معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰

اخبار اقتصادی اروگوئه

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی اروگوئه در هفته چهارم اردیبهشت‌ماه 1402 مندرج در روزنامه‌ها و رسانه‌های این کشور به شرح ذیل ارائه می‌گردد:

اروگوئه: کاهش قابل ملاحظه درآمد حاصل از صادرات سویا در سال میلادی جاری

بحران خشکسالی در اروگوئه تأثیر قابل ملاحظه ای بر کشت و صادرات سویا گذاشته است، بطوریکه کارشناسان تخمین زده اند صادرات این محصول در سال 2023 حدود 1800 میلیون دلار کمتر از سال 2022 خواهد بود. بر اساس مطالعه انجام گرفته از سوی مرکز مشاوره بلاسینا و شرکا (Blasina y Asociados)، برداشت محصول سویا در سال جاری حدود 800 هزار تن خواهد بود که در مقایسه با برداشت سال گذشته ( 2.7 میلیون تن )، کاهش قابل ملاحظه ای خواهد داشت. مطالعه مذکور نشان می دهد چنانچه هر تن سویای تولیدی حتی به ارزش 500 دلار به فروش برسد (که البته هنوز قطعیتی درباره آن وجود ندارد) آنگاه درآمدزایی آن تا پایان سال 400 میلیون دلار خواهد بود. این درحالی است که درآمدزایی سویا در سال گذشته به 2170 میلیون دلار بالغ شده بود. (روزنامه ال اوبزروادور- اروگوئه)

https://www.elobservador.com.uy/nota/el-brutal-desplome-en-los-ingresos-por-soja-que-uruguay-debera-soportar-2023517154939

آژانس مودیز: ارتقای چشم انداز بدهی اروگوئه به دسته بندی Baa2

به گزارش وزارت اقتصاد و دارایی اروگوئه، آژانس دسته بندی ریسک و اعتبار مالی مودیز Moody's چشم انداز بدهی عمومی اروگوئه را از وضعیت ثبات به "وضعیت مثبت" تغییر داد. اروگوئه بدین ترتیب امتیاز "Baa2" را که یک پله بالاتر از آستانه درجه سرمایه گذاری است، کسب کرد. ارتقاء جایگاه اروگوئه از سوی مرکز مذکور درحالی صورت گرفت که هفت سال پیش جایگاه این کشور از وضعیت منفی به وضعیت ثبات تغییر کرده بود. تصمیم مذکور در نتیجه چشم انداز رشد اقتصادی قوی، اجرای موفق سیاست های مالی و تعهد دولت به اجرای قوانین مالی- که زمینه ساز کاهش بار بدهی عمومی‌کشور می‌باشد- اتخاذ شده است. شایان ذکر است، سایر آژانس های مالی از جمله Standard & Poor's نیز در ماه آوریل گذشته امتیاز اروگوئه را به BBB+ ارتقاء داده بودند. (خبرگزاری سوبراژادو- اروگوئه)

https://www.subrayado.com.uy/moodys-mejoro-la-perspectiva-la-deuda-publica-uruguaya-estable-positiva-n915535

اروگوئه: اجرای نخستین پروژه پایلوت برای تولید هیدروژن سبز در استان دوراسنو

پروژه پایلوت تولید هیدروژن سبز با سرمایه گذاری به ارزش تقریبی چهل میلیون دلار در منطقه سنتناریو در استان فلورس به اجرا گذاشته خواهد شد. پروژه پایلوت بر روی هفده دستگاه کامیون (که با استفاده از هیدروژن سبز کار خواهند کرد) مورد آزمایش قرار می‌گیرد. هدف از اجرای پروژه کاهش استفاده از سوخت های فسیلی در حمل و نقل بار خواهد بود. خبر مذکور از سوی عمر پاگانینی وزیر صنعت، انرژی و معدن اروگوئه در جریان معرفی برنامه‌های مرتبط با هفته انرژی صورت گرفت. هفته انرژی قرار است در نوامبر سال جاری در مونته ویدئو برگزار شود. روند گزینش مجریان پروژه از طریق فراخوان صندوق هیدروژن سبز (متعلق به آژانس ملی نوآوری و تحقیق) انجام گرفته و مکان اجرای پروژه با توجه به فعالیت شرکت های جنگلداری که در زمینه حمل و نقل چوب به کارخانه تولید سلولز (یو. پی.ام) در استان فلورس فعالیت می‌کنند، انتخاب شده است. شایان ذکر است، 4 درصد از خودروهای حمل بار در اروگوئه تولید کننده 40 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای در کشور به حساب می آیند. (پایگاه دولت اروگوئه)

https://www.gub.uy/presidencia/comunicacion/noticias/pueblo-centenario-alojara-primer-proyecto-para-desarrollo-hidrogeno-verde

 کاهش قابل ملاحظه دریافت کنندگان بیمه‌های بیکاری در اروگوئه در آوریل 2023

پابلو میئرس وزیر کار و بیمه تأمین اجتماعی اروگوئه اعلام کرد: طبق بررسی‌های انجام گرفته در آوریل سال جاری، تعداد دریافت کنندگان بیمه‌های بیکاری در کشور به میزان 10.4 درصد کاهش یافت و به 39988 نفر بالغ شد. میئرس خاطرنشان کرد: تعداد مذکور طی شش سال و نیم اخیر در اروگوئه بی سابقه بوده است، چرا که کمترین تعداد دریافت کنندگان بیمه‌های بیکاری به اکتبر سال 2016 (39906 نفر) باز می‌گردد. (شبکه تله موندو- اروگوئه)

https://www.teledoce.com/telemundo/nacionales/la-cifra-de-trabajadores-en-seguro-de-paro-en-abril-es-la-mas-baja-en-seis-anos-y-medio/

اروگوئه: انعقاد یادداشت تفاهم همکاری با مسئولان بندر روتردام 

والتر وری قائم مقام وزیر صنعت، انرژی و معدن و خوان خوسه اولایسولا قائم مقام وزیر حمل و نقل اروگوئه که برای شرکت در "اجلاس هیدروژن جهانی" به هلند سفر کرده اند، یادداشت تفاهمی در زمینه هیدروژن سبز با مسئولین بندر روتردام به امضا رساندند. تعمیق همکاری برای اجرای پروژه‌های مرتبط با "هیدروژن سبز و مشتقات آن" بویژه در عرصه صادرات محصولات مربوطه، هدف اصلی انعقاد سند مذکور عنوان شده است که به واسطه آن دولت اروگوئه قصد دارد به یکی از تأمین کنندگان اصلی هیدروژن سبز برای اروپا مبدل شود و به علاوه بر تنوع منابع انرژی تجدیدپذیر خود بیافزاید. (پورتال دولت اروگوئه)

https://www.gub.uy/presidencia/comunicacion/noticias/uruguay-firmo-acuerdo-puerto-roterdam-para-desarrollo-hidrogeno-verde

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما