معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

۱۴۰۲/۰۲/۲۱- ۰۸:۰۰ - مشاهده: ۹۴

اخبار اقتصادی تاجیکستان

گزیده اخبار و تحولات اقتصادی تاجیکستان در هفته سوم اردیبهشت ماه 1402مندرج در رسانه‌های این کشور به شرح زیر ارائه می‌گردد.

 افزایش قیمت روبل در برابر پول ملی تاجیکستان

خبرگزاری اسپوتنیک؛ نرخ روبل طی روزهای گذشته در برابر سامانی (پول ملی تاجیکستان) تا دو سامانی بالا رفته است. دلار نیز گران شده، اما یورو اتحادیه اروپا کاهش یافته است. براساس اعلام بانک ملی تاجیکستان،  ارزش روبل روسی در بازار ارز تاجیکستان بالا رفته و هر 1000 روبل با 143 سامانی مبادله می‌شود.

این در حالی است که پیشتر1000 روبل روسیه در تاجیکستان با  141 سامانی مبادله می‌شد. دلار آمریکا به تدریج پایدارتر می‌شود. طبق اطلاع بانک ملی، در بازار ارز هر دلار 10.9137 مبادله شد. یورو اتحادیه اروپا در برابر سامانی رو به کاهش داشته است. اگر روز قبل هر یورو 12.0278 سامانی ارزش داشت اکنون به 11.9942 سامانی کاهش یافته است.

بانک ملی تاجیکستان همچنین قیمت میانگین خرید و فروش ارزهای خارجی را روزانه اعلام می‌کند. بنا به اعلام بانک ملی تاجیکستان در روز پنجشنبه مورخ 21 اردیبهشت، 1 دلار آمریکا 10.9137 تا 10.9400 سامانی، 1 یورو از 11.9942 تا 12.500 سامانی و 1000 روبل روسی از 143تا 146 سامانی مبادله شد.  

بانک ملی تاجیکستان هشدار داده است مبادله و خرید فروش ارز در خارج سیستم بانکی از طریق صرافی‌ها   مراکز خدمات بانکی، آی تی ام و ترمینال ها ممنوع می‌باشد. تاکید شده است که عدم رعایت مقررات مذکور از سوی افراد حقیقی بر خلاف قانون محسوب شده و برابر مقررات با افراد متخلف برخورد می‌شود.

خبرگزاری اسپوتنیک تاجیکستان، مورخ21 اردیبهشت

https://sputnik.tj/20230511/afzoish-qimat-rubl-bozor-arz-tojikiston-1057032412.html

 

اعلام آمادگی ترکمنستان جهت ایجاد دالان حمل و نقل با تاجیکستان تا دریای خزر

سردار بردی محمداف، رئیس جمهوری ترکمنستان در دیدار با امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان اظهار داشت که کشورش آماده است که بطور مشترک با تاجیکستان یک دالان حمل و نقلی ایجاد کند که تاجیکستان را جهت دسترسی به دریای خزر متصل کند.

رئیس جمهوری ترکمنستان پیشنهاد کرد تاجیکستان از فرصت های موجود بندر ترکمن باشی (کراسنووادسکی سابق) در دریای خزر برای دسترسی به بازارهای جهانی استفاده کند. رئیس جمهور ترکمنستان افزود بخش حمل و نقل بدون شک یکی از اولویت های همکاری‌ ترکمنستان و تاجیکستان محسوب می‌شود و مناسب است جهت ایجاد زیرساخت قوی و جدید تلاش کرد تا زمینه بهبود ارتباط با کریدور های حمل و نقل آسیا، اروپا و خاور میانه فراهم شود. ترکمنستان آماده است استفاده از تاسیسات بندر بین المللی دریایی ترکمنباشی را برای استفاده  تاجیکستان مورد بررسی قرار دهد. رئیس جمهور ترکمنستان همچنین پیشنهاد کرد فرصت برقراری انتقال مستقیم و ترانزیت بین ترکمنستان و تاجیکستان نیز بررسی شود.

به نظر رئیس جمهور ترکمنستان، کشورهای آسیای مرکزی که بطور مستقیم به آبهای آزاد جهان دسترسی ندارند، بایستی برای ورود به بازارهای جهانی از فرصت های زیرساخت بندری دریای شرقی خزر استفاده کنند.

رئیس جمهوری تاجیکستان اظهار داشت که تاجیکستان درصدد افزایش میزان حمل و نقل کالا از طریق جاده و راه آهن در قلمرو دو کشور می‌باشد.

خبرگزاری اسپوتنیک تاجیکستان، مورخ 21 اردیبهشت

https://sputnik.tj/20230511/ishqobod-omoda-doloni-naqliyoti-dushanbe-bahri-khazar-1057032704.html

 

برگزاری همایش تجاری تاجیکستان و ترکمنستان

همایش تجاری تاجیکستان و ترکمنستان در تاریخ  8 می سال 2023 یک روز قبل از سفر آقای سردار بردی محمداف، رئیس جمهوری ترکمنستان به جمهوری تاجیکستان در شهر دوشنبه برگزار شد. این نشست با سخنرانی عثمانعلی عثمان زاده، معاون نخست وزیر جمهوری تاجیکستان و باتِر آتدایف، معاون رئیس کابینه وزرای ترکمنستان آغاز شد.

معاون نخست وزیر تاجیکستان طی سخنانی اعلام کرد همکاری‌های تاجیکستان و ترکمنستان با تلاش‌های متقابل توسعه یافته و برگزاری چنین همایش هایی به توسعه بیثشتر همکاری‌های اقتصادی، تجاری و  استفاده  بیشتر از  ظرفیت صادراتی، جلب سرمایه گذاری، واردات فناوری‌های جدید و تقویت همکاری‌های دو جانبه اقتصادی کمک می‌کند. حجم روابط تجاری تاجیکستان و ترکمنستان در سال 2022، 52.9 میلیون دلار بوده که  نسبت به رقم سال 2021،(30.7 میلیون دلار) 2.3 برابر افزایش یافته است.

در این همایش بیش از 250 تن از دو کشور شامل 50 تن از مدیران سازمان‌ها و کشرکتهای خصوصی تاجیکستان و 70 تن از مؤسسات و شرکتهای  ترکمنستان حضور داشتندکه  50 نفر از آنها از اعضای اتحادیه صنعتی کارآفرینان می‌باشند. در چارچوب این همایش  فرصت های سرمایه گذاری در بخش های صنایع، انرژی، خدمات، کشاورزی، لجستیک، حمل و نقل و فناوری‌های نوین به شرکت کنندگان معرفی شد.

پس از نشست عمومی، دیدار دو جانبه کارآفرینان در قالب (В2В) برگزار شده و در پایان اسناد همکاری در بخش های خدمات، تجارت، کشاورزی، بهداشت، حمل و نقل و صنعت به امضاء رسید.

شرکت کنندگان همایش تجاری تاجیکستان و ترکمنستان توسعه مناسبات دو جانبه و امضاء توافقنامه و قراردادهای متقابلاً سودمند که در بخشهای اقتصادی می‌باشد را عالی ارزیابی نمودند و توافق شد همایش های مشابه را به صورت منظم برگزار نمایند.

سایت کمیته سرمایه گذاری تاجیکستان، مورخ 18 اردیبهشت

https://investcom.tj/news/238-forumi-soibkorii-toikistonu-turkmaniston.html

 

امضای 23 سند همکاری در حضور سران کشورهای تاجیکستان و ترکمنستان

خبرگزاری خاور،  پس از دیدار و مذاکرات سطح بالای دو کشور تاجیکستان و ترکمنستان، با حضور و مشارکت سران دو کشور امامعلی رحمان و سردار بردی محمداف، مراسم امضای اسناد جدید همکاری برگزار شد.
امامعلی رحمان، رئیس جمهور محترم جمهوری تاجیکستان و سردار بردی محمداف، رئیس جمهور جمهوری ترکمنستان بیانیه مشترک مشارکت راهبردی جمهوری تاجیکستان و ترکمنستان را امضا کردند.

سپس، در حضور سران کشورها 23 سند دیگر، ازجمله:

–  موافقتنامه بین دولت تاجیکستان و دولت ترکمنستان در مورد همکاری در زمینه بهداشت،

–  موافقتنامه بین دولت تاجیکستان و دولت ترکمنستان در مورد همکاری در زمینه امنیت سایبری بین الملل،

–  موافقتنامه بین دولت تاجیکستان و دولت ترکمنستان در مورد همکاری در زمینه حفظ اطلاعات فنی،

–  پروتکل بین وزارت امور خارجه جمهوری تاجیکستان و وزارت امور خارجه ترکمنستان در مورد همکاری متقابل در چارچوب سازمان‌های بین المللی،

–  موافقتنامه بین دولت تاجیکستان و دولت ترکمنستان در مورد همکاری در زمینه قرنطینه گیاهی،

–  موافقتنامه بین دولت تاجیکستان و دولت ترکمنستان در مورد همکاری در زمینه دامپزشکی،

 - نقشه راه گسترش همکاری‌ها در زمینه کشاورزی بین وزارت کشاورزی جمهوری تاجیکستان و وزارت کشاورزی و حفظ محیط زیست ترکمنستان برای سال های 2023-2025،

–  یادداشت تفاهم بین اداره نظارت مالی زیر نظر بانک ملی تاجیکستان و سرویس نظارت مالی زیر نظر وزارت دارای و اقتصاد ترکمنستان در زمینه همکاری در زمینه مبارزه با قانونی (رسمی) عواید ناشی از جرم، تامین مالی تروریسم و تامین مالی توزیع سلاح های کشتار جمعی،

–  یادداشت تفاهم بین بانک ملی تاجیکستان و بانک مرکزی ترکمنستان،

–  موافقتنامه بین اداره گمرک زیر نظر دولت تاجیکستان و خدمات گمرک دولتی ترکمنستان در مورد سازماندهی مبادله اطلاعات اولیه در مورد کالاها و وسایل حمل و نقلی که از طریق مرز گمرکی حمل می‌شوند.
–  موافقتنامه بین مقامات اجرایی ولایت ختلان جمهوری تاجیکستان و مقامات استان ماری ترکمنستان.
–   موافقتنامه بین مقامات اجرایی ولایت سغد جمهوری تاجیکستان و مقامات اجاریی استان بالکان ترکمنستان در مورد همکاری در زمینه‌های تجاری-اقتصادی، علمی-فنی و فرهنگی-انسانی.

–   برنامه فعالیت های مشترک (“نقشه راه”) در زمینه گسترش همکاری‌های بیشتر در زمینه افزایش جریان بار و فعال سازی حمل و نقل چند وجهی بین وزارت حمل و نقل جمهوری تاجیکستان و آژانس حمل و نقل و ارتباطات زیر مجموع کابینه وزیران ترکمنستان برای سال های 2025-2023،

–  یادداشت تفاهم بین وزارت صنایع و فناوری‌های نوین جمهوری تاجیکستان و وزارت صنایع و تولیدات ساختمانی ترکمنستان،

–  یادداشت تفاهم همکاری تجاری بین وزارت توسعه اقتصادی و تجارت جمهوری تاجیکستان و وزارت تجارت و روابط اقتصادی خارجی ترکمنستان،

–  یادداشت تفاهم بین وزارت کار، مهاجرت و اشتغال جمهوری تاجیکستان و وزارت کار و حفظ اجتماعی اهالی ترکمنستان در مورد همکاری در زمینه کار و اشتغال

–  یادداشت تفاهم بین وزارت حمل و نقل جمهوری تاجیکستان و آژانس “Turkmenavtoulaglary” آژانس حمل و نقل و ارتباطات زیر نظر کابینه وزیران ترکمنستان در مورد توسعه حمل و نقل بین المللی،
–  یادداشت تفاهم و همکاری بین آژانس آمار تحت ریاست جمهوری تاجیکستان و کمیته دولتی آمار ترکمنستان
–  یادداشت تفاهم بین سرویس کنترل دولتی ایمنی کار در صنایع و معدن زیر نظر دولت تاجیکستان و سرویس دولتی اصلی “Turkmenstandartlari”،

–  یادداشت تفاهم بین مرکز تحقیقات استراتژیک زیر نظر رئیس جمهور جمهوری تاجیکستان و مرکز علمی تحقیقات استراتژیک موسسه روابط بین الملل وزارت امور خارجه ترکمنستان،

–  تفاهم نامه همکاری بین اتاق بازرگانی و صنایع جمهوری تاجیکستان و اتحادیه صنعت گران و تجار ترکمنستان،.
–  یادداشت تفاهم بین آژانس ملی اطلاعات تاجیکستان “خاور” و آژانس اطلاعات دولتی ترکمنستان “TDH”؛
–  یادداشت تفاهم همکاری متقابل بین فدراسیون اتحادیه‌های کارگری مستقل جمهوری تاجیکستان و مرکز ملی اتحادیه‌های کارگری ترکمنستان،

پس از مراسم امضای اسناد، امامعلی رحمان و سردار بردی محمداف، سران دو کشور نشست خبری با طیف وسیع خبرنگاران در مورد دیدار و گفتگوی سطح بالا و مذاکرات بین تاجیکستان و ترکمنستان برگزار کردند.

 

امضای 40 سند همکاری به ارزش بیش از 2.6 میلیارد دلار در همایش تجاری تاجیکستان و قزاقستان

خبرگزاری دولتی خاور، همایش تجاری بین کارفرمایان و مدیران شرکتهای دو کشور در تاریخ 3 می 2023 در  شهر آستانه، اسنادی در خصوص توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین دو کشور به ارزش 2.6 میلیارد دلار به امضاء رسید. در همایش مذکور بیش از 200 نفر از کارآفرینان و نمایندگان شرکت ها و مراکز صنعتی دو کشور حضور داشتند. در این همایش  سلیمان ضیازاده، معاون نخست وزیر تاجیکستان و سِریک ژومانگارین، معاون نخست وزیر قزاقستان سخنرانی نمودند.

شیرعلی کبیر، وزارت صنایع و فناوری‌های نوین، قربان حکیم زاده، سعدی قادرزاده، رئیس کمیته دولتی سرمایه گذاری و اداره اموال دولتی و بهادر شیرعلی زاده، رئیس کمیته حفظ میط زیست جمهوری تاجیکستان، فرصت و شرایط سرمایه گذاری و همکاری میان تاجیکستان و قزاقستان را در بخش های صنایع و فناروری‌های نوین، کشاورزی، حفظ محیط زیست، صادرات، ساخت و ساز مراکز لجستیک و مراکز توزیع عمده معرفی نمودند.

در این همایش طرف ها در خصوص تاسیس شرکت های تولیدی مشترک در مناطق آزاد اقتصادی تاجیکستان، از جمله در منطقه آزاد اقتصادی کولاب با سرمایه گذاری طرف قزاقستان به توافق رسیده و قراردادهای طولانی مدت منعقد نمودند. بر اساس این توافقات، طرفین قراردادهای بلندمدت در بخش صنعت معدن و متالورژی امضا و مبادله کالایی محصولات را انجام خواهند داد.

تاجیکستان و قزاقستان در چارچوب همایش تجاری در آستانه در تاریخ 3 می سال جاری سند احداث مراکز توزیع عمده را به امضاء رساندند. تاسیس چنین مراکز جهت تامین نیازهای قزاقستان با میوه‌ها و سبزیجات مساعدت خواهد کرد.

سلیمان ضیازاده اعلام کرد در سال گذشته تاجیکستان حدود 2.7 میلیون تن سبزیجات و میوه و انگور تولید نموده است. به قول مشارالیه، در دوره مذکور 26 هزار تن انگور به جمهوری قزاقستان صادر شده است.

به اطلاع آژانس آمار وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان، قزاقستان در سال 2022 در ساختار تجارت خارجی تاجیکستان بعد از روسیه مقام دوم را کسب نموده است. میزان کل گردش تجارت خارجی میان دو کشور به مبلغ حدود 1.5 میلیارد دلار (حدود 20 درصد تجارت خارجی جمهوری تاجیکستان در سال گذشته) بوده است.

خبرگزاری آسیا پلوس، مورخ 14 اردیبهشت

https://www.asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/economic/20230504/tadzhikistan-i-kazahstan-podpisali-okolo-40-dokumentov-o-sotrudnichestve-na-summu-bolee-26-milliarda-dollaro

 

افزایش 17.3 درصدی روابط تجاری تاجیکستان و ترکیه در 3 ماه اول سال جاری

اوموت آجار سفیر ترکیه در تاجیکستان با ذوقی ذوقی زاده، وزیر توسعه اقتصاد و بازرگانی جمهوری تاجیکستان در تاریخ 3 می سال 2023 ملاقات نمود.

در این دیدار توسعه و گسترش آینده همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان دو کشور مورد بررسی قرار گرفت. در سال 2022 مناسبات تجاری دو کشور 351.2 میلیون دلار بوده و طی ماه‌های ژانویه تا پایان مارس سال 2023، روابط تجاری دو کشور به 98.4 میلیون دلار رسید نسبت به دوره مشابه در سال گذشته 14.5 میلیون دلار و یا 17.3 درصد افزایش یافته است.

به منظور گسترش همکاری‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری دو جانبه پیشنهاد شد با استفاده از ظرفیت های زیاد موجود دو جانبه با جلب سرمایه گذاری ترکیه کارخانه‌های صنعتی مشترک تولید محصولات نساجی، تبدیل آلیومینیوم، پشم و چرم، میوه و سبزیجات، مواد غذایی، مواد شوینده و مصالح ساختمانی در جمهوری تاجیکستان تاسیس شود که از سوی طرف ترکیه پذیرفته شد.  

همزمان طرف ها در چارچوب طرح «نقشه راه افزایش گردش کالا بین تاجیکستان ترکیه برای سال های 2025-2022» و آژانس همکاری و هماهنگ سازی ترکیه (تیکا) گسترش همکاری‌ها را بررسی نمودند.

طرف ها در پایان این دیدار به منظور گسترش همکاری‌های متقابلاً سودمند و اجرایی نمودن مسائل مذکور، اعلام آمادگی نمودند.

سایت وزارت توسعه اقتصاد و بازرگانی جمهوری تاجیکستان، مورخ 13 اردیبهشت

https://medt.tj/ru/news/novosti-ministerstva-ekonomiki/2629-03-05-2023

 

تبادلات اقتصادی 100 میلیون دلاری بین ولایت سغد تاجیکستان و مناطق ترکیه

آقای رجب بای احمد زاده  رئیس ولایت سغد در این دیدار با معاون همکاری و هماهنگی آژانس ترکیه ضمن ابراز خرسندی از سطح کنونی همکاری‌های دوجانبه، بر نقش آژانس ترکیه در همکاری و هماهنگی تاکید کرد. وی افزود: در نتیجه مذاکرات و جلسات با محافل تجاری ترکیه، همکاری‌های در زمینه سرمایه گذاری شرکتهای ترک افزایش یافته و تجار ترکیه در اجرای پروژه‌های مشترک از جمله فعال سازی کارخانه ریسندگی در منطقه مستچاه مشارکت دارند.

شایان ذکر است سال گذشته گردش کالاها و محصولات بین منطقه سغد و مناطق ترکیه 100 میلیون دلار بوده و امسال نیز شاخص ها رو به بهبود است.

معاون آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه هم با قدردانی از کمک های دولت تاجیکستان به مردم زلزله زده ترکیه، آمادگی خود را برای اجرای پروژه‌های جدید اعلام کرد. وی گفت: این اداره تا کنون پروژه‌های متعددی را در زمینه‌های آموزشی و بهداشتی اجرا کرده است و در آینده نیز در نظر دارد در توسعه این رشته‌ها مشارکت داشته باشد.

ایجاد 300 شرکت تاجیک در ازبکستان

به گزارش اسیاپلوس، فریدونی فرهودزاده، روزنامه نگار تاجیک در ازبکستان اعلام کرد: گردش مالی بین تاجیکستان و ازبکستان در پنج سال گذشته 10 برابر شده است. وی افزود: تاجیکستان اکنون در میان ده کشور پیشرو است که محصولات بیشتری در سال 2022 از ازبکستان وارد کرده است. این روزنامه نگار نوشت: اگر سال گذشته 520 میلیون دلار کالا به این کشور صادر شده بود، در ماه‌های ژانویه تا مارس امسال این رقم 117.7 میلیون دلار بوده استفرهود زاده اظهار داشت از اول فوریه سال جاری، 293 شرکت تاجیک با سرمایه گذاری مشترک در ازبکستان فعالیت می‌کنند و فقط در سه ماه اول سال جاری، 18 شرکت جدید تاجیکستانی در این کشور تأسیس شده است. به گفته این روزنامه نگار، یکی از مسیرهایی که در چند سال اخیر توسعه چشمگیری داشته، گردشگری است.

فریدون فرهودزاده با اشاره به اطلاعات اداره آمار ازبکستان نوشت: در سال گذشته میلادی، 5.2 میلیون شهروند خارجی به ازبکستان سفر کرده اند که از این تعداد یک میلیون و 447.1 هزار نفر از تاجیکستان بودند. در ژانویه تا فوریه امسال، 871000 خارجی برای ازبکستان سفر کرده اند  که 289200 نفر از انها تاجیک بودند.

 

میزان تولید شرکت معدنی تاجیکستان و چین

بنا به اعلام دفتر مطبوعاتی ولایت سغد، شرکت معدنی تاجیکستان و چین در شهر گلستان طی سه ماه سال جاری به مبلغ 790.6 میلیون سامانی محصولات تولید نموده است.  شرکت مذکور یکی از بزرگترین شرکت‌های صنعتی کشور می‌باشد. در این دوره در این شرکت 20.4 هزار تن کنسانتره سرب و 28.2 هزار تن کنسانتره روی تولید شده، سهم شرکت در تولید محصولات صنعتی شهر گلستان 77.2 درصد ارزیابی می‌شود.

رئیس ولایت سغد در تاریخ 1 می 2023 در بازدید از  تولید شرکت مذکور با افراد مسئول آن ملاقات نموده و به ریاست شرکت جهت افزایش میزان تولید محصولات، افزایش صادرات، اجرای تعهدات شرکت دستورات مشخص صادر نمود.

خبرگزاری خاور، مورخ 14 اردیبهشت

https://khovar.tj/rus/2023/05/gornopromyshlennaya-kompaniya-tadzhikistana-i-kitaya-proizvela-produktsiyu-na-summu-bolee-790-millionov-somoni/

 

افزایش واردات گندم و جو از قزاقستان به تاجیکستان

سِریک ژومانگارین، وزیر تجارت جمهوری قزاقستان در همایش تجاری تاجیکستان و قزاقستان گفت دو کشور همکاری‌های اقتصادی و تجاری خود را گسترش خواهند داد. تاجیکستان یکی از شرکای اصلی قزاقستان در منطقه بوده که تجارت با این کشور سالانه رو به افزایش است.

به اطلاع وزارت تجارت، گردش کالا میان دو کشور طی سال 2022 معادل 18.5 درصد رشد داشته و به بیش از 1.4 میلیارد دلار رسید. سهم کالاهای صادراتی قزاقستان به میزان 9.7 درصد افزایش یافته و به 877.6 میلیون دلار رسید. از جمله صادرات گندم به میزان 29.3 درصد و یا 70.2 میلیون دلار (از 239.7 میلیون دلار به309.9 میلیون دلار)، جو دو برابر و معادل 9.2 میلیون دلار (از 7 به 16.2 میلیون دلار)، روغن آفتابگردان 42.2 درصد (از 30.8 میلیون دلار تا 43 میلیون دلار)، مارگارین به میزان7.6 برابر (از 2.4 میلیون دلار تا 18.1 میلیون دلار) افزایش یافته است. طی سه ماهه اول سال 2023  میزان صادرات کالا از قزاقستان به تاجیکستان 21.74 درصد افزایش یافته وبه  197.5 میلیون دلار رسید.

خبرگزاری اوستا، مورخ 14 اردیبهشت

https://avesta.tj/2023/05/04/tadzhikistan-uvelichil-import-kazahstanskoj-pshenitsy-na-29-yachmenya-v-2-3-raza/

گسترش همکاری‌های تاجیکستان و هند در بخش حمل و نقل

بنا بر گزارش دفتر مطبوعاتی وزارت نقلیات کشور، عظیم ابراهیم، وزیر نقلیات جمهوری تاجیکستان در دیدار با نیتینا گادکاری، وزیر حمل و نقل جمهوری هند اظهار داشت از ابتدای ماه می سال جاری تعداد پروزاهای منظم میان تاجیکستان و هند افزایش یافته و هفته ای دو بار انجام خواهد شد.

در حال حاضر همکاری‌ها در بخش حمل و نقل میان دو کشور یکی از زمینه‌های مهم روابط فیمابین محسوب می‌شود. عظیم ابراهیم اظهار داشت هند در جهت احداث جاده‌های تاجیکستان کمک می‌کند. از جمله با حمایت دولت هند و ابتکار سفارت هند در تاجیکستان، در شهر دوشنبه جاده جدید احداث شد. مرحله اول ساخت و ساز جاده مذکور انجام شده و مرحله دوم آن شروع شده است. در مجموع ما از همکاری‌ها اظهار رضایت نموده و تلاش داریم که آن را گسترش دهیم.

نیتینا گادکاری، وزیر حمل و نقل هند گفت که کشورش به بخش حمل و نقل، از جمله با فناوری‌های نوین، توجه ویژه قائل است.  طرف ها به منظور تقویت همکاری‌ها در بخش احداث جاده‌ها، حمل و نقل، لجستیک و دیجیتال سازی، اعلام آمادگی نمودند.

خبرگزاری خاور، مورخ 13 اردیبهشت

https://khovar.tj/rus/2023/05/tadzhikistan-i-indiya-rasshiryayut-sotrudnichestvo-v-sfere-transporta/

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما