معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۱۸۲

اخبار اقتصادی جنوب افغانستان – قندهار

اهم اخبار و تحولات اقتصادی جنوب افغانستان در خرداد ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح زیر می‌باشد:

گشایش دروازه غیر رسمی‌برای تردد کامیون‌های باربری افغانستان و پاکستان در اسپین بولدک

 یک دروازه غیر رسمی جدید برای تردد کامیون‌های باری افغانستان و پاکستان در مرز "اسپین بولدک" استان قندهار گشایش یافت. تجار در قندهار می‌گویند ایجاد این دروازه برای آنان سهولت‌ های بیشتری فراهم کرده است، زیرا در گذشته به دلیل ترافیک سنگین نمی‌توانستند کالاهای تجاری را در زمان معین به بازارها برسانند.

این دروازه در منطقه «ویش» مرز شهرستان اسپین بولدک استان قندهار گشوده شده است. گفته شده این کار بر اساس پیشنهاد تجار دو کشور صورت گرفته است، زیرا در گذشته عبور و مرور خودروهای باربری از این مرز چندین روز به طول می انجامید.

رانندگان افغانستان و پاکستان نیز از ایجاد این دروازه ابراز خرسندی می‌کنند و می‌گویند بیش از هر زمان دیگر رفت و آمد برایشان آسان تر شده است.

این در حالی است که در گذشته تاجران و سرمایه‌گذاران در جنوب کشور به خاطر انتقال میوه تازه به پاکستان با مشکلات جدی روبه رو بودند، زیرا بسیاری از میوه‌های تازه افغانستان قبل از گذشتن از مرز فاسد می‌شدند. گفتنی است افغانستان روابط گسترده تجاری با کشورهای همسایه از جمله ایران و پاکستان دارد. بخش قابل توجه از نیاز داخلی این کشور از این دو کشور وارد افغانستان می‌شود. شهرستان مرزی اسپین بولداک با شهر قندهار حدود 110 کیلومتر فاصله دارد.

منبع: خبرگزاری صدای افغان (آوا)

 بهره برداری از یک پروژۀ برق خورشیدی در قندهار

وزارت مالیه، از بهره برداری از یک پروژۀ برق خورشیدی در گمرک مرزی شهرستان اسپین بولدک استان قندهار خبر داده است.

این وزارت اعلام کرده است کار سیستم تولید برق خورشیدی در گمرک مرزی اسپین بولدک قندهار با هزینۀ حدود 21 میلیون افغانی تکمیل و از سوی مسئولین آن گمرک به بهره برداری سپرده شد.

این سیستم با ظرفیت (DC-180) کیلووات می‌تواند (AC-150) کیلووات برق را تولید کند. سیستم مذکور توسط یک شرکت افغانی و در مدّت 4 ماه ساخته شده است و با فعال شدن آن، علاوه بر تسریع در امور روزمره گمرک، از هزینه‌های اضافی نیز جلوگیری خواهد شد.

پیش از این، در گمرک مرزی اسپین بولدک، از برق ژنراتورها استفاده می‌شد که ماهیانه حدود  1.5میلیون افغانی هزینه داشته است.

منبع: خبرگزاری باختر

 افتتاح یک شرکت خصوصی داروسازی در شهر قندهار

یک شرکت بزرگ داروسازی موسوم به "سینوفارما" به ارزش ۵۰ میلیون دلار، در تاریخ 15 خردادماه با حضور جمعی از مقامات طالبان در شهر قندهار افتتاح شد.

"محمدسعید صدیقی"، رییس شرکت داروسازی سینوفارما در این مراسم گفت که این شرکت با سرمایه‌گذاری ۷۱ تاجر ایجاد شده است. او افزود که این شرکت در هر شیفت هشت ‌ساعته خود، قادر به تولید پنج میلیون و ۶۰۰ هزار قرص، دو میلیون کپسول و بین ۶۰ تا ۹۰ هزار شیشه شربت خواهد بود. به‌گفته آقای صدیقی، داروهای تولیدی این شرکت در تمام افغانستان قیمت تعیین ‌شده و مشخص خواهد داشت.

"عبدالباری عمر" رئیس اداره‌ ملی تنظیم غذا و داروی افغانستان نیز در مراسم افتتاح این شرکت گفت: «در حال حاضر شش شرکت داروسازی در کشور فعال است که ۲۵ درصد نیاز کشور به دارو را تأمین می‌کنند.»

به ‌گفته آقای عمر، شهروندان افغانستان سالانه یک میلیارد دلار برای خرید دارو هزینه می‌کنند که بیشتر آن بی‌کیفیت است .

او افزود شهروندان افغانستان سالانه ۳۰۰ میلیون دلار نیز برای درمان در خارج از کشور هزینه می‌کنند. رئیس اداره‌ تنظیم غذا و داروی کشور گفته است که بر اساس بررسی سازمان بهداشت جهانی، شهروندان افغانستان ۷۰ درصد از درآمد خود را صرف خرید دارو و درمان بیماران می‌کنند. او گفته است که اگر زمینه‌ی تولید داروی باکیفیت در کشور فراهم شود، شهروندان افغانستان برای درمان به خارج از کشور نخواهند رفت.

"ذبیح‌الله مجاهد" سخنگوی طالبان، این شرکت را «فابریکه ملی» و «مهمترین فابریکه معیاری و بزرگ تولید دارو» خوانده و گفته است که کیفیت داروهای تولیدی این شرکت از ۹۸ تا ۱۰۲ درصد خواهد بود. وی افزود که این شرکت داروسازی در ۸۴ کشور جهان ثبت شده و پاسخگوی بیشتر نیازهای شهروندان افغانستان به دارو است.

در حال حاضر اکثر داروهایی که در افغانستان مصرف می‌شود، از کشورهای پاکستان، هند و ایران وارد می‌شود. شهروندان کشور همواره از کیفیت پایین دارو و قیمت بالای آن شکایت کرده‌اند.

منبع: روزنامه اطلاعات روز

 راه اندازی دستگاه «ام آر آی و رادیولوژی» در بیمارستان 350  تخت خوابی شهرک عینو مینه قندهار

یک مقام طالبان در مراسم راه اندازی دستگاه «ام آر آی و رادیولوژی» بیمارستان 350 تخت خوابی قندهار، از مسئولین و پزشکان این بیمارستان خواست، با کمک این دستگاه‌ها خدمات بهداشتی بهتری را به شهروندان ارائه دهند. در این مراسم، مولوی "حیات الله مبارک" معاون استاندار قندهار بهره برداری از دستگاه‌های ام آر آی و رادیولوژی دستاورد خوبی خواند و افزود: «افغان‌ها به شدت تحت تأثیر چندین دهه جنگ قرار گرفته اند. بنابراین در کنار بخش های دیگر حوزه سلامت نیز مهم است.»

آقای مبارک همچنین با تحسین خدمات پزشکان و سایر کارمندان بهداشتی گفت: «امنیت تأمین شده است، فضای خوبی برای کار وجود دارد، مردم به خدمات ما نیاز دارند. بنابراین باید از فرصت ها بهترین استفاده را کرد و برای پزشکان لازم است که همچنان با بیماران به خوبی رفتار کنند و صادقانه به وظایف خود عمل کنند.»

گفتنی است، افغانستان به دلیل چهار دهه جنگ، از نظر بهداشتی یکی از کشورهای عقب مانده دنیا   می‌باشد. از همین رو بخش بهداشت افغانستان به شدت وابسته به کمک های بیرونی بوده و هم اکنون بسیاری از بیمارستان‌ها در مناطق مختلف این کشور تحت پوشش موسسات کمک رسان بین المللی هستند.

منبع: بخش مطبوعاتی دفتر استانداری قندهار

 تلاش برای افزایش مزارع پرورش ماهی در استان قندهار

به دنبال خشکسالی‌های متوالی چند سال اخیر در قندهار، ۵75 مزرعه پرورش ماهی در این استان تعطیل و در نتیجه تعداد مزارع پرورش ماهی، از 1700 به 1125 مزرعه کاهش یافته است.

با این حال، اخیراً مؤسسه‌ای تحت عنوان «DI-AVCI» تلاش‌هایی را برای افزایش دوباره مزارع پرورش ماهی در قندهار آغاز کرده است.

به گفته "محمدحامد" مسئول بخش دامداری اداره کشاورزی قندهار، این مؤسسه صدها خانواده را در بخش پرورش ماهی آموزش داده و با هزینه مالی یک میلیون افغانی، به صاحبان ۳۰ مزرعه، برای تأمین ماشین‌های تهیه خوراک ماهی نیز کمک کرده است.

به گفته‌ وی، ماشین‌های جدید توانایی تهیه و تنظیم خوراک ماهی را دارد. برخی از شهروندان قندهار، می‌گویند نیاز است در بخش پرورش ماهی آموزش‌های بیشتری ارائه شود تا مزارع پرورش ماهی مانند گذشته از بین نرود. آن‌ها می‌گویند: برگزاری سمینارهای آموزشی مفید است؛ اما پرورش‌دهندگان ماهی در قندهار، با مشکلات اقتصادی و عدم دسترسی به بازار مناسب مواجه ‌اند.

بر اساس اعلام ریاست کشاورزی استان قندهار، نزدیک به ۳ سال پیش، مزارع پرورش ماهی در این استان در حال افزایش بود؛ اما جنگ‌های گذشته و پس از آن خشکسالی‌های پی در پی، به مزارع پرورش ماهی خسارت‌ های شدیدی وارد کرده است.

منبع: خبرگزاری سلام وطندار

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما