معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۱۲- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۲

اخبار اقتصادی کوبا

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کوبا در هفته اول مردادماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

افزایش قیمت دلار در کوبا

در بحبوحه بحران عمومی‌کوبا، دلار آمریکا همچنان در بازار غیررسمی‌به افزایش قیمت ادامه می دهد. طبق داده‌های رسانه مستقل el TOQUE، دلار در اواسط هفته جاری با قیمت متوسط  ۲۲۰ CUP معامله می‌شود که دو پزو بیشتر از روز قبل ازآن و تنها ۵ پزو کمتر از قیمت یورو است. ارز اروپایی قیمت خود را 225 CUP حفظ کرد. در صرافی‌ها (CADECA) دلار به قیمت های دولتی 123.60 و یورو 140.37 پزو کوبایی به فروش می رسد، اما به صورت محدود و پس از چند روز انتظار که باعث دلسردی مبادلات رسمی ارز می‌شود.در حال حاضر ، بازار غیررسمی تنها بازاری است که به نیازهای کوبایی‌ها پاسخ می‌دهد، اما با قیمت‌هایی که برای بسیاری غیرقابل تحمل است و بعداً به ارزش محصولات و خدمات ضروری منتقل می‌شود. کارشناسان از دولت و بانک مرکزی کوبا انتقاد می‌کنند که اقدامات مشخصی را اتخاذ نکرده اند و اجازه می دهند ارزش ارز خارجی در بازار غیررسمی از کنترل خارج شود و مستقیماً بر فقیرترین کوبایی‌ها تأثیر بگذارد. برخی معتقدند قبل از پایان سال، دلار می‌تواند به ۲۵۰ پزو کوبایی یا بیشتر برسد، وضعیتی که بسیاری را نگران می‌کند، زیرا خرید مواد غذایی، محصولات بهداشتی و شوینده‌ها و سایر موارد، با حقوق های فعلی حقوق بگیران دشوار است.

https://www.cibercuba.com/noticias/2023-07-22-u1-e199482-s27061-dolar-al-alza-cuba-precios-impagables-muchos

کوبا مجوز تشکیل یک بانک شرکتی با سرمایه خارجی را صادر کرد

رئیس بانک مرکزی کوبا (BCC) با صدور قطعنامه ای اجازه تبدیل مؤسسه مالی غیربانکی Alto Cedro را به یک بانک شرکتی به نام Alto Cedro، Banco Corporativo SA، که دفتر مرکزی آن در هاوانا است را صادر کرد. تاییدیه این تبدیل در روزنامه رسمی جمهوری منتشر شد و جزئیات عملیاتی را که موسسه بانکی جدید می‌تواند با اشخاص حقوقی در جزیره انجام دهد، منتشر ساخت. یکی از زیرمجموعه‌های کوبایی شرکت بازرگانی اسپانیایی Alto Cedro Finanzas Internacionales، SL، در سال 2020 مجوز تاسیس یک موسسه مالی غیربانکی، در قالب یک شرکت سرمایه ای کاملا خارجی به نام Corporación Financiera Alto Cedro SA را در قلمرو ملی دریافت کرده بود  . از جمله فعالیت‌های مجاز این مؤسسه ، افتتاح حساب و دریافت سپرده‌ به پول ملی و ارز خارجی و یا سایر فعالیت‌های مرتبط با این موارد که صراحتاً توسط BCC مجاز می‌باشد بوده است. همچنین این بانک ممکن است وام یا انواع دیگر اعتبار یا تامین مالی را دریافت و اعطا کند. بانک شرکتی نوپا همچنین می‌تواند اوراق بهادار، دستور پرداخت، حواله‌های پولی،  جمع‌آوری، پرداخت‌ها و انتقال وجوه را صادر کند.

 Alto Cedro یک شرکت سرمایه گذاری بین المللی مستقر در مادرید است و هدف شرکت آن فعالیت های کارگزاری در معاملات با اوراق بهادار و سایر دارایی‌ها، توسعه املاک و مستغلات، فعالیت های حسابداری، حسابرسی و مشاوره مالیاتی است. ساده سازی محیط مالی و اقتصادی کشور بخشی از استراتژی دولت کوبا برای کاهش بحران عمیق و طولانی مدت و غلبه بر اثرات افزایش تحریم های اعمال شده توسط دولت ایالات متحده است. بر اساس این طرح تاکنون چندین نهاد برای ارائه خدمات مرتبط با فعالیت مالی مجوز دریافت کرده اند.

https://oncubanews.com/cuba/cuba-autoriza-formacion-de-un-banco-corporativo-con-capital-extranjero/

اقتصاد کوبا در سال 2022 بسیار کمتر از حد انتظار رشد کرد

اقتصاد کوبا با رشد 1.8 درصدی، سال 2022 را به پایان رساند، نتیجه ای کمتر از آنچه در برنامه سال پیش بینی شده بود. داده‌های ارائه شده توسط معاون اول وزیر اقتصاد و برنامه‌ریزی، لتیسیا مورالس، در جلسه کمیسیون کار دائمی مجلس ملی قدرت خلق (ANPP) نشان می‌دهد که با این حال، این رقم نشان‌دهنده بهبودی 3.1 درصدی از سال 2020 است. اطلاعات نشان می دهد که تولید ناخالص داخلی کوبا هنوز به مقادیر ثبت شده در سال 2019، سال قبل از همه گیری کووید-19 نرسیده است و شکاف 8 درصدی را در این زمینه نشان می دهد. مورالس هنگام سخنرانی در کمیسیون امور اقتصادی تصریح کرد فعالیت هایی که بیشترین تأثیر را بر رشد داشته اند، صنعت هتلداری با افزایش 193 درصدی، آموزش (52%)، حمل و نقل (21.6%)، ارتباطات (31.6%) و فرهنگ و ورزش (12.5%) بوده است. در جهت مخالف، اقلام کشاورزی، دام و جنگلداری با 5.3 درصد، صنعت تولید (6%)، تجارت و تعمیر وسایل شخصی (4.9%)، تامین برق، گاز و آب (13.2%) و بهداشت عمومی و کمک های اجتماعی (16.6%) رشد منفی روبرو بوده اند .

https://oncubanews.com/cuba/economia/confirman-que-la-economia-cubana-crecio-mucho-menos-de-lo-previsto-en-2022/

شرکت هوائی Sunwing  کانادا در حال افزودن مقاصد سفر بیشتری به کوبا است

Sunwing قرار است در فصل زمستان آینده یک پرواز جدید برای سفر به کوبا راه اندازی کند. غول مسافرتی کانادایی 23 درصد ظرفیت برای کوبا برای برنامه زمستانی 2024-2023 اضافه می‌کند و هدف آن گسترش قابل توجه در خدمات پرواز به جزیره کایو لارگو است. این هواپیمایی همچنین سینفوئگوس و مانزانیو در کوبا را در برنامه‌های خود دارد. به طور کلی، Sunwing ظرفیت کلی خود را برای مقاصد آفتابی در زمستان امسال تا بیش از 15 درصد افزایش می دهد، از جمله پروازها به مکزیک و جمهوری دومینیکن.

https://cubasi.cu/en/news/sunwing-adding-more-travel-destinations-cuba

صنایع کوبا از لجن روغنی پالایشگاه سینفوئگوس به عنوان سوخت استفاده می‌کنند

امروزه چندین صنعت در کوبا از سوخت های جایگزین ناشی از ضایعات پس از تولید در پالایشگاه نفت سینفوئگوس استفاده می‌کنند. مدیر کل پالایشگاه، ایرنالدو پرز، گفت که این سوخت‌ از بقایای لجن نفتی به دست می‌آید. وی گفت که این محصول به صنایعی با کوره‌های بزرگ مانند ریخته گری و کارخانه‌های قند خدمت می‌کند که بخش قابل توجهی از سوخت وارداتی را کاهش داده و از محیط زیست با حذف منابع احتمالی آلودگی محافظت می‌کند. از سال 1992، کوبا یکی از امضاکنندگان کنوانسیون بازل است که به دنبال کاهش سطح مبادلات زباله برای حفاظت سلامت انسان و محیط زیست است. دولت کوبا چندین بار خواستار جستجوی جایگزین در بخش دولتی برای کاهش بحران اقتصادی شده است که بدترین وضعیت در سه دهه اخیر است.

کوبا یک سوم سوخت مصرفی روزانه خود یعنی حدود 40000 بشکه را تولید می‌کند. خورخه پینون، مدیر برنامه انرژی و محیط زیست آمریکای لاتین و دریای کارائیب در دانشگاه تگزاس، گفت: با این حال، کوبا برای تامین تقاضای مصرفی خود به 100000 بشکه دیگر نیاز دارد. ویسنته د لا او لوی، وزیر انرژی و معادن، در نشست اخیر به نمایندگان مجلس گفت که به همین ترتیب، سوخت وارداتی سال‌هاست که کاهش یافته است. این مقام مسئول در مجلس ملی قدرت خلق گفت: برآورد می‌شود که در صورت ادامه روند فعلی ، از 5.9 میلیون تن سوخت وارداتی در سال 2018، با کاهش چشمگیر سوخت وارداتی در سال 2023 به پایان برسد و انتظار می‌رود که نیازهای اقتصاد و جامعه را به طور کلی پوشش دهد.

https://oncubanews.com/cuba/industrias-en-cuba-usan-como-combustible-el-lodo-petrolizado-de-refineria-de-cienfuegos/

دیاز-کانل با رئیس کمیته بازرگانی روسیه و کوبا در زمینه سرمایه گذاری تبادل نظر کرد

میگل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا با بوریس تیتوف، رئیس کمیته بازرگانی روسیه و کوبا دیدار کرد. وی در توییتر نوشت ما در مورد چشم انداز سرمایه گذاری روسیه در کوبا که روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور را تقویت می‌کند، تبادل نظر کردیم.

در ماه می 2023، یازدهمین نشست کمیته تجاری دو کشور در هاوانا با حضور نمایندگان 52 شرکت روسی و 106 شرکت کوبایی به منظور ترویج اقدامات تقویت تجارت دو جانبه برگزار گردید. در آن جلسه، تیتوف اظهار داشت که حمایت کوبا از سرمایه گذاری‌ها ، فرصت هایی را برای همکاری با تجار روسی فراهم می‌کند.

http://www.cubadebate.cu/noticias/2023/07/22/diaz-canel-intercambia-con-presidente-del-comite-empresarial-ruso-cubano-sobre-inversiones/

بازرگانان چینی از مقاصد اصلی گردشگری کوبا بازدید خواهند کرد

گروهی 16 نفره از آژانس گردشگری چینی  Huaxing Travelبرنامه فشرده ای را در کوبا همراه با جلساتی با نمایندگان نهادهای ملی و بازدید از مقاصد گردشگری اصلی این کشور آغاز کردند. زوین ریورو مارتینز، مدیر بازرگانی وزارت گردشگری کوبا (MINTUR) و مسئول سرمایه گذاری خارجی در این حوزه اعلام کرده است که تور برنامه ریزی شده تا 3 آگوست شامل بازدید از هاوانا، وارادرو، سینفوئگوس و ترینیداد است. دستور کار شامل ارائه سبد فرصت های کوبا در این صنعت در اول اوت است که به تحکیم روابط تجاری بین کوبا و چین کمک می‌کند. ریورو مارتینز گفت که این جلسات به افزایش حضور شرکت های چینی در این حوزه و نیز ایجاد شرکت با سرمایه مشترک کمک خواهد کرد .

پیلار آلوارز، مدیر کل بازاریابی وزارت گردشگری نیز اظهار داشت که این سفر به معنای آغاز یک "همکاری عالی" خواهد بود. تیان یو، مدیر آژانس  Weica که از اعضای هیات چینی است نیز گفت که چینی‌ها به طور کامل جاذبه‌های توریستی کوبا را نمی‌شناسند در حالی که این قلمرو کارائیب فراتر از برخی نمادهای تاریخ و فرهنگ است. به این معنا، او تمایل خود را برای یافتن فرصت های تجاری، اشکال همکاری، مبادله کالا و سرمایه گذاری به عنوان یکی از اهداف اصلی، در طول این سفر به شهرهای کوبا را ابراز کرد.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/329437-chinese-businessmen-will-tour-cubas-main-tourist-destinations

کوبا بیش از 300 کسب و کار با استفاده از سرمایه خارجی راه اندازی کرده است

بر اساس گزارش کمیسیون امور اقتصادی مجلس ملی قدرت خلق (ANPP) که در هاوانا ارائه گردید، تا ماه می‌گذشته تعداد مشاغلی که با سرمایه گذاری خارجی در کوبا ترتیب داده شده بودند، به 327 عدد رسید. ریکاردو کابریساس، معاون نخست وزیر و وزیر تجارت خارجی و سرمایه گذاری خارجی (MINCEX) به نمایندگان پارلمان توضیح داد که این توافقنامه‌ها با تجار از بیش از 40 کشور جهان امضا شده است. وی تصریح کرد از این میزان 167 کسب و کار مربوط به قراردادهای اداری، 106 کسب و کار مربوط به سرمایه گذاری مشترک و 56 کسب وکار کاملاً خارجی است. در میان کشورهایی که بیشترین سرمایه گذاری را در این جزیره انجام داده اند، کابریساس به اسپانیا، ایتالیا، پاناما، کانادا، مکزیک، ویتنام، چین، استرالیا، بریتانیا، آلمان و فرانسه اشاره کرد.

وی افزود در حال حاضر علاوه بر بخش گردشگری، کسب و کارهایی با مشارکت سرمایه خارجی در حوزه‌های صادرات نیکل، کبالت، سرب و روی، تجاری سازی سیگارهای ممتاز، تولید و تجاری سازی نوشیدنی الکلی محلی کوبائی ( رام )، تولید اکسیژن و گازهای صنعتی و تولید برق وجود دارد. همچنین مشاغل مرتبط با تامین گاز طبیعی مایع پایتخت، تولید نوشابه، آب، آرد گندم، فرآورده‌های گوشتی، شیرینی و قهوه و همچنین تولید ظروف، لوازم آرایشی و بهداشتی، مبلمان و خدمات مخابراتی ذکر شده است.

در سال 2022 سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کوبا نشانه‌های بهبود را با 35 کسب‌ وکار جدید نشان داده است که 18 مورد بیشتر از سال قبل است.

https://oncubanews.com/en/cuba/economy/cuban-economy/cuba-arranged-more-than-300-businesses-with-foreign-capital/

اقتصاد کوبا در سال 2023 موضوع اصلی بحث های پارلمان کوبا

عملکرد اقتصاد کوبا در نیمه اول سال 2023 مورد توجه سومین و آخرین روز از اولین جلسه مجمع ملی قدرت خلق در دهمین دوره قوه مقننه کوبا بود . نمایندگان در تالار همایش های پایتخت همچنین درباره تفریق بودجه سال گذشته بحث نمودند . علاوه بر این، نمایندگان موافقتنامه‌ها و قوانین مصوب شورای دولتی را تصویب کردند. نمایندگان همچنین توافقنامه ای را تصویب نمودند که شاخص های کلی برای ارتباط مناسب آنها با رای دهندگان و نهادهای محلی قدرت مردمی منطقه ای که در آن حوزه انتخاب شده اند را ایجاد می‌کند.

پارلمان کوبا نارضایتی مردم از گرانی کالاها و خدمات، تأثیر اقدامات کنترل قیمت و همچنین پیشنهادهای جدید برای رسیدگی به این موضوع را تحلیل کرد. به گفته خورخه لوئیس تاپیا، معاون نخست وزیر، قانونگذاران درباره اجرای قانون حاکمیت غذایی و امنیت غذایی بحث کردند. تاپیا راه حل دستیابی به حاکمیت غذایی و امنیت غذایی و تغذیه ای را ساماندهی سیستم های غذایی محلی دانست و توسعه آنها را با فوریت، پایداری و تاب آوری ضروری دانست.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/329179-cubas-economy-in-2023-focuses-debates-in-parliament

پارلمان کوبا در مورد امنیت مواد غذایی، قیمت ها و انرژی بحث کرد

دهمین دوره مجلس ملی قدرت خلق در مورد موضوعات اساسی برای مردم همچون امنیت غذایی، کنترل قیمت و سیستم ملی انرژی بحث نمود . در دومین روز از اولین جلسه عادی، اجرای قانون حاکمیت غذایی و امنیت غذایی مورد ارزیابی قرار گرفت، آیین نامه ای که هدف آن بهبود فرآیندهای تولید، فرآوری، بازاریابی و مصرف مواد غذایی بر اساس ظرفیت های درون زای هر سرزمین است. اثر بخشی تدابیر اتخاذ شده برای کنترل قیمت‌ها نیز مورد بحث نمایندگان مجلس قرار گرفت چرا که افزایش مستمر قیمت محصولات و خدمات مختلف همچنان دغدغه مردم است. همچنین بحث در مورد وضعیت فعلی و چشم اندازهای سیستم انرژی کشور، بخشی که در چند وقت اخیر به دلیل خرابی نیروگاه‌ها و کمبود سوخت دچار بی ثباتی شده است، مورد توجه بود. نمایندگان همچنین دستورالعمل های سیاست خارجی دولت را به روز خواهند کرد.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/329053-cubas-parliament-debates-issues-of-food-prices-and-energy-on-friday

گرمای زیاد و باران کم در کوبا

کوبایی‌ها با پیش‌بینی دمای بالا، همراه با باران کم در سراسر قلمرو ملی وارد روزهای پایانی جولای می‌شوند. در روزهای اخیر طبق اطلاعات موسسه هواشناسی ، در 38 ایستگاه از 68 ایستگاه زیر مجموعه این نهاد علمی، دمای بالای 34 درجه سانتیگراد گزارش شده است. این در حالی است که پخش شبانه تلویزیون ملی اعلام کرد در قلمرو شرقی گرانما دمای 39 درجه سانتی گراد ثبت شده است. در هاوانا نیز دماسنج ها 3۶ درجه سانتیگراد را نشان می دهند.

چند روز قبل از ثبت این رکوردهای دمایی برای ماه جاری، موسسه هواشناسی در مورد ورود ابری از غبار از صحرای منطقه به جزیره هشدار داده بود. کارشناسان توضیح دادند که این پدیده باعث کاهش مجدد بارندگی و حفظ وضعیت گرمای شدید می‌شود. این ابرها حاوی آهن، سیلیس، قارچ‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها، کنه‌های بیماری‌زای مختلف و سایر عناصر هستند. آنها می‌توانند باعث بیماری‌های حاد تنفسی، آلرژی و مشکلات پوستی شوند. گرد و غبار صحرا بر صخره‌های مرجانی و میوه‌ها، برنج، نیشکر، لوبیا و سایر محصولات نیز تأثیر می‌گذارد.

https://www.radiohc.cu/en/noticias/nacionales/329347-more-heat-and-little-rain-in-cuba

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما