معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۰۷- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۳۲۰

اخبار اقتصادی گرجستان -تفلیس

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی گرجستان در هفته اول خردادماه 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

رشد 30 درصدی بازار ساخت و ساز گرجستان

در نتیجه افزایش تقاضا، بازار مصالح ساختمانی اعم از وارداتی و یا تولیدی همچون محصولات فولادی، سیمان، بتن، رنگ و غیره، در سال 2022 نسبت به سال 2021 رشد 30 درصدی بر حسب دلار و 18 درصدی بر حسب واحد پول ملی داشته است.

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط موسسه تی بی سی کاپیتال، افزایش قیمت مصالح ساختمانی که در سال 2021 به دلیل قرنطینه‌های پس از همه گیری، اختلال در تولید و سقوط زنجیره تامین آغاز شد، تا سال 2022 ادامه داشته است. در بهار 2022، در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین، قیمت ها حتی بیشتر شد. تخریب بخشی از زیرساخت‌های صنعتی در اوکراین و تعطیلی فرآیند تولید به دلیل مناقشه‌ها و سپس تحریم‌های اقتصادی اعمال شده بر روسیه، منجر به افزایش شدید قیمت محصولات فلزی و حاملهای انرژی در بازار جهانی شد. این به نوبه خود منجر به افزایش قیمت نهایی مصالح ساختمانی گردید. قیمت این نوع محصولات در گرجستان (به لاری) در سال 2021 حدود 23 درصد و در سال 2022 حدود 14 درصد افزایش یافت (رشد به دلار آمریکا به ترتیب 19 و  26 درصد بود).

با این حال، از نیمه دوم سال 2022، در پس زمینه کاهش رشد اقتصادی در چین، انتظارات رکود اقتصادی در اتحادیه اروپا و ایالات متحده و افزایش نرخ بهره، قیمت کالاها در بازارهای جهانی شروع به کاهش کرد.

https://commersant.ge/ru/news/economics/rynok-stroimaterialov-vyros-na-30-2780

 

نیمی از کل صادرات گرجستان محصولات تولید داخل می‌باشد

در چهار ماه اول سال 2023 ( ژانویه ـ آوریل)، حجم صادرات کالا از گرجستان به 1.9 میلیارد دلار رسید.

با این حال صادرات محصولات تولید داخل (بدون احتساب صادرات مجدد) 50.3٪ از کل صادرات و  986 میلیون دلار را تشکیل می دهد که 18.3٪ کمتر از شاخص مدت مشابه سال 2022 می‌باشد.

بزرگترین مقاصد صادراتی گرجستان در چهار ماه اول سال عبارتند از:

روسیه (178.5 میلیون دلار)، چین (147.9 میلیون دلار) و ترکیه (122.2 میلیون دلار) .

 بزرگترین اقلام صادراتی محصولات تولید داخل نیز عبارتند از:

کنسانتره مس 253.1 میلیون دلار (25.6٪ از کل صادرات داخلی)، فروآلیاژ  84.4 میلیون (8.6٪ از کل صادرات) و شراب - 78.4 میلیون (7.9٪ از کل صادرات) .

https://commersant.ge/ru/news/economics/mestnyi-eksport-sostavliaet-vsego-503-ot-obshhego-obieema-eksporta

 

گرجستان به تولید هیدروژن سبز می‌پردازد

گرجستان که پتانسیل زیادی برای توسعه پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر دارد، پروژه نوآوری تولید هیدروژن سبز را شروع خواهد کرد. یادداشت تفاهم در مورد توسعه هیدروژن سبز بین وزارت اقتصاد و توسعه پایدار، شرکت نفت و گاز گرجستان، شهرداری باتومی و بانک بازسازی آلمان (KfW) بامضا رسید. بر  اساس یادداشت تفاهم، پروژه مذکور با کمک بلاعوض و وام کم بهره بانک آلمانی تأمین خواهد شد. بنابه اظهارات گیورگی چیکوانی رئیس نفت و گاز گرجستان، وزارت اقتصاد و توسعه پایدار شورای هیدوژن را تشکیل داده که کارشناسان گرجی و خارجی در آن مشغول تدوین استراتژی توسعه هیدروژن هستند. در پی فعالیت این شورا قوانین مربوطه تغییر و تکمیل می‌شود که فرصت ارزیابی پتانسیل تجاری توسعه هیدروژن سبز در گرجستان را برای سرمایه گذاران محلی و خارجی فراهم خواهد کرد. به گفته چیکوانی، در نتیجه کارهای مقدماتی که حدود یک سال بطول می انجامد، با تشخیص میزان هیدروژن تولیدی و استاندارد مصرف، این پروژه به مرحله اجرا در می آید.

https://www.interpressnews.ge/ka/article/756749-giorgi-chikovani-sakartvelo-mcvane-cqalbadis-carmoebas-icqebs

 

وزیر دارایی گرجستان انتظار رشد اشتغال در کشور را دارد

لاشا خوتسیشویلی وزیر دارایی گرجستان انتظار دارد در شرایط رشد فعالیت های اقتصادی در این کشور، تعداد جمعیت شاغل افزایش یابد.

بر اساس گزارش اداره ملی آمار، نرخ بیکاری در گرجستان در سه ماهه اول سال 2023 نسبت به مدت مشابه در سال 2022، حدود 1.4 درصد کاهش یافته و به 18 درصد رسید است.

 خوتسیشویلی به خبرنگاران گفت: تعداد شاغلان نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. تعداد افراد شاغل نیز با حدود 70 هزار نفر افزایش به یک میلیون و 271 هزار نفر رسیده است. ما انتظار داریم که در آینده پیشرفت بیشتری حاصل شود، زیرا شاهد رشد فعالیت های اقتصادی هستیم.

به گفته وی، به لطف سیاست اقتصادی دولت و همچنین رشد دو رقمی اقتصادی در دو سال گذشته، گرجستان از نظر تاریخی بهترین شاخص را هم از نظر اشتغال و هم از نظر سایر شاخصهای تعیین کننده دارد.

وزیر خاطرنشان کرد: بهبود فعالیت های اقتصادی به طور قابل توجهی بر همه شاخصهای اقتصادی از جمله اشتغال و کاهش بیکاری تأثیر می‌گذارد.

پس از کاهش 6.8 درصدی اقتصاد در سال 2020، روند بهبود نسبتاً سریعی از آوریل 2021 آغاز شد که تقریباً در تمام شاخصهای اقتصادی منعکس گردید. این رشد شامل صادرات و واردات، نقل و انتقال پول و افزایش گردش مالی بنگاه‌ها است. در دو سال  2021 و 2022 رشد تولید ناخالص داخلی در کشور دو رقمی‌بود.

بر اساس داده‌های به روز شده، رشد اقتصادی گرجستان در سال 2021 بالغ بر 10.5 درصد بوده است. متوسط نرخ رشد واقعی اقتصاد گرجستان در سال 2022 حدود 10.1 درصد است. رشد اقتصادی واقعی در گرجستان در مارس 2023 در مقایسه با مدت مشابه در سال 2022 حدود 7.3 درصد بود و متوسط رشد تولید ناخالص داخلی واقعی در سه ماهه اول 7.2 درصد گردید.

https://sputnik-georgia.ru/20230523/ministr-finansov-gruzii-ozhidaet-rost-zanyatosti-naseleniya-v-strane-277920624.html

مصوبه جدید در مورد قانون مهاجرت کاری در گرجستان

پارلمان گرجستان این هفته بسته اصلاحی در مورد مهاجرت کاری را تصویب کرد که بر اشتغال در خارج از کشور و گرجستان تأثیر می‌گذارد. این اصلاحیه از 1 سپتامبر 2023 لازم الاجرا خواهد شد.

بر اساس اصلاحات جدید، اعزام شهروندان گرجستان به خارج به صورت قانونی و فقط توسط شرکت های واسطه دارای گواهینامه خاص انجام می‌شود، اما برای استخدام شهروندان خارجی در گرجستان  نیاز به ثبت نام ویژه می‌باشد.

شرکت علاقمند به فعالیت در حوزه مهاجرت کاری باید از وزارت کار، بهداشت و حفاظت اجتماعی گرجستان تاییدیه دریافت نماید و فقط در صورت داشتن گواهینامه، شرکت می‌تواند به صورت قانونی فعالیت های خود را انجام دهد. ضمن اینکه شرایط صدور گواهی توسط دولت با حکم خاصی تعیین می‌شود.

علاوه بر این، طبق قانون، شرکت در صورت استخدام یک شهروند گرجستان در خارج از کشور، موظف به تنظیم قرارداد در یک فرم خاص است.

در قرارداد نوع کار و مدت آن، دستمزد، شرایط زندگی و تضمین‌های اجتماعی مشخص خواهد شد. در عین حال، قرارداد باید به دو زبان تنظیم شود که یکی از آنها گرجی است.

این اصلاحات همچنین موضوع استخدام اتباع خارجی در گرجستان را تنظیم می‌کند. بر اساس آن، دولت این امکان را خواهد داشت که با توجه به نیازمندی بازار حضور متخصصان خارجی را تنظیم و در صورت لزوم جذب نیروی متخصص خارجی را محدود و یا تشویق نماید.

همچنین در قرارداد کاری که با شهروند خارجی منعقد می‌شود، علاوه بر شرایط مقرر در قانون کار گرجستان، اطلاعات کامل شخصی شهروند خارجی و اطلاعات کامل کارفرمای او، از جمله مشخصات بانکی کارفرما، مدت مشخص قرارداد و اعتبار آن باید ذکر شود.

ذکر محل کار مهاجر و نشانی محل کار و همچنین حقوق، وظایف و مسئولیت های کارفرما الزامی خواهد بود. قرارداد با یک خارجی باید به دو زبان باشد. به زبان گرجی و به زبان مادری یا قابل فهم برای مهاجر.

کارفرمایان داخلی موظف خواهند بود در مورد استخدام شهروند خارجی به وزارت کار اطلاع دهند و مشخصات وی را در پایگاه داده مهاجران کار ثبت کنند. شهروند خارجی که مشخصات وی در بانک اطلاعاتی ثبت شده باشد می‌تواند بر اساس قرارداد خود حقوق دریافت  خواهد نمود. ثبت مشخصات به مهاجران کاری خارجی  این حق را می دهد که مجوز اقامت موقت کار در گرجستان را دریافت کنند.

علاوه بر این، در صورت نقض مقررات مهاجران کار، جریمه‌هایی در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب، اشتغال بدون ثبت توسط شرکت واسط، جریمه نقدی به مبلغ 3 هزار لاری و در صورت تکرار تخلف برای بار اول 3.5 هزار لاری و برای بار دوم 4 هزار لاری اعمال خواهد شد. در صورت تخلفات بعدی افزایش سه برابری جریمه‌ها را به همراه خواهد داشت.

همچنین عدم ارائه گزارش از شرکت واسط برای بار اول 1000 لاری و در صورت تکرار تخلف تا یکهزار و پانصد لاری جریمه خواهد داشت.

https://sputnik-georgia.ru/20230521/utverzhdeny-pravila-dlya-trudovykh-migrantov-v-gruzii-vse-novshestva-277887575.html

 

گرجستان رتبه دوم خرید بلیط هواپیما ماه ژوئن در روسیه را دارد

به گزارش رسانه‌های روسی، گرجستان به دومین مقصد گردشگری محبوب در بین روس ها تبدیل شده است.

بنا به نتیجه تجزیه و تحلیل داده‌های داخلی آژانس خدمات بلیط Aviasales ، سه کشورترکیه، گرجستان و تایلند مقاصد اول تا سوم گردشگری شهروندان روسیه در ماه ژوئن بوده اند.

با برقراری پروازهای مستقیم روسیه با گرجستان، این کشور پس از ترکیه به محبوب ترین مقصد گردشگری خارجی شهروندان روسیه تبدیل شده است.

متوسط قیمت بلیط پرواز یکطرفه مستقیم مسکو- تفلیس در ماه ژوئن از 21.6 هزار روبل بوده است.

https://commersant.ge/ru/news/economics/smi-gruziia-zanimaet-vtoroe-mesto-v-rossii-po-bronirovaniiu-biletov-na-iiun

 

صادرات گرجستان به روسیه به 226 میلیون دلار رسید

در چهار ماه ژانویه ـ آوریل 2023، گردش تجاری بین گرجستان و روسیه به 848 میلیون دلار رسید که 51 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. روسیه در میان شرکای تجاری پس از ترکیه در رتبه دوم قرار دارد. واردات با 54 درصد افزایش به 622 میلیون دلار و صادرات با 45 درصد افزایش به 226 میلیون دلار رسیده است.

اهم کالای صادراتی گرجستان به روسیه: 

شراب - 52 میلیون دلار؛ فروآلیاژ - 45 میلیون دلار؛ خودروسبک - 30 میلیون دلار؛ آب معدنی و شیرین - 22 میلیون دلار؛ نوشیدنی‌های گازدار و شیرین – 17 میلیون دلار.

اهم کالای وارداتی از روسیه: 

فرآورده‌های نفتی – 212 میلیون دلار؛ گاز طبیعی - 80 میلیون دلار؛ آرد گندم - 17 میلیون دلار؛ بطری‌ها و ظروف شیشه ای - 15 میلیون دلار؛ گندم - 14 میلیون دلار.

https://commersant.ge/ru/news/economics/eksport-iz-gruzii-v-rossiiu-sostavil-226-mln-dollarov-2659

افتتاح درمانگاه ارتوپدی ترکیه در مارنئولی (گزارش تصویری)

درمانگاه "گلوبال ارتوپدی" ترکیه در مارنئولی برای معاینه و معالجه با کیفیت بالا به شهروندان فعالیت خود را آغاز کرد.

در این درمانگاه خدمات تخصصی ارتوپدی - تروماتولوژی، جراحی عمومی، جراحی گوش و حلق و بینی،  قلب و عروق، نوروپاتولوژی و بخش جراحی کودکان ارائه می‌شود.

همچنین با دستگاه پیشرفته پلاسمافریز امکان تشخیص و معالجه بیش از 200 بیماری از جمله دیابت، جذام، آلرژی وجود دارد.

علاوه بر این، «گلوبال ارتوپدی» بیمارانی را که جهت معالجه نیازمند رفتن به کشورهای دیگر هستند را به به خارج نمی فرستد. بلکه پزشکان و متخصصان بسیار مجرب را از ترکیه به مارنئولی آورده و اعمال جراحی لازم را در این درمانگاه انجام می دهند.

https://24news.ge/read/id/83179

 

روسیه صادر کننده اصلی گاز مایع به گرجستان

روسیه به صادرکننده اصلی گاز مایع به گرجستان تبدیل شده است.

بر اساس اعلام اتحادیه واردکنندگان فرآورده‌های نفتی، طی چهار ماه اول سال 2023 (ژانویه ـ آوریل)، در مجموع گرجستان 14.48 هزار تن گاز مایع وارد کرده است که 99.7 درصد آن از روسیه وارد شده است. در این مدت  در مجموع 14.44 هزار تن گاز LNG از روسیه وارد شده است.

همچنین گرجستان 30.6 هزار تن قیر نفتی از خارج وارد کرده است و 14.8 هزار تن آن از روسیه بوده است.

عراق، ترکیه و آذربایجان نیز دیگر صادر کنندگان قیر به گرجستان می‌باشند.

https://t.me/SputnikGeorgia/27006

 

گرجستان جایگاه سوم وارد کننده محصولات نفتی آذربایجان

جمهوری آذربایجان در سه ماهه اول سال جاری با 23.2 درصد افزایش بیش از 912 میلیون دلار فرآورده نفتی صادر کرده است.

رتبه اول واردات فرآورده‌های نفتی از آذربایجان متعلق به ترکیه با واردات نزدیک به 340 میلیون دلار محصولات نفتی و رتبه دوم مربوط به روسیه با واردات بیش از 200 میلیون دلار فرآورده نفتی است.

گرجستان نیز در ماه‌های ژانویه ـ مارس 2023، با واردات بیش از 109 میلیون دلار محصولات نفتی از جمهوری آذربایجان جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

https://t.me/SputnikGeorgia/27069

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما