معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۲۰- ۰۸:۳۰ - مشاهده: ۹۷

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته سوم تیرماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

هفته سوم تیرماه 1402

علاقه مندی اروگوئه برای پیوستن به سازمان همکاری و توسعه اقتصادی OCDE  

کمیته روابط بین الملل سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OCDE) ماه می سال جاری جلسه ای را به منظور بررسی نامزدهای بالقوه پیوستن به آن سازمان به عنوان "اعضای دائم" برگزار نمود. در جلسه مذکور اروگوئه به عنوان کشوری که دارای شرایط مساعد عضویت در سازمان می‌باشد مورد تاکید سایر اعضاء قرار گرفت. در جلسه چنین اعلام شد که اروگوئه می‌تواند از طرحی که از سوی اتحادیه اروپا تأمین مالی می‌شود (موسوم به برنامه کشوری) در راستای ایجاد اصلاحات و پیوستن به سازمان مذکور بهره مند شود. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در سال 1961 ایجاد شد و هم اکنون دارای 38 کشور عضو است که در مجموع 65 درصد از تولیدات جهانی را به خود اختصاص داده اند. عضویت در سازمان مذکور برای کشورها به مثابه موفقیت یک شرکت در کسب گواهی کیفیت بوده و از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. اروگوئه از لحاظ سیاسی نیز برای عضویت در آن سازمان بسیار علاقه مند است، بطوری که دو سوم از نمایندگان پارلمان موافقند که اروگوئه الزامات لازم و روند عضویت کامل را به انجام رساند که از آن جمله می‌توان به بهبودبخشی قوانین و مقررات، حذف هزینه‌های اضافی، توسعه روند ادغام بین المللی جهت فراهم آوری شرایط بهتر برای فروش در بازارهای پیشرفته جهانی و تولید تحت استاندارهای توسعه پایدار اشاره کرد. (خبرگزاری سوبراژادو- اروگوئه)

https://www.elpais.com.uy/opinion/columnistas/ingresar-a-la-ocde

رونق پرورش گوسفند در اروگوئه

خوسه ایگناسیو آگه ره متخصص دبیرخانه پشم اروگوئه (SUL) گفت: تولیدکنندگان گوسفند هرباره علاقه مندی بیشتری برای پرورش گوسفند و صادرات محصولات گوسفندی از جمله گوشت و پشم نشان می دهند، چرا که تقاضا در بازار قابل ملاحظه بوده و به علاوه تهیه کنندگان با استفاده از فناوری‌های جدید و استفاده از مکمل های غذایی رشد خوبی در زمینه تولید داشته اند. اگه ره خاطرنشان کرد: بهای فروش پشم ظریف و شانه‌زده زده از سال 2017 تاکنون روند مثبتی داشته و بطور متوسط بین 7 تا 9 دلار در هر کیلو افزایش یافته است. بهای گوشت گوسفندی نیز به گزارش موسسه ملی گوشت (ایناک) از 4 هزار دلار در هر تن افزایش یافته و حتی هفته گذشته به 5 هزار دلار نیز بالغ شد. در همین راستا بسیاری از تولید کنندگان درصدد یافتن بازارهای جدید صادراتی برآمده اند و قصد دارند با تخصیص برش های گوشت گوسفندی با استخوان، تجارت خود را با اعمال ارزش افزوده رونق بیشتری ببخشند، لذا دستیابی به توافقات تجارت آزاد می‌تواند زمینه رقابت را برای آنها در شرایط برابر هموار آورد. (روزنامه ال پائیس- اروگوئه)

https://rurales.elpais.com.uy/ganaderia/el-ovino-es-rentable-pese-a-caida-de-precios?_gl=1*16tnyt2*_ga*OTM2OTc1NTU5LjE2NDIwOTEyNDM.*_ga_C3K9LY9JC6*MTY4ODMxMjE4Ny4xMTUuMS4xNjg4MzEyNzYyLjQ4LjAuMA

تلاش اروپا برای نهایی سازی توافق با مرکوسور در قالب دو طرح A و B

اروپا درصورتی که تلاش هایش در سال 2023 برای دستیابی به توافق تجاری با مرکوسور شکست بخورد و یا به عقب بیافتد، آنگاه طرح دیگری را موسوم به "طرح بی" در دستور کار قرار خواهد داد. اروپا هم اکنون در قالب طرح A در انتظار است که برزیل به الحاقیه ای که اتحادیه اروپا در مارس گذشته به مرکوسور درباره برخی الزامات زیست محیطی (برای اجتناب از جنگل زدایی در آمازون) ارائه داده بود، پاسخ دهد و در این رابطه تلاش های دیپلماتیک متعددی را از طریق وزارت خارجه برزیل برای دریافت موافقت آن کشور درباره الحاقیه مذکور انجام داده است. اتحادیه اروپا در عین حال درصورتی که طرح مذکور ناکام بماند، طرح جایگزین دیگری را موسوم به طرح B در دستورکار قرار خواهد داد و طی آن درصدد دستیابی به توافقات دوجانبه با تک تک کشورهای مرکوسور بصورت جداگانه خواهد بود. در طرح مذکور، در وهله نخست، توافقات در عرصه سیاسی خواهد بود، اما بعداً موضوعات تجاری در درون مرکوسور نیز مدنظر قرار خواهند گرفت. موضوعات در زمینه‌های سیاسی شامل مبادله اطلاعات، تحقیقات، ارائه حمایت و دیدگاههای مشترک در موضوعات راهبردی همچنین سایر موضوعات اعم از مهاجرت، امنیت سایبری و حفاظت از داده‌ها خواهد بود. شایان ذکر است، اتحادیه اروپا در سال های 1990 و 1992 توافقات همکاری تجاری به ترتیب با آرژانتین و اروگوئه به امضا رسانده است، اما توافقات مذکور محدود و مربوط به دوره‌های گذشته می‌شوند. به گفته برخی منابع اروپایی، در اروگوئه بطور مشخص از سوی دولت کنونی اراده ی خوبی برای به روز رسانی توافقات مذکور وجود دارد. (روزنامه ال پائیس- اروگوئه)

https://www.elpais.com.uy/negocios/noticias/cual-es-el-plan-que-tiene-la-union-europea

کاهش 18 درصدی صادرات اروگوئه در شش ماه نخست 2023

به گزارش موسسه توسعه صادرات و سرمایه گذاری اروگوئه (موسوم به اروگوئه 21)، صادرات اقلام مختلف تجاری با احتساب مناطق آزاد تجاری در نیمه نخست سال جاری در مجموع به 5661 میلیون دلار بالغ شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به میزان 18 درصد کاهش یافت. وخامت وضعیت خشکسالی در اروگوئه باعث شد که صادرات سویا (که در نیمه نخست سال گذشته 1185 میلیون دلار به ثبت رسیده بود) در نیمه نخست سال جاری به 287 میلیون دلار کاهش یابد که نشانگر کاهشی به میزان 76 درصد می‌باشد. کاهش تقاضای چین برای خرید گوشت گاوی نیز باعث شد که صادرات آن محصول با کاهش 32 درصدی، در مجموع به حدود یک میلیارد دلار بالغ شود. این در حالی است که صادرات گوشت گاوی در نیمه اول سال گذشته 1477 میلیون دلار به ثبت رسیده بود. شایان ذکر است، صادرات اروگوئه در ماه ژوئن سال جاری در مقایسه با ژوئن 2022 به میزان 31 درصد کاهش یافت. بدین ترتیب صادرات اروگوئه برای دهمین ماه متوالی با روند نزولی مواجه شده است. در میان اصلی ترین مقاصد صادراتی اروگوئه در شش ماه اول سال 2023، برزیل، اتحادیه اروپا و چین به ترتیب در ردیف های اول تا سوم قرار گرفتند. (روزنامه ال اوبزروادور- اروگوئه)

https://www.elobservador.com.uy/nota/exportaciones-caen-fuerte-en-primer-semestre-por-sequia-y-menor-demanda-de-china-20237317510

کاهش تورم سالانه در اروگوئه به 5.98 درصد 

به گزارش موسسه ملی آمار اروگوئه، نرخ بهای مصرف در ماه ژوئن 2023 به میزان 0.46 درصد کاهش یافت و در طول دوازده ماه گذشته بر روی 5.98 درصد قرار گرفت. از جمله عوامل کاهش تورم می‌توان به سقوط بهای سوخت و کاهش 7 تا 8 درصدی بهای متوسط میوه و سبزیجات اشاره کرد. نرخ تورم در اروگوئه بدین ترتیب در محدوده هدف گذاری‌های بانک مرکزی (3 تا 6 درصد) قرار گرفت. نرخ تورم بدین ترتیب به پائین ترین سطح خود از سپتامبر 2017 کاهش یافت. برخی کارشناسان در عین حالی پیش بینی می‌کنند که نرخ تورم سالانه تا پایان سال جاری میلادی تا 6.7 درصد افزایش خواهد یافت. (خبرگزاری سوبراژادو- اروگوئه)

https://www.subrayado.com.uy/inflacion-baja-598-anual-minimo-casi-6-anos-n919838

کاهش 28.5 درصدی ارزآوری صادرات گوشت اروگوئه در نیمه نخست 2023

به گزارش موسسه ملی گوشت اروگوئه (ایناک)، درآمد ارزی ناشی از صادرات انواع مختلف گوشت در شش ماه نخست سال جاری به میزان 28.5 درصد (معادن حدود پانصد میلیون دلار) کاهش یافت.  طبق گزارش مذکور، صادرات گوشت در نیمه نخست سال جاری 1295 میلیون دلار به ثبت رسید. این درحالی است که در نیمه نخست سال 2022 به 1810 میلیون دلار بالغ شده بود. کاهش صادرات گوشت از لحاظ حجمی‌به میزان 15 درصد محاسبه شده است، به عبارت دیگر صادرات تمام تولیدات صنعت گوشت اروگوئه از 377 هزار تن (در نیمه نخست سال 2022) به 319 هزار تن در سال جاری کاهش یافت. اصلی ترین مقاصد صادراتی گوشت اروگوئه، چین، آمریکا (و کانادا)، اتحادیه اروپا، مرکوسور و اسرائیل هستند. صادرات به مقاصد مذکور به غیر از آمریکا و کانادا که رشد هفت و نیم درصدی داشت، مابقی روند نزولی داشتند، بطوریکه صادرات به چین به میزان 41 درصد؛ به اتحادیه اروپا به میزان 18 درصد؛ مرکوسور 24 درصد؛ و اسرائیل به میزان 37 درصد کاهش یافت. (روزنامه ال اوبزروادور- اروگوئه)

https://www.elobservador.com.uy/nota/el-principal-motor-del-agro-genero-us-500-millones-menos-202375164638

بانک مرکزی اروگوئه: کاهش نرخ بهره بانکی به 10.75 درصد

کمیته سیاست مالی بانک مرکزی اروگوئه نرخ بهره بانکی را به میزان 50 واحد پایه کاهش داد و 10.75 درصد اعلام کرد. تصمیم کمیته مذکور یک روز پس از انتشار آمار رسمی‌کاهش تورم در ماه ژوئن (به میزان 0.46 درصد) و قرار گیری آن بر روی  5.98 درصد (در طول دوازده ماه گذشته) صورت گرفت. کاهش نرخ بهره از 11.25 درصد به 10.75 درصد همچنین در راستای تثبیت انتظارات تورمی فعالان اقتصادی صورت گرفت. کمیته سیاست مالی اروگوئه تا پایان سال جاری چهار جلسه دیگر نیز برگزار خواهد نمود. کارشناسان اقتصادی با در نظر گرفتن چشم انداز کنونی بازار (ناشی از روند نزولی بهای دلار در هفته‌های گذشته) پیش بینی می‌کنند که تا پایان سال در مجموع نرخ بهره بانکی تا 10.5 درصد نیز کاهش یابد. (روزنامه ال اوبزروادور- اروگوئه)

https://www.elobservador.com.uy/nota/el-bcu-recorto-la-tasa-de-interes-tras-fuerte-caida-de-la-inflacion-en-junio-202376163927

وزیر کشاورزی اروگوئه: گشایش بازار برنج به سوی اکوادور و کلزا به سوی مکزیک

فرناندو ماتوس وزیر دامداری، کشاورزی و شیلات اروگوئه در مصاحبه ای از اخذ مجوز های بهداشتی لازم برای فروش برنج با پوست به اکوادور و صادرات دانه کلزای (اصلاح ژنتیکی نشده) به مکزیک خبر داد. ماتوس توضیح داد: صادرات کلزا به مکزیک در چارچوب موافقتنامه تجارت آزاد با آن کشور انجام می‌گیرد، لذا صادرکنندگان نیازی به پرداخت تعرفه‌های تجاری نخواهند داشت. وی با بیان اینکه:  محصول کلزای اروگوئه عمدتاً به اروپا و شیلی صادرات می‌شود تاکید کرد: استفاده از شیوه‌های اصلاح ژنتیکی بر روی محصولات کشاورزی به هیچ وجه در خاک اروگوئه مجاز نیست. وی صادرات کلزا به مکزیک را فرصت مناسبی برای زارعین آن دانه روغنی در فصل برداشت سال جاری (بین نوامبر و دسامبر) توصیف کرد. ماتوس درباره صادرات برنج به اکوادور گفت: یافتن گوشه ای مناسب در بازار برای حصول اطمینان از فروش برنج بسیار حائز اهمیت می‌باشد. وی خاطرنشان کرد: صادرکنندگان درحال پیشبرد اقدامات لازم جهت به صفر رسانی تعرفه تجاری صادرات برنج به اکوادور هستند، ولی در حال حاضر طبق قوانین انجمن آمریکای لاتین برای ادغام (آلادی) نرخ تعرفه برنج 34 درصد است. شایان ذکر است، صادرات کلزا در سال میلادی گذشته در مجموع به صد هزار تن (57 میلیون دلار) بالغ شد. صادرات برنج نیز در سال میلادی گذشته بیش از 500 میلیون دلار به ثبت رسید که در مقایسه با سال 2021 به میزان 31 درصد رشد داشت. (روزنامه ال پائیس- اروگوئه)

https://www.gub.uy/presidencia/comunicacion/noticias/mattos-confirmo-apertura-mercados-ecuador-para-arroz-mexico-para-colza

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما