معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۳۰- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۷۷

اخبار اقتصادی دانمارک

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی دانمارک در هفتۀ چهارم اردیبهشت 1402 مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

بهبود چشمگیر اقتصاد دانمارک پس از همه‌گیری

بهبود اقتصاد دانمارک پس از کرونا، صندوق بین‌المللی پول (IMF) را تحت تأثیر قرار داده است، اما بنا بر پیش‌بینی این نهاد، یک رکود اقتصادی برای دانمارک در راه است. صندوق بین‌المللی پول در آخرین بررسی اقتصادی خود خاطرنشان می‌کند که دانمارک به بهبود قابل توجهی پس از همه‌گیری دست یافته و سطح تولید و اشتغال آن در حال حاضر بسیار بالاتر از زمان قبل از همه‌گیری است که البته به فشارهای تورمی می‌افزاید. انتظار می‌رود فعالیت‌های اقتصادی در این کشور، در نیمه اول سال 2023 یک کاهش را تجربه کند و سپس در نیمه دوم، با فرض تداوم تعدیل قیمت‌های انرژی، تورم بالا و بهبود تقاضای خارجی، چرخ‌های اقتصاد بار دیگر به گردش در آیند. در این گزارش آمده که انتظار می‌رود رشد تولید ناخالص داخلی از 3.8 درصد در سال 2022 به 0.5 درصد در سال 2023 کاهش یابد و سپس به 1.5 درصد در سال 2024 برسد. پس از سال 2024، رشد میان‌مدت در حدود 1.3 درصد باقی خواهد ماند که از میانگین 1.8 درصدی قبل از همه‌گیری کمتر است.

منبع: تی وی2

رشد اقتصاد برای چهارمین فصل متوالی

اقتصاد دانمارک در سه ماهه اول سال جاری، ولو با سرعت کم، رشد کرد. آخرین داده‌های مرکز آمار دانمارک نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی (GDP) دانمارک، به دنبال افزایش 0.6 درصدی در سه ماهه پایانی سال 2022، در سه ماهه اول، 0.3 درصد رشد داشته است. به گفته این مرکز، کاهش رشد، عمدتا به دلیل عملکرد ضعیف در صنعت ساخت‌و‌ساز بوده است، اما رشد مثبت کلی ناشی از جهش در بخش‌های تولید و تاسیسات بود که چهارمین افزایش سه ماهه متوالی را رقم زد. اشتغال در سه ماهه اول، 0.4 درصد افزایش یافت که همانند سرعت سه ماهۀ قبل بود.

منبع: www.dst.dk

شاخص‌های مثبت، ترس از رکود را کاهش می‌دهند

دولت دانمارک، پیش‌بینی‌های رشد اقتصادی سال 2023 را با توجه به شاخص‌های کلیدی مثبت افزایش داد. استفانی لوسه، وزیر اقتصاد دانمارک، گزارش به‌روزرسانی وضعیت اقتصاد را ارائه داد که در آن، رشد تولید ناخالص داخلی مورد‌انتظار در سال جاری، 0.6 درصد تخمین زده می‌شود که افزایش قابل‌توجهی نسبت به پیش‌بینی قبلی در ماه مارس، یعنی رشد 0.2 درصدی دارد. این گزارش نشان از آن دارد که فعلا می‌توان بحران اقتصادی را تا حدودی منتفی تلقی کرد. اوله کروآن، تحلیلگر تی وی 2 گفت: ارقام امسال و سال آینده در حال حاضر به قدری خوب هستند که تهدید رکود تورمی، با چشم‌انداز مثبت‌تری جایگزین شده است. وی تصریح کرد ما یک بازار کار قوی با اشتغال بالا، صادرات قوی و تورم در حال کاهش داریم. بر اساس چشم‌انداز جدید، انتظار می‌رود تورم از 7.7 درصد در سال گذشته به 4.3 درصد در سال جاری و سپس به 3 درصد در سال 2024 کاهش یابد.

منبع: تی وی 2

برنده پروژه جذب و ذخیره دی اکسید کربن

شرکت نیمه دولتی انرژی سبز اوراستد (Ørsted)، برنده یک قرارداد 20 ساله از آژانس انرژی دانمارک (EA) برای پروژه جذب و ذخیره کربن شده است که بخشی جدایی‌ناپذیر از هدف دانمارک برای کاهش 70 درصدی انتشار دی‌اکسید‌کربن تا سال 2030 می‌باشد. به عنوان بخشی از این پروژه، اوراستد فناوری جذب کربن در نیروگاه اسنس (Asnæs)، واقع در کلوندبرگ که با تراشه چوب کار می‌کند را با دیگ بخار نیروگاه اویدوره (Avedøre)، در منطقه کپنهاگ بزرگ، یکپارچه خواهد کرد. انتظار می‌رود تا آغاز سال 2026، این دو واحد هر سال حدود 430 هزار تن دی‌اکسید‌کربن زیستی را جذب و ذخیره کنند. طبق گفته هیات بین‌دولتی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (IPCC)، جذب و ذخیره‌سازی دی‌اکسید‌کربن زیستی، یکی از ابزارهای مهم برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی است.

منبع: بی تی

نگرانی نرویجین ایر

نرویجین ایر، نگرانی خود در مورد اقدامات کنترل ‌کننده‌های ترافیک هوایی را به اطلاع دولت رسانده است. گیر کارلسن، مدیرعامل این شرکت، هشدار داد که اختلافاتی که منجر به تاخیر هزاران مسافر در فرودگاه کپنهاگ در چند هفته گذشته شده است، می‌تواند این شرکت هواپیمایی را تشویق به یافتن یک هابِ جایگزین کند. ناوی ایر، ارائه دهنده خدمات ناوبری هوایی در حریم دانمارک، مجبور شد حدود 15 درصد از 300 کنترل کننده ترافیک هوایی خود را در طول همه‌گیری کرونا از کار بیکار کند. از آن زمان، ترافیک هوایی سریع‌تر از حد انتظار از سر گرفته شده است که منجر به شیفت‌های کاری اضافی برای کنترل ‌کننده‌های ترافیک هوایی شده است. این موضوع باعث اختلالات گسترده در فرودگاه کپنهاگ شده است، زیرا خروج و ورود پروازها با تاخیر روبرو شده است. اتحادیه کنترل ‌کننده‌های ترافیک هوایی نیز خواستار افزایش 40 درصدی حقوق کارکنان خود شده تا درآمد آنها را به 1.7 میلیون کرون در سال (230 هزار یورو) افزایش دهد.

منبع: تی وی2

تلاش نخست‌وزیر استونی برای احداث سیلیکون ولی نوردیک

کاجا کالاس، نخست‌وزیر استونی، طی سفر دو روزه خود به دانمارک در این هفته گفت که آینده‌ای را متصور است که در آن کشورهای شمال اروپا برای ایجاد سیلیکون ولی نوردیک نیروهای خود را تجمیع کنند. خانم کالاس در یک سخنرانی در سمینار تجاری استونیایی-دانمارکی بر هدف خود برای تقویت روابط اقتصادی با دانمارک تاکید کرد، اما رویکرد متفاوتی را برای ساختن آینده‌ای بهتر پیشنهاد کرد، رویکردی که به جای رقابت با یکدیگر، ریشه در همکاری دارد. او از منطقه شمال اروپا و بالتیک خواست تا متحد شوند و یک سیلیکونی ولی جدید در حوزۀ نوردیک بسازند. این منطقه با جمعیتی بالغ بر 33 میلیون نفر و تولید تقریبا 2 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی، پتانسیل جذب سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه از بازارهای ثالث را دارد.

منبع: investinestonia.com

قرارداد نروژ و بریتانیا برای حفاظت از زیرساخت‌های زیرِ دریا پس از انفجارهای نورد استریم

نروژ و بریتانیا در واکنش به انفجارهایی که خط لوله گاز نورد استریم را در نزدیکی بورنهولم تخریب کرد، توافقنامه‌ای برای حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی در بستر دریا، به ویژه در دریای شمال، امضا کردند. این توافق که توسط وزارت دفاع بریتانیا تایید شده است، بر لزوم افزایش همکاری بین دو کشور در حفظ منافع مشترک تاکید دارد. اقدامات مشخص شده در این توافق، شامل افزایش گشت‌زنی در مناطق دریایی با هواپیما است. توافقنامه همکاری بین نروژ و بریتانیا بر حفاظت از زیرساخت‌های انرژی حیاتی، جنگ ضد زیردریایی و امنیت زیر آب متمرکز است. خرابکاری اخیر که بخش دانمارکی خط لوله نورد استریم را هدف قرار داد، آسیب‌پذیری‌ها در زیرساخت‌های زیردریایی را آشکار کرد و به عنوان یک کاتالیزور برای همکاری جدید عمل کرد. نشت‌های کشف شده در نورد استریم 1 و 2 در سپتامبر گذشته، واقع در دریای بالتیک، به خرابکاری توسط مقامات چندین کشور نسبت داده شده است، اما عاملان واقعی این خرابکاری تاکنون ناشناخته باقی مانده‌اند.

منبع: برلینسکه

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما