معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۶۴

اخبار اقتصادی زیمبابوه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی کشورهای زیمبابوه در هفته چهارم اردیبهشت‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

تلاش بانک توسعه آفریقا برای جمع آوری میلیاردها دلار برای جبران خسارت کشاورزان سفیدپوست زیمبابوه

بانک توسعه آفریقا (AFDB) اعلام کرد که ابزارهای مالی مورد نیاز برای پرداخت بیش از 3 میلیارد دلار غرامت به کشاورزان سفیدپوست که زمین و سایر دارایی‌های خود را در زیمبابوه از دست داده اند را در حال بررسی و انجام دارد. آکین وومی آدسینا، رئیس کل بانک مذکور، در یک کنفرانس مطبوعاتی در حراره اظهار داشت: پیشنهاد جدید برای جلوگیری از تشدید وضعیت بدهی زیمبابوه مطرح شده است که بازارهای سرمایه را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل است که بانک توسعه آفریقا در حال حاضر با دولت زیمبابوه برای توسعه و بکارگیری ابزارها و ساختارهای مالی نوآورانه ای اقدام می‌کند تا پرداخت غرامت 3.5 میلیارد دلاری انجام گردد. وی عنوان داشت من شرکای توسعه را تشویق می‌کنم تا روی این ساختار پیشنهادی کار کنند. آنها می‌توانند به بازارهای سرمایه برای تامین هزینه غرامت ها بدون بدهی اضافی برای زیمبابوه کمک کنند.

زیمبابوه در سال 2020 با پرداخت غرامت به کشاورزان سفیدپوست محلی که زمین‌های آنها توسط دولت از سال 2000 به بعد برای اسکان مجدد خانواده‌های سیاهپوست گرفته شده بود، در یکی از تفرقه انگیزترین و در عین حال مورد رضایت سیاست های دوران رابرت موگابه موافقت کرد. سلب مالکیت موجب اعمال تحریم زیمبابوه و انزوای این کشور گردید. اقتصاد این کشور جنوب آفریقا به دلیل تورم بالا و افسار گسیخته و بدهی‌های گسترده  خارجی بسیار تضعیف گردید.

Africannews

کمبود پلاتین در جهان خبر خوبی برای معدنچیان زیمبابوه را رقم زده است.

صنعت پلاتین جهان در سال جاری انتظار کمبود این فلز را دارد و این خبر خوبی برای تولیدکنندگان زیمبابوه است که در حال حاضر در حال گسترش فعالیت خود هستند. بر اساس گزارش جدید شورای سرمایه گذاری جهانی پلاتین (WPIC) در سال 2023 کسری پلاتین 983000 اونس خواهد بود. این کسری به معنای افزایش قیمت پلاتین است. قیمت ها در حال حاضر حدود 1070 دلار در هر اونس است که در ماه آوریل تا 1130 دلار افزایش یافته است. شورای سرمایه گذاری جهانی پلاتین اظهار داشت: تولیدکنندگان پیشرو آفریقای جنوبی و روسیه امسال با کاهش تولید مواجه خواهند شد. در حالی که زیمبابوه با گسترش معادنش 22000 اونس بیشتر تولید خواهدکرد، انتظار می‌رود با تحقق حجم‌های اضافی از پروژه‌های توسعه، تولید زیمبابوه به رشد فزاینده ادامه دهد. تقاضا برای پلاتین با تغییر در مبدل های کاتالیزوری افزایش می یابد. همچنین تقاضای زیادی از سوی تولیدکنندگان مواد شیمیایی و شیشه در چین وجود دارد.

newzwire

 رویکرد تقویت روابط دوجانبه استرالیا با زیمبابوه

بدنبال توافقنامه سال 2018 استرالیا و فعالیت شرکت نفتی استرالیایی Invictus Energy در زیمبابوه و بررسی و تائید کشف ذخایر هیدروکربنی در شمال این کشور توسط مدیران شرکت مذکور، وزیر امور خارجه استرالیا عنوان داشت که استرالیا به دنبال این خواهد بود که روابط خود را با زیمبابوه تقویت کند. وی بیان داشت استرالیا دوست دیرینه مردم زیمبابوه است و ما مشتاقانه منتظریم تا  روابط گرم مردم با مردم و جامعه بین کشورهایمان ایجاد کنیم. همچنین وی گفت ما اهمیت برنامه اصلاحات زیمبابوه را برای پیشبرد توسعه کشور، تعامل بین‌المللی و فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری جدید تشخیص می‌دهیم. وزیر امور خارجه استرالیا افزود که استرالیا تعامل با زیمبابوه و کشورهای دارای اعتبار غیر مقیم در مورد موضوعات کلیدی مورد علاقه مشترک، از جمله موضوعات مربوطه به همکاری‌های تجاری و اقتصادی، تغییرات آب و هوا، توسعه پایدار و برابری جنسیتی را بیشتر تقویت خواهد کرد.

newsday

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما