معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۵/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۲۳۰

کاهش 10 درصدی تولید بلوبری پرو در پی تشدید پدیده جوی ال نینیو

گزیده گزارشی با عنوان کاهش 10 درصدی تولید بلوبری پرو در پی تشدید پدیده جوی ال نینیو ، منتشره در یکی از روزنامه‌های کثیر الانتشار محلی به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

محصول بلوبری (سیاه گیله)‌ پس از انگور دومین میوه با حجم صادراتی بالای پروست که مقاصد اصلی آن را امریکا،‌ چین و اروپا تشکیل می دهند و دولت پرو در تلاش برای یافتن بازارهای جدید به ویژه در آسیاست.  بلوبری به سبب طعم دلپذیر، برخورداری از آنتی اُکسیدان بالا و خواص درمانی فراوان همچون رفع عفونت مجاری ادراری از جمله میوه‌هایی است که در بازار بین المللی تقاضای فراوانی یافته است.

از ماه مه که فصل اول تولید بلوبری سال آغاز شد تا میانه ماه جولای پرو در حدود ۷ هزار و ۱۲۷ تن میوه تازه صادر کرده است که به نسبت دوره پیشین پیشین حجم کمتری صادر شده است که از این میزان ۸۸ درصد به صورت دریایی و ۱۰ درصد به صورت هوایی صادر می‌شود.

بلوبری اُرگانیک نزدیک به ۷ درصد از کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است که در حدود ۵۰۰ تن است. در فصل جدید کشت حدود ۱۰ درصد از میزان صادرات بلوبری کاسته شده که ناظر بر افزایش ۴ تا ۵ درجه ای دمای هوا بر اثر تغییرات آب و هوایی ناشی از پدیده ال نینیو است که طی ۲۵ سال گذشته بی سابقه بوده است و بر تولید برخی از انواع بلوبری مؤثر بوده است.

امریکا با ۲ هزار و ۲۱۸ تن به عنوان بزرگترین مقصد جهانی این محصول پرو ۳۲ درصد بلوبری صادراتی پرو را به خود اختصاص داده و چین با هزار و ۴۵۱ تن به عنوان دومین بازار عمده ۲۲ درصد بلوبری صادراتی پرو را وارد می‌کند. اروپا هزار و ۳۳۹ تن (۱۹درصد)، انگلستان ۸۹۳ تن (۱۳ درصد) و دیگر مقاصد نیز در مجموع ۹۸۰ تن (۱۴ درصد) از بلوبری پرو را وارد می‌کنند.

منطقه لالیبرتاد با ۵۰ درصد از تولید بلوبری کشور بیشترین میزان کشت و برداشت این محصول در پرو را به خود اختصاص داده و سپس آنکاش با ۱۴ درصد، لامبایه که با ۱۲ درصد، پیورا با ۱۰ درصد، لیما با ۱۰ درصد، ایکا با ۳ درصد و موکه گوا با ۱ درصد دیگر مناطق تولیدکننده بلوبری هستند.

دسترسی به بازارهای جدید یکی از اولویت های مهم صنعت کشاورزی تولید بلوبری پروست. اقدامات تجاری، تبلیغی و رعایت استانداردهای بهداشت نباتی صورت گرفته طی سال های اخیر موجب راه یافتن پرو به بازارهای تایوان (۲۰۲۰)، هند و مالزی (۲۰۲۱) و رژیم صهیونیستی (۲۰۲۲) شد. در حال حاضر دسترسی به بازارهای اندونزی، کره جنوبی، ویتنام، ژاپن،‌ نیوزیلند و اکوادور مراحل فنی و اداری خود را می‌گذراند. 

ملاحظات:

اعمال سیاست های کارآمد در بخش کشاورزی موجب بهبود جایگاه پرو طی یک دهه از واردکننده صرف محصول بلوبری به صادرکننده نخست این محصول و دیگر میوه‌های تازه در جهان شده است به نحوی که در سال ۲۰۱۹ گوی سبقت را در تولید و صادرات بلوبری از همسایه و رقیب دیرینه خود شیلی ربود. در حال حاضر در پرو ۱۲ هکتار زیر کشت بلوبری قرار دارد و پیش بینی می‌شود تا پایان امسال این میزان به ۲۰ هزار هکتار افزایش یابد.

از سوی دیگر بلوبری محصولی است که بیشترین فرصت شغلی را در بخش کشت و صنعت در کل کشور ایجاد و به اقتصاد خانواده‌های روستایی که معیشت آن‌ها از فعالیت های کشاورزی تامین می‌شود کمک شایانی می‌کند. حد متوسط ارزآوری بلوبری برای پرو به صورت میانگین سالانه ۲ میلیارد دلار است.

از جمله نمونه‌های موفق سیاست های صادراتی پرو توسعه صادرات به بازارهای آسیایی بوده که در این میان بیشترین رشد را در صادرات بلوبری به تایوان داشته است. پرو با استفاده از توافق همکاری‌های اقتصادی ترانس- پاسیفیک (CPTPP از تعرفه‌های صادراتی محصولات خود همچون بلوبری (تا 7.5 درصد) و انگور (۲۰ درصد) را به کشورهای عضو این توافق کاسته و در نتیجه می‌تواند سرمایه گذاری بهینه در بخش کشت و صنعت محصولات کشاورزی، صنایع غذایی و نساجی را افزایش دهد.

پرو علاوه بر صادرات گسترده بلوبری به بازار چین به عنوان دومین واردکننده عمده این محصول از مجاری دیپلماتیک از طریق سفارت خود در ژاپن روند اداری دریافت تایید فنی و ارزیابی‌های لازم از وزارت کشاورزی این کشور آسیایی را برای تسهیل صادرات محصول بلوبری تولید خود آغاز کرده است. نمایندگی دیپلماتیک پرو در توکیو پیش از این نیز روند صادرات محصولاتی چون آووکادو را در سال ۲۰۱۵، نارنگی در سال ۲۰۱۳ و انگور را در سال ۲۰۲۳ به ژاپن تسهیل کرده بود.

افزون بر این مؤسسات آموزش عالی پرو از جمله دانشگاه ملی توریبیو رودریگز (UNTRM) واقع در منطقه آمازون در همکاری با مؤسسه تحقیقات برای توسعه پایدار منطقه سخا دِ سلوا (INDES-CES) در حال توسعه فعالیت های اکتشافی و تحقیقی در مورد اهلی کردن گونه‌های وحشی بلوبری بومی منطقه آمازون با هدف حفظ گونه‌های متعدد این گیاه هستند.

انواع گونه‌های بلوبری منطقه آمازون

منبع: روزنامه ال کومرسیو، ۲۰ جولای ۲۰۲۳.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما