معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۵

اخبار اقتصادی ارمنستان

گزیده اخبار اقتصادی ارمنستان در نیمه دوم تیر ماه سال 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

یک کارگروه بین وزارتی برای تجهیز مجدد " فرودگاه زوارتنوتس " ایجاد شد

در نشست فوق‌العاده مجلس ملی، آرمن سیمونیان معاون وزیر زیرساخت‌ها و مدیریت منطقه‌ای اعلام کرد که یک کارگروه بین وزارتی برای تجهیز مجدد فرودگاه زوارتنوتس به ریاست مهر گریگوریان، معاون نخست‌وزیر جمهوری ارمنستان ایجاد شده است.

سیساک گابریلیان، معاون فراکسیون "قرارداد مدنی" در سؤالی خطاب به وی گفت که در حال حاضر فرودگاه زوارتنوتس بیش از حد ظرفیت مورد بهره‌برداری قرار دارد و به سختی خدمات ارائه می‌دهد.

گابریلیان سؤال کرد: آیا ساخت ساختمان‌ها، ترمینال‌ها و باندهای جدید در چارچوب برنامه‌های سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است یا خیر؟

سیمونیان پاسخ داد که روابط دولت جمهوری ارمنستان با "فرودگاه‌های بین‌المللی "آرمنیا" طبق قرارداد کنسرسیوم 30 ساله منعقده در سال 2001 تنظیم می‌شود و اجرای برنامه‌های سرمایه‌گذاری جدید باید با اعضای آن توافق شود.

 لازم به یادآوری است که در تاریخ 30 می، در جریان بررسی عملکرد بودجه در سال 2022، گنل سانوسیان وزیر زیرساخت‌ها و مدیریت منطقه‌ای جمهوری ارمنستان در مجلس ملی اعلام کرد که تعداد پروازهای روزانه در فرودگاه زوارتنوتس از 90 پرواز فراتر رفته که سقف ظرفیت این فرودگاه است. فرودگاه زوارتنوتس بیش از حد ظرفیت مورد بهره‌برداری قرار دارد و دولت در حال بررسی موضوع افزودن تعداد ساختمان‌ها، سازه‌ها و زیرساخت‌های جدید است.

https://armeniasputnik.am/20230711/zvartnvoci-verazinman-hamar-mijgerateschakan-ashkhatanqajin-khumb-e-steghtsvel-62390147.html

 

حجم نقل و انتقال بار از طریق ریلی در ارمنستان کاهش یافته است

الکسی ملنیکوف مدیر کل راه آهن قفقاز جنوبی در مصاحبه با اسپوتنیک آرمنیا اعلام کرد که حجم انتقال بار در ارمنستان به دلیل متوقف شدن فعالیت معدن سوتک کاهش یافته است. شرکت روسی (گئوپروماینینگ گولد) از ماه ژوئن بهره‌برداری از معدن را متوقف کرده است. هوهانس هاروتونیان، معاون وزیر مدیریت منطقه‌ای و توسعه ارمنستان اعلام کرد که قرار بود زودتر بهره‌برداری از معدن سوتک متوقف گردد و اکنون برنامه بهره‌برداری از معدن در شرایط سرپوشیده در دست برنامه‌ریزی است. از طرفی کاهش نقل و انتقال بار از طریق سطح بالای ساخت و ساز و تأمین سیمان از کارخانجات سیمان آرارات و هرازدان جبران می‌شود. در عین حال همکاری با (الکس هولدینگ) به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در ارمنستان در زمینه واردات غلات و شکر افزایش یافته است. شرکت راه آهن قفقاز جنوبی از سال 2008 به عنوان زیرمجموعه شرکت راه آهن روسیه مدیریت و بهره‌برداری از راه آهن ارمنستان را بر عهده دارد. حجم انتقال بار از طریق ریلی در ارمنستان در سال 2022 در مقایسه با سال 2021 با 12.3 درصد رشد همراه بوده است. طی ماه‌های ژانویه تا می 2023 در مقایسه با دوره زمانی مشابه در سال گذشته حجم انتقال بار تغییری نکرده است.

https://armeniasputnik.am/20230716/hajastanum-erkatughajin-pvokhadrumnery-nvazel-en-svotqi-hanqi-chshahagvortsman-pattsharvov-62809534.html

گمرک مارگارا به صورت مدولار احداث و توسعه می‌یابد

کار احداث گمرک مارگارا آغاز شده و ادامه دارد. دولت طی نشست روز پنج‌شنبه تصمیم گرفت تا در گمرک مارگارا در مرز ارمنستان و ترکیه سازه‌های مدولار احداث گردد. بین ارمنستان و ترکیه روابط دیپلماتیک وجود ندارد و مرز بین دو کشور از سال 1993 توسط آنکارا بسته شده است. گمرک روستای مارگارا در بهار سال 2023 در اختیار کمیته درآمدهای دولتی ارمنستان قرار گرفت. کمیته درآمدهای دولتی ارمنستان در اواخر ماه می امسال در زمینه کار احداث گمرک مارگارا با شرکت (آرباگ یو وورتینر) قرارداد امضا کرد. بر اساس طرح احداث قرار است یک سالن خدمات‌دهی، دو غرفه برای انجام رویه بار، دو غرفه برای استراحت نیروهای شیفت، یک سالن برای انجام بررسی گمرکی، پارگینک، سکو، دو غرفه چک گذرنامه و یک انبار احداث گردد.

https://www.armtimes.com/hy/article/264420

 

در نیمه اول امسال حدود پنجاه میلیارد درام مالیات بیشتر جمع‌آوری شده است

بر اساس داده‌های نیمه اول امسال، حدود 50 میلیارد درام بیشتر از میزان برنامه‌ریزی شده درآمد مالیاتی در ارمنستان جمع‌آوری شده است. 17 میلیارد آن به صندوق ذخیره دولت واریز شده است. تصمیم مربوطه در جلسه 13 جولای دولت به تصویب رسید.

https://www.civilnet.am/news/744353

ممنوعیت واردات سیمان به مدت 6 ماه و تا 17 ژانویه 2024 تمدید شد

امروز در نشست دولت تصمیم مربوط به اعمال محدودیت موقت برای واردات سیمان به ارمنستان، نحوه صدور مجوز واردات و فرم مجوز به تصویب رسید. تصویب این طرح ناشی از ضرورت تنظیم واردات سیمان از کشورهای ثالث و تضمین شرایط رقابتی یکسان برای واردکنندگان و تولیدکنندگان داخلی است.

در نتیجه تنظیم مقررات قانونی، در بازار داخلی شرایط مساعدی برای تولیدکنندگان داخلی سیمان برای رقابت با سیمان وارداتی از کشورهای ثالث ایجاد شده است. به ویژه، در نیم سال دوم سال گذشته، 578 هزار تن سیمان در ارمنستان تولید شده که در قیاس با مدت مشابه سال 2021 به میزان 15.7 درصد افزایش داشته است. و در طی ماه‌های ژانویه تا مارس امسال، 145.9 هزار تن سیمان تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 46 درصد افزایش یافته است.

در سال‌های 2022 و 2023 میزان واردات سیمان و کلینکر نیز افزایش یافته است که نشان می‌دهد با وجود عوارض دولتی، سیمان وارداتی از کشورهای ثالث قابل رقابت با تولیدات داخلی است. به این ترتیب، در طی ماه‌های جولای الی دسامبر سال 2022 (زمانی که محدودیت‌هایی برای واردات سیمان وجود داشت) 107.4 هزار تن سیمان و کلینکر وارد کشور شده که به 77.2 درصد بیشتر از مدت مشابه سال 2021 است. در ژانویه تا فوریه امسال، 25 هزار تن سیمان و کلینکر وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 80.9 درصد افزایش داشته است.

با توجه به موارد فوق و نظر به اینکه مدت محدودیت‌های وضع شده در تاریخ 16 جولای 2023 به پایان می‌رسد، پیشنهاد شد با پیروی از مقررات پیشنهادی، یک بار دیگر برای مدت شش ماه، از تاریخ 17 جولای تا 17 ژانویه 2024 روند صدور مجوز تعیین شود.

 https://www.armtimes.com/hy/article/264423

 

عملیات ساخت و ساز در ایست بازرسی "مارگارا" در مرز ارمنستان و ترکیه به طور فعال در حال انجام است

رستم باداسیان، رئیس کمیته درآمدهای دولتی در گفتگو با خبرنگاران به اقدامات در حال انجام در راستای بازگشایی مرز ارمنستان و ترکیه اشاره کرد و گفت: در جلسات دولت تصمیم‌هایی در مورد تأمین مالی گرفته شده، عملیات ساخت و ساز در مارگارا به طور فعال در حال انجام است. من نمی‌توانم تاریخ مشخصی را اعلام کنم که چه زمانی به پایان می‌رسد، اما به زودی.

باداسیان در پاسخ به این سؤال که آیا بلافاصله پس از اتمام کارها، مرز باز می‌شود یا خیر، گفت: این موضوع مربوط به حوزه اختیارات کمیته درآمدهای دولتی نیست. وظیفه ما فراهم کردن امکانات لازم برای اجرای کنترل گمرکی در پاسگاه مرزی به نحو شایسته است که در حال اجرای آن هستیم.

یادآور می‌شود، ایروان و آنکارا در دسامبر 2021 اعلام کردند که آماده برداشتن گام‌های ویژه برای عادی‌سازی روابط هستند و هر دو طرف نمایندگان ویژه‌ای را برای این امر منصوب کردند: از طرف آنکارا سردار قلیچ سفیر سابق ترکیه در واشنگتن و از طرف ارمنستان روبن روبینیان معاون رئیس مجلس ملی.

در بهار سال 2023، مدیریت ایست بازرسی مارگارا به کمیته درآمدهای دولتی منتقل شد. در پایان ماه می، این کمیته برای انجام مقدمات مربوط به طراحی و برآورد هزینه‌های ساخت گمرک "مارگارا"، قراردادی را با شرکت "آرباک و پسران" امضا کرد.

طبق طرح اولیه، ساخت سالن یک طبقه برای ارائه خدمات، دو اتاق برای ثبت محموله‌ها، دو اتاق برای استراحت شیفت کاری، ساختمان یک طبقه برای بازرسی گمرکی، پارکینگ‌ها، سکوها، راه‌های داخلی، دو پست بازرسی و یک انبار یک طبقه برنامه‌ریزی شده است.

https://news.am/arm/news/771458.html

ارمنستان طی سه تا چهار سال آینده، 25 درصد برق خود را از خورشید دریافت خواهد کرد

تولید انرژی خورشیدی در ارمنستان به طور مداوم در حال رشد است و پس از 3 تا 4 سال، انرژی خورشیدی ممکن است تا 25 درصد از تراز انرژی کشور را در مقایسه با 12 درصد فعلی اشغال کند. این مطلب را هایک هاروتونیان، رئیس هیئت مدیره آژانس انرژی ارمنستان بیان کرد.

هاروتونیان در پاسخ به این سؤال که ارمنستان چقدر از پتانسیل خود در زمینه انرژی خورشیدی استفاده می‌کند، گفت: اکنون درصد کمی است… اما پتانسیل بسیار زیادی وجود دارد. انرژی خورشیدی در حال حاضر 12 درصد از برق مصرفی سالانه ارمنستان را تشکیل می‌دهد. این اعداد در مقیاس جهانی نیز بسیار جدی است. این شاخص به طور پیوسته در حال افزایش است. در 4-3 سال آینده حداقل 25 درصد خواهیم داشت. دولت سرمایه‌گذاری نمی‌کند، بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌کند. من مطمئن هستم که تا سال 2025 به 25 درصد خواهیم رسید.

وی افزود: شرکت‌های روسی نیز علاقه زیادی به انرژی خورشیدی در ارمنستان نشان می‌دهند. بسیاری از شرکت‌های روسی وجود دارند که اکنون در تلاش هستند تا پروژه‌هایی را برای “ورود” پروژه‌های ساخته شده از قبل یا توسعه چنین پروژه‌هایی از ابتدا پیدا کنند. زیرا انرژی خورشیدی در ارمنستان ارزان‌ترین انرژی “نو” است که می‌تواند باشد. آب و هوای ارمنستان برای توسعه انرژی خورشیدی ایده‌ال است.

https://news.am/arm/news/764631.html

افزایش مبادلات تجاری بین ارمنستان و روسیه ممکن است تا پایان سال به 60 درصد برسد

واهان کروپیان، وزیر اقتصاد جمهوری ارمنستان در نمایشگاه "Innoprom-2023" در یکاترینبورگ به خبرگزاری تاس گفت: افزایش مبادلات تجاری بین ارمنستان و روسیه ممکن است تا پایان سال به 60 درصد برسد. سال گذشته حجم مبادلات تجاری ارمنستان با روسیه بیش از 5 میلیارد دلار بوده است، اکنون در سطح رشد دو برابری قرار داریم، فکر می‌کنم تا پایان سال به رشد 50 تا 60 درصدی خواهیم رسید.

https://www.azatutyun.am/a/32499857.html

دولت و ژئوپروماینینگ در حال تلاش برای ایجاد تولید مس خالص در ارمنستان هستند

واهان کروبیان وزیر اقتصاد ارمنستان در مراسم هفتادمین سالگرد تأسیس کارخانه مس مولیبدن زنگه‌زور گفت: کارخانه مس مولیبدن زنگه‌زور نقش مهمی نه تنها در استان سیونیک و ارمنستان، بلکه در کل جهان دارد و سومین تأمین‌کننده خارجی مولیبدن چین است. اخیراً زمانی که در چین بودم، معاون وزیر اقتصاد به من اعلام کرد که ارمنستان سومین تأمین‌کننده خارجی مولیبدن به چین است. این واقعیت بار دیگر ثابت می‌کند که کارخانه مس و مولیبدن زنگه‌زور نه تنها شرکت بزرگ است که 70 سال است بهترین استانداردها و آینده صنعت را در ارمنستان خلق می‌کند، بلکه در مقیاس جهانی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

کروبیان تأکید کرد که در 5 سال گذشته دولت تلاش زیادی کرده است تا ارمنستان را برای سرمایه‌گذاری جذاب کند و نتایج این تلاش‌ها از قبل قابل توجه است. سال گذشته سرمایه‌گذاری در ارمنستان برای اولین بار از مرز یک میلیارد دلار گذشت که رکورد محسوب می‌شود.

وی گفت: تلاش‌های انجام شده در پنج سال گذشته به ثمر نشسته است. در مجموع سرمایه‌گذاری‌ها در سال گذشته 4.2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داشتیم که حدود 22 درصد تولید ناخالص داخلی ما است. یکی از برنامه‌های اصلی مربوط به نوسازی اقتصاد است که در آن تلاش می‌کنیم شرکت‌ها را متقاعد کنیم تجهیزات، خطوط تولید، کارخانه‌ها را مدرن‌سازی کنند و بهره‌وری را افزایش دهند. در طول سال گذشته بیش از 2000 شرکت از برنامه‌های دولت بهره‌مند شده و بیش از 300 میلیون دلار در خطوط تولید جدید سرمایه‌گذاری کرده‌اند که این شرکت‌ها را تقویت می‌کند، آنها را رقابتی‌تر و آماده حضور در بازارهای بین‌المللی می‌کند.

کروبیان تأکید کرد: ما به کار روی رشد اقتصادی 7 تا 9 درصدی خود ادامه می‌دهیم. امروز ما در آن مسیر هستیم و تلاش‌های ما در سال‌های آینده به ثمر خواهد رسید. دولت و شرکت ژئوپروماینینگ در تلاش برای تعمیق زنجیره تولید و ایجاد تولید مس خالص هستند. ما مشتاقانه منتظر توسعه و اجرای پروژه مشترک هستیم.

https://newshub.am/read-news/3381422/

حداقل حقوق بازنشستگی از اول جولای به جای 83 دلار 93 دلار تعیین می‌شود

نارک مکرتچیان وزیر کار و امور اجتماعی ارمنستان در جلسه دولت گفت: دولت از اول جولای حداقل حقوق بازنشستگی و مستمری را افزایش می‌دهد. میانگین حقوق بازنشستگی با 7.1 درصد افزایش  از 120 دلار به 129 دلار خواهد رسید. میانگین مستمری سربازی از 228 دلار فعلی به 239 دلار خواهد رسید. نسبت حداقل مستمری به سبد غذایی 99.5 درصد است.

https://www.mlsa.am/?p=41828

 

امسال حدود یک میلیون گردشگر به ارمنستان سفر کرده‌اند

سیسیان بوغوسیان رئیس کمیته گردشگری وزارت اقتصاد اظهار کرد: در طول شش ماه اول سال جاری، حدود یک میلیون گردشگر به ارمنستان سفر کرده‌اند، این بهترین رقمی است که تاکنون داشته‌ایم. در مقایسه با سال 2019 که بهترین سال برای صنعت گردشگری تاکنون بوده است، امسال شاهد رشد 30 درصدی در 6 ماهه اول بوده‌ایم. سال 2019 را با 1.9 میلیون گردشگر به پایان رساندیم و اگر امسال به همین صورت ادامه دهیم، امیدواریم از مرز 2 میلیون نفر عبور کنیم. این فعالیت به دلایل مختلف است، ما به شدت در تلاش هستیم تا برند ارمنستان را در بازار بین‌المللی ارائه دهیم تا بیشتر شناخته شود.

به گفته بوغوسیان، گردشگران روس همواره بیشترین علاقه‌مندی را نسبت به ارمنستان داشته‌اند، امسال بیشترین تعداد گردشگر از روسیه با 52 درصد از کل تعداد گردشگران بوده و در رتبه‌های بعدی گردشگران گرجستان و ایران هستند.

https://www.armtimes.com/hy/article/264173

 

تا پایان سال جاری یک ابررایانه علمی در ارمنستان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد

هراچیا آستساطریان، مدیر انستیتوی مسائل انفورماتیک و اتوماسیون آکادمی ملی علوم جمهوری ارمنستان، در گفتگو با اسپوتنیک آرمنیا گفت که تا پایان سال جاری در ارمنستان یک ابررایانه علمی‌که اهمیت زیاد در منطقه دارد، مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. این رایانه توسط شرکت فرانسوی Atos که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان رایانه‌های با ظرفیت بالا در جهان است، ساخته شده است.

اولین سالی نیست که انستیتوی علمی-تحقیقاتی انفورماتیک با فرانسه همکاری می‌کند. برنامه تبادل آکادمیک با انستیتوی تحقیقات انفورماتیک تولوز (IRIT) در حال اجرا است.

در چارچوب همکاری‌ها، طرف ارمنی یک رایانه هدیه گرفته که قبلاً در یکی از تأسیسات مجتمع تولیدی ایرباس در تولوز استفاده می‌شد. برای به‌کارگیری در ارمنستان، این ابررایانه در Atos به‌روزرسانی و چندین برابر تقویت شده است. در حال حاضر بلوک‌های این ابررایانه در ارمنستان هستند، مونتاژ آنها با کمک متخصصان فرانسوی و همچنین پایان ساخت ساختمان مرکز جدید محاسباتی باقی مانده است. این ابررایانه با 29 هزار پردازنده پرقدرت کار می‌کند (برای مقایسه، مدرن‌ترین رایانه‌های شخصی به ندرت از بیش از 16 پردازنده استفاده می‌شود).

هراچیا آستساطریان در گفتگو با اسپوتنیک آرمنیا گفت: ما منابع محاسباتی داریم که روی آنها کار می‌کنیم، اما آنها با رایانه جدید ناسازگار هستند. در میان کشورهای مستقل مشترک‌المنافع فقط در روسیه چنین ماشین‌های محاسباتی در دسترس هست. از طریق رایانه جدید، انجام تحقیقات مدرن در زمینه "داده‌های بزرگ" (big data)، هوش مصنوعی، پردازش تصویر امکان‌پذیر خواهد بود. درخواست محاسبات از حدود 40 تیم تحقیقاتی از دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی ارمنستان دریافت شده است (زیرا نه تنها ریاضیدانان، بلکه متخصصان علوم طبیعی نیز به مجموعه‌های بزرگی از محاسبات نظری نیاز دارند).

https://armeniasputnik.am/20230711/taratsashrjanajin-nshanakutjan-gitakan-gerhamakargichy-minchev-tareverj-kbacvi-hajastanum-62347784.html

 

شاخص های اقتصادی ارمنستان از ماه ژانویه لغایت ماه ژوئن 2023  ( شش ماهه اول سال) 

بر اساس آمار منتشره از سوی مرکز آمار ارمنستان  در تاریخ 25 جولای 2023 ، شاخص های اقتصادی این کشور از ماه ژانویه لغایت ماه ژوئن 2023  ( شش ماهه اول سال) حدود 4 / 11 در صد نسبت به مدت مشابه در سال قبل رشد داشته است :

-         تولیدات صنعتی با 1 در صد رشد به  9 / 2 میلیارد درام ( حدود 3 میلیارد دلار) ( نرخ 1 دلار = 387 درام)

-         ساخت و ساز  با 17 در صد رشد به 174 میلیون درام ( حدود 435388 دلار)

-         تجارت  با 23 در صد رشد به 280 / 2 میلیارد درام ( 9 / 5 میلیارد دلار)

-         تجارت خارجی  با 9 / 72 در صد رشد به467 / 3 میلیارد درام ( 9 / 8 میلیارد دلار  که صادرات  3/3 میلیارد دلار  و واردات 6/ 5 میلیارد دلار  بوده است و کسری تراز تجاری 3 / 2 میلیارد دلار بوده است .)

-         شاخص خدمات  8 / 16 در صد  رشد داشته است

-         تولید برق  7 / 2  در صد کاهش داشته است

-         شاخص قیمت مصرف کننده 2 / 4 در صد رشد یافته  و شاخص قیمت تولید کننده  1 در صد کاهش یافته است .

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما