارت، سهام سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI)، رشد سرمایه گذاری مستقیم خارجی، تامین مالی زیرساختی و کمک در رتبه پنج کشور برتر قرار نگرفته است.

کشور نامیبیا با داشتن چندین نیروگاه انرژی خورشیدی و نیروگاه‌های انرژی بادی و نیروگاه انرژی بادی که در نزدیکی شهر جنوبی "لودریتز" در حال توسعه است، پتانسیل تبدیل شدن به یکی از قطب های انرژی تجدیدپذیر در جنوب آفریقا را دارد. علاوه بر این، نامیبیا دارای ذخایر قابل توجهی از لیتیوم است که توسط شرکت اندرادا (که در فهرست بورس لندن ثبت شده است) در شهر اویس- Uis استخراج می‌شود. ذخایر دیگر در شهرهای کریبیب (Karibib) و اومارورور (Omaruru) در استان ساحلی ارونگو (Erongo) هستند.

کشور نامیبیا علاوه بر این که بالاتر از سایر حوزه‌های قضایی استخراج معدن آفریقا هستند، اما نامیبیا و دیگر کشورهای آفریقائی تنها 1٪ از ظرفیت نصب شده پانل های خورشیدی در جهان را دارند، با این حال این قاره دارای 60٪ از بهترین منابع خورشیدی است که در صورت وجود ارزش جامع تر برای ایجاد آن، می‌توان به راحتی از آنها بهره برداری کرد. به گفته بخش انرژی سازمان ملل، چالش‌هایی که آفریقا برای ورود همه جانبه به این بخش با آن مواجه است شامل دسترسی محدود به منابع مالی، فقدان سیاست حمایتی و محیط نظارتی، محدودیت‌های زیرساختی، زنجیره تامین محلی محدود و کمبود نیروی کار ماهر و تخصص فنی است.

با این حال، علی‌رغم شرایط سخت سرمایه‌گذاری و جذب آن، تولید در این قاره به سرعت در حال رشد است و در جنوب صحرای آفریقا افزایشی چهار برابری در ارزش از ابتدای قرن به ثبت رسیده که بسیار سریع‌تر از سایر نقاط جهان است.

کارشناسان به نشریه نظارت انرژی ( انرژی مانیتور) گفتند که رشد پایگاه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند برای توسعه پایدار آفریقا تفاوت ایجاد کند. زمانی که کشوری تخصص تولید داخلی و صنعتی را برای یک فناوری پاک خاص ایجاد می‌کند، شرایط مطلوبی از جمله فرصت های شغلی محلی و کاهش وابستگی به واردات ایجاد می‌کند که فناوری خورشیدی را در دسترس تر و مقرون به صرفه تر می نماید. این واقعیت که آفریقا دارای چنین منابع خورشیدی داخلی قوی است، باعث افزایش بیشتر در سطوح پذیرش و مقرون به صرفه می‌شود. نیاز به استراتژی‌های صنعتی مؤثر برای کشورهای آفریقایی وجود دارد تا پایگاه تولید خورشیدی خود را توسعه دهند و از مزایای وجود مواد معدنی حیاتی استفاده کنند. در این رابطه مرکز انرژی سازمان ملل می‌گوید که توسعه انرژی خورشیدی می‌بایست شامل توسعه زیرساخت ها، سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه دسترسی به منابع مالی و توسعه نیروی کار باشد.

به گفته جودی کین، اقتصاددان در (Overseas Development Institute) موسسه توسعه خارج از کشور، موافقتنامه تجارت آزاد قاره آفریقا (AfCFTA) که در سال 2018 میلادی تأسیس شد به تلاش‌های صنعتی در آفریقا کمک بسزایی می‌نماید. این در واقع دومین بلوک تجاری بزرگ جهان از نظر تعداد کشورها است و یکی از وظایف کلیدی موافقتنامه تجارت آزاد آفریقا (AfCFTA)، ترویج توسعه صنعتی از طریق تنوع بخشی و توسعه زنجیره ارزش منطقه ای است. گزارش بانک جهانی در سال 2022 میلادی تخمین زد که در صورت اجرای موثر موافقتنامه مذکور، آفریقا ممکن است شاهد افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی تا 159 درصد باشد.

ملاحظه: لازم به ذکر است در رابطه با موضوع گزارشی فوق آقای نانگولا امبومبا معاون رئیس جمهوری نامیبیا نیز طی حضور در نشست تجاری آمریکا و آفریقا که روز پنج شنبه هفته گذشته در شهر گابورون پایتخت بوتسوانا برگزار شد، اعلام کرد که با توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر، ویژگی‌های جغرافیایی منحصربه‌فرد نامیبیا، این کشور را در برتری قابل توجهی نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر قرار می‌دهد و توضیح داد که نامیبیا سالانه 300 روز آفتابی و بادهای دائمی دارد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما