معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۳۱- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی عراق - نجف اشرف

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عراق - نجف اشرف، دیوانیه و المثنی در هفته چهارم تیرماه 1402 مندرج در سانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

افتتاح کارخانه تولید آسفالت در استان المثنی عراق با ظرفیت 200 تن در ساعت

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در سفر به استان المثنی در جنوب این کشور، کارخانه تولید آسفالت اکسید شده با ظرفیت 200 تن در ساعت را افتتاح کرد. طبق بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق برای آگاهی از اوضاع خدمات رسانی و افتتاح چندین طرح وارد استان المثنی شد. وی در این بازدید، علاوه بر افتتاح کارخانه ملی تولید آسفالت اکسید شده، بر عملکرد الکترونیکی این کارخانه نظارت نموده و در جریان مشروح کار واحدها و ظرفیت تولید آن که به 200 تن در ساعت می رسد، قرار گرفت. در بیانیه صادره از دفتر نخست وزیری آمده است طرح هائی برای اضافه نمودن واحدهای جدید در آینده به منظور افزایش تولید کارخانه در بخش مشتقات مختلف نفتی وجود دارد که می‌تواند به حمایت از صنعت نفت در استان کمک کند. سودانی در مراسم افتتاح این کارخانه گفت استان مثنی از پتانسیل هائی برخوردار است که می‌تواند این استان را به استان تأثیرگذار در زمینه صنایع ملی و سرمایه گذاری تبدیل کند. گفتنی است این کارخانه که آسفالت اکسید شده با کیفیت بالا تولید می‌کند، در منطقه الشراکیه در نزدیکی پالایشگاه السماوه واقع شده و متکی بر سیستم پلیمر پیشرفته است که برای اولین بار در کارخانه‌های آسفالت این استان به کار می رود. این کارخانه همچنین با سیستم مدرن اداره می‌شود و ظرفیت تولید روزانه آن بیش از دو هزار تن انواع مختلف آسفالت اکسید شده درجه 40.50 برای پوشش سطح بزرگراه‌ها و نیز راه‌های داخلی و همچنین آسفالت اکسید شده 60.70 برای صادرات است.

افتتاح ساختمان جدید هیأت سرمایه گذاری استان مثنی توسط نخست وزیر عراق

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق ساختمان جدید هیأت سرمایه گذاری در استان مثنی را افتتاح کرد. محمد شیاع السودانی، در مراسم افتتاح ساختمان جدید هیأت سرمایه گذاری استان مثنی بر جدیت دولت برای فعالسازی بخش سرمایه گذاری و رسیدن به مشارکت حقیقی با بخش خصوصی تأکید کرد. السودانی گفت: عراق از ثروت های طبیعی متنوعی برخوردار است که می‌تواند با استفاده از آن به جهش در بخش های مختلف دست یابد. السودانی در پایان این مراسم به تلاش های دولت برای برداشتن مشکلات و موانع بخش سرمایه گذاری تأکید کرد. گفتنی است محمد شیاع السودانی برای اطلاع از امکانات خدمت رسانی و افتتاح چند پروژه به استان مثنی سفر نمود.

هشدار وزیر جوانان عراق به شرکت مجری ساخت پروژه ورزشگاه المپیک سماوه (مرکز استان مثنی)

وزیر جوانان عراق گفت: ما نقشه راهی برای نهائی کردن و حل و فصل همه اموری که مانع از سرگیری کار و تکمیل طرح ها است، وضع نموده ایم و تمامی اقدامات قانونی را نیز در قبال شرکت مجری پروژه ساخت ورزشگاه المپیک سماوه به علت تعلل در کار اتخاذ خواهیم نمود. وزیر جوانان عراق در خلال بازدید از ورزشگاه اولمپیک سماوه بر تکمیل این پروژه در اسرع وقت تأکید کرد. شایان ذکر است این ورزشگاه گنجایش 20 هزار تماشاچی را دارد.

برگزاری اولین رویداد بین المللی لباس ایرانی در شهر نجف اشرف

اولین رویداد بین المللی لباس ایرانی با حضور 50 برند شاخص و مطرح حوزه لباس، عبا، روسری، اکسسوری، سوغات و شیرینی ایرانی به مناسبت اعیاد غدیر و قربان از 20 تا 25 تیرماه در شهر نجف اشرف برگزار شد.

تدوین برنامه ملی احیا و تکثیر نخل های عراق

وزارت کشاورزی عراق، برنامه ای ملی برای احیای نخل و تکثیر نهال های آن با فناوری کشت بافت تصویب کرده که در صورت اختصاص بودجه، اجرائی می‌شود. روزنامه الصباح نوشت: در نتیجه جنگ ها، آفات، خشکسالی و غفلت تعداد نخل های عراق در چهار دهه گذشته از 33 میلیون به کمتر از 12 میلیون اصله رسیده است. هادی‌هاشم الیاسری، مدیر اداره باغبانی وزارت کشاورزی عراق گفت: این وزارتخانه در صورت اختصاص بودجه، اجرای برنامه ملی احیای نخل ها و تکثیر نهال های آن را با فناوری بافت آغاز می‌کند. وی اضافه کرد: اداره باغبانی وزارت کشاورزی عراق 30 سال پیش بانک ژنتیکی تیره‌های بومی‌کمیاب خرماها را که تعدادشان بیش از 500 عدد است، با هدف تکثیر و فروش به نخل کاران تأسیس کرده بود. از سوی دیگر مجید جاسم جیاد، مدیر اداره سرمایه گذاری‌های کشاورزی وزارت کشاورزی عراق نیز گفت: که این وزارتخانه دو آزمایشگاه برای تولید نخل به روش کشت بافت تدارک دیده است که یک آزمایشگاه در اداره باغبانی بغداد و دیگری در استان بصره می‌باشد. وی افزود: همچنین 3 مرکز برای تولید نهال در استان‌های نجف اشرف، کربلای معلی و بصره در نظر گرفته شده است.

هشدارکمیسیون کشاورزی پارلمان عراق نسبت به خطرات قریب الوقوع در حوزه کشاورزی و محیط زیست بر اثر کاهش شدید آب

به گزارش رووداو این کمیسیون در کنفرانسی مطبوعاتی که در پارلمان عراق برگزار شد، اعلام کرد پیامدهای آبی بر افزایش 70 درصدی بیابان زائی در زمین‌های عراق و کاهش زمین‌های قابل کشت از 20 میلیون هکتار به 3.5 میلیون هکتار اثر گذاشته است.

افتتاح تاکسی آبی در استان نجف اشرف

وزارت حمل و نقل عراق از افتتاح تاکسی آبی در استان نجف عراق خبر داد. به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، این وزارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد: با نظارت رزاق محیبس السعداوی، شرکت عمومی حمل و نقل دریائی، طرح تاکسی دریائی در استان نجف (ساحل کوفه) را افتتاح کرد. احمد جاسم الاسدی، مدیر کل حمل و نقل دریائی گفت که انتظار می رود افتتاح اسکله رودخانه ای جدید موجب ارتقای فعالیت های گردشگری در استان نجف شود. وی افزود: این طرح افزوده مهمی‌به زیرساخت های گردشگری منطقه به شمار می رود و تشویق کننده به توسعه بخش گردشگری و افزایش سرمایه گذاری‌ها در این زمینه است. الاسدی ادامه داد: شرکت حمل و نقل دریائی عراق به دنبال ساخت اسکله‌های سده العباسیات، طویریج و الهندیه در روزهای پیش روست. وی افزود: این طرح، موفقیت بزرگی در جذب گردشگران و مسافران از داخل و خارج کشور و نیز ارتقای فعالیت های اقتصادی و فرهنگی در استان نجف است.

نوسازی جاده نجف – کربلا

نوسازی فاز اول مسیر جاده کربلا – نجف به طول 25 کیلومتر پس از تکمیل عملیات ساخت آن، افتتاح شد. 

افتتاح ساختمان "الأنجم – الزاهره" در استان المثنی

ساختمان الأنجم – الزاهره در استان المثنی در جنوب عراق افتتاح شد. این ساختمان یکی از پروژه‌های "صدقه جاریه" می‌باشد که با حمایت کمک کنندگان در کمپین "مثل حبه" اول و دوم به مرحله اجرا در آمد. مساحت این ساختمان 1.312 متر مربع و در پنج طبقه می‌باشد. هدف از ساخت این ساختمان ارائه مراقبت های بهداشتی به 4.842 یتیم که در حال حاضر تحت سرپرستی "مؤسسه العین" (زیر نظر دفتر مرجع عالی عراق آیت الله سیستانی) در این استان که برای آمادگی روانی و همچنین ایجاد محیطی امن و مناسب برای رشد توانائی‌ها و آینده شغلی و تأمین مایحتاج مالی عینی افراد یتیم فعالیت می‌کند، می‌باشد.

افتتاح طرح سرمایه گذاری مسکونی « قریة الغدیر2» در استان نجف اشرف

ماجد الوائلی، استاندار نجف اشرف، پروژه سرمایه گذاری مسکونی «قریة الغدیر2» را با حضور رئیس هیأت سرمایه گذاری و تعدادی از شخصیت های دولتی و تجار افتتاح نمود. مجموعه شرکت های "البعد الرابع" که متخصص در زمینه عمرانی و ساخت است این طرح را که شامل بیش از 1200 واحد مسکونی است، اجرا نمود. از سوی دیگر شرکت مجری طرح از دولت محلی خواست باب گفتگو را با دولت مرکزی عراق و بانک مرکزی برای ازسرگیری ساخت مسکن به منظور کمک به هزاران خانواده جهت تأمین مسکن مناسب باز نماید.

پرده برداری استاندار دیوانیه از اهم پروژه‌های مندرج در بودجه آینده عراق

میثم الشهد، استاندار دیوانیه در این رابطه به خبرگزاری فرات نیوز گفت: اهم پروژه‌های مندرج در بودجه آینده پیش از مشارکت در ساخت پروژه دیگر، متمرکز بر پروژه‌های زیربنائی است. و بر اساس دستور نخست وزیر دستیابی به اصل یکپارچگی بخشی در حوزه ساخت و ساز و پروژه‌ها می‌باشد. استاندار دیوانیه گفت: در حال حاضر ما یک بانک اطلاعات پروژه‌ها در استان بر اساس نیاز کنونی برای توسعه امور خدماتی داریم. و اغلب طرح های نیمه کاره و معطل کنونی نیز در زمره پروژه‌های وزارتخانه‌ها می‌باشد. میثم الشهد گفت: دیوانیه، استانی کشاورزی است که در حال حاضر با کمبود آب مواجه می‌باشد و در شرایط کنونی تمرکز ما بر تأمین آب شرب بوده و طبعا پرداختن به موضوع کشاورزی امکان پذیر نیست. 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما