معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۲۸- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۷۷

اخبار اقتصادی عراق - کربلای معلی

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عراق - کربلای معلی در دهه دوم تیرماه 1402، مندرج در سانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

دیدار وزرای بهداشت ایران و عراق در تهران

صالح الحسناوی وزیر بهداشت عراق در راس هیاتی وارد تهران شده و با وزیر بهداشت کشورمان دیدار و در خصوص همکاریهای بهداشتی و درمان مذاکره کرد. وزیر بهداشت کشورمان، در این دیدار بر لزوم همکاری‌های مشترک بهداشتی و درمانی میان دو کشور ایران و عراق تاکید کرد و گفت: امروزه ارتباط بین دو کشور دوست و همسایه یعنی عراق و ایران یک ارتباط ویژه و با تمام ارتباطات بین کشوری متفاوت است. ما این دو کشور را یک کشور میدانیم و این نزدیکی و قرابت تاریخی و دینی، کم نظیر است. عین‌اللهی با اشاره به ظرفیت‌های بسیار فراوانی که در حوزه سلامت بین دو کشور وجود دارد، اظهار کرد: امروزه ۶۷ دانشگاه علوم پزشکی، ۲۲ هزار عضو هیئت علمی و ۲۷۰ هزار دانشجوی پزشکی داریم. در حوزه‌های بهدشتی گروه G۵ شکل گرفته و کشور عراق جزو کشورهای برجسته بوده است. در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی هم همکاری خوبی وجود دارد. در زمینه هلال احمر نیز تلاش خوبی شده است که در ایام اربعین مشاهده می‌شود و هدف اصلی این است که مردم به سلامت اعمال را به جا بیاورند. وی افزود: دو ماه قبل پنجمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق برگزار شد که آنجا هم توافقاتی شکل گرفت و قرار شد شرکت‌های تجهیزات پزشکی همکاری بیشتری داشته باشند. صالح الحسناوی وزیر بهداشت عراق، در این نشست افزود: تلاش به منظور حفظ سلامت زائران ایرانی همچون زائران عراقی به ویژه در سفر اربعین از جمله برنامه‌های وزارت بهداشت عراق است. وی با قدردانی از تشکیل کمیته مشترک همکاری دو کشور ایران و عراق گفت: تشکیل این کمیته موجب تسهیل و تقویت همکاری‌های دوجانبه شده است. در این نشست تفاهم نامه‌ای بین بهرام عین اللهی و صالح الحسناوی به امضا رسید.

پیشنهاد استفاده از دینار به‌جای دلار در مبادلات ایران و عراق

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق گفت که با تبادل دینار به‌جای دلار در مبادلات با عراق،‌ یکی از اهداف دولت کنونی ایران که خروج از سلطه دلار در واردات و صادرات است،‌ به ثمر خواهد نشست. وی با اشاره به سابقه تاریخی روابط ایران و عراق،‌ اظهار داشت: سالیانه بیش از ۱۰ میلیارد دلار کالا و خدمات بین دو کشور مبادله می‌شود که در صورت اعمال سیستم تجارت با پول‌های ملی دو کشور، می‌تواند به عمق این روابط کمک کند و تجارت خوبی را رقم بزند. آل‌اسحاق با اشاره به مشکلات موجود در تجارت با پول‌های ملی دو کشور،‌ تصریح‌ کرد: توازن در تجارت در این سیستم جدید بسیار اهمیت دارد؛ اگر عراق واردات بیشتری از ایران داشته باشد و همه بدهی خود را به صورت دینار پرداخت کند مشکلاتی در زمینه مبادلات دیگر ایران به وجود خواهد آمد، زیرا باید بتوانیم با دینارهای دریافتی نیازهای خود را برطرف کنیم. وی خاطرنشان کرد: ورود سه میلیون گردشگر مذهبی به عراق و تعداد بالای گردشگر سلامت از این کشور به ایران می‌تواند در راستای تبادلات دینار به جای دلار کمک‌کننده باشد.

چالش کم آبی در کربلاء

مدیر محیط زیست استانداری کربلا تائید کرد که موضوع کم آبی چالش بزرگی است که استانداری کربلای معلی با آن مواجه است و دولت باید سهم آب استانداری را افزایش دهد زیرا شاهد میلیون‌ها زائر است. مهندس حمید عبید عبدالله مدیر محیط زیست کربلای معلی گفت: خشکسالی را همه دنیا به ویژه عراق و کربلای مقدس به طور خاص شاهد هستند و این مسئله ناشی از تغییرات اقلیمی است که جهان شاهد آن است و کمبود آب یکی از چالش های بزرگ محیط زیست در استان کربلاست. متأسفانه امروز شاهد کمبود شدید آب آشامیدنی و آبیاری هستیم. تلاش‌های نصیف جاسم الخطابی استاندار کربلا و تماس وی با نخست‌وزیر به منظور افزایش سهم استانداری کربلا از رهاسازی آب برای مواجهه با مواردی که ممکن است تحت تأثیر این کمبود بزرگ قرار گیرند، و استان کربلاء باید سهم بیشتری از آب شرب و آبیاری را به خود اختصاص دهد چرا که دائما شاهد حضور زوار میلیونی است. که تاثیر زیادی در بحث تامین آب دارد و افزود: بحث تامین آب برای مقابله با بیماری‌های همه گیر نیز اهمیت دارد و لذا انتظار داریم سهم آب مناسبی در اختیار کربلای معلی قرار گیرد. (اخبار العراق)

افزایش ساخت و ساز در عراق و کربلا

وزارت برنامه ریزی عراق از افزایش محسوس در تعداد درخواست مجوزهای ساخت و مرمت ساختمان توسط بخش خصوصی عراق  خبر داد.  عبدالزهره الهنداوی، سخنگوی وزارت برنامه ریزی عراق گفت: گزارش سالانه ای که اداره آمار ساخت و ساز سازمان مرکزی آمار منتشر کرده می‌گوید که تعداد مجوزهای اعطا شده به بخش خصوصی در زمینه ساخت و ساز، 14 درصد افزایش داشته است. طبق این آمار، تعداد این مجوزها در سال 2022 حدود 37 هزار و 500 عدد بوده که در حالی که در سال 2021 تعداد مجوزهای صادرشده 33 هزار بوده است. در این میان، استان بغداد با افزایش 21 درصدی در تعداد مجوزهای اعطا شده در رتبه اول این آمار قرار دارد. همچنین استان کربلاء که بالاترین رشد توسعه شهری در عراق را به خود اختصاص داده است، شاهد افزایش بسیار زیاد ساخت و ساز مسکن و ساختمانهای تجاری می‌باشد.

دیدار وزرای نفت ایران و عراق در اجلاس اوپک

وزیران نفت ایران و عراق در حاشیه هشتمین سیمنار بین‌المللی اوپک در وین درباره اجرای پروژه‌های مشترک نفتی تبادل‌نظر و گفت‌وگو کردند. به گزارش ایرنا از وزارت نفت، جواد اوجی، وزیر نفت و حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق در حاشیه هشتمین اجلاس بین‌المللی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در زمینه همکاری‌های مشترک نفت و گاز بحث و گفت‌وگو کردند. وزیران نفت دو کشور در این دیدار بر توسعه روابط دوجانبه نفتی، تبادلات در حوزه نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی تأکید کردند. سرمایه‌گذاری‌های مشترک و توسعه میدان‌های مشترک نفتی، صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به عراق و اجرای پروژه‌های مشترک از دیگر محورهای گفت‌وگوی اوجی و عبدالغنی بود.(ایرنا)

سهم 55 درصدی گردشگران عراقی از گردشگری ایران

شورای سفر و گردشگری از رشد ۳۹.۲ درصدی صنعت گردشگری ایران در سال ۲۰۲۲ و افزایش ارزش این صنعت به ۴۵۴ هزار میلیارد تومان خبر داد و اعلام کرد: گردشگران خارجی در این سال ۶.۲ میلیارد دلار در ایران هزینه کردند. به گزارش ایرنا، شورای سفر و گردشگری از رشد ۲۲ درصدی سهم صنعت گردشگری در تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۲ خبر داده است. این صنعت توانسته است ۷.۶ درصد از کل تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۲ را به خود اختصاص دهد. در سال ۲۰۲۰ و در اثر محدودیت‌های کرونایی، صنعت گردشگری جهان با افت ۵۰.۴ درصدی سهم خود از اقتصاد جهانی مواجه شده بود و ۴۹۰۰ میلیارد دلار از ارزش این صنعت کاسته شده بود. اما در سال ۲۰۲۱ و با کاهش محدودیت‌های کرونایی شاهد رشد ۲۱.۷ درصدی و در سال ۲۰۲۲ شاهد رشد ۲۲ درصدی سهم این صنعت در اقتصاد دنیا بوده ایم و ارزش این صنعت به ۷.۷ تریلیون دلار افزایش یافته است. از کل گردشگران خارجی که طی سال ۲۰۲۲ وارد ایران شده‌اند ۵۵ درصد عراقی بوده‌اند و گردشگران جمهوری آذربایجان و ترکیه هر کدام با ۶ درصد، پاکستان با ۵ درصد، و کویت با ۲ درصد به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار داشته اند. (خبرگزاری ایرنا)

ایجاد مرکز دیالیز رایگان در کربلای معلی

شیخ عبدالمهدی کربلایی تولیت آستان عتبه حسینی ع دستور تشکیل مرکز خیریه دیالیز رایگان را صادر کرد. دکتر حیدر حمزه العابدی، رئیس سازمان بهداشت و درمان و آموزش پزشکی آستان مقدس حسینیه در گفت و گو با خبرگزاری نون با بیان اینکه تولیت حرم حسینی شیخ عبدالمهدی کربلایی دستور ایجاد مرکز خیریه دیالیز در بیمارستان خدیجه الکبری (سلام الله علیها) را صادر کرد. العابدی افزود: تجهیزاتی که این مرکز به آن مجهز می‌شود از شرکت سوئدی (گامبرو) خریداری شده است و این مرکز شامل بخش دیالیز بوده و هزینه‌های عملیات دیالیز برای بیماران بطور کامل توسط حرم حسینی  پرداخت می‌شود. (خبرگزاری نون)

تلاش عراق برای واردات گاز از ترکمنستان و قطر

نخست‌وزیر عراق در جلسه‌ای برای بررسی بحران تأمین برق به علت کاهش گاز وارداتی از ایران، خواستار تلاش برای یافتن جایگزین‌های مناسب و واردات گاز از قطر و ترکمنستان شد. بر اساس بیانیه رسمی دفتر نخست‌وزیر عراق، وی در ادامه جلسات برای پیگیری وضعیت برق کشور و یافتن راه‌حل‌های مناسب برای بحران ناگهانی در تأمین شبکه ملی برق، جلسه‌ای با حضور مدیران ارشد وزارتخانه‌های برق و نفت را تشکیل داد. در این نشست راه‌حل‌های فوری برای حل بحران قطع گاز وارداتی از ایران بررسی شد. نخست‌وزیر عراق در این جلسه تأکید کرد که دولت وی به محض آغاز به کار بحران واقعی در بخش برق را شناسایی و برای حل آن در سه سطح کوتاه‌مدت و میان‌مدت و بلندمدت اقدام کرد. السودانی افزود که اقداماتی که دولت انجام داد باعث شد که تولید برق کشور برای اولین بار به 26 هزار مگاوات برسد که در تاریخ عراق بی سابقه بوده اما تحقق ثبات در تأمین برق کافی، مشروط به ثبات در صادرات گاز ایران می‌باشد. نخست‌وزیر عراق تأکید کرد که تحریم‌های امریکا و پایبند نبودن به سازوکار پرداخت بدهی‌های گازی به ایران که در سال 2018 درباره آن توافق شده باعث کاهش صادرات گاز ایران به بیش از نصف شده که به تولید برق کشور آسیب زده است. وی خواستار اقدام جدی برای تحقق جایگزین‌ها و یافتن راه‌حل‌های فوری و تأمین ژنراتورهای محلی با سوخت رایگان وپیشبرد تلاش‌های آغازشده برای واردات گاز از ترکمنستان و قطر شد.

عبور 31 هزار پرواز از حریم هوایی عراق در دو ماه اخیر 

وزارت حمل و نقل عراق اعلام کرد که بیش از 31 هزار هواپیما طی دو ماه گذشته از حریم هوایی عراق عبور کردند. به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، در بیانیه وزارت حمل و نقل عراق آمده است که دستورات و پیگیری مستقیم رزاق محیبس السعداوی، وزیر حمل و نقل برای پرونده هوانوردی و تاکید بر پایبندی به استانداردها و نیازهای سازمان هواپیمایی ایکائو، نتایج قابل ملاحظه ای را طی دو ماه گذشته محقق کرده است. عباس صبار البیضانی، مدیرکل شرکت خدمات هوانوردی عراق شمار پروازهای عبوری از عراق در ماه می را 14 هزار و 894 و پروازهای عبوری در ماه ژوئن را 16 هزار و 340 پرواز اعلام کرد.(خبرگزاری اینا)

همکاری نفتی 27 میلیارد دلاری عراق و شرکت توتال

عراق و شرکت نفتی توتال انرژی فرانسه قراردادی به ارزش 27 میلیارد دلار که حدود دو سال به تاخیر افتاده بود را برای اجرای 4 طرح نفت، گاز و انرژی‌های تجدید پذیر امضا کردند. این قرارداد در سال 2021 با سرمایه گذاری اولیه 10 میلیارد دلاری در جنوب عراق برای مدت 25 سال به امضا رسید، اما به علت اختلافات درخصوص شروط قرارداد به تاخیر افتاد. حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق در سخنرانی خود در جریان مراسم امضای این قرارداد گفت: امضای این قرارداد با شرکت توتال فرانسه و شرکای آن مهم است؛ چراکه این تلاش ها در چارچوب پروژه یکپارچه جنوب است که شامل 4 طرح اصلی و بزرگ در حوزه نفت و گاز است. عبدالغنی ادامه داد: طرح دیگر عبارت است از سرمایه گذاری در بهره برداری از گاز مشعل با ظرفیت روزانه 600 میلیون فوت مکعب که در دو مرحله انجام می‌شود. وزیر نفت عراق افزود: طرح سوم مربوط به توسعه میدان نفتی ارطاوی و افزایش تولید در این میدان به بیش از 210 هزار بشکه در روز است و طرح چهارم در این قرارداد نیز افزوده مهمی‌به حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در عراق و عبارت است از سرمایه گذاری در انرژی خورشیدی با ظرفیت هزار مگاوات که از بزرگترین طرح های انرژی پاک در منطقه به شمار می رود. شرکت توتال سابقه طولانی فعالیت در عراق را دارد و 22.5 درصد سهام میدان نفتی حلفایه در استان میسان و 18 درصد میدان سرسنگ در اقلیم کردستان عراق را دارد. در این راستا، سومین پروژه توتال افزایش تولید نفت از میدان نفتی ارطاوی است که قرار است تولید آن از 85 هزار بشکه به 210 هزار بشکه در روز برسد. (شفق نیوز)

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما