معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۳/۱۵- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۹

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته دوم خرداد ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 رشد 8 درصدی تولید ناخالص داخلی تاجیکستان طی 4 ماه نخست سال جاری میلادی

 خبرگزاری اوستا : هشتمین نشست شورای ملی ثبات مالی به ریاست ذوقی ذوقی زاده، وزیر توسعه اقتصاد و بازرگانی تاجیکستان برگزار و اعلام  شد شاخص های کلان اقتصادی این کشور مثبت و تولید ناخالص داخلی این کشور طی 4 ماه نخست سال جاری 8 درصد رشد نموده و نرخ تورم 2.3 درصد بوده است .

در این نشست اجرای تصمیمات اتخاذ شده در هفتمین نشست شورای مذکور مورد بررسی قرار گرفت. همچنین در این اجلاس، گزارش افراد ذیربط در خصوص اقدامات انجام شده در خصوص افزایش جلب سرمایه‌های خارجی، ارتقاء سطح حرفه ای مهاجران با استفاده از روش‌های مدرن و استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی جدید و عادت آن‌ها با بازار کار و اجرای ابزارهای سیاست پولی  و سایر سیاستها در راستای کاهش نرخ تورم مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس شورای مذکور افزود: با تلاش امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان، اقدامات لازم در چارچوب برنامه‌های مربوط به جلوگیری از تاثیر ریسک های جهانی بر اقتصاد ملی صرف نظر از تاثیر  عوامل خارجی بویژه وضعیت اقتصاد جهانی، ثبات اقتصاد کلان و پایداری مالی در کشور به موقع انجام شده است و فضای مناسب فعالیت مستمر سیستم بانکی حفظ و نرخ ارز ملی پایدار ارزیابی شده است.

اعضای شورا در رابطه با افزایش پرداخت های غیر نقدی، انطباق حسابداری مالی در شرکت های دولتی با استانداردهای بین المللی، توسعه بازار وام مسکن مطالبی را ارائه کردند.  .

در این همایش اعلام شد طی سال‌های گذشته تعداد کیف های الکترونیک تقریباً دو برابر افزایش یافته، سهم معاملات غیر نقدی که توسط سیستم های پرداختی صورت می‌گیرند از 4.9 درصد در سال 2018 تا 12.0 درصد در سال 2022 افزایش یافته اند. در چارچوب نشست شورا توسط افراد مسئول مشکلات و راه‌های تامین مالی بازار وام مسکن در کشور، بویژه در بخش ارزیابی درست خطرات احتمالی در بازار وام مسکن، تقویت تنظیم بازار مالکیت، تعیین بازاریابی و آمار رسمی نرخ مالکیت در منطقه بررسی شد.

شورای مذکور در خصوص تاسیس پایگاه واحد اطلاعات مربوط به حسابهای تمامی مراجع دولتی، ارگان‌ها، سازمان و مؤسسات، گسترش زیرساخت های پرداخت های غیر نقدی و تاسیس روزنه واحد پرداخت تمام خدمات دولتی، کاهش خطرات مالی شرکت های دولتی، توسعه بازار اولیه وام مسکن تصمیم گیری کرد.

همچنین به اعضای شورا دستور داده شد که در همکاری با وزارتخانه و نهادهای ذیربط مسائل مطروحه را پیگیری و تصمیمات قبلی را فوری و بطور جدی اجرا نمایند.

 https://avesta.tj/2023/05/31/za-chetyre-mesyatsa-rost-vvp-tadzhikistana-sostavil-8/

عضویت تاجیکستان در کمیته سازمان جهانی گردشگری برای سال های 2027-2023

خبرگزاری خاور، در جریان برگزاری شصت و هشتمین نشست کمیسیون سازمان جهانی گردشگری اروپا که در تاریخ  31 می الی 2 ژوئن 2023 به ریاست دولت بلغارستان در صوفیه برگزار می‌شود، جمهوری تاجیکستان به عنوان عضو کمیته این سازمان برای 2027-2023 انتخاب شد. در این نشست هیئت جمهوری تاجیکستان به ریاست کمال الدین مؤمن زاد(رئیس کمیته توسعه گردشگری) شرکت خواهد نمود. در  این نشست، موضوعات مهم صنعت گردشگری توسط کشورهای عضو مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

عضویت تاجیکستان در این کمیته که یکی از سازمانهای 12 گانه سازمان ملل محسوب می‌شود، در کنار فراگیری تجربیات پیشرفته دنیا و مشارکت در حل مسائل مهم عرصه، برای شکل گیری و تقویت جایگاه جمهوری به عنوان یک کشور توریستی در آینده بسیار مفید است. در حاشیه شصت و هشتمین اجلاس کمیسیون سازمان جهانی گردشگری، دیدار رئیس کمیته توسعه گردشگری تاجیکستان با دبیرکل سازمان ملل برنامه ریزی شده است.

 

آمادگی داغستان برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در تاجیکستان

جمهوری داغستان روسیه برای ساخت نیروگاه‌های کوچک خورشیدی در مناطق کوهستانی تاجیکستان اعلام آمادگی کرد. این موضوع در دیدار «دولت‌شاه گل‌محمد‌زاده» سفیر تاجیکستان در روسیه با «بدرالدین محمداف» رئیس اتاق بازرگانی و صنایع جمهوری داغستان اعلام شد.

به گفته محمداف، داغستان آماده کمک به ساخت و نصب نیروگاه‌های کوچک خورشیدی توسط شرکت خاص «مشارکه» این جمهوری در مناطق کوهستانی تاجیکستان، به خصوص در منطقه بدخشان است. در این زمینه شرکت «سیلیکون داغستان» (Dagkremniy) نیز از تجربه ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در بنگلادش و نپال برخوردار است. این مقام داغستانی چشم‌انداز همکاری با تاجیکستان در این زمینه را امیدوارکننده توصیف کرده است.

شایان ذکر است که سفیر تاجیکستان در بازدید از جمهوری داغستان با مقامات مربوطه در خصوص توسعه همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، بهداشتی، علمی، آموزشی و گردشگری گفت‌وگو کرد. وی ضمن معرفی ظرفیت‌های تاجیکستان برای سرمایه‌گذاری، از تجار و کارآفرینان داغستانی دعوت کرد تا در نهمین نمایشگاه بین‌المللی تجاری «سغد 2023» شرکت کنند.

 

دیدار وزیر توسعه اقتصاد و بازرگانی تاجیکستان با نماینده دائم بانک جهانی در دوشنبه

ذوقی ذوقی زاده، وزیر توسعه اقتصاد و بازرگانی جمهوری تاجیکستان در تاریخ 30 می سال 2023 با اوزان سِویملی، نماینده دائم بانک جهانی در جمهوری تاجیکستان ملاقات کرد. ذوقی زاده برای همکاری متقابل در خصوص رشد اقتصاد ملی و مشارکت در اجرای اهداف و اولویت های تاجیکستان، از اوزان سِویملی سپاسگزاری کرد.

طرف ها در این دیدار در خصوص برگزاری سمیناری تحت عنوان «اجرای موفقیت‌آمیز راهبرد ملی توسعه جمهوری تاجیکستان تا سال 2030» بهنگام برگزاری جشن سی امین سال برقراری همکاری‌ها بین دولت جمهوری تاجیکستان و بانک جهانی اعلام آمادگی نموده، همچنین زمینه‌های دارای اولویت همکاری با توجه به وضعیت جهان و جلوگیری از تاثیر عوامل خارجی به اقتصاد ملی را مورد بررسی قرار دادند.

طرف ها موضوع فعال سازی شورای هماهنگ سازی شرکای توسعه، برگزاری اجلاس شورای ملی توسعه و همایش ملی توسعه را مورد بررسی قرار دادند. 

طرف ها در پایان این دیدار به منظور اجرای موضوعات مطروحه اعلام آمادگی نمودند.

سایت وزارت توسعه اقتصاد و بازرگانی جمهوری تاجیکستان، مورخ 2023/5/30 

https://medt.tj/ru/news/novosti-ministerstva-ekonomiki/2663-30-05-2023-2

 

آغاز صادرات خشکبار شرکت «صبح وطن» شهر اسفره

خبرگزاری خاور: شرکت «صبح وطن» شهر اسفره در فصل بهار سال جاری 30 تن زردآلو را فرآوری کرد. در حال حاضر تمامی‌کارگاه‌های این شرکت فعال بوده و فرآوری زردآلو و سایر میوه‌های رسیده در حال انجام است.

شرکت «صبح وطن» همچنین میوه‌های خشک، زردآلو خشک، سیب، گلابی، توت، آلو را فرآوری و بسته‌بندی می‌کند که در اندازه و طرحهای مختلف بسته بندی شده با برچسب «ساخت تاجیکستان» به مشتریان ارائه می‌شود. تاکنون 300 تن میوه خشک فرآوری و به خارج از کشور صادر شده است.

  40 نوع محصول با استفاده از امتیازات موجود در این شرکت تولید و به خارج از کشور صادر می‌شود. سال گذشته محصولات به ارزش 10 میلیون سامانی به کشورهای قزاقستان، روسیه، آلمان و ترکیه ارسال شد.

 https://khovar.tj/2023/05/iste-soli-to-ikiston-ta-ti-in-tam-a-korhonai-sub-i-vatan-i-isfara-sodiroti-mevai-hushkro-ba-ro-mondaast/


 ازسرگیری پروازهای مستقیم «باکو – دوشنبه» پس از 10 سال

خبرگزاری خاور، پس از 10 سال پرواز مستقیم بین پایتخت‌های آذربایجان و تاجیکستان توسط هواپیمایی هواپیمایی آذری «Buta Airways» از سر گرفته شد. در مراسمی‌که به این مناسبت در فرودگاه بین‌المللی شهر دوشنبه برگزار شد، مقامات رسمی و سفرای دو کشور حضور داشتند.

ابراز امیدواری شد که برقراری خط مستقیم پرواز بین «باکو» و «دوشنبه» موجب توسعه روابط بین دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی و گردشگری شود. طی چند سال اخیر روابط اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه بین آذربایجان و تاجیکستان رو به گسترش نهاده است. حدود دو ماه قبل نیز سفر دولتی رئیس جمهوری آذربایجان به تاجیکستان انجام شد که در آن سفر  14 سند جدید همکاری بین دو کشور در زمینه‌های مختلف به امضا رسید.

جهت نیل به سطح مطلوب روابط دو کشور هنوز فاصله زیادی است، زیرا حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در سال 2022 حدود 6.5 میلیون دلار بوده و طی ماه‌های ژانویه-فوریه سال جاری میلادی 824.6 هزار دلار بوده است.

 https://khovar.tj/2023/05/buta-airways-dar-masiri-boku-dushanbe-boku-nahustin-parvozi-musta-imro-an-om-dod/

  

 گزارش راهبردی  جدید همکاری تاجیکستان و  بانک توسعه اسلامی 

سایت وزارت توسعه اقتصاد و بازرگانی جمهوری تاجیکستان: ذوقی ذوقی زاده، وزیر توسعه اقتصاد و بازرگانی، مقام ذیربط تاجیکستان در روابط همکاری با بانک توسعه اسلامی، در تاریخ 26 می 2023 با هیئت بانک مذکور به ریاست ابراهیم شکری، مدیر منطقه ای آن بانک در آسیای مرکزی ملاقات کرد. در چارچوب این دیدار راهبرد جدید همکاری بین جمهوری تاجیکستان و بانک فوق مورد بررسی قرار گرفت. این راهبرد به منظور تقویت همکاری‌های دو جانبه و اجرای طرح های دارای اولویت تاجیکستان  برای 3 سال آینده تهیه  شده است.

 در جریان این ملاقات، حوزه‌های انرژی، صنایع، حمل و نقل، دیجیتال سازی و بخش خصوصی از جمله  راهبرد جدید همکاری بین جمهوری تاجیکستان و بانک توسعه اسلامی از اولویت بالایی برخوردار است.

در پایان این دیدار طرف ها برای گسترش بیشتر همکاری‌های متقابل سودمند، اعلام آمادگی نمودند. 

https://medt.tj/ru/news/novosti-ministerstva-ekonomiki/2660-strategiyai-navi-amkorii-to-ikiston-va-gur-i-bonki-islomii-rushd-bir-barras-gardid

 

شرکت هیئت تاجیکستان در نمایشگاه نساجی تاشکند

خبرگزاری دولتی خاور، هیئت تاجیکستان شامل مدیران و نمایندگان 23 شرکت نساجی و پوشاک در نمایشگاه بین المللی صنایع نساجی و مد “UzTextile Expo Spring” که از 29 الی 31 می در تاشکند برگزار شد، شرکت کرد. هیئت تاجیکستان با روندهای جدید، فرصت های خرید مواد اولیه لازم مانند نخ های مخلوط و دیگر لوازم مهم آشنا شدند و همچنین ارتباطات تجاری جدیدی برقرار کردند.

بیش از 9000 تن از مقامات دیگر کشورها، متخصص، تجار هر ساله از نمایشگاه بین المللی صنایع نساجی و مد “UzTextile Expo Spring” بازدید و با دستاوردهای کسب و کار نساجی و صنایع مد تولید کنندگان پیشرو جهان در کل زنجیره تولید – از نخ تا لباس های آماده آشنا می‌شوند.

هیئت تاجیکستان در نشستها و جلسات تجاری، نمایش مد، کلاس های کارشناسی ارشد طراحان برجسته و کارشناسان صنایع شرکت کردند. نمایندگان شرکت های نساجی و پوشاک تاجیکستان با استفاده از فرصت، با شرکای  جدید گفتگو  و از بازارهای عمده فروشی و همچنین نمایشگاه‌های شرکت ها و تجار محلی بازدید کنند.

پرورش بیش ازیک میلیون راس گوسفند نژاد حصاری در تاجیکستان

گوسفند نژاد حصاردر فهرست ابتکارات سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد با عنوان "میراث کشاورزی با اهمیت جهانی" ثبت شده است. این مطلب در نشست منطقه ای با موضوع "گوسفند نژادحصار - وضعیت و چشم اندازها" که به ابتکار آکادمی‌کشاورزی  تاجیکستان مطرح  شد. در این نشست اعلام شد در حال حاضر تعداد نژاد گوسفند حصاری در تاجیکستان 1.7 میلیون راس است و در7 مرکز دامداری این نژاد  پرورش داده می‌شود. گوسفند نژادحصاری  از نظر وزن بزرگترین نژاد گوسفند در جهان محسوب می‌شود.

 منطقه پرورش گوسفند حصاری به تاجیکستان محدود نمی‌شود. طی سالیان متمادی گوسفندان نژاد حصار از تاجیکستان به ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، اوکراین و بلاروس منتقل شده و جغرافیای پرورش  آن در حال گسترش است. همچنین درنشست منطقه ای، متخصصان  حوزه دامپروری نیز دیدگاه‌های خود را در خصوص تاریخچه پیدایش، دستاوردهای علمی و تولیدی، توسعه بیشتر و ویژگی‌های بهره وری گوسفندان نژاد حصاری ارائه کردند

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما