معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۱۶- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۵۵۴

اخبار اقتصادی گرجستان -تفلیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته دوم تیرماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

دیدار سفیر ایران با رئیس کمیته سیاست اقتصادی پارلمان

محمود ادیب سفیر  جمهوری اسلامی ایران با داویت سٌنغولاشویلی رئیس کمیته سیاست اقتصادی پارلمان دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار ضمن تأکید بر اهمیت توسعه مسیر های ترانزیتی، ظرفیت های ایجاد ارتباط بین آسیا و اروپا از طریق ایران و گرجستان مورد بررسی قرار گرفت. طرفین در مورد توانمندی‌های دو کشور برای توسعه تجارت سودمند در بخش کشاورزی و صادرات گوشت و غلات به ایران تبادل نظر کردند. در این دیدار خاطرنشان شد که با توجه به محصولات با کیفیت گرجستان و تقاضا در بازار ایران، می‌توان سطح روابط دو جانبه کشاورزی و اقتصادی را ارتقا داد. دو طرف همچنین با اشاره به اهمیت توسعه روابط در بخش آموزش، بر لزوم تسریع روند شناسایی مدارک آموزشگاه‌های عالی دو کشور تأکید کردند. محمود ادیب حمایت جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی گرجستان را مورد تأکید قرار داد.

https://newshub.ge/news/sazogadoeba/davit-songhulashvili-sakartveloshi-iranis-islamuri-respublikis-elchs-shekhvda

 

چگونگی توسعه اقتصاد گرجستان در سال 2023

لوان داویتاشویلی وزیر اقتصاد و توسعه پایدار در پایان نشست هیات دولت گفت، دولت گرجستان انتظار دارد پویایی مثبت رشد اقتصادی در سال 2023 ادامه یابد.

بر اساس داده‌های به روز شده، رشد اقتصادی گرجستان در سال 2021 به 10.5٪ و در سال 2022، حدود 10.1٪ بوده است.

به گفته وزیر، در سال گذشته جذب سرمایه گذاری خارجی به رکورد 2 میلیارد دلار رسید. در سه ماهه اول 2023 نیز شاهد بودیم که سرمایه گذاری خارجی نزدیک به 500 میلیون دلار گردید. بنابراین می‌توانیم رقم 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی را برای چندین سال حفظ کنیم.

وی افزود: با توجه به این واقعیت که گرجستان دارای یک محیط قابل پیش بینی، سیاست اقتصادی نسبتاً محتاطانه و به نظر من سیاست اقتصادی مسئولانه دارد فضای سرمایه گذاری را حفظ نموده است و بر این اساس ما باید روند مثبت را در سال 2023 حفظ کنیم.

داویتاشویلی خاطرنشان کرد، رشد دو رقمی اقتصادی برای دو سال متوالی این تردید را در بین برخی کارشناسان ایجاد نمود که نمی‌توان چنین سطح بالایی از رشد را در بلندمدت حفظ کرد.

وی گفت: با این حال، می‌دانید که طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول، در پنج سال آینده، گرجستان به یکی از سریع‌ترین اقتصادهای در حال رشد تبدیل خواهد شد که رشد اقتصادی آن بیش از ۵ درصد خواهد بود.

پیش‌بینی‌های موسسات مالی بین‌المللی نیز به سمت مثبت بازنگری می‌شود و رشد اقتصادی بیشتری نسبت به میزان برنامه‌ریزی‌شده خواهیم داشت که نشان‌دهنده سیاست‌های کلان مسئولانه است. رشد واقعی تولید ناخالص داخلی گرجستان در سه ماهه اول سال 2023، طبق داده‌های اولیه، 7.7 درصد در مقایسه با ژانویه ـ مارس 2022 بوده است.

در 11 می‌بانک ملی گرجستان رشد اقتصادی مورد انتظار در سال 2023 را در مقایسه با سال 2022 به 5 درصد افزایش داد. در ابتدا این نهاد پیش بینی کرد که تولید ناخالص داخلی گرجستان تا 4 درصد رشد خواهد کرد. انتظار می رود یک بار دیگردر پایان تابستان این پیش بینی ارتقاء یابد.

در ماه آوریل، بانک جهانی پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی گرجستان برای سال 2023 را از 4 درصد به 4.4 درصد افزایش داد. در حالی که بانک توسعه آسیایی انتظار دارد اقتصاد گرجستان در سال 2023 حدود 4.5 درصد رشد کند.

https://sputnik-georgia.ru/20230627/kak-budet-razvivatsya-ekonomika-gruzii-v-2023-godu--otvet-ministra-278981520.html

 

تصمیم گرجستان برای ایجاد آژانس دولتی نظارت بر امنیت انرژی

پارلمان گرجستان در نظر دارد لایحه ای را تصویب کند که بر اساس آن یک آژانس دولتی برای نظارت بر امنیت انرژی تاسیس می‌شود. این نهاد مجوزهای لازم برای فعالیت اشخاص حقوقی در حوزه برق را صادر می‌کند.

در  پیش نویس قانون همچنین میزان هزینه مورد نیاز برای دریافت مجوز/گواهی نامه فعالیت  تعیین می‌شود. هزینه کسب پروانه فعالیت 200 هزار لاری و اعتبار پروانه به مدت دو سال خواهد بود و به این معنی است که هر شخص حقوقی دارای مجوز هر دو سال یک بار هزینه پروانه را پرداخت می‌کند. پیش نویس قانون خاطرنشان می‌کند که آژانس موظف به ثبت شرکت های دارای مجوز، ایجاد فرم و روشی برای نظارت، گزارش و تأیید دوره فعالیت آنها خواهد بود. همچنین تغییراتی در زمینه نحوه صدور پروانه ساخت و راه اندازی تاسیسات برقی ایجاد خواهد شد.

 ضمناً افراد شاغل در شرکت هایی که مستقیماً کارهای برقی را انجام می دهند ملزم به اخذ گواهی ایمنی پس از آموزش های مناسب می‌باشند.

تا کنون کارهای مربوط به تاسیسات برق در گرجستان غالبا توسط اشخاصی انجام می‌شود که مجوز و گواهینامه صلاحیت و دانش مناسب و لازم را ندارند.

https://sputnik-georgia.ru/20230627/v-gruzii-planiruetsya-sozdat-gosagentstvo-po-kontrolyu-za-energobezopasnostyu-278944450.html

 

جایگاه پنجم گرجستان در جذب سرمایه گذاری خارجی

به گزارش نشریه فایننشال تایمز، گرجستان از نظر نسبت سرمایه گذاری مستقیم خارجی به تولید ناخالص داخلی رتبه پنجم در جهان را دارد.

در رتبه بندی ۷۶ کشور، گرجستان به یکباره ۲۰ پله صعود کرد. بر اساس این شاخص، در سال 2022 گرجستان رکورد افزایش تعداد پروژه‌ها را نسبت به تولید ناخالص داخلی ثبت نمود و این شاخص را چهار برابر کرد.

در مجموع سال گذشته این کشور رکورد جذب ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری را بدست آورد.

https://t.me/SputnikGeorgia/28025

 

گرجستان یکی از سریعترین رشدهای اقتصادی را دارد

ایراکلی قریباشویلی نخست وزیر گرجستان گفت: طی 2 سال گذشته، دولت موفق شده است گرجستان را به یکی از سریع ترین اقتصادهای در حال رشد در جهان تبدیل کند.

وی ادامه داد: در دو سال گذشته رشد اقتصادی بالای 10 درصدی داشته ایم و در سه سال تولید ناخالص داخلی کشور ما تقریباً 30 میلیارد لاری (7.66 میلیارد دلار) رشد داشته است و امسال سرانه تولید ناخالص داخلی 8200 دلار سرانه خواهد رسید. در حالی که در سال 2020 این شاخص حدودا 4500 دلار بوده است.

 به گفته وی، نرخ بیکاری نیز به پایین ترین حد تاریخی خود یعنی 17٪ و سطح فقر مطلق نیز به  15٪ کاهش یافته است.

 نخست وزیر افزود: طی 10 سال گذشته، شاخص فقر تقریباً به نصف یعنی 535 هزار نفر (14.5 درصد از اهالی) کاهش یافته است.

https://t.me/SputnikGeorgia/28071

 

رشد اقتصادی گرجستان به 7 درصد رسید

رشد اقتصادی سالانه گرجستان در پایان ماه می‌به 7 درصد رسید

حوزه‌هایی که طی یکسال با  رشد مواجه بودند عبارتند از:

ـ  ساخت و ساز

ـ  فعالیت های مالی و بیمه ای

 حمل و نقل ـ اطلاعرسانی و ارتباطات

ـ بازرگانی و انبارداری

حوزه‌هایی که با عدم رشد مواجه بوده اند نیز عبارتنداز:

ـ صنعت فرآوری

ـ املاک و مستغلات

شایان ذکر است میانگین نرخ رشد اقتصادی در پنج ماهه اول سال ۲۰۲۳، ۷.۵ درصد بوده است.

https://t.me/SputnikGeorgia/28069

 

وزیر دارایی گرجستان: ارائه خدمات دیجیتال از اولویتهای دولت است

لاشا خوتسیشویلی وزیر دارایی گرجستان درباره دستاوردهای این کشور در نزدیک شدن به استانداردهای مالیاتی بین المللی سخن گفت.

وزیر در بیست و هفتمین مجمع عمومی سازمانهای مالیاتی درون اروپایی بیان داشت، یکی از اولویت های دولت ارائه خدمات عمومی در قالب دیجیتال است.

به نظر وی، دیجیتالی شدن اقتصاد به ادارات مالیاتی و همچنین سازمان‌های بین المللی نیاز دارد تا کارایی خود را برای مبارزه با خطرات افزایش دهند. دیجیتالی شدن نه تنها مکانیزمی‌برای ارائه خدمات جدید است، بلکه ابزاری برای جلوگیری از فرار مالیاتی و تضمین یک محیط تجاری برابر و رقابتی است.

https://t.me/SputnikGeorgia/28031

 

انتظار تورم کمتر از 3 درصد در گرجستان

ایراکلی قریباشویلی نخست وزیر گرجستان انتظار دارد تورم سال  2023 کمتر از نرخ هدف 3 درصد باشد. دولت گرجستان رسیدن به تورم 3 درصدی را در برنامه هدف خود قرار داده است.

قریباشویلی افزود: علاوه بر این در سال گذشته، مجموع بدهی دولت به سطح قبل از همه‌گیری کاهش یافت و ما انتظار داریم که روند نزولی آن همچنان ادامه یابد.

در طول همه‌گیری کروناویروس این شاخص از 60 درصد (تولید ناخالص داخلی) گذشت و امسال بدهی‌ها به تقریباً 38 درصد کاهش خواهد یافت. این یک نتیجه مهم در دو سال اخیر است.

https://t.me/SputnikGeorgia/28070

 

رشد پرداختها از طریق پایانه کارتهای الکترونیکی (POS)

حجم پرداخت ها از طریق پایانه‌های کارت در گرجستان به طور فعال در حال رشد است. بر اساس اعلام بانک ملی (مرکزی)، در ماه می‌توسط این سیستم 49.7 میلیون تراکنش انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 38 درصد رشد داشته است.

مبلغ کل پرداختی‌ها با افزایش 24 درصدی به 1.35 میلیارد لاری (513 میلیون دلار) رسیده است. بدین ترتیب میانگین ارزش هر تراکنش 27 لاری (10 دلار) بوده است.

در مجموع 95 هزار و 630 پایانه ( POS) در کشور فعال است که نسبت به سال گذشته 16 درصد افزایش داشته است.

https://t.me/SputnikGeorgia/28052

 

سخنان نخست وزیر در مورد دستاوردهای اقتصادی گرجستان

ایراکلی قریباشویلی نخست وزیر گرجستان هنگام ارائه گزارش سالانه به پارلمان گفت: «در سه ماهه اول سال جاری، تعداد شهروندان شاغل با  70 هزار نفر افزایش به یک میلیون و 271 هزار نفر رسید.

به گفته وی، کاهش بیکاری در درجه اول به دلیل افزایش فرصتهای شغلی در بخش خصوصی است. نرخ فقر مطلق نیز به پایین ترین سطح تاریخی خود یعنی 15.6 درصد کاهش یافته است.

در حالی که این شاخص در سال 2012 سی درصد بود. یعنی در ده سال گذشته، نرخ فقر تقریبا به نصف کاهش یافته است. بدین ترتیب بیش از نیم میلیون یا بهتر است بگوییم 535 هزار نفر از فقر خارج شده اند.

به گفته رئیس دولت، در طول 3 سال اقتصاد کشور نزدیک به 30 میلیارد لاری رشد کرده است. در طول 2 سال گذشته، ما رشد اقتصادی قوی، 10 درصد در سال داشته ایم. همین 2 سال پیش تولید ناخالص داخلی حدود 50 میلیارد لاری، در سال 2021 برابر با 60 میلیارد لاری و سال گذشته  72 میلیارد لاری بود. امسال انتظار داریم تولید ناخالص داخلی کل کشور حدود 80 میلیارد لاری باشد.

نخست وزیر همچنین گفت: امسال سرانه تولید ناخالص داخلی به 8200 دلار خواهد رسید در حالی که 3 سال پیش در سال 2020 این رقم حدود 4500 دلار بود. همچنین می خواهم یادآوری کنم که در سال گذشته کسری بودجه  6.3 واحد درصد تقلیل یافته و به پایین ترین سطح تاریخی خود یعنی 4.1٪ درصد تولید ناخالص داخلی رسید. در سال 2012، این رقم 2 برابر بیشتر از این شاخص بوده است.

https://commersant.ge/ru/news/economics/rost-ekonomiki-gruzii-v-mae-sostavil-7

 

راه آهن گرجستان سال 2022 را با رکورد درآمد به پایان می رساند

به گزارش سرویس مطبوعاتی راه آهن گرجستان، این شرکت سال 2022 را با سود 396.7 میلیون لاری به پایان رساند و درآمد خالص مالی آن به 178.9 میلیون لاری رسید.

به دلیل کاهش ارزش دارایی‌ها و کاهش ارزش لاری پس از سال 2016، شرکت راه آهن متحمل زیان دهی شد. اما در سال 2021، به رغم همه‌گیری و سایر چالش‌ها، مدیریت شرکت موفق شد روند منفی را معکوس کند و سال را با سود به پایان برساند. رشد درآمد خالص مالی عمدتاً به دلیل کاهش بهره بانکی وامهای دریافتی، تقویت لاری واحد پول گرجستان در برابر ارزهای معتبر و همچنین رشد بی سابقه ترافیک کالا و مسافر بوده است.

در سال 2022، درآمد حاصل از انتقال مسافر در مقایسه با سال 2021 تقریباً دو برابر شد و به 27.4 میلیون لاری رسید. درآمد حاصل از حمل کالا نیز در این سال رشد 22 داشته است.

در 31 دسامبر 2022، نقدینگی ترازنامه سازمان بالغ بر 274.6 میلیون لاری بوده که 62.4 میلیون لاری بیشتر از نقدینگی موجود تا 31 دسامبر 2021 است.

درآمد خالص راه آهن گرجستان  در سه ماهه اول سال 2023 به 82.3 میلیون لاری رسید که 3.5 برابر بیشتر از دوره مشابه در سال 2022 است.

 شرکت دولتی راه آهن گرجستان" در حال حاضر مالک خطوط راه آهن و کلیه قطارها است و خدمات حمل بار در جهات مختلف، عمدتاً از دریای خزر و آسیای مرکزی در شرق به دریای سیاه در غرب را ارائه می دهد. این شرکت همچنین خدمات مسافری داخلی و خارجی را ارائه می دهد.

توسعه مسیرهای ترانزیتی از طریق گرجستان اولویت دولت این کشور اعلام شد و سرمایه گذاری بسیاری در این راستا انجام می‌شود.

زیرساخت اصلی راه آهن سراسری که بخشی جدایی ناپذیر راهگذر جاده ابریشم است در حال نوسازی می‌باشد. بزرگراه شرق به غرب، خط راه آهن باکو- تفلیس- قارص و پروژه بندر آب عمیق آناکلیا از جمله دیگر طرحهای مهم زیرساخت ترانزیتی مورد توجه دولت می‌باشند.

https://sputnik-georgia.ru/20230703/gruzinskaya-zheleznaya-doroga-zavershila-2022-god-s-rekordnoy-pribylyu-279180484.html

 

جایگاه 62 گرجستان در شاخص دوره گذار انرژی

در رتبه بندی انرژی در حال گذار تهیه شده توسط مجمع جهانی اقتصاد، گرجستان بین 120 کشور در رتبه 62 قرار دارد. گرجستان امسال 54.8 امتیاز کسب کرد. در حالی که میانگین امتیاز جهانی 56.3 است.

علاوه بر این، گرجستان در شاخص تولید در این حوزه 64.0 امتیاز و به لحاظ آمادگی برای دوره گذار انرژی  41.0 امتیاز کسب کرده است.

در مورد کشورهای منطقه، در شاخص دوره گذار انرژی آذربایجان با 62 امتیاز در رتبه اول منطقه و رتبه 32 در رتبه بندی جهانی قرار دارد. با این حال گرجستان در این شاخص از ارمنستان، ترکیه و اوکراین پیشی گرفته است.  روسیه در این مطالعه شرکت نکرده است. اوکراین فقط دو رتبه پس از گرجستان و در رتبه 64 قرار دارد. پس از آن ترکیه (65) و ارمنستان (72) قرار دارند. سه رتبه برتر این شاخص نیز متعلق به سوئد، دانمارک و نروژ است.

https://commersant.ge/ru/news/economics/gruziia-zanimaet-62-e-mesto-v-mire-po-perexodnoi-energetike

 

بدهی خارجی گرجستان با 333.4 میلیون دلار افزایش پیدا کرده است

به گزارش بانک ملی گرجستان در نخستین سه ماهه 2023 سال بدهی خارجی کشور با 333.4 میلیون دلار افزایش پیدا کرده و به 23.9 میلیارد دلار رسیده است که 90.2 در صد تولید ناخالص ملی می‌باشد.

امروزه اصلی‌ترین دلیل استفاده از استقراض‌های خارجی جبران کسری بودجه و تأمین مالی برنامه‌های توسعه می‌باشد.

تأثیر بدهی‌های  خارجی بر اقتصاد گرجستان باعت نگرانی‌های شهروندان و متخصصین می‌شود، اما بانک ملی اعلام می‌کند که آمار بدهی خارجی با موازنه مساعد بازرگانی هماهنگ است و جای نگرانی نیست.  

https://mtavari.tv/news/128514-2023-clis-pirvel-kvartalshi-sakartvelos-mtliani

 

صنعت غلات گرجستان در وضعیت دشواری قرار دارد

به گفته نیکولوز بنیانیدزه رئیس انجمن تولیدکنندگان غلات، وضعیت بسیار دشواری در کشت غلات در گرجستان ایجاد شده و این خطر را بوجود آورده است که کشاورزان نتوانند وام های خود را بازپرداخت کنند. در نتیجه مجبور به توقف کار و ورشکست شوند.

وی ادامه داد: تا کنون فقط 10 درصد از گندم برداشتی سال گذشته فروخته شده است و 90 درصد هنوز به فروش نرسیده است. اکنون 20 تا 30 درصد محصول برداشتی سال جدید نیز به آن اضافه شده است و  مشکلات برای فروش همچنان وجود دارد. قیمت های پیشنهادی خرید گندم حتی پاسخگوی هزینه‌های تمام شده محصول نمی‌باشد.

دستور نخست وزیر که قرار بود به تولیدکنندگان داخلی یارانه بدهند یا اصلا اجرا نمی‌شود و یا تا حدودی اجرا می‌شود.

به گفته وی، کارخانه‌ها گندم تولید داخل را نمی خرند. زیرا آن را بسیار گران می دانند. برای تولیدکنندگان قیمتهای پیشنهادی 40 تا 45 تتری برای هر کیلوگرم بسیار پایین است. زیرا هزینه‌ها همچنان در حال رشد هستند و قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم گندم 80 تتری یعنی نزدیک به دو برابر قیمت پیشنهادی برای خرید است.

 به گفته نیکولوز بنیانیدزه، این خطر واقعی وجود دارد که کشاورزان از کاشت محصول جدید غلات خودداری کنند و در نتیجه، کشور این بخش از اقتصاد را از دست بدهد.

این در حالی است که 80 درصد از گندم و آرد مصرفی در گرجستان وارداتی است و واردات آرد به کشور همچنان ادامه دارد. زیرا قیمت آرد در روسیه کاهش می یابد. حتی به رغم الزام پرداخت عوارض برای واردات، همچنان تامین آرد از خارج سودآور است. لذا معلوم می‌شود که اخذ عوارض گمرکی جدید برای واردات آرد، چندان تاثیرگذار نبوده است.

https://commersant.ge/ru/news/business/v-zernovodceskoi-otrasli-gruzii-sloznaia-situaciia

 

تورم سالانه در ماه ژوئن به 0.6 درصد رسید

به گزارش اداره ملی آمار گرجستان، در ماه ژوئن 2023 نرخ تورم  نرخ تورم سالانه به 0.6 درصد رسید.  این کمترین نرخ تورم از نوامبر 2016 است.

به گفته لوان داویتاشویلی وزیر اقتصاد گرجستان، کاهش نرخ تورم به دلیل سیاست صحیح دولت است. تورم در گرجستان از ماه می 2022 روند نزولی داشته است. این البته از یک سو ناشی از سیاست پولی صحیح و اقداماتی است که دولت در مجموع در راستای سیاست های کلان اقتصادی اتخاذ نموده و از سوی دیگر به دلیل گام های بسیار مهمی‌بوده که در جهت تحریک رقابت برداشته است .

این به ما امکان داد تا قیمت انرژی از جمله سوخت، گروه‌های غذایی خاص و داروها را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم. در مورد گروه‌های کالایی که قیمت آنها کاهش یافته است، از جمله آنها می‌توان به هزینه‌های بهداشت و درمان، حمل و نقل و ارتباطات و همچنین استراحت و تفریحات اشاره کرد.

https://commersant.ge/ru/news/economics/godovaia-infliaciia-v-iiune-sostavila-06-cto-iavliaetsia-samym-nizkim-pokazatelem-s-2016-goda

 

دولت برای ساخت 27 نیروگاه مناقصه برگزار کرد

  دولت نتایج اولین مناقصه برگزار شده برای احداث نیروگاه را تایید نمود که بر اساس آن 27 شرکت برنده اعلام شدند.

از مجموع 27 پروژه، 10 نیروگاه خورشیدی، 2 نیروگاه بادی و 15 نیروگاه برق آبی است.

وزارت اقتصاد خاطرنشان کرد: علاقمندی سرمایه‌گذاران به این مناقصه بسیار بالا بوده است. زیرا در مجموع برای ساخت تاسیسات با ظرفیت کل بیش از 900 مگاوات اعلام آمادگی شده است. در صورتی که ظرفیت ارائه شده در اولین مناقصه مجموعا 300 مگاوات بوده است. 

ارزش کل سرمایه گذاری این پروژه‌ها 2 میلیارد دلار است.

https://commersant.ge/ru/news/economics/pravitelstvo-obieiavilo-tender-na-stroitelstvo-27-elektrostancii-6063

صادرات خدمات فناوری اطلاعات از گرجستان در حال افزایش است

بر اساس مطالعه انجام شده توسط موسسه مالی بی بی سی کاپیتال، صادرات خدمات فناوری اطلاعات از گرجستان در حال افزایش است که دلیل اصلی آن افزایش تدریجی مجوز اقامت به مهاجران است.

در شاخص های تراز پرداخت های سه ماهه اول سال 2023، تمایل به افزایش صادرات خدمات فناوری اطلاعات مشاهده می‌شود. از بسیاری حوزه‌ها این افزایش، در نتیجه اعطای تدریجی مجوز اقامت به مهاجران است.

بطوری که به محض اعطای مجوز اقامت به یک مهاجر، درآمد بین المللی او برای اهدافی همچون  گردشگری به گروه صادرات خدمات منتقل می‌شود. این پویایی با نتایج یک نظرسنجی انجام شده از مهاجران در دسامبر 2022  مطابقت دارد. بطوری که اکثریت مهاجران از روسیه و بلاروس شغل خود را در حوزه فناوری اطلاع رسانی اعلام کرده اند. 

پایداری جریان مهاجرت مشکلی جدی است. با این همه خروج گسترده مهاجران  از گرجستان در آینده نزدیک بعید است.

https://commersant.ge/ru/news/business/uvelicivaetsia-eksport-it-uslug-iz-gruzii

 

پیش بینی رشد اقتصادی 6.8 درصدی گرجستان از سوی Galt & Taggart

موسسه مالی گالت اند تاگارت رشد اقتصاد گرجستان در سال 2023 را 6.8 درصد پیش بینی کرده است که 1 درصد بیشتر از پیش بینی قبلی است.

بر اساس داده‌های اولیه اداره ملی آمار گرجستان، رشد تولید ناخالص داخلی واقعی در ماه می  2023 به 7.0 درصد و در آوریل به 7.5 درصد رسیده است.

در مجموع، در ماه‌های ژانویه ـ مه 2023، اقتصاد گرجستان 7.5 درصد رشد سالانه داشته است.

در ماه می، رشد در بخش های ساخت و ساز، ارتباطات، تجارت، مالی، بیمه و حمل و نقل مشاهده شده است.  در عین حال، در صنعت تولید و بخش املاک و مستغلات کاهش مشاهده می‌شود.

https://commersant.ge/ru/news/economics/galt-taggart-prognoziruet-rost-ekonomiki-v-6-8

رشد مداوم حمل و نقل میان روسیه و گرجستان

سرگئی منیایلو رئیس جمهوری اوستیای شمالی گفت: ترانزیت به گرجستان از طریق اوستیای شمالی هر سال افزایش می یابد. حجم حمل و نقل بار سال به سال در حال افزایش است. امکان تردد 2300  خودرو در روز از مرز این جمهوری فراهم شده است. من می دانم که هم اینک هیچ روابط دیپلماتیکی وجود ندارد. اما از طرف ما هیچ مانعی برای سفر به گرجستان، حمل و نقل ترانزیت و یا انتقال مسافر وجود ندارد.

 پیش از این، روسلان داویدوف سرپرست اداره گمرک فدرال فدراسیون روسیه گفته بود که پس از بازسازی لارس علیا، این ایست بازرسی می‌تواند روزانه 1500 کامیون را عبور دهد.

https://t.me/SputnikGeorgia/28053

  

افزایش پرواز های مستقیم هوایی بین گرجستان و روسیه

شرکت جرجیان ایرویز و شرکت ازیموت روسیه پرواز های مستقیم هوایی بین تفلیس و مسکو را افزایش می دهند که در نتیجه تعداد پرواز ها در هفته به 24 پرواز خواهد رسید. به گزارش رسانه‌های روسیه، شرکت ازیموت قرار است هر هفته پرواز های هوایی را به 15 پرواز افزایش دهد. شرکت گرجی جرجیان ایرویز نیز هر هفته پرواز های خود را به مقصد مسکو افزایش خواهد داد.

https://www.ambebi.ge/article/295791-moskovsa-da-tbiliss-shoris-prenebis-sixshire-izrdeb/

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما