معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۴/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۸۴

اخبار اقتصادی عراق - نجف اشرف

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی عراق - نجف اشرف، دیوانیه و المثنی در هفته اول تیرماه 1402 مندرج در سانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد:

برنامه احداث شهر جدید دیوانیه در استان دیوانیه و شهر السلام در نجف اشرف

سخنگوی وزارت مسکن و عمران عراق در مصاحبه ای با فرات نیوز گفت: طراحی 15 شهر جدید مسکونی تکمیل گردیده و این پروژه‌ها به تصویب نهائی رسیده است و در هر کدام از این شهرها نیز 500 هزار واحد مسکونی به عنوان مرحله اول شروع کار، ساخته خواهد شد.

وزارت مسکن و شهرسازی عراق از طراحی 15 شهر مسکونی جدید در سراسر عراق و عرضه آنها به عنوان فرصت سرمایه گذاری خبر داد.

به گزارش روزنامه رسمی «الصباح» عراق، دولت این کشور در اقدامی‌بی سابقه در چند دهه گذشته، در راستای حل مشکل مسکن در این کشور، طراحی‌های لازم برای ساخت 15 شهر مسکونی را تهیه کرده و در مرحله اول 5 شهرک را به عنوان فرصت سرمایه گذاری عرضه کرده است.

استبرق صباح، سخنگوی وزارت مسکن و عمران عراق در این رابطه گفت: دو تا از این شهرها در بغداد است که شامل شهر مسکونی "علی الوردی" در نهروان و شهر دوم در "منطقه ابوغریب" است. و شهر "الجنائن در استان بابل"، و "ضفاف کربلا" در کربلای معلی می‌باشد.

استبرق صباح افزود: شهر جدید "المجر" و "الرمادی جدید" و "فلوجه جدید" در استان انبار خواهد بود. و شهر "السیاب" در استان بصره و شهر جدید "دیوانیه" در استان دیوانیه و شهر "السلام" در نجف اشرف و شهر "المتنبی" در واسط تأسیس خواهد شد.

صباح گفت: چهار شهر دیگر شامل "سماوه جدید"، "رمیثه" "سلمان" و یک شهر دیگر است.

وی در پایان تأکید کرد که همه این شهرها، خط فقر و نیازهای مسکن برای این استان‌ها و توزیع جغرافیائی را رعایت می‌کند.

پیش از این، جابر الحسانی معاون وزیر مسکن و عمران عراق اظهار کرد: که بر اساس برآوردها، علاوه بر اقدامات اخیر دولت مبنی اعطای زمین‌های کشاورزی به شهروندان، نیازمند 2.5 تا 3 میلیون واحد مسکونی برای حل بحران مسکن است.

وی افزود: که رقم مذکور یک نیاز آنی محسوب می‌شود اما به دلیل رشد جمعیت در دراز مدت، نیازهای سالیانه هم داریم و در نتیجه این رشد به واسطه جوان بودن جامعه عراق به 150 هزار واحد مسکونی دیگر در هر سال نیازمند خواهیم بود.

پایان ساخت دومین مدرسه چینی در استان دیوانیه عراق

ساخت دومین مدرسه با سرمایه گذاری چین در منطقه السدیر استان دیوانیه توسط شرکت چینی powerchina  به پایان رسید.

بر اساس قرارداد منعقده با چین، این کشور متعهد به سرمایه گذاری برای ساخت هزار مدرسه در عراق گردیده است.

توقف کشت برنج و ذرت در عراق بر اثر خشکسالی

وزیر منابع آبی عراق اعلام کرد که هیچ طرحی برای کشت برنج و ذرت در تابستان جاری اجرا نشده است.

عون ذیاب، وزیر منابع آبی عراق روز جمعه مورخ 30/03/1402 در جریان سفر به استان المثنی اعلام کرد که هیچ طرحی برای کشت برنج و ذرت در تابستان جاری اجرا نشده است.

روزنامه عراقی الصباح نوشت: عون در نشست خبری مشترک با احمد منفی، استاندار المثنی گفت: که ما اقدامات متعددی را برای کاهش دستبرد به سهم المثنی از آب رودخانه الحله انجام خواهیم داد.

وی افزود که تأثیر بحران آبی که عراق در معرض آن قرار دارد، در دوره آینده نمایان خواهد شد که این امر علاوه بر اثرگذاری بر پرورش ماهی منجر به عدم اجرای هرگونه طرح کشاورزی می‌شود.

عون در پایان توضیح داد که وزارتخانه اش به دنبال ساخت سدهایی برای برداشت آب در مناطق صحرائی مثنی است و تأکید کرد که تیم های فنی در آن مناطق برای انجام بررسی‌های لازم در تکمیل طرح حضور دارند.

افتتاح فاز اول طرح های توسعه واحدهای گازی و افزایش بهره وری آنها از سوی نخست وزیر عراق

محمد شیاع السودانی فاز اول پروژه‌های توسعه واحد های گازی فعال و افزایش بهره وری آنها با بهره برداری از 40 سیستم خنک کننده هوای ورودی به واحدهای تولیدی در هشت ایستگاه در بغداد و استان‌ها که طبق قراردادهای منعقد شده با زیمنس تجهیز شده است را افتتاح کرد.

دفتر نخست وزیر عراق فاز اول طرح های توسعه را شامل ایستگاه‌های ذیل اعلام نمود:

نیرودگاه برق گازی "الخیرات" در استان کربلا معلی

نیروگاه برق گازی "الرمیله" در استان بصره

نیروگاه برق گازی "الحیدریه" در نجف اشرف

نیروگاه برق گازی "کرکوک" در استان کرکوک

نیروگاه برق گازی "الدیوانیه" در استان دیوانیه

دو نیروگاه برق گازی "القدس" و "الصدر" در بغداد

نیروگاه برق گازی "القیاره" در استان نینوی

 رشد بیابان زائی در نجف به میزان 35 درصد و عراق حدود 70 درصد

اداره محیط زیست استان نجف نسبت به افزایش میزان بیابان زائی در این استان در اثر کمبود منابع آبی هشدار داده و گفت مساحت بزرگی از اراضی کشاورزی در حال تبدیل به  زمین‌های بیابانی است.

حیدر فلیح حسن، مدیر بخش تغییرات آب و هوائی در اداره محیط زیست نجف به شبکه رسانه ای روداوو گفت: میزان بیابان زائی در استان نجف به دلیل کمبود آب که بر اراضی کشاورزی تأثیر گذاشته، 5 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و میزان بیابان زائی در نجف به 35 درصد رسیده است.

حیدر فلیح حسن توضیح داد: بر اساس داده‌های مورد توافق، میزان بیابان زائی در کل عراق به 69.7 درصد رسیده است. وی تأکید کرد مشکل کمبود آب به بحرانی تبدیل شده که کشاورزان به شکل قابل توجهی از آن رنج می‌برند.

مدیر بخش تغییرات آب و هوا در اداره محیط زیست نجف توضیح داد که آنان به کشاورزان توصیه نموده اند به جای استفاده از آبیاری قدیمی عهد سومری‌ها، از آبیاری نوین برای اراضی کشاورزی به خصوص در کشت محصول الشلب (نوعی برنج) استفاده نمایند،.

وی همچنین متذکر شد شهرستان مشخاب شاهد کاهش مساحت های کشت محصول برنج (الشلب) است  و این موضوع هر سال بر زمین‌های کشاورزی اثر می‌گذارد و میزان بیابان زائی را بالا می رود.

حیدر فلیح حسن هشدار داد که این استان با طوفان‌های شن مواجه خواهد شد. و آلودگی‌هائی در هوا و آب  وجود داشته و مشکلات اپیدمی‌ها و امراض را داریم. وی اشاره نمود که نجف سومین استان عراق از لحاظ شیوع تب کریمه کنگو بخاطر ساخت جزیره‌های پراکنده و عدم مطابقت آن با شروط سلامت می‌باشد.

شایان ذکر است بر اساس گزارش سازمان ملل عراق پنجمین کشور متأثر از تغییرات آب و هوائی و بیابان زائی در جهان است.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما